• Anonym (suck!­)
    Äldre 10 Jul 19:59
    8034 visningar
    11 svar
    11
    8034

    cellförändringar

    För några månader sedan fick jag reda på att jag hade lätta cellförändringar och förra veckan gjorde jag om provet och de tog testbitar från livmoderhalstappen (heter det så?) för att skicka på labb.

    Om 8 veckor får jag reda på om det fortfarande är förändringar och om de behöver operera bort dem. När gynekologen berättade om hur man tar bort cellförändringarna blev jag helt förskräckt, hon sa att de skär bort dem med en skärande tråd. Är det någon som varit med om detta? Det gjorde fruktansvärt ont att ta testbitarna.. Får man bedövning? Jag har otroligt svårt att tro att jag skulle klara att skära bort på det sättet :(

  • Svar på tråden cellförändringar
  • August­iVegas
    Äldre 10 Jul 20:18
    #1

    Jag har opererat bort tredje gradens cellförändringar. Jag var sövd när dom gjorde det, tror att dom brände bort en bit (formad som en kon = konisering som operationen heter). Men kände ingenting efteråt, allt gick jättebra! Jag är så tacksam och glad över att jag gick o lämnade cellprovet annars vet jag inte om jag hade levt idag. Det var på första provet jag lämnade (var alltså 23 år) när dom upptäcktes. Har efter operationen fått lämna prov 1gång/år i 5 år och alla prover har varit normala! Och jag hoppas det förblir så! Lätta cellförändringar klarar ofta kroppen av att ta bort själv, men tjej graden som jag hade är stadiet innan cancer.. Så alla ni som inte lämnat cellprov, ni måste göra det! Dödsviktigt faktiskt.

  • Anonym (ao)
    Äldre 10 Jul 20:29
    #2

    Nu är jag ärlig här o tänker inte säga att jag var superwomen ;)

    Jag har haft cellförändringar som inte gav med sig utan ökade o blev värre.
    Det togs om cellprov ett par ggr o sen blev det en undersökning där de tog några bitar för att då kolla dessa.
    Det gjorde ONT, precis som du sa. Jag fick lite bedövning men inte så mycket. Det var snabbt över men fy vad de gjorde ont.

    Sen fick jag ta bort bitar (det är det du pratar om) eftersom bitarna visade att där var mer.
    Jag var vaken under ingreppet.
    Jag fick bedövning. Problemet var att jag på insidan hade en liten "reva" efter ha fött barn o DÄR tog inte
    bedövningen! 
    Hade den tagit där så hade jag fixat allt men den smärtan som kom när läkaren tog bort där gjorde att jag
    svimmade av.
    Efteråt fick jag ligga kvar ett bra tag för benen bar inte.

    Så om min bedövning hade tagit på den lilla fläcken också så kan jag säga att första omgången var betydligt värre än den andra.

    Jag vet det låter hemskt men jag tänker inte försköna det men som jag ser det har du gått igenom den värsta biten nu. Ska de göra det andra ingreppet är dom mer generösa med bedövningen!

  • Anonym (suck!­)
    Äldre 10 Jul 21:12
    #3

    Tack så hemskt mycket för era svar! Fantastiskt att det finns bedövning om det nu skall behöva göras mer ingrepp, det var precis vad jag behövde höra.. det är helt fantastiskt att de kollar oss tjejer på detta sätt verkligen, fast vill ju helst höra att allt är tipptopp :)

    Usch vilken upplevelse om bedövningen inte hjälper. Förstår att du svimmade! Smärta just där är ju det värsta tänkbara..

     

  • Äldre 10 Jul 21:32
    #4

    Oj, tänk att det verkar vara så olika. Jag har precis tagit bort mina lätta cellförändringar. De brände bort dem med laser. Jag blev sövd, och själva ingreppet tog bara en kvart. Jag var på jobbet redan dan efter och hade inte det minsta ont efteråt. Behövde inte ens ta Alvedon, vilket jag absolut trodde jag skulle bli tvungen till... Jag håller verkligen tummarna för att dina har vuxit bort, så att du slipper ingreppet, för det låter obehagligt :(

  • Anonym (uppsa­la)
    Äldre 10 Jul 21:57
    #5

    Jag har gått igenom samma procedur och hade superont efter själva proverna, kunde knappt gå och än mindre sitta. Fick vänta 4 veckor och fick till svar att det var ofarligt och att de inte behövdes något ingrepp. Att de troligtvis skulle läka ut av sig själv.

    Däremot kommer jag få gå på kontroll igen i år för att kolla att de läkt ut och inte blivit värre, då finns ju risken att de måste göra en konisering. Så de är inte alltid som de måste ta bort förändringarna heller. 

