• VI20130831

Hur får vi minglet så bra som möjligt?

Hjälp! Gifter oss 31 augusti och efter vigseln ska vi ha mingel vid havet i 2.5-3 timmar. Vi träffade restaurangen igår som har gett oss ett pris/person då 3 större snittar (typ mackstorlek) och bubbel med en påfyllning ingår.Vi blir runt 40 personer och det kommer att du kas två långbord i lokalen. Vi vill inte ha ngn bordsplacering eftersom vi vill ha det mer avslappnat. Nu har vi dock börjat fundera på en del saker...Brukar man inte skåla när man kommer till lokalen? Då försvinner ju ett glas bubbel redan där, och ett återstår till maten...snålt? Vi ska även ha ett bord med ost och kex, snacks, godis och kaffe och jag ska baka nåt hjärtigt till kaffet (förslag??). Vi vill ju ha igång folk när vi käkat snittarna/mackorna så folk cirkulerar och pratar...Hur? Resa oss upp och berätta att det finns ett bord med lite smått och gott och att man gärna får gå och ta och mingla runt? Hjälp!? Vill inte att det ska kännas snålt och stelt. Är det rimligt att vi betalar samma/person även för de som inte dricker bubbel utan alkoholfri cider istället?

• Svar på tråden Hur får vi minglet så bra som möjligt?
  • TheD

Vid brudskålen så sveper man inte glaset ;) Själva skålen kan gå över till mingel... Men för den långa tiden av mingel så bhövs det annat drickbart kan jag tänka mig. Om det ska vara öl, cider, mineralvatten etc. Om priset är detsamma för alkoholfri skål som för skål med % så ska det vara något väldigt fint ;) Det borde vara prisskillnad. Frågade ni inte om det?

• VI20130831

TheD skrev 2013-07-07 06:41:32 följande:Vid brudskålen så sveper man inte glaset ;) Själva skålen kan gå över till mingel... Men för den långa tiden av mingel så bhövs det annat drickbart kan jag tänka mig. Om det ska vara öl, cider, mineralvatten etc. Om priset är detsamma för alkoholfri skål som för skål med % så ska det vara något väldigt fint ;) Det borde vara prisskillnad. Frågade ni inte om det?Vi glömde liksom det i all hast. Vi vet ju inte förrän vi kommer dit hur många som egentligen dricker alkoholfritt bubbel (cider) och med alkohol. Priset har vi fått för länge sedan och det var faktiskt inte förrän nu jag började fundera...Vi kommer att få hem alltmejlat till oss i veckan så det är väl bara att svara och fråga antar jag....Ska man bryta sittningen sen genom att vi reser på oss...eller har ngn nåt bra förslag?  

• TheD

Men hur många som dricker med/utan alkohol märks på fakturan sen. Personalen kan ju iaf ha någon riktning att gå efter :)

• amerika

Jag tänker att det behövs något mer att dricka än de två glas som ingår om man ska mingla i 3 timmar. Det kan ju vara alkoholfritt, men lite snopet att dricka upp sitt bubbel den första halvtimmen och sedan vara utan dryck...

När det gäller hur man ska få folk att cirkulera, tänker jag att ni kanske kunde utse någon annan, ett "värdpar" t ex, som är de som reser sig och kanske t o m "instruerar" de andra gästerna. Det kan vara skönt för er som brudpar att slippa tänka på att ge gästerna instruktioner.

Om ni vill att de ska gå omkring lite mer och hitta samtalsämnen, kan en tipspromenad, bara runt om i lokalen, med frågor som handlar om dig och din man, vara något som lättar upp. Om ni inte gillar sånt, tänker jag att det förutom värdparet (eller vilka som reser sig först) bör vara några fler invigda som vet att det är dags att röra på sig, era föräldrar t ex, eller syskon? Om några börjar kommer de andra följa efter.  

• VI20130831

Sant, bra att involvera lite andra, tack!Ja eller hur, visst måste det finnas mer dricka.  Frågan är bara på vilket sätt..ska man be personalen gå och fylla på med jämna mellanrum och sen ta betalt/glas efter att alla fått två glas? Vi måste hur som helst fråga om det blir ett annat pris för de som dricker alkoholfritt. Vi har ju fått ett pris på snittar+bubbel med påfyllning. Inte för snittar och bubbel för sig... 

