Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

    Tårta eller cupcakes?

    Sandra380 skrev 2013-06-22 19:36:30 följande:
    Ja, precis som överskriften säger. Ska man bjuda på en vacker bröllopstårta eller riktigt snygga cupcakes?

    Vore ju tråkigt att inte få göra klassikern och skära tårtan men min tanke var att ha en onormalt stor cupcake längst upp i ställningen som fortfarande vore identisk med de andra som vi då skulle kunna skära.
    Kan ju ha en liten tårta längst upp med men vill gärna ha lika som alla andra. 

    Åh, hjälp mig spåna lite?! Vad tror ni? 
    Åh tack... äntligen någon som tänker som mig (att alla ska få samma sak) Skrattande
    Eller tja det är väl fler som sagt det, men det brukar vara sällsynt och väldigt sällan att den som ställer frågan har den här tanken...

    Jag tycker att tårta är godare än cupcakes, oavsett smak på cupcake och oavsett tårtans innehåll...
    Så jag säger ju tårta. Flört

    Men jag skulle tyckt att det var lite häftigt faktiskt med en jättecupcake som ni delar på Glad 
    Jag tycker dock att det är lättare att cupcakesen blir lite torra och tråkiga än att tårtan blir misslyckad. Speciellt när man ju inte kan packa in cupcakesen utan dom måste stå framme i luften. 
  • Chicita
    Sandra380 skrev 2013-06-22 20:43:35 följande:
    Hej tjejer och tack för era svar :)

    Ok, då till nästa bekymmer ;)  Väljer jag tårta vill jag nog ha en sådan där riktigt fräsig tårta med massa vackra dekorationer osv. Här där jag bor finns det bara en kvinna i närheten som gör sådana där "over the top" tårtor och hon ska ha 8500:- för en 3 vånings 70 bitars tårta Förvånad Helt uteslutet alltså. Att beställa från Ica eller så känns dumt då jag (efter ha varit med en vän på tårtsmakning) inte alls tyckte om någon av deras tårtor. 

    Tänk att det ska vara så jobbigt att planera bröllop ;) 
    Vart bor du? 
    Jag menar inte att jag ska ta på mig att baka din tårta nu. Men jag kanske känner någon som kan göra det om du vågar lägga tårtan i händerna på en "tårtamatör" Flört 
  • Chicita

    Nu kikar jag bara på tårtor i Värmland. (eller vad som kommer upp när jag letar på värmland)

    Vissa är dyra, vissa mindre dyra. Några kan leverera rätt långt och andra får man i så fall hämta tårtan hos.
    Men lite att titta på i alla fall
    Här är i alla fall mitt top-tips. Gunilla är suveränt duktig - men jag tror hon är rätt dyr 

    http://www.gunillawall.se/

    http://www.tartpinglan.se/ 

    http://millistartorochannat.blogspot.se/

    Det finns en tjej i Säffle som heter Camilla Kasten också. Hittar dock ingen hemsida med henne. Men googla henne  (camilla kasten tårtor) så får du se bilder
     

  • Chicita
    annapia skrev 2013-06-24 19:43:34 följande:
    Jag tycker personligen att bröllopstårta är så vackert och skulle välja det. Cupcakes kan nog vara mer praktiskt och trendigt just nu. Välj det ni själva tycker mest om både utséendemässigt och smakmässigt. Om jag skulle valt cupcakes så skulla jag haft en mycket liten tårta högst upp som matchade men inte nödvändigtvis behöver vara exakt som en stor cupcake, för enbart brudparet att skära i och äta av.
    Men om man vill ha cupcakes för att man tycker om det - varför ska man då ha en tårta som man äter själv?
    Man väljer väl cupcakes för att man föredrar det i så fall? 
    Jag som gillar tårta skulle ju inte ha tyckt att det var så kul att ge bröllopsgästerna tårta medans jag själv och maken åt cupcakes (som jag inte gillar att äta - men är fina att titta på).

