• Anonym (Snope­n)
    Äldre 26 Jun 00:59
    3707 visningar
    14 svar
    14
    3707

    Anmäla en månad efter osa?

    En gäst skickade ett sms och skrev att de ville anmäla dotterns pojkvän till vårt bröllop också. Till saken hör att vårt osa gick ut för en månad sen och att vi aldrig träffat pojkvännen. Han är 18 och vårt kuvertpris för vuxna är 1200kr. Jag svarade lite snopet att det var ok, men känner såhär i efterhand att det känns lite sådär. Det är ju givetvis kul att folk vill komma på vårt bröllop, men då vill vi ju att de ska komma för vår skull. Som tur är har vi inte spikat bordsplacering ännu...

  • Svar på tråden Anmäla en månad efter osa?
  • Äldre 26 Jun 01:37
    #1

    Varför var du inte ärlig och sa som det var? Du tycker ju uppenbarligen inte att det är helt OK att dom bjudit in honom. 

  • Äldre 26 Jun 08:31
    #2

    Jag håller med kitkät du borde ha sagt nej. Om dotterns pojkvän inte är någon ni har en relation till finns inget skäl till varför han ska vara där.
    Jag tycker att du ringer upp och drar en "vitlögn" säger att du ber om ursäkt om det ställer till det men pga att dom hörde av sig så sent så var det inte längre möjligt för er att lägga till en till person.


    Eller så säger du sanningen, att ni gärna vill att dom bidrar med en slant för honom eftersom 1200 kronor på sin vän/bekantas barns respektive är rätt mycket pengar.


    Tänk på i framtiden att det är okej att säga nej.


    Framtiden är den du själv skapar
  • Äldre 26 Jun 10:13
    #3
    jimmyojennifer skrev 2013-06-26 08:31:42 följande:

    Jag håller med kitkät du borde ha sagt nej. Om dotterns pojkvän inte är någon ni har en relation till finns inget skäl till varför han ska vara där.
    Jag tycker att du ringer upp och drar en "vitlögn" säger att du ber om ursäkt om det ställer till det men pga att dom hörde av sig så sent så var det inte längre möjligt för er att lägga till en till person.


    Eller så säger du sanningen, att ni gärna vill att dom bidrar med en slant för honom eftersom 1200 kronor på sin vän/bekantas barns respektive är rätt mycket pengar.


    Tänk på i framtiden att det är okej att säga nej.


    Framtiden är den du själv skapar
    Håller med!
  • Anonym (nix)
    Äldre 30 Jun 08:44
    #4

    Jag hade sagt nej eftersom OSA har gått ut och ni har planerat för antalet gäster redan.

    Men självklart hade h*n fått komma till kyrkan o titta :)

  • Anonym
    Äldre 30 Jun 13:23
    #5

    Vår marskalk frågade min sambo nu för någon dag sedan bara om han fick ta med sig någon och vi gifter oss på lördag. Min sambo tyckte att jo, visst absolut och var väl mest glad att han faktiskt träffat någon men nämde något om att det kunde bli lite svårt med tex tårtan och då tyckte marskalken att "vadå, har ni inte beställt ett gäng extrabitar (jomenvisst..vi ska ha bakelser och dom kostar lite drygt 50 kr styck) skulle vi ha "lite extra" av precis allt skulle det ju bli svindyrt....(till saken hör att vi hade några extra, men det droppade in fler ett litet tag efter osa så dom bitarna är redan tagna...)Hade varit ok om han frågat men inte förväntat sig att få av sådant som man måste beställa sedan långt innan, men blev lite grinig när han tyckte att vi skulle fixa sånt bara en vecka innan bröllopet....

  • CoG
    Äldre 30 Jun 13:38
    #6

    Det viktigaste för oss är inte att vi känner varenda kotte utan att så många som möjligt trivs.
    Vi hinner ju inte umgås med alla iaf.

    De singelvänner vi bjudit in får ta med sig sällskap även om vi inte träffat personen i fråga.

    Men om det blir dyrt och omständingt så måste man ju få lov att säga nej.
    Det var ju trots allt en fråga, inte så att dom skrev "Vi tar med oss dotterns pojkvän också".
    Även om OSA gått ut kan ju frågan ställas, men med risk för att få ett nej.

  • Anonym (Snope­n)
    Äldre 2 Jul 21:11
    #7

    Nä, det var faktiskt ingen fråga utan de skrev att hon ville ha med honom. Visst hade vi kunnat neka, men som någon skrev här så vill vi ju att alla ska ha trevligt och andra i hennes ålder hade med sina respektive (om man nu kallas respektive om man varit ihop några månader). Grejen var ju den att det kom så långt efter osa...

  • Anonym (nix)
    Äldre 7 Jul 11:12
    #8

    Har ni haft OSA för en månad sedan är det i mina ögon INTE ok att anmäla någons pojkvän i efterhand.
    Jag hade sagt nej.

  • Anonym (nix)
    Äldre 7 Jul 11:13
    #9

    ni?? Jag menar VI :)

  • Kapitä­n
    Äldre 13 Jul 16:04
    #10

    Var den här pojkvännen bjuden av er?
    Annars tycker jag att det är rätt fräckt att bara ringa och vilja anmäla ytterligare en person. 

  • Anonym
    Äldre 22 Jul 08:08
    #11

    Jag skulle höra av mig till dem och förtydliga att pojkvännen är välkommen i kyrkan, men att ni inte kan få loss plats för en till middagsgäst så här kort inpå. Jag skulle inte säga att det kostar 1200 kr, men kanske att man vill ju så gärna att alla som vill komma ska få komma, tyvärr så går det inte att fixa fram så kort inpå.

    Man vill förstås få till en trevlig fest, men det verkar finnas många personer som inte har någon uppfattning alls om vad bröllop kostar och då måste man få sätta sina gränser efter sina egna förutsättningar. 

  • Äldre 22 Jul 17:03
    #12

    Ni skulle ha sagt nej. Sånt där är inte okej!

  • Äldre 22 Jul 18:32
    #13

    Hadecsagt nej, eller så hade jag sagt att klart han får komma men då får han naturligtvis betala också. Gör han det??! Och sen undrar jag varför man inte skulle kalla någn respektive bara för att man endast varit ihop ett par mnader? Förstår inte syftet med att lägga värdering i det..

  • marrie­d observ­er
    Äldre 22 Jul 21:35
    #14

    Nu har du ju sagt ja så då är det ju inget att orda om, men jag anar att du inte är helt okej med det ändå. Jag tycker att det är rätt fult att göra så som din släkting gjorde, dels alldeles för sent och dels på sms. Vet man att man är snett ute ringer man väl ändå??? Men som sagt, du har sagt ja och då tycker jag du gör bäst i att släppa det. Beslutet är taget och du tänker väl inte återkalla det, så låt det vara. Se det som att det är roligt att det kommer en extra gäst. Försök att inte skapa osämja även om det är lockande. Jag vet inte hur det är i just ditt fall men i vårt fall var det egentligen inget som "hände" efter sista dag för OSA, utan vi ville bara ha besked en rimlig tid efter att inbjudan skickades ut så att folk inte glömde bort det. Bordsplaceringen spikade vi sista veckan innan bröllopet eftersom man ju vet att det är stor risk att någon faller från pga sjukdom.

Svar på tråden Anmäla en månad efter osa?