• Chicita

    Vad önskar du att du sluppit uppleva på festen?

    Att förväntas gå fram och pussa på brudgummen så fort bruden försvinner ut ur rummet (speciellt när man inte känner honom utan bara är jobbarkompis med bruden) Skrikandes
    Att få ett uppdrag som går ut på att man ska göra något för brudparet längre fram (typ "städa deras förråd" eller "bjuda på middag") och som man inte valt själv...

    Alla saker som man ska "tvingas" till bara för att toastmastern / värden tycker att "du får väl ställa upp lite, det är ju brudparets dag"... (exempel på saker man kan tänka som gäst i vissa situationer - alla är inte sånt jag upplevt själv men hört uttryckas här på BT)
    -Jag tycker faktiskt inte om att fotograferas och jag vill inte att dom ska ha ett foto av mig i ett album som jag inte kan styra vilka dom visar bilderna för.  
    - Att leka lekar på gräsmattan i högklackade skor eller i strumpfoten (nylonstrumpor) och långkjol är ingen höjdare.
    - Att måla tavlor med fingerfärg (eller akrylfärg med pensel) är inte så smart att göra i finkläder 

    Generellt skulle jag säga att allt som görs som ett tvång (oavsett hur oskyldigt det kan tänkas vara) är något man ska undvika.
    I vissa kretsar är lekar och allsång och sånt något som avskys och ingen gör det liksom... I andra kretsar skulle det vara hemskt att inte ha lekar och allsång.
    Det viktigaste är att man ser till vilka gäster man har - och försöker hitta något som ska passa de flesta men att man ändå håller det frivilligt att delta Glad 

  • Chicita
    daniiel skrev 2013-08-21 11:18:55 följande:
    För mig är gäster som inte kan bjuda till lite, anamma det som bjuds, vara lite spontana och som inte anstränger sig för att åtminstone försöka ha roligt det jag allra helst vill slippa uppleva.
    Fast jag sätter inte likhetstecken mellan det här och att leka lekar och sjunga allsång Flört

    Jag verkligen hatar lekar och allsånger som är obligatoriska, där folk tittar snett på mig för att jag inte sjunger och för att jag inte är med och leker.
    Jag är öppen och social och brukar alltid försöka hitta dom där stackarna som sitter ensamma i ett hörn och försöka prata med dom  för att dom ska slippa känna sig utanför och ensamma. Jag pratar med nästan alla, eller i alla fall så många jag hinner och sprider skratt och leenden runt mig vart jag än går.

    Men på mer än en tillställning har jag fått höra att jag "förstör" för att jag inte är med och sjunger (jojo, skulle jag sjunga så skulle jag nog "förstöra" mer än så Tungan ute) eller för att jag inte dansar (dans orsakar mig kraftig smärta i den trasiga foten... meeeeen jag får väl "ställa upp lite" att jag inte kan gå på en vecka efteråt är väl oväsentligt?) och att jag inte är med på lekar (jag vill verkligen inte, jag blir olustig, obekväm och mår pyton).

    Frågan jag ställer mig då är:
    Är det inte bättre att jag slipper sjunga, slipper leka lekar och slipper dansa och går runt och minglar och ser till att alla mår bra, att ingen är ensam och bjuder på ett skämt lite här och där om jag tycker att stämningen är lite tryckt?
    Eller är det bättre då att jag sjunger (och skäms så jag vill sjunka genom golvet), dansar (får sådana smärtor att jag inte kan stanna kvar) och leker lekar (som gör mig så illa till mods att jag hellre låser in mig på toan resten av kvällen)?

    Alla tycker inte om allting. Och så länge saker är frivilliga och man i alla fall försöker köra lite efter vad majoriteten skulle uppskatta så brukar det vara roligt och bra för de flesta. 
    Man är inte automatiskt sur och tråkig och "låter bli att bjuda till och anamma saker) bara för att man inte deltar i allt som värden / värdinnan har hittat på...
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-08-21 15:14:11 följande:
    Det skrev inte jag att jag gör heller. Jag menade inte att man måste tycka om att leka lekar och sjunga för att bjuda till och anstränga sig. Javisst, ibland vid vissa tillfällen så kan det väl handla om det kanske, men det kan handla om en hel del annat också. Jag menade mest överlag, att jag tycker det viktigaste för en bra fest och bra stämning är att alla försöker vara positiva och inte tex klaga på ditten och datten "bara för att", eller som minsann inte tänker prata med bordsgrannen för att h*n inte blev placerad där h*n önskar osv osv. Alltså mer vanligt hyffs, eller vad man ska kalla det, jag vet inte.

    Jag trodde att jag hade lyckats separera det stycken från det jag skrev om lekar och allsång, som jag mest tog upp för att poängtera att det existerar människor som tycker om sådant också ;) Men jag misslyckades uppenbarligen.

    Så jag ber om ursäkt för att mitt inlägg kunde misstolkas så, men nu hoppas jag att ni alla förstod vad jag menade med att jag tycker gäster ska försöka anstränga sig för att hjälpa till att göra det till en bra kväll för alla (genom en mängd olika saker) annars kan dom gott stanna hemma för min del.
    Jamen det håller jag med om... Solig

    Jag uppfattade ju (som du ju förstod) ditt inlägg som att allt hörde ihop. Och att om man är bjuden på någon tillställning (oavsett vad) så ska man bara bita ihop och ställa upp på allt som värden/värdinnan hittar på med en glad min - hur jobbigt man än tycker att det är. För annars är man en sur och dum gäst Flört
    Men att det är allas "jobb" att bidra till att det blir en bra stämning håller jag med om. Och att dom som kör med inställningen "jag ska minsann inte ha roligt bara för att jag blev placerad bredvid X" (eller liknande) kan hellre stanna hemma Tungan ute
  • Chicita
    Carina10 skrev 2013-08-22 09:23:31 följande:
    Vilka lekar är "obligatoriska"???
    Tja när någon annan har bestämt att du ska vara med och leka en lek så blir den obligatorisk så att säga. 
    För man vill ju inte vara dum och säga "jag vill inte".
    Exempelvis den där tipspromenaden som man först måste gå, och man ska gå den lagvis. Antingen delas man in i lag eller så får man välja själv vilka lagkamrater man ska vara med. Och så går man en tiprunda med frågor som "vem prickar bäst", "vem suger bäst" osv och alla svar är gästers namn.
    Facit på tipspromenaden blir sen  den person som vinner varje lek. Som då "pricka flaskan med pennan som är bunden bakom ryggen på dig" eller "sug upp ett godissnöre fortast".

    Här är det nästan omöjligt att säga nej.
    Jag hörde till dom som skulle "pricka" och jag hade en lång maxiklänning, en annan tjej hade också långklänning och den tredje hade något annat klädplagg som gjorde det omöjligt att genomföra leken om vi inte skulle hissa upp kjolarna till midjan och visa underkläderna för hela sällskapet...
    Så då kom dom på idén att dom kunde hänga snöret runt halsen på oss istället så kunde vi stå på alla fyra.
    Jamen det är ju en jättebra lösning, visst vill man kräla omkring på golvet i finklänningen och ge alla gäster fri insikt till brösten när man har en rätt urringad klänning? Skrikandes 

     
Svar på tråden Vad önskar du att du sluppit uppleva på festen?