Brudbukett
Jag skulle också föreslå en bukett med vita blommor, och eventuellt detaljer i turkos. Alltså sådanta som pärlor, band, fjärilar eller vad som kan vara intressant för just dig. Det viktiga i slutänden är helheten och därför ska du prata ihop dig med floristen om vad för stil och känsla du är ute efter.
Exakta blomsorter är sällan ens hälften så intressant som bruden tror i förväg. Vet jag tex att du är ute efter en romantisk och somrig känsla med äng som inspiration kommer jag att leta, föreslå och använda blommor utifrån det. Är uppdraget istället en mer stram, elegant och sparsmakad look, väljer jag ju en annan bukettyp.
Ibland kan mycket väl samam blomsorter förekomma, men man jobbar helt olika med dem.
Såklart kommer ni även att prata om förslag på sorter, men det är även ur kostnadssynpunkt klokt att lämna så fria händer som möjligt till flroisten, som då har bättre möjligheter att fynda till bästa dagspris. Det brukar ofta dessutom bli en mer intressant och personlig, unik bukett än om allt är detaljstyrt redan från början.
Vitt är en stor färg i blomsammanhang, dvs det finns mycket att välja på, från stora fluffiga pioner till spröda ljuva liljekonvaljer, eleganta liljor och kallor, klassiska freesia och nejlikor, somrig prärieklocka, exotiska orkidéer osv osv. Du behöver inte kunna en massa sorter-du ska få fina förslag av din florist.