• daniiel

Jag hänger inte riktgt med...

Direkt efter vigseln så ska ni ha mingel i närmare 3 timmar, för att efter det ha sittade middag? Eller ska ni inte servera någon middag och ha mingel istället för middag?

• VI20130831

Vi ska ha mingel efter en tidig vigsel (vigs 12) för 40-45 gäster. På kvällen vid 19 ska vi ha trerätters middag för närmaste familjen (20 av de 40-45...) på ett annat ställe...

• daniiel

Aha okej, då förstår jag lite bättre :)

Ni har alltså fått ett paketpris på enbart minglet på det här stället då, vilket är ett glas bubbel med påfyllning samt tre snittar per person. Har jag uppfattat det rätt då?

Det känns som att flera nog kan vara lite sugna sådär på eftermiddagen och ska man äta, så vill man också dricka. I slutet av augusti kan det ju dessutom vara varmt ännu. Då vill man nog också dricka lite mer. Det första glaset bör ju inte ta slut vid brud/välkomstskål, utan det kan man nog smutta på en stund. Däremot så vill man nog ha mer än en påfyllning och kanske dricka något annat än bubbel. Ni ska alltså ha snittar, ost och kex, snacks (som vadå tex?), godis och något bakverk. Salt och sött gör ju att man vill dricka mer, man blir törstigare. Hm.. På något sätt bör ni kunna få in mer dryck.. men det brukar ju tyvärr kosta..

Jag tycker inte ni behöver ha långbord med stolar. Kan ni inte ha lite mer loungekänsla? Finns det några fåtöler/soffor? Högre barbord? Placera ut sådant istället och gör ett "buffébord" där man kan plocka sig att äta. Så att folk går runt, minglar, rör på sig. Att ha värdpar tycker jag var en bra idé, så dom kan sköta allt praktiskt och försöka få igång folk att mingla.

• Chicita

Jag skulle ha sett till att ha vanligt isvatten framme faktiskt. Kanske i fina tillbringare med lite fruktbitar i som ger god smak. 2 glas bubbel klarar man sig långt på (eller rättare sagt 1,5 Dom brukar fylla på innan glasen är tomma).
    Man smuttar ju oftast på bubblet. Men otörstig dricker man sig på vatten eller alkoholfritt.

Själv skulle jag önska en plats med skugga (eller tak om det regnade) och alltså lite möjlighet att mingla både ute och inne (och en toalett... för guds skull ge mig en toalett efter bröllopet :P )
    Sittplatser blandat med ståbord är bra. Det behöver inte vara långbord och det behöver inte finna sittplatser till alla. Men det är bra om det är uppdelat lite så att man flyttar på sig för att prata med någon på en annan plats ibland och därigenom ger sittplats åt någon annan.

• VI20130831

daniiel, ja det är helt rätt uppfattat! Nej fåtöljer etc finns inte, det är en sommar restaurang vid havet. Här! www.fortunabythesea.se/Vi valde att servera alla tre snittarna på tallrik vid bord för att undvika att folk tar för många av någon sort...det ska ju räcka till alla..Snittarna är dessutom mer i mackformat och behöver ätas med bestick! Planen var långbord utan bordplacering men med två platser vigda till mig och mannen..så vi får sitta tillsmmans på vår bröllopsdag... Eller är småbord med typ 4-6 pers att föredra?På snacksbordet kommer det att finnas brieost och hjärtformade kex som jag ska baka, osthjärtan (typ ostbågar), chokladhjärtan, gelehjärtan, sockerhjärtan som jag också ska baka, kaffe. Möjligen något mer..Vattenkaraffer kommer att stå på borden där vi äter. Räcker det då med två glas eller ska man erbjuda mer till de som vill? Gud vad svårt...Eftersom det är en restaurang finns toalett....hehe! Finns även ett litet trädäck ute där man kan gå ut och mingla...Ja vi får kanske fundera över värdpar...vete tusan vilka vi ska välja bara...men det löser sig! daniiel och chicita, tack!       

Svar på tråden Hur får vi minglet så bra som möjligt?