    Klart att man ska välja det man själv föredrar. Men då ska man väl bjuda gästerna på samma sak? 
  • Chicita
    annapia skrev 2013-06-24 19:55:57 följande:
    Jag håller helt med. Själv skulle jag enbart ha bröllopstårta! Kanske anser en del att cupcakes är mer praktiskt för många gäster eller att det är mer modernt men själv gärna vill ha just det traditionella med tårtskärandet. Ett alternativt är annars för cupcakesentusiasterna två sammanflätade cupcakes med caketoppers som delas med tårtspaden.
    Ja det är ju därför vi är flera nu i tråden som rekommenderat att man har just en stor cupcake eller liknande på toppen om man absolut vill ha det där tårtskärandet. Flört

    Jag tolkade ditt förra inlägg som att du rekommenderade att brudparet skulle servera gästerna det dom föredrog själva. Men om dom föredrog cupcakes så skulle dom ändå ha en riktig tårta som dom skar upp och åt av. Och det var det jag tyckte blev konstigt... Flört
  • Chicita
    kitkät skrev 2013-06-24 23:02:51 följande:
    Jag (om jag var gäst) skulle nog bara tyckt att det såg konstigt ut om ni bara skär i den här tårtan och sen ställer undan den.
    Det betyder inte att det är fel, men det skulle kännas underligt bara, ungefär som att det var något fel på tårtan (jag ser ju inte vad som är inuti eller inte. jag skulle bara se er skära i den och sen ställa undan den och ta en cupcake). Jag skulle nog undra om det var en fejktårta, typ frigolit eller nåt om ni inte äter biten som ni skär upp.
    För mig skulle det vara en finare cermoni om ni hade typ en dubbel cupcake som ni delar och sen tar varsin bit.

    Sen skulle jag inte ha något emot att dagen efter få en bit av en cupcaketårta om ni ändå ville ha en sån och dela med den närmaste familjen Flört 

    Det är inget fel i ert upplägg.
    Jag skulle bara själv uppleva det som underligt och inte liksom förstå varför ni skar i en tårta som inte ska ätas - oavsett om det är en vanlig tårta med olika lager eller en stor cupcake eller om det var en fejktårta...
    Det betyder inte att ni inte ska göra så om det absolut är så ni vill ha det. Det är ju inget som skadar någon liksom Flört 
    Men eftersom vi är flera som har reagerat på samma sak så kanske det kan vara värt att fundera på i alla fall, så slipper ni riskera massa frågor på bröllopsdagen av gäster som kanske får samma funderingar som oss  
  • Chicita
    kitkät skrev 2013-06-24 23:29:16 följande:
    Men jag tror att det kanske är annorlunda på svenska bröllop? Jag har aldrig varit på ett svenskt bröllop, men på syrianska bröllop så brukar brudparet skära i tårtan och sedan åker den in i köket igen. Och då skär kökspersonalen upp tårtan i bitar och serverar varsin bit till varje gäst! Och istället för tårtbit så kommer våra gäster att få cupcakes! 
    Vi kommer ha 200 gäster på vårt bröllop. Vi kommer alltså ha ett stort våningsställ med en "stor cupcake" överst och sedan små, vanliga cupcakes. Sedan åker våningsstället in i köket och där så lägger kökspersonalen upp cupcakesen på tallrikar och varje gäst får en cupcake! 
    Då tror jag ingen reagerar på att "tårtan" åker in i köket! För det är naturligt att hela våningsstället åker in i köket och att kökspersonalen sköter serveringen av tårtan i vanliga fall ändå. 

