• NinaH

Sitta själva vid honnörsbord?

Är det någon som har erfarenhet av när brudparet sitter ensamma vid honnörsbordet?

Vi har lite svårt med bordsplaceringen vid just honnörsbordet av lite olika anledningar och fick då tipset att sitta själva och ha några lediga platser jämte så olika gäster kan komma fram och prata.

Det låter lockande, men jag är lite rädd att vi ska bli sittande helt själva...

Vad har ni för erfarenheter? Av eget bröllop eller som gäst?

• Svar på tråden Sitta själva vid honnörsbord?
  • Ariana

Om ni inte vill sitta helt själva kanske ni kan välja att ha toastmasterparet vid samma bord och två tomma stolar? Eller tärnor och bestman om ni har sådana?

• FrökenMäkelä

Vi kommer sitta "själva" vid vårt honörsbord. Vi och våra två barn sitter där själva av olika anledningar. Ifrån vårt honörsbord går en tunga var våra vänner sitter. På vardera sida av denna tungan har vi två tungor till med vår familj/släkt på respektive sida.

Har tänkt sätta två tomma stolar så gästerna kan komma fram och sitta ner och prata med oss :)

• Want to

Vi har valt att skippa honnörsbord helt å hållet. Har iofs ett relativt litet bröllop med ca 24 personer bjudna.
    Så för oss blir det tre 8-bord och det i mitten kommer vi sitta vid.
    Sen har vi valt att helt enkelt skita i vilka som bör sitta var mm och mer tänkt på vilka som passar med vem och vilka som absolut inte bör sitta vid varann. Och nu när allt landat känns de tok bra =)
    Kommer ha en stol på vardera kortände som gäster kan sätta sig på och prata lite med oss o vårt bord.

• Grodprinsens brud

Vi vill inte heller ha ett honnörsbord men hur vi än gör känns det som att "vårt" bord blir honnörsbord oavsett var det står... Så det känns viktigt vilka som sitter var ändå... Men er idé var ju faktiskt riktigt bra! Jag kanske ska höra med restaurangen vad de säger om det...

• niriel

Vi hade runda bord och stolar så att gäster kunde komma fram och prata, men folk hade så himla trevligt vid sina bord så det var ingen som använde den möjligheten.. Solig Men min bästa vän hade också runda bord när hon gifte sig, de placerade tärnor/marskalkar vid sitt bord av just den anledningen att brudgumens föräldrar med nöd och näppe kunde vara i samma rum, än mindre sitta vid samma bord. Så att ha toastmaster eller tärna/marskalk vid bordet fungerar alldeles utmärkt! Att sitta själva riskerar kanske att göra att ni känner er lite ensamma.

• PMB

Nu hade vi E-bord men valde att inte ha våra föräldrar vid honnören av olika anledningar. Istället satt de tillsammans och kunde umgås som en liten 4:a i tungan närmst oss. Vid honnören satt vårt bröllopsfölje och toastparet. Det blev en bra lösning så om ni har tärnor/marshalker och toastmastrar kan ni ha dem sittande vid samma bord som er. 

• Helipa

Jag var på ett bröllop som hade det så och till en början var det ganska distanserat. Framförallt kändes det väldigt avståndstagande eftersom brudparets föräldrar alla var där och ingen är ovän (visserligen skilda, men sedan över 20 år tillbaka). Brudparet hade inte pratat med sina föräldrar utan de fick reda på det när det kom dit och jag vet att iallafall ett av föräldraparen kände att det var ett avståndstagande.
    En del kom fram, mest vänner, men det var ganska lätt att glömma bort. Sedan blev det lite rörigt eftersom det var många tal och folk ville gå fram och sätta sig mellan talen men då kanske det var flera som satte kurs mot honnörsbordet och sedan blev det nästan lite tävling om vem som hann fram först.

Jag och min sambo gick aldrig fram, vi var placerade långt ifrån honnörsbordet (trots att en av oss var syskon med en i brudparet, märklig placering) så för oss var det i princip omöjligt att dels hitta en lucka mellan talen och dels hinna före alla andra som ville dit.

Det resulterade faktiskt i att jag nog inte fick chansen att prata med brudparet alls under kvällen.

När man har traditionell bordsplacering brukar det vara upp till brudparet att cirkulera bland gästerna och se till att de hinner prata med alla, men nu överlämnades liksom den uppgiften till oss gäster.
    Så tänk på de här sakerna ifall ni ska låta folk sätta sig hos er och ha gärna en toastmaster som kanske för någon form av turlista (och knackar på gästens axel när de är välkomna till honnörsbordet), så att det inte är upp till gästerna att organisera flytten. 

• jenniferochaugust

Jag var på bröllop för två veckor sedan då brudparet hade så. Jag tycker att det funkade jättebra! Det var alltid några gäster som satt vid brudparet. så de var ju aldrig "ensamma" :)

• Carina10

Vi har också lite av samma problem.
    Har inga föräldrar med från min sida o endast mamman från m2b.
    3 toastmasters o en tärna.

Just nu vet vi inte ens hur borden ska stå Förvånad

• NinaH
    jenniferochaugust skrev 2013-06-14 09:17:11 följande:
    Jag var på bröllop för två veckor sedan då brudparet hade så. Jag tycker att det funkade jättebra! Det var alltid några gäster som satt vid brudparet. så de var ju aldrig "ensamma" :)

När jag läser era svar så blir jag lugn :) Känns mycket mer ok nu.

Tack Alla!

• Grodprinsens brud

Jag mailade restaurangen som sa att det var ganska vanligt i Finland och att de tyckte det var en ganska bra idé med bara brudparet och två tomma stolar bredvid så det lutar just nu åt att det blir så för oss. Det kan vara skönt att kanske någon gång under kvällen kanske kunna säga något till varandra utan att någon hör också om det skulle bli tomt en stund!

• Anneli256

Vi hade det så mest pga mina föräldrar är skilda och inte de bästa vänner (visste inte ens om de skulle komma från början pga den andra var bjuden) min makes föräldrar var ej med på festen- mamman pga sjukdom och pappan av annan orsak. Vi hade ett lite mindre honnörsbord som var mer utsmyckat med blommor etc. sedan hade vi tre tungor som stack ut inte som ett direkt E utan de yttre borden var vinklade utåt så att folk inte satt "rygg mot rygg" Vi tyckte att det fungerade bra. Min far och hans sambo satt i det ena kanten, o min mor och hennes man på den andra, i mitten raden hade vi våra vuxna barn - vi hade hela tiden möjlighet att prata med dem då avståndet till bordet var väldigt litet.Mingel med gäster var inget problem då vi hade b       

Svar på tråden Sitta själva vid honnörsbord?