Inlägg från: kärleken |Visa alla inlägg
  • kärleken

    2 augusti 2014

    Hej! Vi gifter oss 2 augusti 2014!!! Vi kommer från Småland och tänkte ha bröllopet där. Vi bor i Karlstad annars så det kan oxå vara en möjlighet. Va långt många av en ha kommit med planeringen?! Vi är mest i färd med att bestämma HUR vi vill ha det. Det behövs ju innan man bokar det andra.. Vi har inte bestämt om vi vill ha på en herrgård och bjuda alla på trerätters och kanske även övernattning, eller om vi ska vara mer på landet - känsla och bara ha en enklare lokal men fixa det fint. Det beror liksom inte på ekonomin, utan --- ja hur vill vi ha det?! Det vi funderar mycket på nu är om vi vill bjuda BORT form på finfest eller om vi vill bjuda HEM folk... Eller vad vill vi? Svårt det här...

  • kärleken
    Beatricemp skrev 2013-08-27 09:03:20 följande:
    Vi gick i samma tankar innan vi bestämde oss för att ha det på en herrgård. Största anledningen till det är för att slippa så många poster i budget vilket jag tror kan krångla till det. På herrgården får du allt i kuvertpriset, du slipper tänka på att boka lokal, catering, porslin, möbler, lampor, musiknläggning, serveringspersonal, städpersonal osv. Jag ser risker i att något går snett när det blir så mycket att ha koll på.

    Samtidigt ser jag att ha egen lokal som en större frihet bland annat med möjlighet till egen bar.
    Det är i dessa tankegångar vi gått, hoppas det kan hjälpa något

    Ja det är precis i dina banor vi tänker! Vet inte alls vad vi vill och om /hur det är värt det. Alltså då menar jag värt det genom att fixa massa inför en mer personlig fest eller "leja" bort allt och ha det färdigt. Som sagt, inte pengarna det handlar om. Blir nog inte så stor skillnad ändå. Men dels: Vilka är vi och vad skulle vi tycka vore roligt? Är det lyx att va på herrgård och pampiga rum och bordservering, eller är det lyx att få bjuda på en mer personlig fest och ha det lite som man vill?


    Kanske en fråga till gamla brukar: Vad var bäst? Vad kommer ni ihåg?


    Eller kanske till ni som vart gäster på bröllop? VAD VA BÄST och VAD KOMMER NI IHÅG?


    Va det maten, och lokalerna ("lyxen"), eller va det dansen, vännerna och kärleken?

  • kärleken

    Jag kommer från Vetlanda och min kille från Kalmar. Så det blev naturligt att ha bröllopet där. Vi bor i Värmland och skulle väl kunna vara här med, men då får verkligen ALLA resa, förutom några vänner.


    Ja det lutar åt logen just nu, men allt annat förutom festlokal är inte bokat. Borde vi skynda med det? Fotograf? Frisör? Vigselförrättare? Vad har ni bokat "så här tidigt"?


    pnufs skrev 2013-08-29 07:23:28 följande:
    kärleken: Var i Småland kommer ni ifrån? Vi funderade också ett tag och för oss blir det något slags mellanting, men ändå "hemtrevligt" på något sätt, vi ska vara i en byggnad som ligger precis vid en park med en fontän och öppna gräsytor. Byggnaden är inte storslagen på något sätt men den ligger fint och fyller sitt syfte. Därtill har vi valt att ha catering så vi slipper tänka på maten :)
  • kärleken
    pnufs skrev 2013-08-29 16:31:28 följande:
    kärleken: Vad kul, jag kommer från Eksjö :) Vi har bokat kyrka, lokal, catering, fotograf och solister till vigseln (vänner). Vi har även bestämt värdpar, tärna och bestman. Temafärg har vi bestämt och lite hur vi vill ha lokalen :) Men vi vet ju att det är mycket kvar :)

    Oj va mycket ni har fixat redan! Har ni vetat att ni ska gifta er länge? Vi bestämde nu i augusti att vi gör det nästa sommar. Vi har bestämt lokal.. det är typ det ;) Vad är det mer bråttom med?   
  • kärleken
    pnufs skrev 2013-08-30 12:00:23 följande:

    Vi bestämde oss i maj, så några månader är det nu :) Här är det bråttom med kyrka och lokal. Fotografen var väldigt uppbokad han också, så då tyckte vi att det var bäst att vi bokade på en gång. Maten tycker vi känns skönt att vi har bokat, för då vet vi ju. Vi är nog lite sånna, skönt att ha bokat sånna saker som vi inte själv kan ordna :)



     


    Ja så är det väl. Blir lite stressad bara.. Men vi är på gång med fotograf iaf och festlokal är ju bokad (om vi nu ska ha log-bröllop.. :-/


    Vad behöver man mer fixa typ nu!? Hur är det med vigselförrättare?

