Inlägg från: BeatrixKiddo |Visa alla inlägg
  • BeatrixKiddo

    Överreagerar jag? (negativa släktingar)

    Så, jag berättade för min familj att vi förlovat oss. Syrrans svar när jag smsade att min numera fästman friat: "Vad svarade du?"

    När jag vänligt förtydligade mig följde en harang om att hon tyckte det var konstigt att meddela sådana saker via sms (visst, jag kan medge att det inte var så genomtänkt, samtidigt var det inte direkt något dödsbud jag kom med) och därför blev hon osäker på om jag verkligen menade att jag svarat ja. Jo, för till skillnad från en förlovning som är olämplig att smsa om, är det tydligen naturligare att tänka sig att någon via sms och följt av en glad smiley skulle meddela att man gett sin pojkvän korgen. Tungan ute

    Min mamma visade sig inte överdrivet intresserad. Förutom att hon frågade om vi verkligen "skulle gå så fort fram". Vi har varit tillsammans i ungefär ett år och planerar att gifta oss om ytterligare ett år. Ingen av oss är jätteung och det finns inga barn sedan tidigare eller annat att ta särskild hänsyn till. 

    För mig känns det extra bittert eftersom jag varit förlovad en gång tidigare när jag var riktigt ung, vilket i efterhand var ett väldigt dumt beslut och det fanns flera saker som pekade mot det redan från början, men det enda jag hörde från min familj då var glada tillrop och gratulationer. Jag kände ungefär "om du inte kunde ge några goda råd när jag var tonåring, behöver du inte komma med dem när jag är i nedre medelåldern".

    Jag påpekade stillsamt att jag tyckte det var lite underligt, i synnerhet som min förra förlovning gått ännu snabbare. Morsans svar: "Jo, men det var bara en förlovning, ni pratade inte om att gifta er så jag tog det inte på så stort allvar". Öh, vi förlovade oss och flyttade ihop, vilket för mig innebar en flytt till en annan landsända. På vilket sätt var det inte värt att ta på allvar, även om vi nu inte hade satt en tidsram för bröllopet? 

    Då blev jag så trött att jag svarade att vi alltid kan skilja oss sedan. 

    Överreagerar jag när jag blev riktigt ledsen? Jag hade inte krävt någon hyperentusiasm från deras sida, bara att de sagt grattis och att de var glada för vår skull. Finns det fler som fått liknande reaktioner från nära och kära?

  • Svar på tråden Överreagerar jag? (negativa släktingar)
  • BeatrixKiddo

    amerika: Trist reaktion från dina föräldrar. Ett "grattis" borde ju inte vara så svårt att klämma ur sig i alla fall. 

    Min familj sade faktiskt lite pliktskyldigt grattis, efter mycket om och men och när de troligen insåg att jag blev sårad.  Och jo, en annan lysande kommentar av min mamma: "Det här låter inte alls som du". Nähä. Menar hon att min pojkvän har tvingat mig till det eller? (För att vara rättvis baseras det på att jag tidigare varit tveksam till bröllop, men ändå). 

  • BeatrixKiddo

    TheD: Roligt att höra att det finns fler som gifter sig ganska snabbt. GladJag håller så klart med om att man kan och bör säga vad man tycker om det finns saker som verkar uppenbart galet med partnern, som våldsamhet, sjuklig svartsjuka, upprepade otrohetshistorier osv, men så är ju inte fallet med oss. Förlovningsmiddag finns nog inte i någon av våra föräldrars föreställningsvärld. Men det hade vi å andra sidan inte räknat med heller.

    Vi har inte bestämt oss helt hur vi gör med inbjudan, även om jag blev väldigt besviken så rör det sig ändå om mina närmaste släktingar. Å andra sidan hade vi ändå funderat lite på ett bröllop med enbart vittnen och det här fick ju mig inte mer pepp på att bjuda släkten direkt...

    sommaren13: Herregud! Det där skulle faktiskt få mig att återkalla inbjudan, även om det rörde en förälder eller nära släkting. Särskilt som du säger att det är ett mönster hos honom och inte bara en enskild idiotgrej. 

  • BeatrixKiddo
    Chicita skrev 2013-07-29 19:23:26 följande:
    Jag var å andra sidan inte inställd på några hurra-rop heller. Jag var rätt inställd på "jaha, ojdå, grattis... Är det ok med soppa till lunchen i dag?" Flört 
    Jo, det var väl ungefär på den nivån mina förväntningar låg också, men när de inte ens klarade av att leva upp till det blev det lite för mycket för mig. 
  • BeatrixKiddo

    Jag förstår också till viss del att man kan ha åsikter om att det går för fort (även om jag som sagt egentligen tycker det är brudparets ensak så länge man inte skadar sig själv eller någon annan). Men det är väl just sättet, plus att det är så typiskt för min familj som fick mig att reagera. Varför en enkel och vänlig respons när man kan vara kritisk, missförstå något, eller tjafsa om detaljer liksom. Tungan ute I och för sig borde jag vara van vid det här laget. 