    Hur brukar det vara på svenska bröllop? Gästerna går fram och skär upp en bit till sig själva? Det skulle aldrig funka på ett bröllop med 200 gäster ändå! Av den anledningen ser jag inget konstigt med att vi skär i en "cupcakes-tårta" och serveras cupcakes till gästerna! Jag skulle då aldrig tyckt att det vore konstigt om jag var gäst på ett bröllop! 
    Men det kanske är för att jag bara har syrianska bröllop att referera till och så funkar det på våra bröllop! 

    Och det spelar ingen roll för mig om gästerna tror att det är en fejktårta eller frigolit. Det är inte så att vi serverar dom frigolit, dom får ju varsin cupcake istället! :) 
    Då är det ju en helt annan sak Glad

    På Svenska bröllop är man sällan 200 personer. Men om det är så så brukar det ändå vara 1 våningstårta för kanske 50-60 personer och sen gör man "sheet-cakes" till resten som köket redan skurit upp och portionerat ut så att det bara är att ta en bit.

    Jag har aldrig varit på ett Syrianskt bröllop utan kan ju bara referera till det jag varit med om. Jag är ju inte synsk, så jag kan ju inte veta att du har ett helt annat upplägg än det traditionellt svenska Flört
    Även om jag kanske har sett dig skriva det i en annan tråd så håller jag inte så bra reda på alla medlemmar här inne Flört

    På ett Svenskt bröllop med tårta så står ju tårtan framme, brudparet skär första biten / bitarna och sen går resten fram och skär upp sina bitar.
    Så du kan kanske tänka dig hur det skulle se ut om brudparet går fram och skär i tårtan utan att ta en bit, och sen tar varsin cupcake från ställningen och går och sätter sig på sina platser. De flesta hade nog då undrat "vad är det för fel på tårtan - och får jag ta en bit istället om nu inte brudparet ville ha tårtan" Flört
  • Chicita
    Lavelii skrev 2013-06-24 23:41:58 följande:
    Vi kommer med största sannolikhet ha en fejktårta på 7 våningar, där toppen är riktig tårta som vi skär i och äter av... sedan körs den in i köket och ut kommer tårtbitar med serveringspersonal med samma innehåll som den vi skär i och tar en tugga utav tillsammans medan vi skålar i champagne. 

    Ingen som någonsin reagerat på detta när jag varit på bröllop...och ingen lär reagera på Kitkäts upplägg heller.
    Men då hade ni inte heller ett Svenskt traditionellt bröllop va?
    Fejktårtor är inte något som är vanligt här, men om det är vanligt i era kretsar så är det självklart att ingen reagerar på det.

    Saker som jag (och andra) tycker är självklara kanske ni tycker är helt uppåt väggarna och inte alls förstår varför man ska göra så.
    Man utgår ju alltid ifrån sina egna referensramar och har man då inte alla pusselbitar så är det omöjligt att få fram rätt bild på pusslet.
    Om jag inte berättar att vi hade medeltidstema så skulle de flesta undra varför vi hade grovt bröd och ister framställt på borden. Och varför vi hade så konstig mat...
    Och varför vi bad gästerna att meddela hur dom skulle klä sig när dom OSA:de (adel, borgare, bönder eller vanliga kläder).

    Eftersom vi sitter på ett svenskt forum, där svenska traditioner är övervägande så är det väldigt logiskt för oss svenskar att anta att det är ett traditionellt svenskt bröllop som avses. Men om ni förklarar för oss så är det lättare för oss att förstå och då behöver vi inte dra fel slutsatser.

    Att tårtan skickas ut och sen serveras uppskurna bitar förklarar ju en hel del, och då blir det helt plötsligt inte alls lika konstigt. Men om man inte vet det så verkar upplägget väldigt skumt...
  • Chicita
    kitkät skrev 2013-06-25 18:33:57 följande:
    daniiel, Sara1991, Chicita

    Ja, jag var nog lite otydlig och ni kunde ju inte veta hur det kommer vara på vårt bröllop, men när saker och ting är självklart för en själv så tror man ibland att det är lika självklart för alla andra! 

