• Enilea

    Dalabrudar

    Copernicus skrev 2013-12-29 23:09:19 följande:
    Jag började med att ringa dem men de ville att jag skulle skicka mejl istället?!
    Har bara varit in i herrgården en gång innan och då var det bara för att leverera en tårta till ett bröllop, så jag kunde inte gå runt och titta. Är annexet större än själva matsalen, vad spännande!! Vi skulle helst ha egen alkohol med så annexet vore ju bättre för oss

    Ja vi gifter oss i Torsång, så långt har vi kommit i planerna

    Vi har skickat ut save the date, och börjat titta på kläder, frisyrer osv men inget är klart än. Mamma ska sy min klänning och blommorna ska vi plocka i trädgården. Musik är inte klart än men jag hoppas att den kör jag sjunger i samt min syster ställer upp. Sen vill vi ha mer musik men har inte bestämt vad än. Tårtan gör jag själv eftersom det är en hobby. Ring åker jag till mina gamla kollegor och köper tror jag.

    Listan på saker att göra är lång men jag tror att vi hinner

    Ni då? Hur långt har ni kommit?
    Jag är Cop... har bara bytt nick
  • Enilea

    Vi ska åka dit och titta så fort storhelgerna är över.

    Mamma är jätteduktig på att sy och hon har genom åren sytt flera balklänningar till mej + massor av andra kläder. Vill ha en långklänning med spets men som inte är för brudig. Svårt att förklara.

    Vi ska inte ha så mycket dekorationer men en del ska vi göra iaf.

    Frisör är det jag inte har klart än, helst vill jag att frisören kommer till mej så jag har allt pyssel på samma ställe. Har en tjej jag skulle vilja ha men hon jobbar inte längre som frisör :-/
    Min vän ska göra naglarna och ögonen till mej som en gentjänst

    Ringar ska vi titta på på mitt gamla jobb, efter att ha sålt ringar är jag kräsen så vi får se om jag hittar någon som passar Albrekts har jag jobbat på.

    Har ett bra recept på glutenfri tårtbotten om du vill ha. Den har jag bakat till andra bröllopstårtor.

    Vi ska ha somrig och ej för söt fyllning i vår tårta. Hallon, smultron, citron, fläder är förslag vi funderar på.

    Vi har inte valt präst än, vi vill helst ha en präst som inte längre jobbar i församlingen men som var den som sammanförde oss från början. Annars har vi flera präster som vi tycker är bra och som vi kan fråga.

    Toastmadamme/toastmaster vill vi ha men inga tärnor då vi tycker att det räcker med våra barn 7 och 10 år.

    En checklista vore bra ja... ännu känns det som att jag/vi har koll på läget och att vi kommer hinna med. Har väntat såå länge på den här dagen och vill gärna ha den perfekt samtidigt så är det viktigaste att vi blir gifta och det får bli som det blir.

  • Enilea

    Ja så är det- det viktigaste är att få varandra och dela det med med de kära!

    Fotograf har vi inte klart än, har faktiskt ingen aning om vem vi ska anlita! Känns ändå som en väldigt viktig sak då korten, ringen och minnerna är de som består och finns kvar länge!

    Tack för tipset med frisör, ska jag kolla upp!
    Tipsar gärna om det är nåt du undrar över!
    När det gäller just bröllop så har jag alltid hjälpt mina kompisar massor, till en bekants son sålde jag ringarna, gjorde buketten och bakade tårtan, blev också tillfrågad om jag kunde sjunga men jag avböjde då jag inte hade tid pga tårtan.
    När det gäller mitt eget bröllop ska jag försöka leja bort så mycket det går och njuta istället, får se hur det går

    Du ska få receptet!! Säg som sagt till om du undrar om nåt, ang tårta!

    Tycker inte att du ska läsa på för mycket om stenar och deras färger! Så länge du inte ska ha en 1 karats sten så ser du inte skilland!!
    Prisskillanden kan vara ganska stor mellan de olika kvaliteterna. Albrekts tex säljer (sålde?) mest WSI och jag har aldrig sett något korn i den största solitären där! Sen beror det på HUR "fin" ring man vill ha!
    Man får betala för märket också! Jämför man tex Albrekts 1.0 carat WSI med Guldfynds 1.0 Carat så väger de lika mycket, har briliantslipning bägge två, WSI men det skiljer 4-5000:- på dem. Bägge har dock fin sten tycker jag!
    Själv har jag en förlovningsring i gult guld och med 32 diamanter, hade tänkt ha en slät vigselring till den men nu lutar det mot en vitguldsring med några större stenar.

    Självklart ska vi hjälpas åt och tipsa varandra!!

