• helena­fredri­k2014
    Äldre 10 Jul 07:46
    3509 visningar
    7 svar
    7
    3509

    Brudbukett

    Vi har valt sommarbröllop i turkosa och vit och vill få förslag på vad för blommor samt färg på brudbukett ska vara?

  • Svar på tråden Brudbukett
  • Äldre 10 Jul 08:09
    #1

    Jag hade nog valt en vit bukett och kanske ha ett turkost band runt. Jag ska ha en vit brudbukett och har gett flottisten fria händer att själv välja blommor så länge blommorna är vita och buketten blir inom min budget.


  • Äldre 10 Jul 08:10
    #2

    Floristen inte flottisten. Dumma iPhone!


  • Äldre 10 Jul 12:12
    #3

    Jag skulle också föreslå en bukett med vita blommor, och eventuellt detaljer i turkos. Alltså sådanta som pärlor, band, fjärilar eller vad som kan vara intressant för just dig. Det viktiga i slutänden är helheten och därför ska du prata ihop dig med floristen om vad för stil och känsla du är ute efter.
    Exakta blomsorter är sällan ens hälften så intressant som bruden tror i förväg. Vet jag tex att du är ute efter en romantisk och somrig känsla med äng som inspiration kommer jag att leta, föreslå och använda blommor utifrån det. Är uppdraget istället en mer stram, elegant och sparsmakad look, väljer jag ju en annan bukettyp.
    Ibland kan mycket väl samam blomsorter förekomma, men man jobbar helt olika med dem.
    Såklart kommer ni även att prata om förslag på sorter, men det är även ur kostnadssynpunkt klokt att lämna så fria händer som möjligt till flroisten, som då har bättre möjligheter att fynda till bästa dagspris. Det brukar ofta dessutom bli en mer intressant och personlig, unik bukett än om allt är detaljstyrt redan från början.

    Vitt är en stor färg i blomsammanhang, dvs det finns mycket att välja på, från stora fluffiga pioner till spröda ljuva liljekonvaljer, eleganta liljor och kallor, klassiska freesia och nejlikor, somrig prärieklocka, exotiska orkidéer osv osv. Du behöver inte kunna en massa sorter-du ska få fina förslag av din florist.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 10 Jul 13:28
    #4

    Turkost kan vara en knepig färg, men det bör väl inte vara omöjligt? Gerbera går tydligen att få i alla möjliga färger (dock inte blått fick jag veta...) så det kanske är ett alternativ? Vitt borde inte vara något bekymmer alls att hitta, men gå till en florist och hör gällande eventuellt torkosa blommor!

  • Äldre 10 Jul 13:43
    #5

    Niriel: Naturligt så finns de ingen blomma som är riktigt turkos utan då enbart blåa. Så vill man gärna ha turkosa blommor så är de färgade blommor som gäller, finns ganska mycket att få tag i . Kan också meddela att de finns blåa germini att få tag i , germini är som gerbera men lite mindre . Jag har haft de till brudbuketter några gånger :) De är inte så vanligt men går att beställa :) Personligen så är jag inget fan av färgade blommor utan skulle precis som tjejerna ovan föreslå band , nålar och annan dekoration:)

  • Äldre 10 Jul 15:05
    #6

    Nej, turkosa blommor existerar inte naturligt-men det var väl inte frågan heller som jag uppfattade den, utan TS ville ha tips på hur färgsättningen på bukett skulle kunna se ut.


    Vill man ha det "rent" och utan att buketten i sig sticker ut så mycket, blir det utan tvekan stillsammast med vitt (m ev turkos detaljer).


    Vill man däremot dra till med lite kontrast och jäklar anamma, så kan man istället ha en bukett i tex rosa, cerice eller gula toner-ju mer mot gult man drar det, desto större kontrastverkan och alltså starkare effekt. Man kan blanda olika pasteller till en riktig "karamellbukett" eller hålla sig svalt stram med tex kallor hlet utan krusiduller-det är därför det behövs mer kött på benen i fråga om vad för stil och helhetskänsla du är ute efter TS


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 10 Jul 15:49
    #7
    Sara1991 skrev 2013-07-10 13:43:41 följande:
    Niriel: Naturligt så finns de ingen blomma som är riktigt turkos utan då enbart blåa. Så vill man gärna ha turkosa blommor så är de färgade blommor som gäller, finns ganska mycket att få tag i . Kan också meddela att de finns blåa germini att få tag i , germini är som gerbera men lite mindre . Jag har haft de till brudbuketter några gånger :) De är inte så vanligt men går att beställa :) Personligen så är jag inget fan av färgade blommor utan skulle precis som tjejerna ovan föreslå band , nålar och annan dekoration:)
    Ja, nä, det hade jag faktiskt koll på... Turkost är ju inte en så hemskt naturlig färg mer än på kopparhaltigt vatten. Gerbera tog jag som exempel för när jag letade blå blommor för att "fylla ut" min bukett med frågade jag om just gerbera, vilket floristen informerade mig om att det går att färga till alla färger utom blåklints-blå, vilket var färgen jag var ute efter. Just den färgen blev tydligen rätt blaskig och hade svårt att bli bra, så den rekommenderades inte. Men turkosa gerberor har jag för mig att jag har sett, så det kändes som ett bra exempel... Flört
Svar på tråden Brudbukett