• Sara1291

Lyckas inte få min klänning såld

Jag köpte en superfin brudklänning till mitt bröllop förra året. Den är använd och kemtvättad, likaså slöjan. Har haft den på blocket flera gånger och även lagt upp den i köp-o-sälj här på  bröllopstorget. Men lyckas ändå inte få den såld. .. 
    Är det någon som vet om det finns något ställe man kan lämna in klänningen o få en slant för den? Den tar så mkt plats här hemma och skulle i o m flytt behöver jag bli av med den. Någon som vet?

• Svar på tråden Lyckas inte få min klänning såld
  • Chicita

Kolla med någon bröllopsbutik om dom vill ha någon för att hyra ut eller om dom säljer i andra hand

• stealmystyle

Jag har samma problem. Dock är min oanvänd då jag hittade en som jag hellre vill ha och köpte den istället. Jag har haft ut min klänning för 700 kr på blocket, tradera, köp och sälj på facebook samt här på sidan, utan att få napp. Trodde att alla ville ha en billig brudklänning, men tydligen inte. 

• CoG

Jag har också en fin oanvänd klänning till salu.
    Den får väl hänga i garderoben ett tag till....

• darkHorse

Jag tror tyvärr att det är svårt att sälja sin klänning. Marknaden svämmar över av sådana som endast är anvädbna en gång, eller kanske tom ingen gång. Modet ändras också ganska snabbt (ärmar, ärmlöst osv.) och jag tror många vill prova innan köp. Hur mycket ligger den ute för?

• Chicita
    Dice skrev 2013-06-23 22:13:38 följande:
    Till er som inte sålt era, vilken storlek och bild? :)
    stealmystyle skrev 2013-06-23 22:30:19 följande:
    Min är i strl 36. Tror man kan ha den om  man är lite större också eftersom det är korsettknytning i bak. Den passar i längd till någon som är 160-170 cm. På bilderna har jag klackar och är då strax över 170 cm. 
    Tänk på att man inte får använda forumet som köp-och-sälj. Det finns en speciell avdelning för det.

• Mustikka

Finns en butik i helsingfors som heter lovebirds. Jag lämnade min klänning dit, visserligen bor jag i helsinki men berättade om problemet med att få sin klänning såld i sverige, är svensk ursprungligen. Försökte få min oanvända klänning såld här och på blocker och dessutom testade lyckan på FB, INGET nappa. Klänningen var dessutom billig för att vara splitterny.

Hon på lovebirds har den i sin butik där hon säljer secondhand brudklänningar och tar 20% på priset. Det jag försöker säga är att hon kunde tänka sig åka med färjan ner om det är tillräckligt med brudar som vill sälja sina klänningar.  Jag rekomenderar det, hon kan svenska och är super trevlig, sätter upp bilder på hemsidan och har klänningen i skyltfönster osv.  Man skriver ett kontrakt och får pengar insatta på konto, super enkelt.

Jag ska tillbaka dit i augusti med min andra klänning (köpte två, beslutsångest :P )  

• kitkät

Jag har också lagt ut en helt ny brudklänning i spets till salu på både Blocket, BT och Bröllopsguiden. Men ännu ingen som nappat (det har gått tre månader).
    Det är en La Sposa, Sigilo och jag trodde att det skulle vara väldigt lätt att få den såld då den kostar nästan 20,000 kr i butik och jag har lagt ut den för nästan halva priset. Men nä, det verkar ändå inte som att folk är beredda att lägga så "mycket" pengar på en klänning via Blocket eller annan Köp-och-sälj-sida.

Jag tar också tacksamt emot tips på hur man kan få en brudklänning såld!

• marsmat

Jag tror det är svårt att sälja brudklänningar just för att de flesta vill ha "hela upplevelsen" där man bokar tid på en brudbutik, drikker champagne (om man har tur så bjuder de på det, annars kaffe Tungan ute), testar klänningar och återkommer för de olika provningarna. Det blir som en helt speciell ritual som man inte vill gå miste på, och självklart inte får om man köper från blocket. 

Sedan finns ju superbilliga kinaklänningar att köpa också- och ifall man inte vill lägga 20 000 på en klänning från en affär så vill man nog hellre ha en kinaklänning som är sydd bara till en själv, då känns det ändå lite extra speciellt. 

Så om man inte ska sälja sin Vera Wang eller något annat helt utom det vanliga, så tror jag inte man har så stora chanser att få napp. Men intressant kanske att fråga er: Hade ni som nu vill sälja era klänningar själva kunnat tänka er att köpa brudklänning via t.ex. blocket? Jag lägger verkligen inga värderingar i detta, men det är intressant att tänka på. Jag skulle nog inte gjort det, eller kanske endast om jag fick just en klänning helt utom det vanliga som jag annars inte hade haft råd med. 

• Marione

Jag skulle lätt kunna köpa en begagnad klänning, men.... då ska den vara billig. Även om den som ny kostade massor har jag inte lust att lägga massor av pengar, för då kan jag lika gärna köpa en ny, kanske inte av samma märke men ändå en ny och göra alla de ändringar som jag vill göra och så att den är sydd precis efter mig. Jag tror att de flesta vill ha alldeles för mkt för sina klänningar, även om de är nedsatta till halva priset. Isåfall ska det vara att man är ute efter precis den modellen och inte har råd att köpa den helt ny.

