• Carina­10
    Äldre 25 May 13:08
    1925 visningar
    13 svar
    13
    1925

    Fotografering o sen sociala medier

    Hejsan!

    Blev utsatt på facebook att en person har lagt upp ett foto på min avlidne anhörig och jag har protesterat mot detta men personen säger att "de skiter hon i och att hon gör va fan hon vill på sin fb".

    Jag blev lite ställd och därmed kom en ny fråga fram i min skalle.

    Får man lov enligt lag att göra så här?
    Till saken här att tjejen är biologiskt barn till min anhörig MEN hon valde att låta sig adopteras av sin styvfar som i hennes ögon alltid varit hennes riktiga pappa. Iom adoptionen så är hon ju juridiskt inte släkt med den avlidna mannen längre.

    Men kan jag då lägga in foto på ex din avlidna anhörig hursomhelst??

    När jag sen gifter mig....kan jag lägga ut foto hursomhelst o varsomhelst på min facebook till allmän beskådan?

    Nu vet iofs gästerna att detta kommer o ske så jag har inte de preoblemen men OM nu någon skulle vara emot det...vad gör man då?

  • Svar på tråden Fotografering o sen sociala medier
  • Äldre 25 May 13:30
    #1

    Det är väl så att det är fotografen som äger rättigheterna till bilden, så har man fotografens tillåtelse får man publicera bilden vart man vill. Det beror alltså på vem som har tagit bilden på din anhörig och om denne tycker att det är okej att bilden publiceras.


     

  • Carina­10
    Äldre 25 May 14:20
    #2
    snowstars skrev 2013-05-25 13:30:08 följande:

    Det är väl så att det är fotografen som äger rättigheterna till bilden, så har man fotografens tillåtelse får man publicera bilden vart man vill. Det beror alltså på vem som har tagit bilden på din anhörig och om denne tycker att det är okej att bilden publiceras.


     


    det är en privat gammal bild som hon har fått av någon.
  • Äldre 25 May 18:18
    #3

    Rent generellt så nej man kan inte göra vad man vill på sin FB-sida.
    Om du tycker att innehållet är stötande så anmäl det och lämna en förklaring vid anmälan.

    Bilder som är tagna på allmän plats har fotografen rätt att publicera under förutsättning att inte personen på bilden har speciella "skydd" eller vad man ska säga.
    Jag levde under hot ett tag och om TV eller tidningar fotade där jag var så kunde jag gå fram till fotografen/ kameramannen och tala om att jag levde under hot och inte fick vara med på bild. Så då tog dom bort mig. Antingen genom att sudda mitt ansikte och andra kännetecken eller genom att helt enkelt inte använda just det materialet.
    Jag tror att det kan vara svårare med privata bilder dock.

    Men om inte hon har tagit bilden så kan det vara skäl nog att inte "få"publicera den. 

  • Äldre 25 May 19:32
    #4

    Att en person har dött, tror jag verkligen inte spelar någon roll för huruvida man skulle få visa en bild på denne eller ej. Även om det är känslosamt för den som stått personen nära.
    Visar man bilden i samband med förnedrande montage eller förtalar den avlidne, kanske anhöriga kan göra invändningar, men faktiskt-vi är inte skyldiga att på något sätt omhulda en avliden med enbart rosor, och bilder som tagits under åren lär för de flesta av oss kunna dyka upp i olika sammanhang.
    "Det här är min biologiska pappa som inte lever längre" Jaha? Det är det ju?

    Det du själv verkar ha mer problem med egentligen, är känslorna runt att personen ifråga valt en annan pappa framför sin biologiske och nu vill du inte att hon beblandar sig? Varför spelar det roll om hon har foton på honom eller inte? Oavsett vad hon gjort för val i livet, så kvarstår ju faktum att nu är hennes biologiske far död, och antagligen väcker det olika känslor inom henne-det är förmodligen inte helt okomplicerat, och borde inte behöva spela så stor roll i ditt eget liv?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Carina­10
    Äldre 25 May 22:40
    #5
    passionsblomman skrev 2013-05-25 19:32:57 följande:
    Det du själv verkar ha mer problem med egentligen, är känslorna runt att personen ifråga valt en annan pappa framför sin biologiske och nu vill du inte att hon beblandar sig? Varför spelar det roll om hon har foton på honom eller inte? Oavsett vad hon gjort för val i livet, så kvarstår ju faktum att nu är hennes biologiske far död, och antagligen väcker det olika känslor inom henne-det är förmodligen inte helt okomplicerat, och borde inte behöva spela så stor roll i ditt eget liv?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Det jag är ute efter är om det är lagligt att göra så. Sen spelar de inte så stor roll vem det är sig....men är det ok att lägga ut en bild på en person man inte är släkt med, inte själv tagit fotot o som dessutom är avliden.