    Gott Nytt År! Nästa år är vårt år! )

  • Enilea

    IIdag har jag beställt min klänning, hjälp vad det blev att kännas på riktgit nu!!

    Nu har jag iaf en check på listan
    Hopppas att det går bra med planeringen för er andra också!

  • Enilea

    feedbi- jag det är skönt att den är klar
    CharlieochAlex- skoj med riktigt Dalabröllop! Vill också ha spelmän men det vill inte min blivande. Så jag får nöja mej med stråkkvartet och annan musik.

    Idag känns det som att vi fallit tillbaka till MINUS i planeringen ((
    Hade möte i Rankhyttan, har för det första väntat jättelänge på svar från dem och tillslut ringde jag dem och bokade tid för visning.
    Vet av bekanta att det varit folk där i helgen, men idag är det tisdag så...
    När vi kom dit smet två katter in i huset, vi blev lite förvånade men men..
    När vi gick runt i huset var det inte undanplockat från helgen. Det hängde dekoration kvar från ett nyårsbröllop, det låg skitiga dukar på borden, och nu menar jag SKITIGA! med stora fläckar och brödbitar osv. I sovrummen vi fick gå in i var det obäddat, alltså det såg ut som att nån sovit där och precis bara slängt av sig täcket. I en av sängarna låg en av katterna och tvättade sig....
    Det fanns trasiga fönsterrutor och i källaren fanns ett "spa" med ett gammal gulnat hörnbadkar och åttiotals inredning. En vägg hade spacklats med inte målats, fönstrerna borde ha målats om för ett antal år sedan, färgen hänge i stora flagor.
    Det var så .... skabbigt!

    Dessutom luktade det mögel i huset och både jag och min blivande tyckte att det var svårt att andas ( jag har astma).

    Ägaren var tillmötesgående osv. men jag fattar inte hur man så noncharlant kan låta bli att bädda och städa undan inför en sån här visning.

    Dessutom blir jag ledsen över hur ett sånt kulturarv får förfalla på det här viset.

    Nu är vi tillbaka på typ ruta o då vi itne vet var vi ska hålla vår fest. Snälla kom med förslag på fina lokaler i Falun/Borlänge området!!!!

  • Enilea

    Tack feedbi!
    Nej det var ett riktigt bottennapp! Funderar dock på att prata med dem och berätta vårt intryck så de har möjlighet att visa lokalen igen i städat skick istället.

  • Enilea

    Tack vad ni är snälla som kommer med tips!!
    Jag är ingen kräsen brud och har inga stora krav, ändå är det svårt att hitta lokal- jag fattar inte det!

    Vi har 2 lokaler bokade, men vi känner inte att någon av dem är 100% Dels församlingsgården i Torsång men man ska vara ute redan 8 på morgonen vilket känns tufft, dels Vassbo men det tar 14500:- för lokalen och då får man ändå inte tillgång till deras kök. De samarbetar med Banken men jag tycker att de är för dyra på maten.

    Rankhyttan hade varit såååå bra!!
    Gammelgården och Tyllsnäs var bokade då vi ringde runt för nån månad sen annars hade de varit guld!

    Bergalid har jag varit i, har faktiskt spelat in Sveriges lucia fär för en massa år sen
    Vad jag förstår tar de också bra betalt i hyra, men absolut väl värt att kolla upp!
    Främby udde har vi varit på bröllop i, innan de byggde om. Tyckte då att det var lite litet, men nu kanske det ser annorlunda ut när altanen är inglasad? Ska genast kolla upp!
    Återigen TACK!!!!

  • Enilea
    Brud140816 skrev 2014-01-22 23:25:47 följande:
    Apropå Rankhyttan så var vi där på bröllop för ca 2 år sedan. Då var det verkligen fint tyckte jag. Så himla tråkigt att det var så dåligt när ni var där och tittade. För oss hade det varit ett alternativ om det inte varit så att två par i vänkretsen haft sin fest där...
    ja det är jättetråkigt! Blev uppriktigt chockad över hur det såg ut där. För något år sedan var jag dit och levererade en bröllopstårta och då var det jättefint tyckte jag.
    Min blivande arbetar borta och bor på vandrarhem varje vecka och han säger att det här låg i topp på listan över dåliga vandrarhem. Så det är han som är mest besviken över standarden, jag tycker att det är synd att ett så fint ställe får förfalla så!!
    Har hört av mej och vill ha en ny visning med önskan om att de städat innan
    Hoppas att det hälper!
    Börjar få ordentlig panik nu!!
  • Enilea

    Hej!
    Har en fråga till er. Har skickat det här mejlet till Rankhyttan:
    Hej!

