• kärleken

    Kommer vi ångra?! Hjälp!

    Hej!


     


    Jag och min sambo är ganska enkla människor. Vi jobbar och trivs tillsammans med är inte varken så utseendefixerade eller flashiga utåt sätt. Vi gillar att träffa vänner, träna och bjuda till fest. Och vi älskar varandra! :) Vi bor en del på hotell och om vi har lust att åka bort eller på spa så gör vi det.


     


    Nu ska vi gifta oss och står mellan två val: Ha vårt bröllop på mina föräldrars loge på gården jag växte upp, ha vigsel ute och inreda logen efter vårt huvud med björkar, vita dukar, riktigt god buffe och ha sommarfest... (kvalite men enkel) Gästerna blir hänvisade till vandrarhem eller hotell som de betalar själva, eller tält om de önskar....


     


    ELLER


     


    Att boka en vacker herrgård, få trerätters serverat, fina omgivningar och lokaler (vigsel fortfarande ute eller i dessa lokaler), bjuda alla gäster på boende. Ja lite mer sagobröllop och bli uppassad hela tiden.


     


    Jag har så svårt att veta vad jag vill! Jag har aldrig riktigt drömt om bröllop, och har inte någon bild om hur det "skulle vara". Därför är dessa tankar nya för mig.. Ekonomiskt klarar vi båda, det är inte det som ska styra.


     


    Min fråga är alltså: Kommer vi ångra? Kommer vi ångra att vi inte gjorde det personligare, att vi la ner för mycket pengar på det och ändå inte hann njuta av allt herrgården/slottet hade att erbjuda?


     


    ELLER


     


    kommer vi ångra att vi INTE tog herrgården och bjöd våra vänner på boende, restaurangservering och sterotypa varianten av ¨lyx¨???


    Vi känner oss mer hemma i log-sommarfesten, som att bjuda HEM folk till sitt bröllop. Men kommer vi ångra att vi inte tog tillfället i akt och bjöd BORT folk på fest och tillställning som är ''annorlunda''?


     


    Detta blev långt, men jag hoppas nån kan hjälpa oss att få reda på tankarna!

  • Svar på tråden Kommer vi ångra?! Hjälp!
  • stormhelen

    Du säger att ni känner er bekväma med att bjuda hem folk  till ert bröllop, det låter lite som att det lutar mot logen.


    Vad är det som lockar med logen / herrgården?


    Skriv en lista med för och nackdelar för de båda olika alternativen då kanske ni kommer fram till vad som passar just er alldra bäst.


     


    PS


    Sedan behöver det inte bli opersonligt bara för att man har sitt bröllop på en herrgård. Man kan t.ex. göra festprogra, placeringskort och blommor själv.


     

  • Anniina

    Ta logevarianten om det är det som känns mer hemma! Tycker inte man ska känna kravet att ha prinsessbröllop, ingen förväntar det sig av er, och om ni inte är de typerna kanske gästerna också känner sig mer hemma i logevarianten. Men om ni kan tänka er att bjuda på boende i ena varianten kanske ni ska bjuda på boende i andra också?

  • Ello

    Jag skulle personligen vilja komma på logebröllopet hellre än herrgården. Ni kan ju göra det "storslaget" där hemma också!

    Tänk all mat ni kan välja mellan, ta catering om ni vill det... Och så vidare.

    Jag brukar kasta tärning. 1-3 Logen, 4-6 slottet. Och så bäst av tre. Om du får 1 och så 3 och så 6 och du är nöjd, då vet du att det är logen. Tänker du äh, bäst av fem istället så vet du också... då var de slottet. Det är märkligt hura bra den jäkla tärningen fungerar! :)

  • hjohanna

    Hej, 
    Vi ska gifta oss nästa sommar och hade samma dilemma. Så här tänkte vi!

    Vi hade tre allternativ ett stort lyxigt hotell med vacker utsikt över havet kanske lite opersonligt, ett ställe på en vingård ute på landet och sen en enklare lokal som egentligen tillhör ett B&B men med havet direkt framför och mysig enkel miljö. Vi velade runt en hel del, vi gjorde tillslut en lista där vi helt enkelt listade upp för- och nackdelar med dom olika alternativen. Vi sov på saken och jag vaknade och viste direkt att första alternativet inte kändes som ”oss”.