• Sara1991
    Marione skrev 2013-06-24 10:27:15 följande:
    Jag skulle lätt kunna köpa en begagnad klänning, men.... då ska den vara billig. Även om den som ny kostade massor har jag inte lust att lägga massor av pengar, för då kan jag lika gärna köpa en ny, kanske inte av samma märke men ändå en ny och göra alla de ändringar som jag vill göra och så att den är sydd precis efter mig. Jag tror att de flesta vill ha alldeles för mkt för sina klänningar, även om de är nedsatta till halva priset. Isåfall ska det vara att man är ute efter precis den modellen och inte har råd att köpa den helt ny.
    Håller hellt med dig . Skulle jag köpa en begagnad klänning så skulle de antingen vara för att den inte fanns i butiken ( utgående vara eller liknande ) eller att den är väldigt billig . Men finns de nya klänningar för bättre pris än på blocket så skulle jag valt en ny :) Har kollat på blocket och finns där många klänningar kring 8000-15000:-
    de skulle jag inte betala .
  • daniiel

Det är ju precis det som det handlar om. Allt går att sälja, till rätt pris och rätt köpare. Det svåra är att lyckas hitta den kombinationen, av rätt pris och rätt köpare.

Med tanke på hur enkelt det är beställa klänningar på nätet idag, så väljer många att göra det och hoppas på att få sin drömklänning för 1000-3000kr, helt ny. Istället för att köpa en begagnad på Blocket för kanske 5000-10 000kr. Har man råd att lägga 7000kr på en klänning, så vill man oftast köpa en helt ny.

Jag har ju sålt tre brudklänningar. Två oanvända och en begagnad. Dock kinaklänningar alla tre, så dom var ju billiga. Det går alltså, men man måste ha tålamod att invänta rätt köpare, eller sänka priset (om man inte redan är väldigt billig) så pass att det tilltalar en större bredd av köpare.

• PimPim83
    Marione skrev 2013-06-24 10:27:15 följande:
    Samma här. Jag kollade mycket på Blocket innan jag köpte min klänning men hittade aldrig en klänning som jag gillade till rätt pris. För 5000 kr och upp kan man få en helt ny klänning så det kändes inte som ett alternativ att köpa en begagnad för samma summa som jag kunde få en helt ny klänning för. Speciellt med tanke på att jag inte hade en särskild "drömkläning". Tillslut beställde jag en klänning från Kina som är precis vad jag ville ha för 2000 kr. Jag kommer troligtvis lägga ut den för under 500 kr efter att jag använt den så får vi se om någon nappar.
  • marsmat

Ja, jag kollade jättemycket efter Delphine Manivet-klänningar på Ebay. Jag HADE köpt en begagnat DM, även om de är dyra begagnade är det ett bra pris för det man får, ifall jag hade hittat den rätta (vilket jag nog hade gjort om jag hade haft is i magen och väntat). I mellantiden ville min mamma ha hela klänninggrejen med mig som någon sorts gemensam aktivitet och erbjöd sig att betala för en ny DM- vilket kändes extra bra för att jag kunde få en kombination och en design som var helt anpassade för mig. 

Men det är ju så- många begagnade klänningar säljs dyrare än nya, och då är det ett lätt val för många! 

• PiaB

Jag skulle absolut kunna köpa en begagnad om det var precis den jag ville ha till ett bra pris. Nu hittade jag min drömklänning för 1100 och en som jag ska byrå om till för 400, båda nya. Det får man inte mycket för på Blocket tyvärr. Annars är jag en stor kund på Blocket, Tradera och eBay

• Alyllyra
    marsmat skrev 2013-06-24 09:18:06 följande:
     Hade ni som nu vill sälja era klänningar själva kunnat tänka er att köpa brudklänning via t.ex. blocket? Jag lägger verkligen inga värderingar i detta, men det är intressant att tänka på. Jag skulle nog inte gjort det, eller kanske endast om jag fick just en klänning helt utom det vanliga som jag annars inte hade haft råd med. 
    Intressant fråga faktiskt! Jag letade mycket efter just "min" klänning på amerikanska och brittiska klännings-säljsiter, efter att jag hade provat den i butik. Men då var jag ju ute efter en specifik klänning som jag visste passade. Jag hade nog inte köpt en klänning vilken som helst bara för att den var billig.
    Det är ju inte bara priset som spela in, det är ju allt runt omkring också; modell, färg, storlek, om den är ändrad/insydd, om säljaren känns seriös, om det är min drömklänning eller bara "meh" och så vidare... 
  • CoG

Jag har en ny till salu och den klänning jag ska anv då vi gifter oss är från blocket.
    Jag tyckte att min drömklänning var för dyr att köpa ny så jag köpte en annan, men sen råkade jag hitta min drömklänning betydligt billigare på blocket och slog till.

Det är nog lite lotteri att få sin klänning såld.
    Jag är gift en gång tidigare och då sålde jag min klänning för halva köppriset och en tjej nappade direkt, det visade sig att hon bodde ca 300 m ifrån mig så hon kom och provade samma kväll och den passade perfekt (vi var lika korta).

• Grodprinsens brud

Det är väl så med tanke på att man kan köpa en helt NY och måttanspassad klänning för 1500-2000 kr att de allra flesta inte vill lägga så mycket mer än max en tusenlapp på en RIKTIGT fin  begagnad klänning.. Det är ju alltid roligare att få en ny och egen klänning.. Själv köpte jag en jättefin från KINA som jag tyvärr inte kommer kunna ha eftersom jag gått upp o vikt och därför köpte jag tvåan begagnad för 1000 kr.. Jag hoppas att jag kanske får en tusenlapp styck när jag säljer dem men räknar ju inte med det precis.. 

Svar på tråden Lyckas inte få min klänning såld