• Anonym
    Äldre 3 Jun 08:59
    4225 visningar
    20 svar
    20
    4225

    Han vill gifta sig relativt stort, men inte planera kring det

    Jag och min m2b planerar bröllop helst inom ett år, men kan ta två år oxå. Vi är inte välbärgade utan tänker oss en budget på 20-30.000:- ca. Jag har varit gift tidigare och känner att jag gärna tonar ner bröllopsfest etc, men m2b vill lägga mycket stort fokus på festen. Vilket är förståeligt då detta är hans första bröllop och han vill glänsa lite inför sina kompisar (vem vill inte det på sin stora dag?). Det var han som friade, så jag vet att han verkligen vill gifta sig, MEN han vill inte planera något kring det. Alls. Han säger att vi ska spara ihop våra pengar först och "se sen hur vi ska göra". Detta tar ju udden av själva längtan och planerandet känner jag. Även om vi inte har en enda krona sparad idag, så kan man ju ändå prata om och drömma lite. Men han vill vänta tills vi fått ihop minst 20.000:-..... Känns som jag smygplanerar och drömmer i min ensamhet nu istället... Ledsamt...

  • Svar på tråden Han vill gifta sig relativt stort, men inte planera kring det
  • Madick­en
    Äldre 3 Jun 09:50
    #1

    Hej. Du jag tror det är ganska standard hos karlar? 
    Dom vill ha en plan, en klumpsumma. Och tjejer vill göra allt nu nu nu!  
    Kontrollbehovet och glädjen hos damerna exploderar haha!

    Min ville göra likadant, men jag har noll tålamod och det vet han så jag har handlat lite grejjer redan, och vi har pratat om detta ordentligt, och jag sa: "du sparar på ditt sätt och jag sparar på mitt sätt!"
    Och det accepterar han ju, men ber mig ändå ta det liiiite lugnt. Och det accepterar jag.
    Han vill spara ihop en summa, och jag vill handla lite då och då när man hittar nåt. 

    Han kanske tycker det är alldeles för tidigt, och då är det inte bra att pressa honom. 
    Prata med honom, det är enda sättet. Och om han inte vill prata så får du hänga här på BröllopsTorget med alla andra tokiga bröllopsplanerare som drömmer sig bort bland blommor, brudklänningar och dukningar! 
    Lycka till, va inte ledsen.. {#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 3 Jun 10:00
    #2

    Vad hindrar dig från att börja planera?
    Skaffa en fin anteckningsbok, pimpa den lite och gör den till en "bröllopsbok". Sen kan du börja kika runt på lokaler, räkna på budget, kolla klänningar, inspiration för buketter osv.
    Helt enkelt kolla vad bröllopet skulle kosta, vart ni kan få bästa dealen osv.
    När han sen känner sig mogen så har du några handfasta förslag (be om prisuppgifter för 1-2 år framåt. Det är inte omöjligt att de i bröllopssammanhang redan har satt priserna för nästa år och kan förutspå prisökningen till året därefter).

    Dela in boken i 3 sektioner (eller fler)
    Typ:
    Budgetbröllop
    Enkelt bröllop
    Lyxbröllop

    Det är ju allt sånt här undersökande som tar tid. Men det kostar inget annat än tid och några telefonsamtal / mail Glad 

  • Anonym
    Äldre 3 Jun 10:52
    #3

    Åh, Era svar är verkligen upplyftande! Jag ska nog nämna för honom att jag gärna vill planera/kolla runt lite nu och sen låter jag honom "hänga där lite", medan jag snokar runt och gör små anteckningar i min "bröllopsbok". På så vis kan jag ju räkna o drömma lite hur jag vill, innan han kan lägga sig i och protestera redan från start. Kanske även kan vara bra rent praktiskt, för när det närmar sig så kanske mycket redan är "klart" och bara behöver hans godkännande? Tack igen ❤

  • lovisa­s
    Äldre 3 Jun 11:32
    #4

    Jag har planerat det mesta själv men kollat av med min sambo och tagit med honom på möten.

    Han är inte bra på att varken planera sånt här eller se framför sig hur han vill ha det när det gäller dukning osv - så jag köpte massa bröllopstidningar, klippte ut det jag tycker var inspirerande och fint och visade.

    Planerade flera månader innan jag visade honom - på så sätt har man ju kommit en bit på vägen och det kanske avlöser en del stress för honom att veta att det finns en idé om hur det ska va - kanske även gör det mer verkligt för honom och gör honom engagerad. Min sambo blev mer delaktig efter jag visade det.

