• Anonym (Fundersam)

    Hur stor press kan man lägga på sin tärna?

    Jo som titeln säger, hur mycket kan man begära av sin tärna. Det kan ju förstås vara så att beroende på bröllopets storlek kan det ju skilja på mängden arbete men ändå.


     Har själv nämligen varit tärna där jag fick ett helt A4 fult med saker jag förväntades göra!!! Jag var så klart glad och ville så gärna vara hennes tärna (kan tillägga att vi varit bästa vänner i 6 år) så jag gick in i detta med glädje.


    Sedan kan man väl tillägga att jag då såklart kommer förvänta mig lite av samma engagemang och glädje när jag frågar henne om något (typ hälsa på eller träffas) när hon sedan är gift! Jag la ner hur mycket tid och pengar som helst på detta bröllop och sedan fick inte mer en litet tack, för att sedan vara lika med noll!


     Nu när jag skall gifta mig har jag valt en vän till mig, och sagt att det enda jag vill att hon gör är att stå med mig framme i kyrkan, hjälpa mig under dagen (typ få på klänningen) och om hon nu vill, fixa en möhippa. Jag anser att detta inte är så mycket.


    Så hur är era åsikter gällande hur stor press man kan lägga på sina vänner. Jag är själv jätte arg över då när jag var tärna att jag inte sa ifrån tidigt, så jag inte behövde bli sårad. Men sedan måste en tärna kunna ställa upp när det behövs.


    Vart går gränsen!

  • Svar på tråden Hur stor press kan man lägga på sin tärna?
  • daniiel

    Jag tycker att gränsen går där bruden och tärnan kommit överens om att den ska gå. Jag tycker det är viktigt att bruden talar om för tärnan vad hon förväntar sig av tärnan i samband med att hon tillfrågar henne. Och lika viktigt är det att tärnan då kan vara öppen med vad hon känner att hon vill och orkar med. Bra kommunikation helt enkelt. Sedan kan det ju ändrad under resans gång, många planerar ju sitt bröllop under åtminstone ett år och livet ändrad, saker händer. Då är det viktigt att kunna kommunicera med varandra. Före saker och ting hinner gå för långt och det blir eventuella sura miner från något håll. Jag tänker att om man ska vara tärna åt någon, så bör man stå varandra så pass nära att man kan prata med varandra. Sedan finns det alltid extremsituationer och undantag, men överlag alltså.


  • PimPim83
    daniiel skrev 2013-08-22 09:32:04 följande:
    Jag tycker att gränsen går där bruden och tärnan kommit överens om att den ska gå.
    Precis vad jag hade tänkt skriva! Det viktiga är att båda är överens om vad som förväntas och att man kör med öpnna kort och kan kommunicera. Jag ska personligen inte ha någon tärna så jag kan egentligen inte säga så mycket mer. Men jag håller med daniiel i det hon skriver.
  • Sheltiegirl

    Min syster och bästa vän som jag känt sen jag var 5 år ska vara mina tärnor, jag känner såkalrt båda extremt väl och vet hur dom är som personer, det förenklar jättemycket! vi har inte pratat om vad deras uppdrag kommer att vara än men jag vet att dom gärna vill göra mycket och vara med mig hela förmiddagen på bröllopsdagen och hjälpa mig med klänning, blommor m.m. Dom är sådana som personer Sen vet jag att dom redan har typ 1000 planer inför min möhippa så jag får bara låta dem hållas, dom utnämde sig själva till ansvariga för det.

    Så när det börjar närma sig den stora dagen vet jag att jag kan räkna med dem och vi kommer ha jättekul ihop. Är du osäker på hur mycket din tärna är intresserad av att ställa upp för dig så prata med henne bara och tänk efter vad för person hon är. är hon lik mina tärnor, som mer än gärna hjälper till och engagerar sig? eller är hon mer tillbakadragen eller kanske inte har möjlighet att ställa upp för mycket pga barn/jobb/flytt etc?

    Sen tycker jag det var väldigt tråkigt att höra att du inte fick tillräcklig uppskattning för ditt engagemang när du ställde upp så mycket för din vän på hennes bröllop. Jag kommer verkligen försöka att inte köra över mina tärnor utan bjuda med dem på alla roliga delar av planerna som att prova ut klänning m.m. inte för att tvinga dem att hjälpa mig, utan för att låta dem vara med för att det är kul

    Blev lite virrigt kanske men menar att det handlar mycket om vilken inställning din tärna har till sin roll, fråga henne om hur hon ser på sin roll och hur mycket hon vill delta/ta ansvar för

  • Chicita

    Jag håller med daniiel
    Om man är tydlig med sina förväntningar och både är ok med vad man kommit överens om så ska det inte behöva bli några sura miner i efterhand.
    Men så behöver det inte vara.

    Jag gjorde som du TS massor när min kompis gifte sig. Jag la ner flera månaders jobb på att sy klänningar till oss båda, fixa blomsterarrangemang, hjälpa till med massa saker. Hela dagen och kvällen som bröllopet var så sprang jag runt och dukade, bar bord och stolar, städade och fixade och till slut körde brudparet till sviten på hotellet där jag jobbade (och som jag gav dom i bröllopsgåva, som om inte allt mitt jobb skulle ha varit gåva nog).
    Vi (jag och maken, dåvarande sambon)  fick ett tack på kvällen av bröllopet, med löfte om en gåva.
    8 år senare nu har vi fortfarande inte sett den där gåvan,  och när hon blev tärna på mitt bröllop och bara förväntades googla fram en inspirationsbild på klänningen (mitt krav var 1300-talsmodell, annars väldigt fritt) så att jag kunde böra sy den åt henne så orkade hon inte ens göra det utan skyllde på en eventuell graviditet 2 år i förväg Tungan ute 
    Så det slutade med att vi bröt av vår vänskap och hon kom inte ens på bröllopet (sms kvällen innan)...

    När det gäller att ha krav på tärnorna så skulle jag nog säga att ju mer krav man har på dom - destå mer får man bjuda till själv också. Även om man inte har krav på klädseln, men kanske på massa annat, så kan man betala deras kläder som tack för att dom gör allt det här andra då... (som exempel) Glad 

Svar på tråden Hur stor press kan man lägga på sin tärna?