• daniiel

Makroner (macarons) ???

Kan någon här tala om för mig hur man gör dessa små kak-maränger?

Jag har idag, för första gången, prövat göra såna och fy fan! Dom smakar bara socker, så pass mkt att det gör ont i munnen och nästan bränner när man äter dom. Ska det verkligen vara så?!

Jag erkänner, jag har aldrig tidigare ätit någon. Varken köpt eller hembakad. Jag hade förväntat mig att det skulle vara supergott, med tanke på hur populärt det är.. men.. det var bland det värsta jag någonsin ätit.

• Svar på tråden Makroner (macarons) ???
  • daniiel

Haha ja, och det är bra, men eftersom dom var så dåliga, så struntar jag nog i "vidare utbildning" helt och hållet ;) Jag tror att jag håller mig till mer "traditionell" bakning :)

• Vichy
    a ring on my finger skrev 2013-06-19 14:35:54 följande:
    Goda maracons är suuuuuuupergoda. Misslyckade sockermacarons (de flesta) är vedervärdigt!
  • daniiel

Haha toppen att få höra att andra inte gillar dom heller, då känns det som att det förmodligen helt enkelt är så att jag inte tycker om dom. Trodde ju nästan att precis alla människor gillar såna ;)

• MTB

Jo dom är söta, maränger med smörkräm imellan lixom =)

• Roxanna

Jag såg att du hade Leilas recept. Jag kan säga som så att hennes recept över lag är för mycket. Jag gjorde hennes kärleksmums en gång och fyfan säger jag. Jag gillar choklad, men det här var ju riktigt sick alltså. Det vart inte ens gott utan det var bara för mycket helt enkelt. De höll inte ihop som en kaka ska utan rasade isär i bitar o den var full i småbitar med choklad o glasyren var bara choklad o inte trad. Med kaffesmak . Har gjort en del annat som leila hittat på och det är bara för mycket... Sen stör det mig att hon kopierat Nigella rakt av.

• daniiel

Jag jämförde ju dock Leilas recept med flera andra recept innan jag startade och det skulle vara lika mkt äggvita och socker (både strö och flor) i dom andra recepten. Det som skilde var hur många gram mandel man skulle ha i och då var Leilas en av dom med mest mandel. I många andra skulle det vara 120-125g mandel och i Leilas 150g. Det var en av anledningarna till att jag landade på hennes recept till slut, för jag tänkte att ju mer mandel, desto mindre sockersött. Jag brukar vanligtvis inte baka hennes recept och tycker överlag inte om att se på henne heller.

• Rosorochkärlek

Gå till något riktigt bra franskt konditori (vet inte var du bor, men i de större städerna finns det väl) och köp dig en macaron innan du dömer ut dem helt. Det måste ju vara omöjligt att baka något man aldrig smakat, iaf något så speciellt som macarons.

Visst är de söta, men absolut inte så söta som du beskriver. Däremot är de förstås ganska mäktiga, en sån där liten brukar liksom räcka.

rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • daniiel

Några såna har vi inte här.. Sån lyx finns inte i norrländska småstäder, här finns bara prinsesstårta ;) haha

Men nej, jag kommer inte köpa någon och jag kommer aldrig baka det igen. Skulle någon någonsin, mot all förmodan, köpa en åt mig.. ja, då kanske jag ger dom en chans till :P

• Principisessan

det där är ju lite av en smaksak, visst är de söta men om jag jämför med dem de säljer på kondtorierna här i stan iallafall så är mina egna mycket godare än de som man köper. De på kondis smakar bara socker typ. det är inte alls samma smak som när man gör helt själv, detsamma gäller olika bakeoffvarianter som jag också testat. 

nu vet jag inte hur just leilas recept på macarons är men överlag så tycker jag att det är för sött när det kommer till hennes recept. den egna tolkningen av recepten med lite mindre sötma passar mig bättre i smaken :)  

• daniiel

Ja, jag jämförde ju som sagt flera recept före jag bakade och alla innehöll lika mkt socker och ägg, men Leilas var det med mest mandel. Därför tänkte jag att det blir nog bra, för det är kanske inte riktigt lika sött. Som jag skrev ovan, så bakar jag extremt sällan hennes recept, då jag också håller med om att hennes recept överlag brukar vara väldigt söta. Därav jämförelsen. Jag vågade dock inte dra ner på sockret, eftersom alla recepten jag läste (orkade inte läsa alla som går att hitta, men ungefär ett tiotal) innehöll samma mängd socker.

• Principisessan

ok, ja då kanske de var "som vanligt" då :) jag är ju svag för sötsaker så min måttstock på sött är kanske en annan :-P 

• CoolJen

Jag fattar heller inte grejen med macaronsKräks

Svar på tråden Makroner (macarons) ???