    Det där med ekonomi är alltid svårt tyvärr, men det där med att bröllop måste planeras ett år innan osv stämmer inte alls. Jag började planera i mars 2013 och vi ska gifta oss i augusti 2013 så vill han spara innan hinner ni säkert planera ändå.

    Lycka till!

  • Äldre 3 Jun 11:56
    #5
    lovisas skrev 2013-06-03 11:32:46 följande:
    Det där med ekonomi är alltid svårt tyvärr, men det där med att bröllop måste planeras ett år innan osv stämmer inte alls. Jag började planera i mars 2013 och vi ska gifta oss i augusti 2013 så vill han spara innan hinner ni säkert planera ändå.
    Nej det finns ingen regel som säger att man måste börja planera ett år innan...
    Man kan gifta sig så fort man har en godkänd hindersprövning och hittat någon med vigselrätt. Så det kan gå på ett par veckor liksom.
    Men TS skrev ju att dom ville gifta sig inom ett år eller två. Och om man börjar undersöka lokaler, catering och sånt nu så måste man ju fråga efter nästa års priser exempelvis  Flört

    Så allt hänger ju på när man har tänkt att gifta sig... Glad
  • Anonym
    Äldre 8 Jun 09:05
    #6

    Jag försökte prata lite med sambon igår kväll igen. Visade lite ringar o frågade till sist, lite försiktigt NÄR han skulle vilja gifta sig, om han fick bestämma. Svaret jag fick var: "Jag skulle gärna gifta mig så snart som möjligt men faktum kvarstår att vi inte har några pengar till det nu. Vi kan inte bara sätta ett datum och sen hoppas på att lottot trillar in." Då blev jag jätteledsen, eftersom jag anser att om man sätter ett datum (men ej gör det officiellt) så kommer vi lättare kunna se över hur vi ska lägga upp ev inköp och månadssparande. Försökte att inte visa min besvikelse utan slängde ur mig storögt: "Men då kommer det ta flera år ju?!" Varpå han svarar: "ja, kanske det. Men vi mååååste ha pengar först." Detta slutgiltiga svar gjorde mig så paff att jag var nedstämd hela kvällen. Jag VET att han inte kommer spara några pengar så länge vi inte har ett slutgiltigt datum då en viss summa måste finnas på kontot. Det är ett för suddigt mål för att han ska kunna fixa det. Så då ska jag, inte bara planera själv utan då måste jag fixa undan allt sparande själv oxå. Känns som om jag gifter mig med mig själv.

  • Äldre 8 Jun 09:10
    #7

    Kan du inte se till att ni få ett gemensamt månadssparande till bröllopetAtt du "tvingar" honom till att iallafall bestämma vilket år, kolla hur mkt ni kan eller är villiga att spara varje månad och därefter se hur stort bröllop det blir.Med min MrMr har jag fått ut nästa år och början på augusti, bara föra att ha ngt att sikta mot....     

  • Anonym
    Äldre 8 Jun 09:21
    #8

    Ja, det var ju lite det jag hade hoppats på, att få någon form av riktlinje att gå efter. Nästa år, eller året därpå? Men han totalvägrade med hänvisning att vi ju inte kan sätta ett datum och sen "chansa" på att pengarn då kommer finnas. Jag ska ta upp diskussionen om ett stadigt månadssparande med honom och försöka förklara igen, vikten av att ha ett mål med sparandet och inte bara spara "så får vi se sen". Samtidigt tycker jag det känns genant att ställa lite krav på honom, som om jag är för påflugen och försöker pracka på honom ngt han kanske inte egentligen vill. Trots att han hävdar att han inte vill ngt hellre så känns det mest konstigt att jag måste liksom "driva på" för att ngt ska hända. Är det typiskt manligt och kvinnligt i bröllopssammanhang?

  • Äldre 8 Jun 09:37
    #9

    Jag känner delvis igen mig. Min sambo har också sagt att han vill att vi ska ha si och så mycket pengar innan vi kan börja fundera på bröllop, men att jag gärna fick "kika runt lite". Men jag sa att jag vill inte göra det förrän vi bestämt när osv. Med två småbarn blir det inte mycket över. Så åren har gått kan man säga... Till slut blev det en "urladdning" där jag sa att jag vill bestämma ett datum. Vi satte oss ner och räknade hur mycket vi skulle kunna spara och ungefär vad vi trodde att det skulle gå på. Så nu sparar vi varje månad och det visar sig att det går om man bara vill. Jag tror absolut du har rätt i att det går mycket lättare att spara om man vet till vad man sparar och hur lång tid man har på sig. Prata med honom igen.

  • Äldre 8 Jun 09:38
    #10

    Lycka till skulle jag skriva också!

