• Äldre 14 Jul 21:11
    7118 visningar
    20 svar
    20
    7118

    För- och nackdelar med tärna/marsalk

    Jag undrar vilka fördelar respektive nackdelar ni ser med att ha tärna och/eller marsalk?

    Vi ska gifta oss i juni 2014 och är tveksamma om vi ska ha tärna och marsalk. Behöver lite input från er! 

  • Svar på tråden För- och nackdelar med tärna/marsalk
  • Äldre 15 Jul 01:23
    #1

    Min blivande är inte säker på att han vill ha nån marskalk.. Han tycker det både är onödigt och han tycker inte det finns något rättvist eller givet sätt för honom att välja en (eller några)... Själv vet jag inte riktigt..

  • Äldre 15 Jul 04:39
    #2

    Är det egentligen tradition i Sverige? Jag tror det är en amerikansk influens. Jag skall ha min 11,5 åriga systerdotter som tärna då jag behöver hjälp med släp och bukett. Vi skall bara ha barn i följet, jag tycker det är finast. Andra tärnan är killens kusindotter på 14 år som skall sjunga. Tänkte ha min systerson som ringbärare, han är 7 och brudnäbben kommer vara 5 år och är brorsdotter till min blivande. Jag skall sy klänningar till tjejerna och fluga till pojken, men mest för att jag gillar att sy och vill ha in färgtemat. Min syster eller en tjejkompis får vara stöd under dagen, men är inte med i följet. Jag tycker absolut ni kan skippa det om ni inte vill ha med det. Vill ni ge dem hedersuppdrag, låt dem vara värdar eller toastmaster istället.

  • schmoc­k
    Äldre 15 Jul 09:11
    #3

    Vi kommer inte ha nogot av det. Vi förstår inte vitsen faktiskt. Vi ser det som en extra kostnad med kläder, blommor och present. Om de köper egna kläder så passar de ju ändå inte in liksom, då ser de mer ut som de andra gästerna.
    Vi vet liksom inte vad de gör? Mer än att stå framme bredvid oss vid altaret? Hålla i blomman? Det tycker vi att nån som sitter längst fram lika gärna kan göra (vi har en liten kyrka bokad så det är inte flera meter att få för det).
    Visst, de kan stötta i planeringen, men det gör väl vänner och familj ändå, våra har gjort det hittills iaf.

    Nu har inte jag varit på så många bröllop så jag vet ju inte riktigt vad en tärna gör mer än att stå där framme i kyrkan, men för oss känns det onödigt.

  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 15 Jul 09:24
    #4

    Vi kommer att ha tre tärnor och tre marskalkar. Det är både positivt och negativt och allt beror ju på hur man själv vill ha det såklart. Det jag tycker är mysigt är just det där att jag och mina tre tärnor ska göra oss i ordning tillsammans, att vi ska dela något speciellt ihop. Dessutom känns det som ett stöd i styrkan, att vi inte står ensamma däruppe.

  • Äldre 15 Jul 09:26
    #5

    Jag tror det är en svensk tradition med brudtärnor/best man. Är lite osäker på det exakta ursprunget och en snabb googing gav inte så mycket. Men förr brukade man ha en hel grupp unga personer som följde brudparet till kyrka, i brudens fall likadant klädda som henne för att göra det svårare med brudrov (ibland har jag hört att det skulle vara trollen som stod för brudroven). Jag hittar ordet brudsven som en äldre benämning för en manlig medlem i brudföljet. Ringbärare tror jag dock inte är en svensk tradition och brudnäbbar är jag osäker på, nån som vet?


     


    I modern tradition så är brudtärnans/best mannens uppgift i princip att följa med fram till vigselförrättare och stå bredvid under cermonin. Utöver det finns det ju alla möjliga uppgifter en tärna/best man kan få och traditionellt brukar ju tärna/best man känna sig skyldiga att dra ihop en möhipa/svensexa (även om de inte måste, det ingår itne i "uppdraget"). Vill man inte ha en tärna/best man så är det bara att låta bli.

