• Tessa

    Dessert och/eller tårta?

    Hur gjorde ni? Eller hur ska ni göra? Blir det dessert (trerätters) och efterföljande bröllopstårta? Eller har ni bröllopstårtan som dessert?

    Jag är lite inne på förrätt - varmrätt - bröllopstårta och sedan ställa upp ett dessertbord med både sockerbomber och fruktspett så gästerna får plocka själva. Vad skulle ni tycka? Glad 

  • Svar på tråden Dessert och/eller tårta?
  • daniiel

    Vi hade trerätters med efterrätt och senare på kvällen bröllopstårta. Det gick ner och jag som brud, som varit för nervös för att äta tidigare under dagen, uppskattade att det fanns mkt att äta under kvällen ;)

    Det är dock definitivt inte nödvändigt med både och. Det blir lite kaka på kaka kan jag nog ändå tycka och om ni ska ha middag med bröllopstårta som dessert, så kanske det är bättre att bara satsa på någon form av godis/snacks/frukt-buffé senare? Jag tror inte det är nödvändigt med dessertbord.


  • filibustern

    vi kommer nog föra en buffe och sen tårta. gillar inte idén på efterrätt OCH tårta.. de blir som.. kaka på kaka om du förstår. ¨

    skulle gilla din idé om plockmat, om det t.ex är några timmars dans eller nåt emellan tårtan och det. :P 

  • married observer

    Vi hade trerätters middag och sedan tårta med kaffe och avec efter brudvalsen.

  • kj79

    Vi kommer ha mat och sedan kaffe med macarons och småkakor. Sist tårta och annat fika.

  • Tessa

    Jag känner också att det kanske blir lite "kaka på kaka" med dessert OCH tårta. Men ofta kanske det serveras tårta någon timma senare än själva middagen då?

    Om det blir dessertbord/snacksbord så får nog det ställas fram senare. Jag tror också på idén att det ska finnas något att tugga på under kvällen. Det balanserar många gånger folks alkoholintag Flört.  

    Tusen tack för era svar! 

  • Chicita

    Vi hade både ock. Men mest för att det ingick efterrätt i cateringfirmans erbjudande och vi ville inte hoppa över den (då den är riktigt god och inte så där "dessert-söt")

    Sen hade vi tårtan någon timme eller något senare efter en bensträckare och toapaus Glad 

    Alla var jättenöjda, men väldigt mätta efter en lång middag med massvis med mat så vi fick massor med tårta kvar.
    Jag hade i och för sig tagit i ordentligt när jag beräknade tårtåtgången och gjort en hel våning mer än jag trodde att det skulle gå åt Flört 

  • Tessa
    Chicita skrev 2013-07-23 12:59:53 följande:
    Vi hade både ock. Men mest för att det ingick efterrätt i cateringfirmans erbjudande och vi ville inte hoppa över den (då den är riktigt god och inte så där "dessert-söt")

    Sen hade vi tårtan någon timme eller något senare efter en bensträckare och toapaus Glad 

    Alla var jättenöjda, men väldigt mätta efter en lång middag med massvis med mat så vi fick massor med tårta kvar.
    Jag hade i och för sig tagit i ordentligt när jag beräknade tårtåtgången och gjort en hel våning mer än jag trodde att det skulle gå åt Flört 
    Bättre att det finns för mycket än att det tar slut! Glad
  • Chicita
    Tessa skrev 2013-07-23 13:09:29 följande:
    Bättre att det finns för mycket än att det tar slut! Glad
    Jepp, speciellt när man bakar själv. 
    Köper man för 50:- biten eller mer så vill man nog inte att det blir närmare 40 bitar över Flört 
  • NinaH

    Vi kör en ickesöt dessert, ostbricka, och sen tårta. Tror det kan bli för sött om man har sötdessert och tårta för tätt inpå varann. Vår dans börjar efter tårtan.

  • Tessa
    NinaH skrev 2013-07-23 17:17:22 följande:
    Vi kör en ickesöt dessert, ostbricka, och sen tårta. Tror det kan bli för sött om man har sötdessert och tårta för tätt inpå varann. Vår dans börjar efter tårtan.
    Ostbricka älskar jag också! Och det är bra med olika smaker, alltså inte för sött inpå varann. 
  • Sofie R

    Vi har fått rådet att åtminstone ha kaffe direkt på maten. Om man väljer att vänta med tårta så brukar det alltid finnas ett gäng som sliter med kaffeabstinens efter maten. Ett tips bara :)

  • Smaulan89

    Vi hade 3-rätters med. Tårta och kaffe kom lite senare.

Svar på tråden Dessert och/eller tårta?