• VI20130831

Hur får vi minglet så bra som möjligt?

Hjälp! Gifter oss 31 augusti och efter vigseln ska vi ha mingel vid havet i 2.5-3 timmar. Vi träffade restaurangen igår som har gett oss ett pris/person då 3 större snittar (typ mackstorlek) och bubbel med en påfyllning ingår.Vi blir runt 40 personer och det kommer att du kas två långbord i lokalen. Vi vill inte ha ngn bordsplacering eftersom vi vill ha det mer avslappnat. Nu har vi dock börjat fundera på en del saker...Brukar man inte skåla när man kommer till lokalen? Då försvinner ju ett glas bubbel redan där, och ett återstår till maten...snålt? Vi ska även ha ett bord med ost och kex, snacks, godis och kaffe och jag ska baka nåt hjärtigt till kaffet (förslag??). Vi vill ju ha igång folk när vi käkat snittarna/mackorna så folk cirkulerar och pratar...Hur? Resa oss upp och berätta att det finns ett bord med lite smått och gott och att man gärna får gå och ta och mingla runt? Hjälp!? Vill inte att det ska kännas snålt och stelt. Är det rimligt att vi betalar samma/person även för de som inte dricker bubbel utan alkoholfri cider istället?

• Svar på tråden Hur får vi minglet så bra som möjligt?
  • TheD

Det skrivs väldigt rörigt ;)Men menar du att gästerna ska betala för resterande dryck??   Jag hänger inte med...

• VI20130831

Jag gör mellanrum mellan styckena men ändå blir det så här...likadant när jag citerar, allt trycks ihop och bilder kan jag inte få in alls..Jag blir knäpp! Ber om ursäkt för röran...:-/Nej jag menade i såfall att om ngn vill ha ett glas extra får VI betala/glas sen efter andra glaset...men då kanske alla helt plötsligt ska dricka väldigt mkt...Det som kändes så bra från början känns nu mest som ett orosmoment....    

• daniiel

Jag kan väl dock tycka att om man dukar för att äta sittande, dessutom med kniv och gaffel, så är det inte snittar och mingel. Själva grejen med just mingel tycker jag är att man hela tiden har ett flyt, att folk hela tiden rör sig runt i lokalen och pratar i mindre grupper. Snittar tycker jag är mat man ska kunna äta på stående fot med en hand, så man kan ha glaset i andra handen. Jag kanske dock inte alls fattat vad snittar är :P

Jag tycker att ni ska ha snittar som är, ja minst hälften så stora och istället dubbelt så många. Inga dukade bord och istället försöka ordna med mindre grupper där folk kan landa en stund, för att sedan mingla vidare. Givetvis skulle det vara jättemysigt om ni kan ha det även utomhus ifall vädret tillåter. Det var ju underbar utsikt där ni ska vara :) Om ni vill ha mingel..

Annars är det ju mer av en sittande lättare lunch/fika. Vilket iofs inte är fel heller..  Men jag skulle nog ändå rekommendera en bordsplacering om ni väljer sittande. Det kan lätt bli så att folk tvekar inför att sätta sig annars, för bör man lämna platsen åt någon annan? Sitter man för nära brudparet nu? Och det är lätt att det blir grupperingar med dom som känner varandra och så blir det inte så mkt prat alla gäster emellan. Det kan bli någon ströplats kvar här och där osv.

• Chicita

Jag håller med daniiel 
    Mingel är ett event där man rör sig runt och pratar med olika personer korta stunder medans man håller ett glas i ena handen och kanske tilltugg i andra handen. Man går från grupp till grupp, sitter en stund, står en stund osv...
    Så fort det blir "permanenta platser" så är det inte mingel längre utan brunch / lunch / förrätt / fika eller vad man nu vill kalla det för. Glad 
    Det är inget fel med det. Men då ska ni nog inte kalla det för "mingel".

Jag skulle också gjort fler men mindre smörgåsar. Lagom mått på snittar till mingel är att man ska kunna äta dom med en hand och i max 2 tuggor. Helst ska det bara vara en tugga så att man får handen fri snabbt igen Glad 

När det gäller bubbel så tycker jag att ett glas med påfyllning räcker under minglet.
    Om ni ska börja fylla upp gästerna med alkohol så tidigt på dagen så kommer säkert någon att balla ur eller må dåligt senare på kvällen.
    Men sen behöver ju gästerna få något till förrätten och där hängde jag inte med riktigt om ni hade menat att bubblet skulle räcka ända dit. 

• daniiel

Förrätten ska väl dock ätas på annan plats? Det är bara "minglet" som ska vara i den här lokalen, som jag uppfattat det. Så tanken är väl att drycken ska räcka från det att gästerna anländer till "mingellokalen" till att "minglet" är slut ca 3 timmar senare.