  • Äldre 8 Jun 10:32
    #11

    Varfrör kan ni inte bara börja spara en bestämd summa varje månad (mer om ni kan någon månad med extra bra inkomst) och så kan ni ju se om kanske ett år eller något hur mycket ni har fått ihop.
    För ni borde ju kunna dubbla den summan på lika lång tid som det tog att spara ihop det som finns på kontot då.

    Skulle det mot förmodan vara så att ni om ett år (eller vilken tidsram ni sätter för sparandet innan ni kollar av hur långt ni har kommit) har ångrat er och inte vill ha något större bröllop så kan ni lägga dom pengarna på en resa eller något annat trevligt Glad

    Ett sparande behöver man - oavsett vad man sparar till.

  • Anonym
    Äldre 8 Jun 11:15
    #12

    Har pratat igen med honom och han förtydligar att han vill ha en grundplåt att stå på innan datum spikas men "allt det andra är jag mer än gärna med och planerar." Hm.... Så det blir väl bara för den här otåliga bruden att vänta....

  • stealm­ystyle
    Äldre 8 Jun 11:48
    #13

    Min sambo var också den som friade och vill också ha ett stort bröllop (eller rättare sagt fest) men vill inte heller planera något. Han skulle nöjda sig med att skicka en facebookinbjudan och sedan bara köpa in lite chips och massa alkohol, medan jag vill ha ett riktigt bröllop, det jag alltid drömt om. Han delar inte den drömmen med mig och därför planerar jag allt. Dock gör det inget för mig för det är ju mig det är viktigt för att allt blir så som jag vill ha det, han skulle som sagt nölja sig bara vi blev gifta och att det sedan blev en fest med alkohol och chips. Han tycker inte att man behöver mer än så medan jag tycker det. 

  • stealm­ystyle
    Äldre 8 Jun 11:59
    #14
    Anonym skrev 2013-06-08 11:15:08 följande:
    Har pratat igen med honom och han förtydligar att han vill ha en grundplåt att stå på innan datum spikas men "allt det andra är jag mer än gärna med och planerar." Hm.... Så det blir väl bara för den här otåliga bruden att vänta....
    Jag Jag kanske uppfattade det fel, men jag uppfattade det som att han inte kommer spara några pengar om datum var satt? För isf så kommer det ju aldrig bli någon grundplåt.. 

    Nu vet ju inte jag hur er ekonomi ser ut men om du vet att ni kan spara 1000 kr var varje månad utan problem så hade jag nog sagt till sambon att "du säger att du vill gifta dig så snart som möjligt, och jag har därför räknat på när det är möjligt. Om vi börjar spara 1000 kr var varje månad from juli så har vi 26,000 kr nästa år i juli. Alltså kan vi bestämma att vi gifter oss i Augusti eftersom att vi med säkerhet vet att vi då kommer ha minst 26,000 kr". Sen kan du ju locka med att ju längre tid i förväg man sätter datumet ju bättre "dealer" hinner man leta efter. Jag har planerat bröllopet i ca 1,5 år när vi gifter oss och det har verkligen gynnat vår ekonomi då jag har haft gott om tid att vänta in reor, bra erbjudanden eller haft tiden att jämföra olika priser för att hitta lägstapris.  
  • Anonym
    Äldre 8 Jun 12:34
    #15

    Ja, jag sa till honom att jag är rädd att det blir som med allt annat vi ska "spara till". Golvet i hallen som fortfarande inte är bytt. Den nya sängen vi pratat om i över ett år att vi ville ha. Jag är rädd att om vi INTE har ngt datum satt, så kan han styra sparandet lite beroende på sitt humör. "Nej, vi lägger undan lite extra nästa månad istället, så vi kan köpa/göra det här just nu" etc. Med ett preliminärt datum blir det lite mer press på att spara, på riktigt! Och det sa jag till honom och det var precis det här han använde som sitt motstånd. Han vill inte (jag citerar): "behöva bortprioritera en massa andra saker bara för att vi måste spara som galningar. Jag vill inte ha den pressen." Vi tänker lite olika märker jag....

  • Äldre 8 Jun 12:51
    #16

    Men ni behöver inte spara som galningar. 
    Ha ett rimligt månadssparande som ändå ger utrymme för lite vardagslyx. Om ni någon månad känner för att sätta in mer pengar (för att ni kan och vill) så gör ni det.
    Men ett grundsparande behöver man ha även om det så bara är en hundralapp var i månaden.

    Alternativet är väl att ni har kuvertavgift så att maten inte kostar er något, och att ni bjuder på dryck till maten och så har en betalbar på kvällen till självkostnadspriser.
    Då kan ni komma undan med själva middagen och festen för inte allt för många tusenlappar.
    Din klänning kan du väl spara till själv då och så får han fixa sina kläder. Ringarna går alltid att byta ut längre fram.

