• Anonym (trött!!)

    Vad göra åt en vän?

    Ska försöka ta det lite kort. Har en vän som jag och en annan hängde med väldigt mycket för en massa år sen när vi pluggade (vi var 3 vänner). Men hon (vi kan kalla henne Marie) flyttade till ett annat land pga diverse personliga anledningar. I samband med det så var det som att hon bara försvann från jordens yta. Hon slutade höra av sig till mig och vår andra kompis (Anna) och trots att vi kontaktade henne väldigt mycket och ofta så fick vi nästan aldrig något svar, och när vi fick svar var det väldigt kortfattat och intetsägande. Det var som att hon hade bestämt sig för att bara säga upp kontakten med oss och påbörja ett helt nytt liv. Och det får man väl acceptera om det är så..

    Nyligen så flyttade jag och min sambo därifrån och tillbaka till Sverige (vi bodde utomlands) och då såg Marie på min facebook och efter en massa år så frågade hon: "Va?! Ska du flytta??? Jag som ska åka dit i sommar och jag hade hoppats att vi skulle ses!!!" Jag blev så glad över att få höra ifrån henne att jag skickade ett långt mail till henne. Inget svar. Skickade ett till. Fortfarande inget svar. Jag blir så besviken på henne. Jag och fästmannen pratade mycket om ifall vi skulle bjuda henne på brölloppet. Vi ska bjuda Anna och hennes man, och på ett sätt skulle det verka konstigt att bjuda henne men inte Marie eftersom det var vi tre som hängde mycket.

    Iaf sen när det var dags att skicka ut inbjudningskorten så mailade jag Marie och frågade efter hennes address trots allt. Då svarar hon inte på flera veckor. Äntligen flera veckor senare så svarar hon och skriver sin adress, men nu är det mindre än 2 veckor kvar till OSA och även om jag skulle skickade kortet nu så skulle det ta flera dagar att nå dit (eftersom det är utrikes) och då är det väl bara nån vecka kvar. Är det värt att skicka öht? Jag tror att den huvudsakliga anledningen till att jag tvekar är att jag är så besviken över att hon aldrig hört av sig och sen tog flera veckor på sig att svara. Jag vet ju att hon hade läst meddelandet eftersom det på Facebook brukar stå när den andra har läst. Hon läste det inom 10 minuter. Sen var hon jätteaktiv och höll på att kommentera på andras saker på Facebook men inget svar till mig på jättelänge..

    Det hela kanske låter väldigt löjligt och jag tycker själv att hela situationen är förjäkla löjlig och tröttsam men jag vet inte vad jag ska göra. Ska jag skicka inbjudan till henne iaf? Ska jag svara henne och säga att jag hade tänkt skicka inbjudningskort till mitt bröllop men att nu är det försent? Eller ska jag bara strunta i att svara nånting alls och bara gå vidare med mitt liv och bröllopsplanerna?

    Förlåt att det blev så långt om nånting så löjligt men hoppas nån har nåt råd att ge iaf..

  • Svar på tråden Vad göra åt en vän?
  • Alyllyra

    Jag tycker absolut inte att din situation är löjlig. Jag förstår precus hur det kan vara med vänner som bara slutar höra av sig... Funderingen här är väl egentligen om du verkligen vill ha henne på ditt bröllop trots att hon inte verkar visa något intresse för att håkka igång kontakten. Alltså, om du blundar och ser ert bröllop framför dig, är hon där då? Skulle det vara tomt utan henne? I så fall tycker jag du ska bjuda henne. Om det istället skulle kännas ok, kanske till och med lite skönt, att hon inte är dör, så bjud henne inte.

    En annan, lite mer sneaky variant är ju att lämna beslutet upp till henne. Dvs, skicka inbjudan, och svarar hon inte i tid (eller inom de närmsta dagarna efter sista osa-datum), ja då har ju hon gjort sitt val att inte prioritera dig i sitt liv. Och det får stå för henne. (En annan sak är det ju om hon svarar men inte kan , då har hon i alla fall visat att hon bryr sig om att svara.)

  • Anonym (trött!!)

    Tack för svaret! Ja, det är precis så det känns att det nästan skulle vara skönt att inte ha henne där. Att öht maila och fråga om henens adress kändes mer som ett tvång än nånting annat. Att jag kände att jag var tvungen att bjuda henne. Om jag ska vara ärlig var det nästan skönt sen när hon inte svarade. Ibland tänker jag hade hon inte kunnat vänta några veckor till? Men nu när jag HAR frågat så känns det lite som att jag sjutit mig själv i foten lite. Tänk om hon frågar sen varför jag bad om adressen men sen inte hörde av mig tillbaka.

    Du har rätt, kanske bara ska skicka och se vad hon svarar.. Då får man väl reda på en gång för alla om hon ens vill ha mig i sitt liv..