Jag håller med om att två glas bubbel (alkohol) räcker, men att det kan vara bra att ha något mer alkoholfritt att bjuda på under eftermiddagen. Om jag skulle äta snittar, godis, fika, ost och kex osv, så skulle jag nog under 3 timmar vilja dricka något mer. Eller ptja, personligen dricker jag inte bubbel alls, men jag hade förmodligen velat ha mer än 2 glas av något alkoholfritt. Kanske 3-4 glas. Visserligen lite beroende på hur stora glasen är..

Och jag tycker inte heller TS att ni ska oroa er för att gästerna ska vara hungriga. Dom flesta har nog ätit något före vigseln och alla kommer nog äta något efter "minglet" ;) Ni ska ju bjuda några av dom på middag och resterande lär äta middag när dom kommer hem :)

• Chicita
    daniiel skrev 2013-07-08 10:41:08 följande:
    Förrätten ska väl dock ätas på annan plats? Det är bara "minglet" som ska vara i den här lokalen, som jag uppfattat det. Så tanken är väl att drycken ska räcka från det att gästerna anländer till "mingellokalen" till att "minglet" är slut ca 3 timmar senare.
    Ok.. jag tolkade det här från TS:
    "Brukar man inte skåla när man kommer till lokalen? Då försvinner ju ett glas bubbel redan där, och ett återstår till maten...snålt?"
    Som att det även skulle räcka över middagen sen.

Vatten skulle räcka för mig, och det skulle ju finnas tillbringare med vatten.
    Om det dessutom är smaksatt med frukt så skulle jag vara helnöjd. 
    1 glas bubbel med påfyllning skulle jag nog klara mig på första timmen i alla fall och sen skulle jag nog bara vilja ha vatten om jag var törstig. 
    Men vill man ha något mer festligt så kan man ju göra någon alkoholfri bål Glad
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-07-08 10:56:44 följande:
    Ok.. jag tolkade det här från TS:
    "Brukar man inte skåla när man kommer till lokalen? Då försvinner ju ett glas bubbel redan där, och ett återstår till maten...snålt?"
    Som att det även skulle räcka över middagen sen.

Vatten skulle räcka för mig, och det skulle ju finnas tillbringare med vatten.
    Om det dessutom är smaksatt med frukt så skulle jag vara helnöjd. 
    1 glas bubbel med påfyllning skulle jag nog klara mig på första timmen i alla fall och sen skulle jag nog bara vilja ha vatten om jag var törstig. 
    Men vill man ha något mer festligt så kan man ju göra någon alkoholfri bål Glad
    Jag tror att hon med det menar "snittarna", att det är maten. Det var dock lite oklart för mig också från början, men efter att ha frågat lite, så tror jag mig nu veta att det är så hon menar :P

Ja, en alkoholfri bål var ju en toppenidé! För tex jag, som inte dricker bubbel alls, skulle kanske tycka att det var liiite tråkigt med enbart vatten hela tiden. Då kan man dricka något glas bål och sedan vatten, det skulle vara väldigt uppskattat från min sidan iaf :)
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-07-08 11:07:07 följande:
    Jag tror att hon med det menar "snittarna", att det är maten. Det var dock lite oklart för mig också från början, men efter att ha frågat lite, så tror jag mig nu veta att det är så hon menar :P
    Aha... ja jag tänker mig ju inte snittar som mat.. Men i och för sig - om dom skulle ha sittande mingel med snittar som är så stora att dom ska ätas med bestick så låter det ju rimligt att kalla det för mat GladFlört
  • VI20130831

Hehe, lite förvirring. Till att börja med, tack för era kloka svar!Nja, nej mat kanske är fel ordval...förtäring då. Men det var snittarna jag menade!  Och vi har funderat...Vi har bjudit in till mingel med snittar och bubbel. Det skrev vi i inbjudan. Och precis som ni skriver har vi resonerat idag när vi pratat om det...det känns inte som mingel utan mer som lunch. Det var restaurangen som tyckte vi skulle ha tre större snittar istället för fem så som vi först kom överens om. Det var också deras förslag att vi skulle ha långbord. Just dukning/placering hade vi inte funderat så mkt över eftersom det just skulle vara mingel. Vi började fundera när vi kom hem... Om de bara lägger dukar på alla småborden och låter det vara tror jag det blir bättre...Vi har fått en sammanfattning idag via mejl på allt vi kom fram till när vi träffade dem i lördags...Vi kommer att mejla tillbaka och skriva ungefär det jag skrev här nu...att det inte känns som det mingel vi bjöd in till. Känns som vi hellre har "allt", dvs snittar, brie och kex, snacks, kaffe och kaka på ett buffeställe där folk själv går och plockar...Vad tror ni om det? Känns bara som vi ändrar om ALLT vi bestämde i lördags...men vi får väl stå ut med att vara lite jobbiga.     

• Chicita

Det låter som en bra plan Skrattande
    Alltså att ändra tillbaka det så som ni ville ha det från början

Svar på tråden Hur får vi minglet så bra som möjligt?