• NinaH

Sitta själva vid honnörsbord?

Är det någon som har erfarenhet av när brudparet sitter ensamma vid honnörsbordet?

Vi har lite svårt med bordsplaceringen vid just honnörsbordet av lite olika anledningar och fick då tipset att sitta själva och ha några lediga platser jämte så olika gäster kan komma fram och prata.

Det låter lockande, men jag är lite rädd att vi ska bli sittande helt själva...

Vad har ni för erfarenheter? Av eget bröllop eller som gäst?

• Svar på tråden Sitta själva vid honnörsbord?
  • marsmat

Om ni kan tänka er detta så tycker jag det låter som en bra lösning på ert problem. Dock tror jag att jag skulle känna mig lite ensam och få en känsla av att alla tittade på mig, heller än att jag och alla gästerna hade fest tillsammans, om du förstår. 

Var med på ett bröllop där brudparet satt själva på "honnörsplatform". Det va lite skumt faktiskt, för att man fick känslan av att det fanns två skilda fester.  

Måste ni ha ett honnörsbord alls? Kan ni kanske köra runda bord så att alla borden är "lika bra", så att säga?

• NinaH

Jo, vi ska ha runda bord till alla gästerna och oss, men bordet där vi sitter kommer ju liksom bli ett honnörsbord.

• daniiel 2

Jag tror att det lätt kan bli en viss distans mellan brudpar och gäster om brudparet sitter för sig själva. Jag tycker att det kan bli en viss distans redan av den saken att använda runda bord och det blir som små öar av folk och att det är lätt hänt att man håller sig till sin lilla ö. Om då brudparet har en egen liten ö, ett eget runt bord, så tror att det bidrar ännu mer till känslan av att vara ensamma.

Har man ett U- eller E-bord tex, så får man en annan närhet till gästerna och en överblick på ett annat sätt och då tror jag det gör mindre om man sitter ensam. Gästena for nog också en annan känsla av gemenskap.

Nu har ni ju dock redan bestämt att ni ska ha runda bord och det blir säkerligen bra. Hur många platser har ni över vid erat bord, honnörsbordet, TS? Att ni inte kan/vill ha en traditionell placering vid honnörsbordet kan vara förståeligt, det hade inte riktigt vi heller, men finns det inga andra ni kan tänka er att ha med er där? Tärnor, marskalker? Bästa och närmsta vännerna?

Om det inte är så att ni skulle föredra att sitta själva, då kan ni ju absolut göra det.

• NinaH

Min blivande har skilda föräldrar och jag har inga föräldrar i livet. Jag har två syskon och min blivande inga. Jag hade från början tänkt ha syskonen med respektive, men då knorrades det lite från min sambos föräldrar (som absolut inte ska sitta i samma bord).

Vi har många vänner som vi trivs väldigt bra med, men det skulle kännas konstigt att "välja" några bara.

Vi kan välja på att ha ett 6-bord eller 8-bord.

Brukligt enligt restaurangen där festen ska hållas är att man har ett 8-bord och lämnar två platser tomma mitt emot brudparet så de inte blir skymda.

Vi kan absolut tänka oss att sitta själva, men vill då att det ska sitta folk med oss i omgångar, hur ser man till att det löser sig på ett snyggt sätt?

• daniiel 2

Ska ni ha någon toastmaster?

Isåfall hade jag valt, om jag var ni, att ha ett bord med 6 platser och ha två extra stolar, så att ni har en stol ledig på varsin sida om er och som restaurangen rekommenderade, två helt lediga platser rakt framför er. Då kan toastmaster i början av middagen, då det brukar pratas om lite praktiska saker, säga att det finns två lediga stolar brevid er, så att den som vill gärna kan slå sig ner en stund och prata med brudparet :)

• NinaH

Ja, det var så vårt toastpar sa att de skulle göra isåfall. Och det skulle ju vara perfekt! Men i praktiken, kommer folk fram??

• daniiel 2

Ja, det tror jag faktiskt att dom gör. Visst är det människor ni känner och som vill vara där för att fira er? :) Det kanske inte alltid sitter någon där, för gästerna vill nog hinna äta sin mat och prata med bordsgrannar också, men jag tror inte ni ska oroa er över att det kommer stå tomt hela kvällen. Ni kan ju gå runt bland gästerna och "bjuda in" dom till erat bord också. Ni kommer ju inte sitta still vid borden hela kvällen antar jag?

Vi hade inga platser lediga vid honnörsbordet, men vi hade gäster som kom och pratade med oss där ändå :)

• Polventon

Vi hade ett runt bord med 8 platser som honnörsbord och där satt brudparet och våra föräldrarpar. Platserna mitt emot oss var lediga, och ja, flera kom upp och satte sig hos oss under middagen och efteråt. 

Det är en jättebra idé och jag rekommenderar alla som ska gifta sig att göra så - man får möjlighet att prata med mycket fler gäster än annars! Dessutom blir det lite mer spännande än att sitta där med bara sina föräldrar (som man kanske träffar ofta ändå!). 

• CoG

Funkar inte alls dåligt med ett honnörsbård med bara brudparet.
    Är det dukar med två långbord (två tungor) ut från honnörsbordet har man ändå några som sitter nära att prata med.

• Pia88

Jag har varit på 15 talet bröllop i mitt liv.. Och det är endast 1 av dem som har haft andra än bara brudparet vid honnörsbordet.

För mig skulle det kännas konstigt att ha andra vid bordet och inte sitta själv med m2b...  Det är min personliga åsikt. Så vill ni sitta ensamma, eller om det är mest praktiskt, så ska ni göra det Glad sen intsämmer jag med övriga. Ha ett par stolar lediga brevid eller runt omkring så att andra kan sätta sig och fundera med er en stund..

Svar på tråden Sitta själva vid honnörsbord?