    Men som sagt. Få igång ett sparande även om ni inte har något mål med det annat än att få in pengar på ett konto. 

  • Äldre 8 Jun 13:46
    #17

    Men kan ni inte göra så att ni går halva vägen var. Börja spara lite men sätt inget datum förrän ni kommitven bit på väg och vet vad för slags bröllop ni vill ha och hur mycket det kommer att kosta er.
    tex om ni vill satsa på att få till ett bröllop för 20 000 kr som du nämnde i trådstarten. Börja spara 800kr -1000kr i månaden och så börjar ni komma en bit på väg. För sannolikheten att ni vinner på lotto är ju tämligen liten. Och då är ni ju om ett år inte så långt ifrn målet, kanske känner att ni kan börja spara mer i månaden om det behövs.

  • Anonym
    Äldre 8 Jun 14:02
    #18

    Ja, sambon sa nästan precis så. Att vi ska börja spara och så fort vi fått ihop ca 20.000:- kan vi sätta ett datum och börja kolla lokaler efter det... Fasen, är väl kanske bara jag som är ivrig? Hade inte pengarna varit ett bekymmer hade jag gärna gift mig imorgon

  • Anonym (Penga­burk)
    Äldre 8 Jun 14:31
    #19

    Hej! 

    Jag känner igen mig i att man blir ivrig och vill börja planera på en gång. Varken jag eller min sambo har några stora inkomster men vi bestämde att lägga 500 kr var varje månad i en burk (som jag har dekorerat med fina bröllopsbokmärken). Det är kul och tror det kan vara pedagogiskt om man känner att man inte har så mycket pengar att avvara. Då kan man verkligen se att pengarna växer i burken. Så fråga honom hur mycket han känner att han kan avvara varje månad och börja där. Efter några månader kommer ni ha fått ihop en summa och han kanske känner att pressen minskar när han ser att det blir mer och mer pengar i burken.

    Det funkar på min kille i alla fall ;)  

  • Anonym (mimsa­n)
    Äldre 10 Jun 10:39
    #20

    Fy vad tråkigt för dig TS. Jag har full förståelse för din besvikelse. Är han mycket ung din blivande? Det verkar som att han är lite omogen med tanke på att han friar och sen inte ens kan samla sig själv så pass mycket att han inte förstår vidden av att spara iaf en liten summa var månad. Han kanske ser framför sig det hela som ett enda stort partaj där han är stjärnan för dagen bara. Och tycker att det kanske man inte behöver planera så mycket för. Det är ju bara att inhandla lite käk, vin, öl och sprit så är kalaset kirrat.  Men, det är såå mycket mer. Om man t ex bor i en stad så måste man kanske boka exempelvis kyrka ett år innan, då det kan vara många vigslar per dag i samma kyrka. Det beror ju som sagt på var ni bor och om ni ska gifta er under högsäsong maj-augusti. Samma sak med festlokal, de kan också bli bokade relativt långt i förväg.Sen är det ju lite konstigt att som du skriver "han kommer att styra sparandet beroende på vilket humör han är på". Är det han som har hand om er ekonomi? Har ni delad ekonomi? För om han har hand om allt förstår jag ju att du inte kanske kan spara, men i annat fall så kan du ju göra klart att from nu kommer iaf JAG att lägga undan pengar när utrymme finns och det är upp till dig om du vill göra samma sak ;) Det kanske fungerar eftersom han verkar ha dålig karaktär när det gäller att spara. Om han sen inte vill bortprioritera en massa andra saker för att spara så tycker jag det låter ännu konstigare. Om man precis har friat till någon och fått ett JA, så vill man väl planera tillsammans? Och det innefattar ju även att möjligen spara ihop. Det borde ju inte vara en uppoffring, utan en rolig sak som vi nu gör tillsammans för vårt gemensamma mål: att gifta oss. Som sista utväg kan ju nämnas att iaf Swedbank har så kallat "Medlemslån" om man är med i facket (tex kommunal) Det är ett mycket förmånligt lån med låg ränta. Där man betalar ca 450:- i månaden om man lånar 30.000:- Det är för de flesta inte en särskilt stor summa att betala var månad. Jag ser inget fel i att man lånar en så pass liten summa för att kunna genomföra sitt bröllop, som kanske varit ens dröm en längre tid :) Men det är ju min åsikt.All lycka och styrkekramar till dig TS. Ibland får man stå på sig lite helt enkelt ;)  

Svar på tråden Han vill gifta sig relativt stort, men inte planera kring det