    Vi funderade igen på hur vi ville att VÅRT bröllop skulle vara, inte hur andra som vi varit på var eller hur snacket går kring ett alla dessa enormt påkostade bröllop. Till slut bestämde vi oss för nr 3, den enklaste lokalen med havsutsikt bara 100 meter från där jag vuxit upp på somrarna. Många av våra gäster kommer dagen innan och kommer bo på B&B hela helgen.  
    För oss var det heller inte ekonomin som styrde, men varken jag eller min m2b har drömt om ett lyxigt prinsses bröllop, utan vi ville ha en personlig och mysig atmosfär där man känner sig avslappnad och kan har kul.


    Vi kommer fokusera på små detaljer som gör att gästerna förstår att vi tänkt till och sen planerar vi en rolig överraskning vi gör till gästerna. Maten kommer från en catering som jobbar mkt med närodlad och vi har servering/bar personal hela kvällen. Vi kände båda att vi istället vill åka på en lite lyxigare bröllopsresa, eftersom vi älskar att resa. Förhoppningsvis blir det dessutom sista resan bara vi två utan barn!        


     Känn efter vilket som ni tycker känns bäst, tänk inte på vad andra tänker eller eventuellt förvänntar sig! Det är ER stora dag!
  • kärleken

    TACK! för alla kloka råd och tankar. Vi ska göra en för- och nackdelarlista, kanske slå en tärning och sova på saken! Ja det är en stor grej att bestämma, och vi vill ju bara ha det så bra man absolut kan ha det!


     


    Det va faktiskt en bra tanke det där med resan. Vi har inte tänkt så mycket på resan för vi reser en del ändå.. Och trots att vi inte planerar barn så kanske det blir så inom 3-4 år... Kanske detta ÄR sista stora resan vi kan göra tillsammans (förutom weekends och enklare solsemester/enveckors...) på länge... hmmmmmm :)

  • SofiaMagdalena

    Om jag hade möjligheten skulle jag välja herrgården. det finns säkerligen massor ni kan göra för att få det personligt och ombonat. Dessutom så slipper ni stressen med att fixa en massa själva, vi har gjort det och det är ganska tufft även om det är kul.

    Ofta finns det många salar som kan erbjuda variation och så. Vigsel ute om det passar er, brudskål på ett ställe, middagen på ett annat och tårtan på ett tredje. Om det går så utnyttjar man ju ställer maximalt. 

    Men givetvis skall ni ju välja det som känns rätt. Skriv en plus och minus lista för bägge alternativ. Gärna var för sig så man inte färgas av sin partner och så kan ni sätta er ner och jämnföra sen.

     

  • Csve

    Vi hade ungefär samma val. Bokade stället där vi skulle få allt serverat, där vi bara kunde komma och sätta oss utan att tänka på nåt.

    MEN.. ändrade oss nyligen och valde ett ställe där vi fixar allt själva, (möjligtvis catering).
    Det känns mer som vi! Det blir personligt, lättsinnigt och förhoppningsvis jäkligt bra!

  • kärleken

    Csve: Va kul att höra att det känns som mer "ni"! Var det viljan som gjorde att ni bytte, att ni hellre ville ha det när ni fixade själva, eller va det något annat som förändrats?

  • LARSp10

    Hallå vilka lyckostar!Tycker ni ska välja att bo på vacker herrgård RÄTT val klokt val och  lite sagolikt!
    Att boka en vacker herrgård, få trerätters serverat, fina omgivningar och lokaler (vigsel fortfarande ute eller i dessa lokaler), bjuda alla gäster på boende. Ja lite mer sagobröllop och bli uppassad hela tiden.
    Låter spännande att gifta sig :) grattis och lycka till!!