    Att hon har valt en annan pappa stör mig inte eftersom vi inte är uppväxta ihop så där har du fel.Glad

    Att detta  nu kom upp är för att det kommer snart att vara ett bröllop och folk kommer att bli fotograferade men OM man nu inte vill vara med på bild....hur gör dom personerna på sina bröllop när det tas foto från alla håll o kanter?

    Kan ju finnas de som inte vill vara med på bild men ändå råkar komma med.....hur kan dom lagligt få ta bort bilder som hamnar på ex fb?
  • Carina­10
    Äldre 25 May 22:41
    #6
    Chicita skrev 2013-05-25 18:18:20 följande:
    Rent generellt så nej man kan inte göra vad man vill på sin FB-sida.
    Om du tycker att innehållet är stötande så anmäl det och lämna en förklaring vid anmälan.

    Bilder som är tagna på allmän plats har fotografen rätt att publicera under förutsättning att inte personen på bilden har speciella "skydd" eller vad man ska säga.
    Jag levde under hot ett tag och om TV eller tidningar fotade där jag var så kunde jag gå fram till fotografen/ kameramannen och tala om att jag levde under hot och inte fick vara med på bild. Så då tog dom bort mig. Antingen genom att sudda mitt ansikte och andra kännetecken eller genom att helt enkelt inte använda just det materialet.
    Jag tror att det kan vara svårare med privata bilder dock.

    Men om inte hon har tagit bilden så kan det vara skäl nog att inte "få"publicera den. 
    Hur hade du då gjort om du hade hamnat på facebook via någon som tagit lite bilder på det bröllop du med var gäst på? Hade du kunnat med laglig rätt säga till personen att ta bort bilden?

    Lite intressant detta med tanke på hur mycket vi alla egentligen exponeras men man tänker inte på det till vardags men plötsligt kan det bli aktuellt i olika sammanhang.
  • kouki
    Äldre 25 May 22:44
    #7
    Carina10 skrev 2013-05-25 22:40:12 följande:
    Det jag är ute efter är om det är lagligt att göra så. Sen spelar de inte så stor roll vem det är sig....men är det ok att lägga ut en bild på en person man inte är släkt med, inte själv tagit fotot o som dessutom är avliden.

    Att hon har valt en annan pappa stör mig inte eftersom vi inte är uppväxta ihop så där har du fel.Glad

    Att detta  nu kom upp är för att det kommer snart att vara ett bröllop och folk kommer att bli fotograferade men OM man nu inte vill vara med på bild....hur gör dom personerna på sina bröllop när det tas foto från alla håll o kanter?

    Kan ju finnas de som inte vill vara med på bild men ändå råkar komma med.....hur kan dom lagligt få ta bort bilder som hamnar på ex fb?
    Lagligt sett är det ok att lägga upp, om personen som tagit bilden säger att det är ok, när personen på bilden är avliden. 

    Om man finner en bild på _sig själv_ eller barn som man är förmyndare till så kan man anmäla bilden på facebook och skriva detta, och FB's admins tar då ned denna. Detta är olika för varje sociala media hur de utför detta. Läs i deras FAQ eller regler, så kan du få reda på mer om detta. 
  • kouki
    Äldre 25 May 22:46
    #8

    Ska också påpeka att huruvida reglerna ser ut beror egentligen inte på vilket språk sidan är på, utan var servrarna är belägna och det landets lagar.

  • Carina­10
    Äldre 25 May 22:53
    #9
    kouki skrev 2013-05-25 22:46:05 följande:
    Ska också påpeka att huruvida reglerna ser ut beror egentligen inte på vilket språk sidan är på, utan var servrarna är belägna och det landets lagar.
    Jisses....är det sådant med Förvånad

    Bra att iaf barn kan vara skyddade Glad
  • Äldre 25 May 22:56
    #10
    Carina10 skrev 2013-05-25 22:41:50 följande:
    Hur hade du då gjort om du hade hamnat på facebook via någon som tagit lite bilder på det bröllop du med var gäst på? Hade du kunnat med laglig rätt säga till personen att ta bort bilden?

