• MsChevy

    Endometrios och graviditet

    Hej! Lite undrande bara, exakt vad är endometrios och vad är symptomen? Har läst att det tydligen är ganska svårdiagnostiserat...

  • MsChevy
    yavanna81 skrev 2013-06-25 06:45:06 följande:
    Endometrios är en kronisk sjukdom där livmodersceller sitter på fel ställen i kroppen, dvs inte livmodern. Då livmoderslemhinnan sväller för att kunna ta emot ett befruktat ägg sväller också dessa celler, med resultatet att de inte får plats och detta leder till att man får kraftiga menssmärtor. Svällandet innebär att man får ärrbildning och efterhand kan det uppstå cystor av endometriosceller och ärrvävnad. Det här är ett förvånantsvärt vanligt problem, mellan 10-20% av alla kvinnor i Sverige har det. Men det är väldigt okänt och därför är det många som inte vet om att de är drabbade. Det vanligaste symptomet är att man får starka menssmärtor, även andra sympom är vanliga som att man har ont vid samlag eller när man går på toaletten. Diagnoseringen görs ofta via titthålsoperationer eller biopsi, då kan man "se" cystorna. Jag vet inte om det egentligen är så svårt när väl misstanken finns, det svåra är nog att hitta fram till misstanken då symptomen kan vara olika och okunskapen om endometrios är stor även hos sjukvårdspersonal. Här finns mer info: www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S... Själv hade jag som tonåring väldigt klassiska symptom, med kraftiga menssmärtor som gjorde att jag fick gå hem från skolan var månad. Sen försvann det, i efterhand har jag förstått att det var för att jag började med p-piller, vilket är en av de vanligaste medicinerna mot endometrios. Som vuxen fick jag sen ont i ljumsken, vilket jag länge trodde var en muskelbristning. Då det aldrig gick över gick jag till läkaren och det tog ett års utredning innan han insåg att det var endometrios och att anledningen till smärtan var en cysta. Ifall du har ovanligt starka menssmärtor så prata med din gynekolog om endometrios. Det är faktiskt jättevanligt och det finns hjälp. Ingen ide att gå runt och ha ont i onödan.     
    Tack för ett mycket informativt svar! jag tror inte jag har endometrios, även om jag vissa månader har en fruktansvärd mensvärk. Det jag känner mest typ varje månad är att det "drar" eller sticker i höger äggstock (eller ja, det känns iaf som det är där). Däremot ska jag be min bästa kompis utreda sig för endometrios för hon har en fruktansvärd mensvärk o har svårt att bli gravid. 
Svar på tråden Endometrios och graviditet