  • Äldre 15 Jul 09:33
    #6

    Min bror stod på min sida i kyrkan och min mans bror stod på hans sida i kyrkan. Jag har ingen syster och ville inte blanda in vänner då det kändes fel. Därför valde vi att göra så. Innan vigseln fotograferade min bror oss och mannens bror hjälpte till. Sedan stod våra bröder och delade ut vigselprogram till gästerna när de anlände till kyrkan. När gästerna gick ut ur kyrkan delade bröderna ut rispåsar. Så det fanns lite för dem att göra, men man måste ju inte vara med i brudföljet för att göra det.

    Anledningen till att jag inte ville blanda in vänner var att jag läst här på BT att många fått problem med relationen till sina tärnor/marskalkar och att det då känts konstigt på bröllopsdagen. Jag kände att det var bättre att hålla sådana uppdrag inom familjen för att värna om relationerna och inte pressa någon annan. 

  • Äldre 15 Jul 11:14
    #7

    Jag kommer bara att ha näbbar inga tärnor. Dels för att jag har barn som kommer att vara 5 o 7 år gamla och jag vet att iallafall dottern på 5 skulle bli ledsen om hon inte fick vara med. Dels känner jag att jag inte riktigt behöver stödet i kyrkan heller, jag vet ju vem jag ska gifta mig med :)

  • Äldre 15 Jul 11:16
    #8

    Postade visst lite snabbt.... Sambon kommer nog inte heller ha marskalk, men det verkar mest vara för att jag inte ska ha en tärna. Men det kan komma att ändra sig till nästa år. Hans som egentligen är självskriven som marskalk hade vi tänkt fråga om han kan vara toastmaster, det kommer han att göra sjukt bra.

  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 15 Jul 11:20
    #9
    Marione skrev 2013-07-15 11:14:47 följande:
    Jag kommer bara att ha näbbar inga tärnor. Dels för att jag har barn som kommer att vara 5 o 7 år gamla och jag vet att iallafall dottern på 5 skulle bli ledsen om hon inte fick vara med. Dels känner jag att jag inte riktigt behöver stödet i kyrkan heller, jag vet ju vem jag ska gifta mig med :)
    Hehe.. jag hoppas att alla vet vem dom ska gifta sig med. Det är nog oftast inte därför man är nervös. Det nervösa ligger ju i de 100 åskådare i kyrkan som alla tittar på er och allvaret i den högtidliga stund det är att gifta sig.
  • Äldre 15 Jul 13:46
    #10

    Jag har hört att det heter Marskalk om det är fler än en person som är bestman. Är det bara en person så heter det helt enkelt bestman. Den som lämnar över ringen alltså och har ansvaret för svensexan och förberedelserna innan själva vigseln. Det är som med brudtärnan som ska ansvara för möhippan och förberedelserna innan vigseln när det gäller bruden. Men att man måste köpa kläder till de, verkar dyrt. Det gör man väl som man vill eller? De får väl helt enkelt anpassa sina kläder till den klädkod och färgkod som är? Vi ska dessutom inte ha någon vigsel i kyrkan så det blir enklare uppställning av alla längst fram i så fall. Men vi får se. Det är alltid svårt att välja ut vilka som ska få privilegiet så det kanske slutar med att vi inte har några alls. Det här är ju alltid så känsligt ämne. 

  • Eleya
    Äldre 15 Jul 14:20
    #11

    Negativt: Alla dumma åsikter och diskutioner man kanske blir tvugna att ha. Jag valde mina 2 bästa väninnor, varav den ena sa att hon inte ville ha färgen vi valde till tärnklänningarna. Så det blev till att kompromissa. Jag kan INTE säga något ont om vår bestman och marsalk.

    Positiva: Jättebra stöd! Mina tjejer peppade mitt humör många ggr då jag kände att jag inte pallade bry mig mer. Jag har haft ett jättetufft halvår, höll på att gå in i väggen..och så ska man planera ett bröllop som sambon har minimal koll på.. Så ja, alla deras exalterade glädjeutbrott var välkomna!

    Men välj med omsorg! Får du en dålig magkänsla, så ge inte den personen den äran..det skall vara personer som du älskar, litar på, trivs med och kommer lätt överrens med. Som brud berhöver man inte onödiga åsikter och dumma kommentarer. ;)

    Lycka till!


    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
  • Äldre 15 Jul 15:53
    #12

    Vi hade tärna och marsalk bara för att det ska vara så ;) Kan vara ett bra stöd, hjälp med kläder osv.