    Lite intressant detta med tanke på hur mycket vi alla egentligen exponeras men man tänker inte på det till vardags men plötsligt kan det bli aktuellt i olika sammanhang.
    Jag hade sett till att inte hamnat i den situationen till att börja med Flört
    Dels var jag väldigt noga med att se till att inte hamna på bild, jag höll mig undan från alla som hade kameror. Och dels såg jag till att informera alla om att jag kunde råka väldigt illa ut om dom la ut bilder där jag syntes. Och det respekterar alla som inte har sågspån i skallen liksom, vem vill väl ha på sitt samvete att någon blir missahandlad eller får sina djur sönderskurna bara för att dom ville lägga ut en bild på nätet Obestämd

    Men om någon hade lagt ut en bild på mig ändå på FB (det fanns inte ens då, men rent teoretiskt ...) så hade jag anmält bilden/ inlägget till FB omgående och berättat om situationen och hoppats att dom lyssnade på mig.
    Som sagt. Bilder som är tagna på allmän plats får fotografen publicera utan att be om lov först. Därför fick jag ju lov att säga till, innan bilderna hamnade i tidningen eller på TV om jag såg att risken fanns att jag blev med på bild.
    Jag skulle ju inte kunna komma i efterhand och säga att "ni tog kort på mig, det fick ni inte göra". För dom kan ju inte veta att jag kunde råka illa ut pga det.

    Det har tagit ett tag för mig nu efter att hotbilden har försvunnit (eller tja den har runnit ut i sanden kan man väl säga eftersom det gått så lång tid nu och inget hänt) att inte bli livrädd så fort en kamera kommer fram. Och även att inse att om jag råkar hamna på bild när en främling tar bilder så är det inte så troligt att den personen skulle visa just den bilden för någon som jag känner... 
  • kouki
    Äldre 25 May 23:03
    #11
    Carina10 skrev 2013-05-25 22:53:27 följande:
    Jisses....är det sådant med Förvånad

    Bra att iaf barn kan vara skyddade Glad
    Ja, internet är ju globalt och en helt egen liten "värld". Hur tror du Piratebay och WikiLeaks etc har överlevt? :)
    Sen ska man väl tänka på i allmänhet att så fort du lagt upp en bild på nätet, så även om du ber facebook att ta ner den, så finns den kvar på deras servrar samt google och dylika sökmotorer brukar ha kvar dem också. Det kommer inte försvinna, bara synas mer sällan.
  • Carina­10
    Äldre 25 May 23:07
    #12
    Chicita skrev 2013-05-25 22:56:29 följande:
    Jag hade sett till att inte hamnat i den situationen till att börja med Flört
    Dels var jag väldigt noga med att se till att inte hamna på bild, jag höll mig undan från alla som hade kameror. Och dels såg jag till att informera alla om att jag kunde råka väldigt illa ut om dom la ut bilder där jag syntes. Och det respekterar alla som inte har sågspån i skallen liksom, vem vill väl ha på sitt samvete att någon blir missahandlad eller får sina djur sönderskurna bara för att dom ville lägga ut en bild på nätet Obestämd

    Men om någon hade lagt ut en bild på mig ändå på FB (det fanns inte ens då, men rent teoretiskt ...) så hade jag anmält bilden/ inlägget till FB omgående och berättat om situationen och hoppats att dom lyssnade på mig.
    Som sagt. Bilder som är tagna på allmän plats får fotografen publicera utan att be om lov först. Därför fick jag ju lov att säga till, innan bilderna hamnade i tidningen eller på TV om jag såg att risken fanns att jag blev med på bild.
    Jag skulle ju inte kunna komma i efterhand och säga att "ni tog kort på mig, det fick ni inte göra". För dom kan ju inte veta att jag kunde råka illa ut pga det.

    Det har tagit ett tag för mig nu efter att hotbilden har försvunnit (eller tja den har runnit ut i sanden kan man väl säga eftersom det gått så lång tid nu och inget hänt) att inte bli livrädd så fort en kamera kommer fram. Och även att inse att om jag råkar hamna på bild när en främling tar bilder så är det inte så troligt att den personen skulle visa just den bilden för någon som jag känner... 
    Ja jag hoppas verkligen att inget mer händer. Ryste när jag läste och förstod en hörna av det du fått gå igenom. :(
  • Äldre 25 May 23:45
    #13
    Carina10 skrev 2013-05-25 23:07:25 följande:
    Ja jag hoppas verkligen att inget mer händer. Ryste när jag läste och förstod en hörna av det du fått gå igenom. :(
    Tack
    Det borde vara lugnt nu. Jag har varit väldigt offentlig ett tag med bilder osv, och inget har hänt.
    Jag umgås inte heller längre med de personer som var orsaken till hoten heller (alltså dom jag umgicks med hotade inte, utan det var andra som antingen ville ha bort mig från min vän eller dåvarande sambo (vän och sambo är inte samma person dock Tungan ute) eller skulle hota mig till att inte lämna dom...
Svar på tråden Fotografering o sen sociala medier