• Kidneybönan

Fantastiska klänningar på starbridal.co.nz

Jag har hittat min drömklänning på www.starbridal.co.nz (http://www.starbridal.co.nz/vintage-wedding-gowns/1774-classic-taffeta-tea-length-wedding-dress.html). Den är kanska billig dessutom (240 Euro). Min fråga är om man törs beställa från Nya Zeeland? Hur fungerar det med tull? Finns det någon som har beställt därifrån tidigare? Eller som har hittat någon liknande klänning på något annat ställe?
    Jag vill helst inte beställa någon Kina-klänning, jag tvivlar inte på kvalitén och priset är ju toppen, men jag tänker på de stackare som sitter och syr dessa, deras usla arbetsförhållanden och lön.

Vi planerar för ett vinterbröllop tidigt 2014, hoppas på er hjälp nu! Kyss    

• Svar på tråden Fantastiska klänningar på starbridal.co.nz
  • Hvidbrud

Som det ser ut i mina ögon är det bara ytterligare en kinaklänningsida i mängden. Ägaren har ett kinesisktklingande namn hemsidan är registrerad i USA och den är relativt ny.

De flesta klänningar som sys, sys i Kina. Oavsett om det är ett fint dyrt märke eller en "kopia". Vill man ha något svensktillverkat så får man nog vara bered på att betala mer en 1-2tusenlappar. Tror jag. Det finns ju fabriker som har bra arbetsförhållande för sina anställda i Kina, så den moraliska aspekten av att köpa kinaklänning kan man alltid tillmötesgå om man väljer att göra sin research ordentligt.
    Hoppas att du hittar din drömklänning!

• daniiel

Jag kan inte annat än hålla med Hvidbrud. Bilderna på deras hemsida är lånade, det står att dom syr upp klänningar efter beställning och det står varken designerns namn eller klänningsmodell, utan andra beskrivningar. Tyvärr, men sidan du har hittat verkar vara ännu en sk. "kinasida". Ska du köpa en klänning i den prisklassen, kring 2000-3000kr, så är det förmodligen en kinaklänning, en reaklänning eller en begagnad klänning.

Om du inte vill spendera en förmögenhet på en klänning, inte köpa en sk. "kinaklänning" och vill kunna pröva din klänning (även om du inte tar dig till någon butik), så kika på www.lilly.nu och deras reaklänningar framförallt. Där kan man göra riktiga fynd :)

• daniiel

Och om man frågar, så får man allt som oftast svar ;) Jag skickade ett mejl och frågade om klänningarna är kopior och vart dom sys upp. Det är alltså så att vi hade rätt, det är kinaklänningar.

"Hi

The dress we sell are replicas. You can tell it from the price,which is much cheaper than original one.

The dress we make are with professional design & cutting, We are OEM factory. The design can be mostly same as what in the picture.
    Our dress is made in China.
    Our goods can be shipped to Sweden.
    Best Wishes,
    Grace"
  • Kidneybönan

Åh, tack snälla ni för infon! Jag kände på mig att det var någon "lurt" med detta. Jag är lite ny på området så det är skönt med all hjälp man kan få :) Ska kolla in Lillys klänningar och fundera lite till... Stort tack!

Svar på tråden Fantastiska klänningar på starbridal.co.nz