    Det känns i alla fall bättre efter att ha fått skriva av mig.

    filibustern: Kan det vara så att din syster själv blev lite genererad av sin starka spontana reaktion? Det kanske inte var giftermålet i sig som hon tyckte var en dum idé, särskilt om ni inte uttrycker så starka känslor i er familj vanligtvis? Men trist med föräldrarna förstås. 

  • BeatrixKiddo
    jimmyojennifer skrev 2013-07-30 08:41:34 följande:

    Grattis till förlovningen!


     


    Dina nära och kära är säkert jätte glada för er skull, men din förlovning står inte i centrum för deras uppmärksamhet. När man förlovar sig, gifter sig, skaffar barn, hund osv så är det de absolut viktigaste och roligaste för mig just nu och man blir gärna ego och glömmer bort att man inte är alla andras huvudattraktion.


    När vi berättade om vår förlovning sa min familj, nära vänner och släktingar- "jaha, kul" sen bytte vi samtalsämne. Ju närmare bröllopet vi kom desstu mer engagerade sig hela vår omgivning i vår stora dag och när dagen kom var det full fokus på oss, en enorm lycka och massor av glädjetårar. Dagen passerade och folk återgick till att vara huvudattraktionen i sina egna liv och vi fortsatte gå på lyckorus, ungefär som efter förlovningen.


    Man glömmer så lätt bort att folk är lyckliga för en men för deras tillvaro gör det ju varken till eller från om någon annan är förlovad.


    Vänd på steken, du står i kön på Ica och precis när du kommer fram till kassan får du ett sms av din syster att hon har förlovat sig. Du blir super glad för hennes skull, på alla sätt som bara går! Men eftersom din verklighet kräver att du lägger uppmärksamheten på att lägga upp matvaror på bandet blir ditt svar kort och mindre fullt av kärlek än vad du menar, i stil med "Vad kul!" Du menar egentligen så mycket mer än så för du är genuint lycklig för hennes skull men just där och då är din verklighet fokuserad på något annat.
    Din syster läser ditt svar och blir besviken över din dåliga entusiasm, för hennes verklighet är sitta hemma och stirra på sin förlovningsring och tindra för hon är nyförlovad.
    Ni kommer många gånger fram till bröllopet lägga otroligt mycket tid på att prata om förlovningen och planera inför bröllopet, men just där och då är er uppmärksamhet på olika ställen.


    Även om folk är jätte lyckliga för någon annans skull kommer dom inte släppa allt dom har i händerna, hoppa jämfota och blåsa fanfarer, även om det är den responsen man gärna vill ha när det händer något stort för en.


    Njut av att du är nyförlovad, att du ska gifta dig med din kärlek och tro på att ni tagit detta beslut av alla det rätta skälen. Om du har folk i din närhet som tvivlar, kommer dom komma runt så småningom.
    Din tidigare förlovning är det bara du som tänker på, släpp det de är gammalt och glömt.


    Framtiden är den du själv skapar
    Tack för gratulationerna :)

    Bara ett vänligt förtydligande: Ett "vad kul" hade räckt gott för mig. Vad jag reagerade på var inte bristen på entusiasm utan ifrågasättanden om att förlovningen över huvud taget äger rum, antydningar om att det är min pojkväns "påfund" och sura miner över hur jag valde att meddela mig om den. 
  • BeatrixKiddo
    Sara 120707 skrev 2013-07-30 20:44:26 följande:
    Jag tycker oxå det är väldigt individuellt från par till par vill jag tillägga. Personligen så tycker väl jag det känns mer genomtänkt när ett par som flyttat tillsammans direkt och bott ihop ett år förlovar sig än när ett par som varit tillsammans och bott isär 2 år gör det.
    Samma sak om det är ett par som varit tillsammans i 5 år och gjort slut en gång om året under stort drama. 
    Och själv skulle jag aldrig någonsin flytta ihop på en gång Glad Det är för mig ett minst lika stort steg som att förlova sig. Vi är väl alla olika helt enkelt och har olika värderingar kring vad som är "snabbt" eller inte.

    Ändå roligt att det blev lite diskussion i tråden. 

    "Ska man vara lite krass så kan man ju säga att det faktiskt aldrig finns några garantier. Man kan ha varit tillsammans i 20 år och sen tar det slut ett halvår efter förlovningen / bröllopet ändå."

    Jo, jag känner till flera par där det tagit slut efter typ 10-15 år och den ena parten nu säger något i stil med "herregud, jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att han/hon skulle..."
    Men det är klart att riskerna för sånt minskar ju bättre man lär känna varandra.
Svar på tråden Överreagerar jag? (negativa släktingar)