• Tessa

Varför är man så negativa till äktenskapet och kärleken?

Inställningen till bröllop är väldigt olika beroende vem man pratar med. Men jag har också upplevt och hört andra som upplevt samma sak som dig, TS; att de säger att det är "onödigt" att gifta sig, att det kostar pengar etc.
    De utgår ju givetvis från sina egna erfarenheter och upplevelser - kanske de har många i sin familj eller vänkrets som skilt sg, kanske de har haft en otrogen partner, eller själva varit otrogna... anledningarna kan vara många.

Jag tycker det är en tråkig trend. Det är klart mer skilsmässor idag än förr, och jag tycker inte heller man ska leva ihop med någon där det faktiskt inte är bra längre, kärleken är försvunnen, eller att man mår dåligt i förhållandet eller äktenskapet. Men däremot känns det som att det inte kämpas längre. Att skilsmässa är ett enklare sätt än att faktiskt reda ut problem som kan finnas. Det är lite "slit-och-släng-mentalitet" som råder generellt idag. Vi byter inte bara våra telefoner varje år, vi konsumerar även relationer.

När man tittar kring sig känns det ibland som att det inte finns kärlek i världen längre. Att det är så få som är ute efter att dela livet med någon. Lösa förbindelser och fokus på sin egna tillfredställelse. Kärlek är "fult", "otrendigt".

Därför blir jag glad när jag hör fina kärlekshistorer. När man ser alla glada och lyckliga människor här på BT som har gift sig eller planerar och längtar. Det ger en lite hopp. 

Svar på tråden Varför är man så negativa till äktenskapet och kärleken?