    Men jag reagerade på att ni tyckte det var SÅ konstigt att gästerna inte får äta av "tårtan", eller att det var SÅ konstigt att vi ville spara och äta "tårtan" dagen efter - oavsett om gästerna serverar sig själva eller inte! 
    Jag hade i alla fall inte reagerat på det om jag var gäst på ett bröllop, t ex om brudparet skar upp en bit från en "cupcakestårta" och sedan tog en cupcake istället eller om brudparet valde att spara översta lagret av en tårta till dagen efter. Och jag tror inte att det har med kultur att göra. 

    Jag ska gifta mig med en svensk, men jag har aldrig varit på ett svenskt bröllop (jo ett, men det var svenskt/amerikanskt, så det var inte heller svenskt traditionellt), men i och med att vi kommer ha ca 180-200 gäster så är det praktiskt taget omöjligt att låta gästerna komma fram och ta varsin cupcake, istället blir det kökspersonalen som serverar det! 
    Ja det är en bra reflektion, det där med att det inte alltid är lika självklart för alla andra Glad

    Ja jag tycker att det skulle kännas konstigt om ni hade tagit en kniv och skurit i tårtan/jättecupcaken eller vad man nu ska kalla det för och sen gått och satt er med varsin cupcake istället för att ta biten ni hade skurit upp. Jag hade inte förstått varför ni skulle skära i den då över huvud taget. 
    Jag ser inget cermoniellt i själva skärandet. Utan det är det där med att dela på en tårtbit som är det viktiga i min värld. Och det hör väl kanske till dom Svenska traditionerna.
    Sen fortsätter gästerna att ta lager för lager tills tårtan är slut eller ingen vill ha mer tårta. Det är liksom så "man gör".
    Brudparet tar den första biten helt enkelt. Det är så det brukar gå till på vanliga svenska bröllop.
    Så därför hade jag undrat varför dom inte gjorde så.
    Vad är det så underligt med att fundera över det?  (om man vänder på frågeställningen) Glad
     
  • Chicita
    kitkät skrev 2013-06-26 00:38:18 följande:
    Chicita, 

    Nä, det är absolut inget konstigt med att undra eller vara nyfiken, men jag anade en negativ ton i tidigare inlägg som har skrivits till mig ovan och kände mig nästan "påhoppad" (inte rätt ord, men finner inget bättre)! 

    Men jag förstår att det blev missförstånd, så det är inte hela världen! Glad
    Hehe om jag är negativ här inne så behöver du inte bara ana... då säger jag det klart och tydligt i alla fall Flört
    Jag förstår hur det är om man har en idé och flera liksom verkar såga den. Det känns nästan pesonligt.
    Men jag kunde bara inte förstå hur du menade och därför frågade jag och försökte förklara hur jag skulle ha uppfattat det eller upplevt det Glad 

    Det blir säkert jättebra, speciellt när dom kommer att köra ut hela tårtställningen och sen servera cupcakesen direkt till gästerna Glad 
  • Chicita
    Sandra380 skrev 2013-06-28 11:03:48 följande:
    Hej allihop och tack för alla era svar :)

    Tack vare Chicita och hennes hjälp att hitta tårtbagare här i Värmland har jag nu hittat en tjej som gör vår drömtårta till ett jättebra pris. Så tack tack tack till dig Chicita!Hjärta
    Vad kul Skrattande
    Vem blev det?
  • Chicita
    Sandra380 skrev 2013-06-28 18:07:11 följande:
    Det blev Milli, hon med tårtbloggen :) Tack igen för att du hjälpte mig :)
    Det var så lite så Glad
    Jag tror nog att ni blir nöjda med henne också Glad
  • Chicita
    Sandra380 skrev 2013-06-28 18:14:37 följande:
    Ja det tror jag med. Hon är fantastiskt duktig efter vad jag sett på bloggen :) 
Svar på tråden Tårta eller cupcakes?