  • Anonym (vet hur det är)
    Äldre 10 Jul 23:22
    #6

    Jag har också haft cellförändringar. Jag fick precis som du göra en biopsi där de skar bort en liten bit. Det provet visade att jag var tvungen att genomgå en slyngkonisering (med lokalbedövning). Jag var jättenervös, men jag hade en jättebra läkare som förklarade allting i detalj och visade till och med på skärmen när jag låg där i gynstolen så att jag kunde se cellförändringarna med egna ögon.

    Allt gick bra, det som var mest obehagligt var faktiskt att de sprutade in adrenalin i livmodertappen (för att förhindra stor blödning) och jag reagerade väldigt kraftigt på det. Blev alldeles vit i ansiktet, började gråta och skakade.. Det kändes lite pinsamt, men sköterskorna försäkrade mig om att de hade varit med om alla möjliga konstiga reaktioner...

    Jag var på benen redan dagen efter och nu har det gått två år sedan jag gjorde operationen och alla de proven jag tagit efteråt har sett bra ut. Jag ska på ett nytt återbesök nästa vecka så jag håller tummarna för att även det provet ser bra ut. Jag är såå glad att jag gick på cellprovtagningen och blir nästan lite arg på en del kompisar som säger att de lämnat återbud när de fått en kallelse.

  • AralkN­omis
    Äldre 10 Jul 23:49
    #7

    Hej, Jag blev diagnosticerad med tredje gradens cellförändringar för snart ett år sedan (är 27 år gammal). Jag tog ett vanligt cellprov och gick sedan på en fördjupad undersökning. Läkaren tog då en liten bit av livmoderhalstappen som skickades på analys. Det gjorde ont, det kändes när läkaren tog provet, men smärtan varade endast några sekunder. Några veckor senare fick jag veta att jag hade tredje gradens förändringar och att dessa behövdes opereras bort. Operationen tog ungefär en kvart och jag var sövd under ingreppet. Jag kände ingenting under ingreppet och hade inte ont efteråt. Jag kunde även gå tillbaka till jobbet dagen efter. Nu har jag nyligen varit på återkontroll efter sex månader och det verkar som att allt är borta. Jag kommer fortsätta gå på kontroller en gång om året så att man är helt säker på att det inte kommer tillbaka. Jag rekommenderar alla jag känner att ta cellprov. Jag har förstått att majoriteten som får livmoderhalscancer inte har gått på regelbundna kontroller. För mig kände jag smärta vid första kontrollen, inte alls vid operationen. Jag vill varmt rekommendera att gå på regelbundna kontroller och fördjupad kontroll om det behövs. Lycka till - det kommer att gå bra!!!

  • Anonym (suck!­)
    Äldre 6 Aug 21:20
    #8

    Tack alla för era lungnande ord och att ni delade med er..   

    Nu har det gått en månad sedan jag gjorde provet och idag fick jag ett brev där sjukhuset säger att de nu fått mina provresultat och att de vill att jag skall komma och göra exakt samma sak igen - redan nu i augusti. Så några åtta veckor tog det inte, brevet är daterat 29/7 alltså bara några veckor efter provet! Så nu skall jag göra den hemska biopsin igen.. jag förstår inte varför! Så jag antar att det hittat nåt riktigt illa eftersom det är så bråttom? Jag har verkligen totalpanik nu.

    Jag kan inte ringa och fråga dem heller eftersom den avdelningen har stängt denna veckan..  

  • Aniara­4
    Äldre 6 Aug 21:27
    #9

    Kan det inte lika gärna vara så att det har blivit något knas med provet, att de har klantat sig med provtagningen, förvaringen eller märkningen, så att provet har blivit oanvändbart och måste tas om? I så fall är det väldigt irriterande men ingen anledning att tro det värsta än!

  • AralkN­omis
    Äldre 6 Aug 22:10
    #10

    Jag tror absolut att det kan vara så som Aniara4 skrev ovan. Provet kan ha blivit förstört, man fick en för liten bit eller vad som helst. Jag är inte läkare så jag spekulerar, men om de hade hittat något väldigt allvarligt skulle de nog snarare kalla dig på operation direkt istället för att göra en ny biopsi. Jag tycker absolut att du ska ringa och fråga när avdelningen öppnar så att du slipper oroa dig, men det finns ingen anledning att tro det värsta. Jag har förstått det som att det tar ganska lång tid för cellförändringar att förvärras, så det går nog inte så snabbt. Jag förstår verkligen att du är orolig men jag är säker på att det kommer att gå bra!

  • Anonym (vet hur det är)
    Äldre 20 Aug 07:57
    #11

    TS hur har det gått? Jag fick svaret på mitt cellprov nu och allt såg okej ut, puh!

Svar på tråden cellförändringar