    Jag undrar om det finns någon möjlighet att vi får komma och titta på lokalerna igen. Kanske att ni har hunnit städa undan efter tidigare gäster då så vi får se hur det ser ut ordentligt.
    mvh...

    Fick detta tillbaka:

    Hej,förstår inte riktigt vad ni menar, är det stolar,bord och dukat för ett bröllop på 70 pers. som ni vill se hur det ser ut? så blir det först inför nästa vi har i Maj...sedan ex.kungsalen när det är iordningställt som "vanligt" med de stora borden 3st blir efter nästa helg eftersom vi har en kör på 30st nu mån-tis och ett återkommande Stockholms sällskap nästa helg på lika många,  så efter det kanske... beroende på kommande bokningar..antal,typ av fest osv...
    Vi kommer nu att lägga ut lite foton på tidigare fester så återkommer inom kort med hur man kan se dem..
    Hälsningar Eva

    Min fråga- hur ska jag skriva för att det inte ska låta jättedumt. Känner att jag behöver förklara för henne att jag tycker att det är äckligt att gå på visning bland lortiga dukar och obäddade sängar med katter i. UTAN att för den skull göra henne arg så vi itne får komma dit om vi trots allt bestämmer oss för det.
    Är det jag som är konstig som tycker att det borde vara rent och fräscht när man bjuder in till visning???

  • Enilea
    feedbi skrev 2014-01-28 18:40:22 följande:
    Enilea: Skriv som de var fast på ett vänligt sätt. Förslag:  Sist vi var och besökte er så var det väldigt ostädat etc. etc. och detta gjorde att vi inte fick ett bra intryck/ en rättvis bild om Rankhyttans lokaler när vi såg det ostädat...Därför skulle vi vilja åka och titta på lokalen en gång till då allt är iordningställt och städat för att få en bättre uppfattning och potential till hur det skulle kunna se ut på vårt bröllop. Typ något sådant kanske skulle fungera? :)

    När man står och betalar sedan pengar för lokalerna så är det minsta man kan begära att det är ordentligt städat. De kanske vore bra för dem att få veta hur det uppfattades när ni kom dit och såg hur det såg ut och vad ni tycker borde vara åtgärdat inför er dag.

    /Katarina

     
    Skönt att höra att du också resonerar som jag ang städningen. Jag tänker att hon i mejlet försökte fokusera bort det jag skrev för att det kanske blev pinsamt?!
    Jag ska mejla henne igen och vänligt förklara tänker att det är juste också inför framtida spekulanter.
  • Enilea

    Veronica84- just nu lutar det mot församlingshemmet för oss också. Det känns som att vi får mer för pengarna och ett fräschare alternativ.
    Jag har kontaktat ett band och frågat om de vill spela vilket de sagt sig vilja. Om vi är i Torsång har vi råd

    Jag börjar känna att vi har en för tajt budget

    Har hittat ringar som är bedyligt dyrare än vad jag tänkt och klänningen som mamma skulle sy blev ju en köpt för 7000:- istället.
    Tårtan spar vi ju iaf in pengar på då jag ska göra den själv. Tårtbakning är en hobby jag har och därför skulle jag nog inte bli nöjd över någon annans verk

    Hur går det för er andra?

  • Enilea
    feedbi skrev 2014-01-29 20:59:12 följande:
    Man ska göra det som känns bäst för en själv angående lokalen och själva upplevelsen! :) 

    Jag var till London i helgen och hitta min vigselring! :) Jag har letat och jämfört priser och kvaliteer länge och nu blev jag tvungen att slå till på grund av att jag fick ett bra pris samt en bra kvalite :) Längtar tills jag får börja använda den! :) dvs om ett halvår ;)

    Jag har inte bokat en präst ännu vilket känns aktuellt för oss att göra som nästa steg. Vi vill kolla runt lite för att känna att det känns rätt. Den präst som vi har haft genom åren i vår familj lever inte längre så vi har ingen sådan präst som vi redan känner till. Hade ni redan bestämt präst?

    Vi skickade ut våra sav the date kort igår och jag blev så himla nöjd över vad min m2b hade skapat medan jag var borta i London. Responsen från våra vänner var också roligt att få! :)

    Såhär ser ringen ut! :)


    Åh vilken vacker ring!!! En liknande modell vill jag ha
    Har ni fått veta vilka präster som tjänstgör på ert datum? Vi väntar på svar från Anngerd om vi får anlita vår gamla vän och min chef, han som sammanförde mej och min blivande. Han har flyttat från pastoratet och tydligen är det svårt att få Kyrkan att anlita honom sålänge det finns tjänstgörande präst. Det är bådde bra och dåligt men Anngerd vill att det ska vara lika för alla så vi har ingen fördel av att jag jobbat i kyrkan och att min mamma fortfarande gör det.

