• Bröllopstokiig

Plastmamma?

Jag har problem vid presentation av mig själv när jag är med min sambos barn (utan honom)och folk alltid tror att jag är deras mamma. Vad kallar ni andra er för? Tycker själv att plastmamma låter så fult. Vore tacksam för svar av någon klok människa

• Svar på tråden Plastmamma?
  • Bröllopstokiig

Tänk att det alltid ska finnas poliser. Tycker definitivt detta inlägg hör till äktenskapet och familjen.

Extramamma, Reservmamma och Bonusmamma tycker jag är fina namn. Styvmamma låter lite gammaldags, fast å andra sidan kanske det är på tiden att vi förändrar det begreppet till något positivt?

Jag har till exempel jättebra kontakt med min styvpappa och jag ser honom som en riktig pappa. Det är ju inte så illa att ha fler pappor (eller mammor).

Petra

• Bröllopstokiig

Jag är själv plastmamma och... jag brukar presentera mig som "helgmamma"...
    Det finns en hemsida som är underbar för liknande funderingar, om man behöver prata av sig eller bara få läsa om hur andra har det med sina plastbarn. Den har också ett sådant här forum:
    www.styvmorsviolen.org/

• Bröllopstokiig

Min kompis kallar sin styvmamma för 2:an, typ mamma nr 2...ganska gulligt*L*

• Bröllopstokiig

Nå, så länge det inte blir mamma så spelar det nog ingen roll egentligen. Jag tycker det verkar som (på mina barn) att styvmamma, plastmamma, extramamma etc är många namn på en kär person.

Jag tycker plastmamma är sött och min fästman ler rörd när han blir kallad plastpappa.

• Bröllopstokiig

Jag brukar alltid säga att det är min fästmans barn, och även när vi är gifta kommer jag att säga att de är min mans barn. Tycker inte att jag är deras "mamma" på nåt sätt, så jag gillar inte "mammatitlar" som styvmamma eller plastmamma.

• Bröllopstokiig

Anna:
    Pappas fru passar jättebra! Varför "nya fru", när det första (om det nu har funnits nån) äktenskapet inte finns längre?

• Bröllopstokiig

Tack till Maddis-Khan för att du hänvisade mig till Styvmorsviolen!Det är precis vad jag sökte! Tack!!

• Bröllopstokiig

Mina bonus barn som bor hemma hos oss brukar kalla mig för Morsan, det får dom inte kalla sin sin riktiga mamma och jag blir glad över att inte bara het Anna. men när de pratar med sina kompisar brukar det vara låtsasmamma. Ganska gulligt och jag bor ju med dem 24 timmar om dygnet och är mer mamma än Anna, om ni förstpr vad jag menar.

Får se nu hur det blir när vi ska gifta oss har friat eller vi friade gemensamt på nått sätt. Barnen vet inget och det är inte sagt nått datum inte ens vilket år..... Ska fria ordentligt med mata levande ljus och så när det är mer aktuellt. Sen ska jag fråga barnen om jag får gifta mig med deras pappa så de vet om att det har något att säga till om.

• Bröllopstokiig

Kan även varmt rekommendera FöräldraNätet. Där finns jättebra diskussionsgrupper om allahanda ting.
    www.foraldrar.com

• Bröllopstokiig

låt dom tro att du är mamman , frågar någon så svara ärligt, annars le och va glad.

• Bröllopstokiig

Jag som mor kan känna att jag absolut inte vill att mina tre barn kallar exets nya för någon slags mamma. Det är enbart min barn och hon kan vara en vän eller vad som. Var Själv "styvmamma" tidigare och ville absolut inte kallas för det.
    sedan tycker jag att det är upp till var och en att kalla sig och sin partner och respektives barn för plast- styv-eller vad det nu vara månde. /Mia Ö

• Bröllopstokiig

Jag hade nog presenterat barnen som; min sambos/mans barn.
    Och vad det gäller vad barnen skulle kalla mig så hade det inte spelat någon större roll, bortsett från att de inte kallat mig någon fult och hemskt.

Tess

• Bröllopstokiig

Min fästmans barn, är hans barn. De kommer inte på nåt sätt, varken nu eller efter bröllopet bli mina, så all "mamma" ord hör inte dit. Man har bara en mamma i livet. Och jag håller med med Mia O, att jag skulle inte heller gilla att mina barn skulle kalla deras pappas nya för "mamma" på nåt sätt. Plus att "plastmamma", "låtsasmamma", "styvmamma" .m.m. skulle jag ALGRIG vilja kallas.

• Bröllopstokiig

Vår son har egentligen bara blodsband till mig, men han kallar min sambo för pappa. För oss är han VÅR son. Alla tror att vi är en "biologisk" familj och vi säger heller aldrig annat. Det hör kanske till saken att pojken har väldigt lite kontakt med sin biologiska far (som han kallar vid namn).
    Det hela beror ju på hur just era relationer ser ut och svårt för någon annan att råda. Personligen ogillar jag uttryck som "styvmamma" och "låtsasmamma" (HUGA!). Bättre då att kallas vid förnamnet.

Svar på tråden Plastmamma?