  • kärleken

    Hej !


    Vi håller just nu på att titta och bestämma fotograf... Hur har ni tänkt kring detta? Jag VILL ha heldag men tycker attd et är ruskigt dyrt. 15 000:- ska en fotograf ha för enbart fotoigraferandet och sedan 8000:- för 100 bilder! (färdigredigerade)


    Jag inser att det kostar och att de ska ha pengar för sin tid. Men vad tror ni är värt? Eller ska man våga satsa på någon annan som är billigare (men sämre?).


    Hur tänker ni kring fotogarfering? Vad ska ni ha och hur tänker ni? Idéer hur man kan lösa det?


    Kanske ha fotograf under vigsel och porträtt och sedan be gästerna ta mycket bilder under festen?


     

  • kärleken

    Hej!
    Jag tittar för fullt på fotograf, det är svårt att veta hur mycket pengar det är värt.. Men just nu verkar vi få betala 15 000-20 000kr för ca 10h och foton... Känns väldigt mycket pengar när vi tänkt ha en budget på ca 70 000kr. Vi har hittat en fotograf som är billigare men dennes foton är så himla retuscherade och konstiga tillgjorda bakgrunder och sånt på hemsidan så man blir osugen. Men självklart kan de oxå INTE retuschera bilderna.. :) Men ska det ändå kosta 10 000kr så vill jag inte chansa...Då kanske det är värt 15000kr?


    Hur ska ni göra? Har ni bekanta som gör mycket? mat, foto, blommor osv eller köper ni in allt?

  • kärleken

    Åh nu har jag skickat till massa fotografer, hur ska jag kunna bestämma!? En va väldigt duktig med skärpa och väldigt äkta foton, och nån annan är bättre på ljus och "magiska bilder"... hmm


    I helgen blir det nog att sätta sig och bestämma en del. Ska bli kul. Min sambo har gjort en budget och det kommer ju kosta en del att fixa allt själva, men det är så vi vill ha det.


    Ha en bra helg!

  • kärleken

    En fråga till er!


     


    VI satt igår och funderade på datumet. Och eftersom ni alla valt detta datum så kan jag fråga er! Min pappa sa att vi kanske skulle ha bröllopet senare, eller iaf 9 augusti. Det skulle passa bättre med folk som har semester osv. Han menade att 2 augusti kan bli mitt i eller på annat sätt sämre. Vi förstod hans synpunkt och vill så så klart att så många som möjligt ska kunna komma och inte känna att det är besvärligt. Hur har ni tänkt?


     


    Jag har inte vart på något bröllop på sommaren och har inte tänkt på det. Ni som har det: Hur har det funkat i tid? Passade något bättre eller sämre? Vi har inget annat att anpassa oss efter, som att lokal eller kyrka eller nått bara är ledigt den 2 augusti, utan kan ändra om vi vill...


    Vad tror ni?

  • kärleken

    Mawlinbry: Va kul att du hittat fotograf! Vi kämpar fortfarande med det, men jag tror vi har hittat en kandidat nu! :)


    Än så länge har vi fixat:


    - Festlokal


    Men snart så ska listan med "avklarat" fyllas på!


     


    Någon annan som har någon tanke om vårt datum och semester hit och dit?

  • kärleken

    Håller just nu på att fundera på om jag ska ha nån tärna. Jag tror inte det men vill ändå ha en kompis med hos frisören och innan liksom. Vi ska ha våra bästa vänner som toastmasters, och först funderade jag på om tjejen i det paret skulle vara min "bästa tjej", men det kanske blir för mycket för henne? Eller det kanske inte är så mycket innan att fixa?


    Sen efter vigseln är hon ju som vilken gäst som helst och kan då fixa lite med det som hör toastmaster till....


    ?


     


    Hur har ni gjort med musik förresten? Jag vill verkligen ha mycket dans, både mer upstyrt och senare på kvällen lite mer "fuldans". Är band bäst då? Vi fudnerar på DJ.. men tänk om det blir dåligt? Spotify med en låst lista och någon som sköter det? Hur tänker ni?