    Idag har vi iallafall handlat kläder till min blivande, så skönt att pricka av på listan!
  • Enilea

    I fredags var jag och blivande och tittade på ytterligare en lokal, jag tror att vi hittat rätt nu
    Imorgon ska vi ta ett beslut så vi kan göra klart våra inbjudningar.

    Har bokat präst så även det är klart nu.

    Har prelbokat ett band som ska spela på kvällen

    Har haft hem provringar, men inte bestämt vilken jag vill ha

    Troligen bestämt vilken catering vi vill ha

    Kanske att jag kan börja sova på nätterna nu när lite mer är ordnat

    Hur går det för er andra?

  • Enilea
    feedbi skrev 2014-02-16 10:43:22 följande:
    Enilea: Vilken lokal var ni och tittade på? :) Vi har preliminärt bokat dj till vår bröllopsfest. Vilket band har ni valt?

    Vi har skickat ut save the date datum. Egentligen hade vi planerat att skicka ut våra inbjudningskort redan nu men då vi inte har designat dem färdigt valde vi att skicka save the date istället.

    Vad ska er bröllopsmeny bestå av?

    De som jag har gjort på sistone nu är att jag har jämfört priser kring bröllopstårtor. Vi ska ha både glutenfri och laktosfri vilket inte alla gör.  

    Vi har fått hem papper kring vilka präster som tjänstgör när vi viger oss men det var inte dem vi hade i åtanke så vi ska fundera vidare kring det. Vilken präst har ni valt? :) 
    Vi har bokat Vika bygdegård, en helt fantastisk lokal! Stor och helt nyrenoverad 
    Save the date kort har vi också skickat ut och det gör att vi inte haft lika bråttom att få ut inbjudningarna, men nu kan  vi snart göra klart dem och skicka ut.

    på mitt jobb anlitar vi catering varje dag, jag har tänkt boka det företaget då de har god och billig mat.

    Jag gör bröllopstårtor på fritiden så jag har tänkt göra min egen och inte ens kollat upp vad en sån jag vill ha skulle kosta. Min uppskattning är dock att den skulle gå på 3000:-
    Jag vill ha en tårta som är byggd på amerikanskt vis och vet inte ens om det finns något kondis i stan som gör sådana.
    Vilka konditorier har ni kollat på?

    Den präst vi ville ha ville inte kyrkan betala för då det finns tjänstgörande präster den dan, så vi fick tänka om. Nu har vi frågat Anders Litborn och han har sagt ja trots att han är ledig den dagen.
    Vilka präster är det ni har tänkt på och vill ha? Och vilka präster är lediga?
  • Enilea

    Den kostar 1500:- och då har vi den fredag till söndag.

    Vad heter tårtbakerskan på instagram?
    22 kronor per bit är billigt! Fast det beror ju också på vad du vill ha för fyllning.
    Att göra glutenfritårta är inte svårt, men det är kanske svårt att få tillstånd att sälja allergitårtor. Det är ju ett stort ansvar spec. om den allergiska är så allerigsk så det inte ens får finnas spår av mjöl.

    Skynda och fråga Sofia om ni vill ha henne, så ni får den präst ni vill ha! Vet inget om just henne!
    Ja Anders är trevlig och en bra präst!!

    Kom på att du undrade vilket band vi bokat och det är ett irländskt band med gamla körkompisar

  • Enilea

    Nu är lokalen bokad ) sån lättnad!!
    Vika Sundet blir festen i, vigsel i Torsångs kyrka med Anders Litborn som vigeslförrättare.
    På festen kommer sedan Ramblin Rovers att spela irlänsk musik. Hurra vad jag är glad att det börjar lösa sig äntligen!

    Hur går det för er andra?

  • Enilea
    cekehov skrev 2014-03-16 19:28:16 följande:

    Okej, nu har vi tyvärr fått lite grusade planer.. Är det någon som har koll på lokal för runt 100 personer där man får laga mat och ta med egen alkohol? Vi vill verkligen göra det mesta själva och med så liten budget som möjligt, har ni några tips? 


    Beror på var i Dalarna ni vill ha lokal Är det fortfarande i Furudalstrakten?
  • Enilea

    Vad roligt med hippa Hanana!

    Här går det framåt, vilket är tur nu när det bara är 3 veckor kvar till vår dag

    När har ni andra ert datum?

Svar på tråden Dalabrudar