• Ulrika Mikael

Brudklänning på postorder

Är det nån som har erfarenhet av att beställa brudklänning via nätet? Jag har sett jättefina klänningar som man kan måttbeställa till mycket bra pris på http://www.jjshouse.com 

Men vågar jag göra det?  

• Svar på tråden Brudklänning på postorder
  • LadyTeague

Jag beställde från dinobridal och är jättenöjd. Klänningen är i exakt de måtten jag beställde och riktigt välsydd. Den kostade dessutom bara 950 kr då frakten var gratis, klänningen var på rea och jag fick 20% rabatt i medlemsbonus.

Dock fick jag paljetter i spetsen på min klänning, och jag har hört att väldigt många har fått det, nu var det faktiskt fint på klänningen jag fick, men det ändrade ju också stilen lite. Men något bra med dessa sidor är att man kan be om lite ändringar så att det passar ens egen stil, tyvärr tänkte inte jag på att välja snörning bak vilket är smart när man beställer utan att prova, för då kan du ju ändra några cm själv också.

• Alvstina

Kika i kinaklänningstråden. Det finns för- och nackdelar med att beställa från ett kinaföretag som jjshouse.com. Jag har själv beställt klänning från kina och den var fin och allt gick bra :) billigt blev det ju också jämfört med att köpa klänning  här hemma. Totalt kostade min klänning 1014:- 

Sen finns det ju risker, det kanske inte blir som man tänkt sig och då klänningen är måttsydd går den inte att returnera, det kan ibland vara svårt med kommunikation med företaget och ibland åker man på både tull och moms och man får betala mer än man tänkt sig.

Jag hade inte läst på så mycket om riskerna innan jag beställde, men allt gick ju bra och jag var nöjd. För det priset kan man känna att det ingår ett besök hos sömmerska i sverige för att justera så att klänningen passar fint. :) Men som sagt: kinaklänningstråden är ett hett tips! Så finns ju daniiels tråd - rekommenderas inför beställning!

• daniiel

Välkommen in i "kinaklänningens" underbara värld ;)

Med kinaklänning (finns många trådar här på BT om såna) menas en klänning som är uppsydd i Kina. Oftast (alltid, mer eller mindre) kopior på designklänningar för en bråkdel av priset. Många gånger är klänningarna jättefina och i bra kvalitet, sydda i samma tyger som klänningar du hittar i butiker här i Sverige. Ibland blir det dock lite tokigt och galet och då kan man, tyvärr, stå där med en klänning som man inte kan/vill använda.

Klänningen du får hem, är alltså inte exakt den klänningen på bilden du ser på hemsidan, utan en kopia på en sådan klänning. Ibland blir dom väldigt lika originalet och andra gånger mindre lika. Även om det går att måttbeställa, så kan man behöva sy in/lägga ut (alltid bättre med en aning för stor klänning) eller sy upp klänningen. Därför bör man ha i åtanke att man kan behöva betala en sömmerska i Sverige en liten slant för att fixa sådant, om man inte klarar av det själv. Att beställa en klänning med snörning i ryggen ökar dock chansen för att den ska vara bra i storlek och ha bra passform. Det är också bra att ha i åtanke att klänningen man beställer kan fastna i tullen och då får man betala både tull och moms, eller bara moms beroende på inköpspriset, samt en administrationsavgift. Jag har skrivit lite om det här augustibrud.bloggplatsen.se/2013/03/22/9628038-rakna-ut-tull-och-moms/

Själv så gifte jag i just en sk. kinaklänning, hade även en till som jag bytte om till på festen, en kortare. Jag var jättenöjd med mina klänningar och betalade inkl frakt ca 2000kr för två klänningar. Helt i min prisklass ;) Jag beställde dock mina klänningar från www.dinobridal.com Det finns en sida som heter www.landybridal.co som har många nöjda kunder, dom har även ganska många "real sample"-klänningar. Alltså bilder på klänningar som dom själva sytt upp.

Så, slutsatsen är - man kan verkligen göra fynd och en kinaklänning kan bli hur bra som helst, men det finns inga garantier, utan det är alltid något av en chansning.

Svar på tråden Brudklänning på postorder