  • Alyllyra

    Oj, såg nu att det blev en hel del stavfel i mitt förra meddelande (skrev från mobilen). Ber om ursäkt för det

    Ja, det kan ju bli lite funderingar om varför du bad om hennes adress och sen inte skickar något, förstås. Vet hon någonting om bröllopet? Jag tänker att en anledning till att hon tog så lång tid på sig att svara kan ju ha varit att hon inte tänkte att det var så bråttom utan att du bara ville ha den "för att ha den", liksom. Så att hon inte heller förväntar sig att du ska skicka något.  Och om det blir några frågor senare kan du ju bara säga att du "uppdaterade din adressbok" eller nått.
    Å andra sidan, hur svårt är det att skriva sin adress direkt när man får frågan, den kan man ju i 9 fall av 10 utantill...

    Jag tror du måste välja om du kan stå för att du aktivt tar avstånd från henne (genom att inte skicka inbjudan) eller om du passivt lämnar beslutet upp till henne. Hon verkar ju inte vara så intresserad av att vårda relationen just nu så då kanske det inte är någon jätteförlust. Och relationer kan gå upp och ner, ni kanske hittar tillbaka till varandra vid ett senare tillfälle i livet.

    Jag hade nog ändå skickat inbjudan, för att då känna att jag har gjort allt jag kunnat. Kanske även skrivit ett meddelande om det på FB för att verkligen ge henne en chans. Tar hon inte den, ja, då var det nog inget att ha. Men om bröllopet är i ett annat land än det hon bor i och det är ganska kort varsel så behöver ni nog inte räkna med att hon kommer. 

  • PiaB

    Jag tycker du ska bjuda henne om du tycker det är viktigt att hon är med och delar er dag, inte för att du känner att du måste. Jag vet, det är svårt Om du bjuder henne och hon inte svarar skulle jag gjort som med alla andra. Be vår toastmadame ringa runt och be om svar efter osa har gått ut. Och sedan skulle jag inte tänka på henne som en vän mer.


  • Plättis

    Jag blev i somras bjuden på en kompis bröllop, och vi var nära på högstadiet men har sedan glidit ifrån varandra eftersom vi gick gymnasiet på olika orter. Vi har haft sporadisk kontakt, men inte umgåtts regelbundet. Typ träffats på sommaren ibland och fikat, inte mer. 
    Det var några från kompisgänget som blev bjudna, men långt ifrån alla. Vi som haft kontakt efter vi gick ut skolan var där, även om vi inte ses i närheten av lika mycket nu när vi blivit vuxna och har jobb, familjer och allt det.

    Känn dig inte tvungen att bjuda henne för att ni umgicks för flera år sedan. Om det är första gången ni ses sedan ni slutade plugga ihop så är det lite överambitiöst av dig att bjuda henne. Att hon dessutom inte visat något vidare intresse för att svara skulle inte motivera mig att skicka någon inbjudan.
    Men å andra sidan är det lätt att läsa ett mejl eller meddelande, tänka "det ska jag svara på sen, jag är upptagen nu" och sedan går det ett tag och man har helt glömt att man skulle svara. Jag gör det hela tiden, men mina vänner är vana vid det och vet att jag knappt ens svarar i telefon eftersom jag tappar bort den jämt. 

  • Anonym

    Bjud henne så slipper du leva med funderingar om hur det skulle kunna ha utvecklat sig. Om du bjuder henne så ligger det på henne att välja att komma eller inte. Kommer hon så vill hon vara där och då får ni chans att prata gamla minnen och göra nya. Kommer hon inte så behöver du inte fundera på vart ni står längre.

  • Anonym (trött!!)

    Tack snälla ni för alla svar och kloka råd. Jag har postat kortet nu. Så får vi se vad hon beslutar sig för att göra.

  • Anonym (trött!!)

    Bara en liten uppdatering för de nyfikna:
    Jag skickade iväg ett inbjudningskort och hon skrev snabbt till mig och var överlycklig och sa att hon gärna kommer! Nu håller hon på och kollar efter flygbiljetter :) Så kan det gå! Hoppas att detta event leder till att hon håller mer regelbunden kontakt i framtiden :)

    Tack för alla goda råd och förstående ord!

  • Alyllyra

    Vad kul ändå, det visar ju att hon bryr sig!

    Och som du säger, förhoppningsvis leder det till en bättre relation er emellan i framtiden! Hoppas ni får en helt underbar bröllopsdag! 

  • Anonym
    Anonym (trött!!) skrev 2013-05-27 13:12:21 följande:
    Bara en liten uppdatering för de nyfikna:
    Jag skickade iväg ett inbjudningskort och hon skrev snabbt till mig och var överlycklig och sa att hon gärna kommer! Nu håller hon på och kollar efter flygbiljetter :) Så kan det gå! Hoppas att detta event leder till att hon håller mer regelbunden kontakt i framtiden :)

    Tack för alla goda råd och förstående ord!
    Härligt! Då visar hon ju att hon är intresserad. De flesta som får en inbjudan brukar ändå bli glada :D
Svar på tråden Vad göra åt en vän?