  • Äldre 15 Jul 16:35
    #13
    Carroamb skrev 2013-07-14 21:11:59 följande:
    Jag undrar vilka fördelar respektive nackdelar ni ser med att ha tärna och/eller marsalk?

    Vi ska gifta oss i juni 2014 och är tveksamma om vi ska ha tärna och marsalk. Behöver lite input från er! 
    Ja det är så olika, man ska verkligen känna efter själv! Vi hade våra 4 barn som vi gärna ville ha i följet, dock ville jag ha en tärna för hjälp med klänning och dyligt..

    Min man som varit gift tidigare tyckte det skulle kanske kännas konstigt, att ha samma bestmen denna gång..Vi pratade om det och jag insåg att jag verkligen ville ha 3 tärnor (nära vänner som representerade olika epoker i mitt li) Mannens 3 blev jätteglada, så vi hittade vårt svar ihop..

    Som någon skrev gå på magkänsla! Vad gäller kläder så bestämde jag faktiskt färg och tyg..Temafärg ska följas och jag var (är) en bestämd dam.Mitt bröllop min dröm skulle uppfyllas, så att tärnor ska tjafsa om klädsel eller färg tycker jag är taskigt..

    Fördelar: Man delar en fantastisk upplevelse, lite extra med tärnor/marskalk.
                     Man har hjälp/assistans att gå på toalett(inte lätt med släp och underkjolar).
                     Det är helt klart ett stöd i den redan ganska stressade situationen..

    Nackdelar: Att någon blir sårad som kanske "trott" att dom ska vara det...(även om man aldrig pratat om det)
                         Det blev dyrt, vi betalade alla klänningar,  frisör hårsmycken, blommor m.m

    Lycka till!!!!!
                       
                     
                      
  • Flotte­n
    Äldre 30 Jul 20:36
    #14

    Bestman i engelsktalande länder och marskalk i Sverige. Bridesmaid - tärna samma sak. Maid of honour är i engelsktalande länder den tärna som står bruden närmast - det finns ingen svensk variant på detta. Under massor av år så har man i Sverige endast haft en tärna o en markalk och då har de oftast kallats för vittnen. I Sverige har heller inte traditionen funnits att allt skall färgkoordineras och att bruden skall kunna bestämma vad för kläder övriga bär, detta har ansetts oartigt mot och genant för övriga. Tiderna ändras, svenska traditioner är fjärran från det vi ser i filmer producerade i andra länder.

  • Äldre 30 Jul 20:48
    #15
    Flotten har rätt i det mesta Glad

    Men antalet har starkt varierat under tidsåldrarna.
    På medeltiden hade man många tärnor, alla var klädda på samma sätt som bruden och hade slöja över ansiktet. Dom fördes till kyrkan av en beväpnad eskort (ofta brudens manliga släktingar) tanken var nämligen att förvirra eventuella brudrövare så att dom i alla fall inte fick med sig rätt brud och att dom förhoppningsvis inte skulle hinna döda alla tjejerna.
    Om bruden dog på vägen till kyrkan (eller blev brudrövad) så skulle någon av tärnorna ta hennes plats vid vigseln och alltså gifta sig med den utvalde brudgummen (som ju redan betalt för en brud och förväntade sig att få en).

    Marskalk, tja här kan ni läsa lite om vad det är egentligen 
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Marsk
    Det var alltså någon som var där för att serva brudgummen. Se till att hästen blev omhändertagen, ansvara för att hans svärd togs om hand när brudgummen gick in i kyrkan osv.

    Så ja det är en väldigt gammal Svensk tradition att ha likadant klädda tärnor och en marskalk som hjälp till brudparet Glad

    Däremot är det ju inte en Svensk tradition att matcha lika många tärnor och marskalker, att låta alla i följet ha likadana kläder och vara fägkoordinerade till tänderna. Det är inte heller tärnornas och marskalkens ansvar att ordna möhippa/ svensexa mm.

