Han är inte redo...
stormhelen skrev 2013-08-14 16:18:34 följande:
Visst, ni kan sätta er ner och prata med varandra om varför ni vill/ inte vill förlova/gifta er just nu. Förklara för honom hur du verkligen känner och be honom att förklara sin syn på saken. Släpp det sen. Om han vill förlova/ gifta sig med dig så behöver han komma underfund med det själv.
Så mitt råd är att ha ETT samtal med varandra om hur ni känner inför en förlovning/ giftermål sedan släpper du det helt och tar inte upp det. Gör han det så uppmuntra det och möt honom i hans tankar.
Precis som Stormhelen var jag i en liknande situation vid årsskiftet. Jag var precis i slutskedet av min utbildning och jag kände mig plöttsligt jätteredo för förlovning och bröllopsplanering. Det började med att jag tog upp frågan, hintade lite och pratade med nära vänner om det. Min sambo och jag tog snacket efter några veckor och han gjorde det tydligt för mig att han ville fria och att han ville göra det i sin egen tid. Jag fick snällt ställa in mig på att vänta lite.
Några veckor senare kom han hem från en resa och mer eller mindre friade på stört!

Min poäng är att den andra personen hinner ibland lite längre än den andre i framtidsplaneringar etc och det är viktigt att inte pressa den andre. Var tålmodig. Antingen behöver han tid (veckor, månader eller år) eller så kommer din entusiasm och glädje smitta av sig; det gjorde det i vårt fall. Jag berättade för min sambo exakt hur jag kände och hur jag såg framtiden. När vi var öppna med varandra och min sambo fick höra hur jag tänkte och såg på vår nära framtid, då kände han mycket mindre press då den bild han målat upp var betydligt mer överdriven än det jag såg framför mig. Hänger du med? Han hade fått för sig att en förlovning skulle innebära ett jättestort steg och att det direkt innebär bröllop. Men för mig var det visserligen ett steg närmare vårt gemensamma mål, men jag förklarade för honom att jag såg fram emot tiden som förlovade först. Att jag ville få njuta av det steget i lugn och ro och att bröllopet kunde vänta tills det fanns pengar eller liknande. Det är ju inte omöjligt att han känner sig pressad för att han tror att förlovningen "betyder eller innebär mer" än det du ser framför dig.