  • kärleken

    Just nu ser det ut som om vi kommer lägga pengar på festplats och mat. 1000kr/kuvert och vi beräknar med 60 st personer. så 60 000kr på mat/plats/personal/dukning - Vi valde mest detta för att vi kände det var mycket att planera ändå (slippa hämta/lämna/fixa personal/disk/mat/dukning osv..) och för att alla kan sova på herrgården sen = träffar alla på söndagen)Sen har vi lagt 8000kr på fotograf. Känns jättebra, hon är ny i branchen men för den pengen är hon med hela dagen! Fantastiskt bra tycker vi :)Resten försvinner ganska snabbt på kläder, en ring till, hår/smink, lite dekorationer, 4000kr på trycksaker och porto...Hur prioriterar ni andra?        

  • kärleken

    kärleken skrev 2013-09-29 11:41:52 följande:Just nu ser det ut som om vi kommer lägga pengar på festplats och mat. 1000kr/kuvert och vi beräknar med 60 st personer. så 60 000kr på mat/plats/personal/dukning - Vi valde mest detta för att vi kände det var mycket att planera ändå (slippa hämta/lämna/fixa personal/disk/mat/dukning osv..) och för att alla kan sova på herrgården sen = träffar alla på söndagen) Sen har vi lagt 8000kr på fotograf. Känns jättebra, hon är ny i branchen men för den pengen är hon med hela dagen! Fantastiskt bra tycker vi :) Resten försvinner ganska snabbt på kläder, en ring till, hår/smink, lite dekorationer, 4000kr på trycksaker och porto...Hur prioriterar ni andra?        Med resten menar jag resten av vår budget. Som just nu ser ut att hamna på 95 000-100 000 kr

  • kärleken

    Varför blir det inga radbrytningar? Jag skriver ju från datorn...Det jag ville säga var: Med resten menar jag resten av vår budget. Som just nu ser ut att hamna på 95 000-100 000 kr 

  • kärleken

    Vi ska vara på Wallby säteri utanför Vetlanda i Småland. Jättefin miljö. Ska bara försöka tämja ägaren som verkar ha massa egna idéer :) Men vi har hört att folk är nöjda som har vart där så vi litar på det. Behöver bara vara tydliga tror jag... Slilja skrev 2013-09-29 12:13:19 följande:Jag känner också att det är skönt att mycket ingår där vi ska vara:) Kommer lägga ca 35-40 tkr på lokal, mat, dryck, tårta o i lokalhyran ingår städning, en kock, en servitör, ljud, projektor o jag tror vaser o ljuslyktor mm. 4 tkr på fotograf (porträtt och under vigseln), ca 6 tkr på klänning, min ring kostar ca 6,5 tkr. Sen har jag inte exakta priser på resten men räknar på att hamna på ca 70 tkr, Max 80 tkr. Vi kommer bjuda 70 gäster.. Vilken Herrgård ska ni vara på?

  • kärleken

    Ja hur tänker ni kring smekmånad? Jag tycker det är lite förlegat.. Åker man inte på resa en del i dag ändå? Vi har länge velat åka på långresa till Asien, så det kanske blir i samband med nästa års bröllop. Men får ju bli ett halvår senare då vi har sommarbröllop. Så då kanske det blir en bröllopsresa?


    Kanske får man mer ledigt från arbetsgivaren om man säger att det är bröllopsresa ;)


    -- Nu blir det snart spännande för oss! Någon gång nu i oktober åker vi till vår bröllopsstad för att skriva kontrakt med fotograf och festplats (mat, lokal och allt). Massa pengar men oxå massa kul! Sen är det bara kläder och trycksaker som är de stora posterna :) Bara roliga saker kvar alltså.


    Jag håller just nu på att fundera på hur mycket vi ska tänka på dekorationer av lokalen. Det är ingen slottsbyggnad direkt, men ligger väldigt fint. Den kommer dukas klassiskt, så nått behövs kanske för att det ska bli "oss".. Hur mycket ska man göra med lokalen? Vi som tänkte ha barnweddning innan har massa planer för det som nu har fåtts läggas undan till viss del. Men är fortfarande sugen på en stor takkrona av ljusslingor och grönt! Undra om det går att ordna? :)


     


     

  • kärleken

    Ja, nu när vi bokat lokalen snart så känns det bara som det är att ro i land det. Lite småsaker, men annars är ju festen bokad liksom med mat, dukning, personal, plats och allt.


    Får väl komma ihåg att boka vigselförrättare också :)

  • kärleken

    Jag vet att Åhlens har haft små askar för typ CDskivor, stor som en CDskiva alltså och tunna. Kanske det kan passa? Prova annars e-bay, där finns det mesta!

Svar på tråden 2 augusti 2014