    För att återgå till fågan i TS:
    Fördelen: Du är inte ensam, du har ett stöd om du väljer en vän (eller flera). Och om du väljer rätt så kan dom vara dig till stor glädje

    Nackdelen: Ska ni styra mycket över kläder mm så kan det kosta er en del pengar om dom inte frivilligt avstår från bidrag. Och om ni väljer fel eller inte är överens om vilka förväntningar du har och vilka plikter dom har - så kan det bli ovänner istället för vänner efter bröllopet

     
  • Äldre 30 Jul 20:57
    #16

    Precis, best man är ursprungligen en anglosaxisk tradition och har inget med Sverige och svenska traditioner att göra. Dom har även groomsman/men (eller usher, främst i England och på Irland), som alltså är övriga marskalker. Här har vi däremot marskalk/er. Maid/matron of honor och bridesmaids finns också, vilket här i Sverige är tärnan/or. Marskalk och tärna är en svensk tradition, däremot inte best man.

    Vi hade en brudnäbb (vår dotter), två tärnor (min syster, makens syster) samt fyra marskalker (makens vänner).

    Nackdelar? Inga. Inte en enda nackdel kan jag komma på faktiskt.

    Fördelar? Det är roligt. Vi tyckte det var väldigt kul med grillkvällen vi hade kvällen före bröllopet där vi bjudit in brudföljet, samt att göra oss i ordning på morgonen och ha sällskap av tärnorna (brudnäbb också) respektive marskalkerna. Det var roligt att ha några med oss i kyrkan, det lättade upp stämningen och vi kändes oss inte lika nervösa. Roligt att ha brudföljet med oss under fotograferingen efteråt också. Vårat brudföljde behövde inte hjälpa till med något i förväg, utan komma i tid till kyrkan var egentligen den enda uppgiften dom hade. Där var det väldigt skönt att ha stödet som sagt. Att visa för vår dotter, våra systrar och makens närmsta vänner (som även är goda vänner till mig) att vi uppskattar dom lite extra genom att "hedra" dom med en plats i vårt bröllop, att vi vill att dom ska vara en del av det. Mer än som "bara" gäster.

    Vi ångrar inte en sekund att vi hade ett brudfölje och vi ångrar inte valet av brudföljet heller :) Sedan kanske det inte är för alla, och valet är ju fritt. Det funkar bra utan också.


  • Flotte­n
    Äldre 31 Jul 00:22
    #17

    Chicita "med glimten i ögat" så har jag inte sett belägg för att det är en " väldigt gammal Svensk tradition att ha likadant klädda tärnor". Mig veterligt så klädde man upp sig till tänderna när det vankades fest även på medeltiden och då blev det flera olika sorters färger på brudföljet eller?

  • Äldre 31 Jul 00:27
    #18

    Flotten Nej. Tärnornas uppgift var att vara skydd och / eller ersättning för bruden. och det kunde dom inte vara om dom inte var likadant klädda som henne. Men det betyder inte att dom inte kunde ha färgglada kläder. Men mest troligt är att dom fördes till kyrkan i linnesärken och där sen kläddes bruden i brudutstyrseln.

  • Äldre 14 Sep 20:20
    #19

    Väldigt delade meningar här märker jag. Men det är ju bara bra. Jag tror vi har kommit fram till att vi ska ha brudtärna och marsalk. Jag vill först och främst ha det för att hon ska hjälpa mig före själva bröllopet. Peppa mig, hjälpa mig med klänningen, håret, smink, skor, strumpbyxor, smycken, kanske ta ett glas medan vi fixas. Skratta prata och kanske lugna nerverna lite

    Men då dyker genast pengaproblemet upp. Vem ska betala? Om jag betalar får jag ju välja ALLT men det blir genast dyrare. Om hon själv ska välja kanske det inte passar.. Hmm mycket att tänka på. 

    Att ha små brudnäbbar hade varit fantastiskt men tyvärr är alla barn i familjen 3 år eller mindre.. Blir nog svårt att styra dem :-P

    Tack alla för fina svar! 

  • 201402­22
    Äldre 14 Sep 23:08
    #20
    Carroamb skrev 2013-07-14 21:11:59 följande:
    Jag undrar vilka fördelar respektive nackdelar ni ser med att ha tärna och/eller marsalk?

    Vi ska gifta oss i juni 2014 och är tveksamma om vi ska ha tärna och marsalk. Behöver lite input från er! 
    Tack TS, vi undrar detsamma!Flört
Svar på tråden För- och nackdelar med tärna/marsalk