  • Csve

    kärleken: Nä det var faktiskt bara just det att det skulle bli mer "vi". På det andra stäälet var det ju lite tider man skulle följa , dekoration mm fixade dom, jag kunde få köpa en egen löpare till honnörsbordet sa dom. Haha

  • 20 juli 2013

    Jag kanner igen det dar och hade inte heller nagon klar ide om vilken typ av brollop vi ville ha och hade ocksa turen att inte vara sa hart styrd av pengar. Jag hade ocksa hort hur sa manga beskrivit sin brollopsdag som den basta dagen i sitt liv och aven fast jag trodde och hoppades att det skulle bli jatteroligt hade jag aldrig kunnat forestalla mig hur fantastiskt underbart det verkligen ar!
    Det ar ju den enda gang man som par naturligt samlar ALLA sina kara och det ar en sa obeskrivligt kul upplevelse som jag tycker att det verkligen ar vart att lagga lite extra energi och pengar pa.  

    Med loge eller herrgard...det vet bara ni vad som passar er och era gaster bast saklart.
    Det ar ju bra mycket enklare och smidigare med en herrgard med fardiga paket och det behover inte pa nagot satt bli opersonligt for det och det finns gott om stallen som later er gora det till precis vad ni vill nar ni vill. Om ni nu har den ekonomiska mojligheten kanske det kan vara kul for er att fa bjuda dem som star er allra narmast pa en san fest och kanske uppskattas det hogt av era gaster och kanns annu mer speciellt att fira er pa ett sant satt.

    Men samtidigt tycker jag att ett riktigt coolt alternativt skulle vara att kora lyx i logen! Lyx i den bemarkelsen att ni kanske tar in en brollopskordinator som hjalper till att fa allt pa plats och hjalper till med roliga ideer. En riktigt bra cateringfirma och ni kanske kan lagga lite extra pengar pa att ta in en bra artist eller annan underhallning istallet. En san fest skulle jag vilja ga pa! 

    Vad ni an valjer sa onskar jag er stort lycka till och hoppas att ni blir supernojda med ert beslut!

     

  • Chicita

    Finns det ingen mellanvariant?
    Som 20 Juli 2013 föreslår så kanske ni kan ta in en cateringfirma och ha lyxbuffé eller serverad trerätters i logen.
    Då kan ni ju ändå bjuda hem gästerna och få det som passar er bäst personligen, men ändå lyxa till det.
    Att kunna lämna över ansvaret för att allt flyter som det ska på andra är en lyx som många underskattar. Men man behöver inte vara på ett slott eller herrgård för att göra det Glad 

    Lycka till vad ni än väljer.
    Men det största rådet är i alla fall att när ni väl har valt så satsa helhjärtat på det alternativet och gå inte och snegla och fundera över alla "tänk om...".
    Det ni har valt är det ni vill ha. Det andra alternativet var alltså inte ett alternativ längre så lägg det i den mentala sopkorgen och glöm bort det Solig 

  • kärleken

    Ja det som några av er beskriver så är det att verkligen lägga pengar på fina saker och riktigt bra mat i logen. Vi planerar nog lite mer med logen just nu.. Men det är kanske för att det är det enda vi känner till.. Har aldrig varit och charmats på en herrgård direkt... hmmröda matta, kristallkrona i form av ljusslingor, gamla möbler som "mingelställe", björkar, vackert,, elegant, enkelt och kvalité! jo.. vi är sugna!    

  • emelieparstam

    Vi valde ett ställe där vi slapp göra något med maten, dukning eller städning och de blev en herrgård för jag tyckte de var mysigt med gamla möbler, kristallkrona i taket och sen tyckte jag man kunde göra stället personligt, vi ska typ fixa lite med toaletterna så de blir mysigt där och så.  Gifter oss nu den 21 sep i en Herrgård :D

  • Fjärilen

    Fundera på vad det är som är viktigast för er:
    Är det maten?
    Lokalen?
    Utsmyckningarna?
    Möjligheten att bjuda på boende?

    Sedan funder på hur mycket tid ni har, har man bröllop på tex en herrgård så sköter de oftast allt. Medan om man gifter sig i en lokal så tar det tid att koordinera och fixa massa grejer som inte är med i "paketet".

    Lycka till

Svar på tråden Kommer vi ångra?! Hjälp!