• MissTC

Festlokal i lr runt om göteborg (får gärna bli en samlingstråd)

Änligen ska jag ta tag i våra bröllopsplaner =)

Men jag har redan stött på ett "litet" problem.. Vart vi ska gifta oss någonstans och ha festen, inte så litet problem iaf =)

Och efter mycket googlande så tycks jag bara komma till mesta dels gamla trådar =(

Men jag antar att jag inte är ensam om att vilja gifta mig i eller runt göteborg.
    Så snälla, kan vi inte samla lite ställen här och tipsa varandra om bra festställen, stora som små, och gärna nära till någon fin kyrka eller plats för dom som vill gifta sig borgligt =)

Även fast jag bor i göteborg så känner jag inte staden så bra, så jag håller på bli tokig här haha..

Eller du kanske redan har gift dig? Tipsa gärna då om stället och berätta gärna vad det kosta!

Vore så tacksam för all er hjälp =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-12 23:19

Här kommer en liten lista =)

-La Cuvee i Munkebäck

-Folkets hus i Fräntorp

-Kapellet ute i Nya varvet

-Dragongården på Hisingen

-Stora Holm säteri på Hisingen

-Villa Odinslund

-Blomstermåla - Särö

-Långedrags värdshus

-River Café

-Ordenshuset

-Seaside Björkö

-Björnholems marina på tjörn

-Societetshuset eller Grand på Marstrand

-Carlstenfästning

-Överås slott

-Askims Samlings lokal

-Stora Mosskullen

-skärgårdslinjen (båt)

-Gunnebo slott
  • Svar på tråden Festlokal i lr runt om göteborg (får gärna bli en samlingstråd)
  • Cakes

Lite lokaler som vi kollade på innan vi bestämde oss var La Cuvee i Munkebäck, Folkets hus i Fräntorp, Kapellet ute i Nya varvet, Dragongården på Hisingen, Stora Holm säteri på Hisingen... hm, de var de jag kunde komma på såhär direkt :) Lycka till med att hitta en lokal :)

• Chinchilli

Vad vi tyckte om de ställen vi var och tittade på:
    Börjar med det vi valde :)

Villa Odinslund
    +
    *Mitt i stan, lätt att ta sig till och från
    *Vackra rum, högt i tak
    *Supertrevlig personal, extremt tillmötesgående
    *Vacker park där man även kan gifta sig borgerligt
    *Mycket ingår i deras kuvert
    *Fantastisk mat
    *Jättelätt att få bordsplaceringen som man vill

*Deras parkett är lite sliten och de har inte supersnygga mattor på golvet
    *Man måste betala för minst 60 kuvert även om man inte är så många (som tur var vi det)

Blomstermåla - Särö,
    +
    *Vackert precis vid vattnet
    *Marin mysig känsla
    *Trevligt bemötande 
    *Vitmålad lokal med mycket möjligheter
    Fint att vigas borgerligt på bryggan
    -
    *Kändes lite litet och slitet
    *Festlokalen ligger precis vid restaurangen
    *Man måste betala för ett visst antal även om man inte är så många (tror det var 60 eller 70 kuvert)

Långedrags värdshus
    +
    *Snyggt inredd del i restaurangen om man väljer den men man kan även ha deras festvåning som är mer vid sidan om.
    *Fin utsikt över vattnet
    *Inte riktigt lika fint att giftas borgerligt här som de två övre men bra ändå :)
    *Man kan vara ett litet, mellan eller stort sällskap, de har platser som passar alla
    -
    *Oengagerad och inte så insatt personal
    *Vissa  populära helger kan det vara 3 bröllop igång samtidigt
    *Har fått dåliga betyg ang mat (vi har dock bara ätit lunch där och den var sådär)

River Café
    +
    *Fräckast toalett i stan?
    *Vackert och fräckt läge
    *Gullig personal
    *Fantastisk utsikt från övervåningen
    *Olika platser i huset som passar olika storlekar på bröllop
    *Mumsig mat
    -
    *Övervåningen är lite trist med inredningen
    *Även här kan man vara tvungen att dela dagen med andra brudpar (tror det kunde vara 3 här med)

Seaside Björkö
    +
    *Fantastiskt fin uteplats
    *Ganska fin utsikt över vattnet, i klass med Lånedrag men Blomstermålas är bättre
    *Lite mysigt marint
    *Billigast av alla, men man får vad man betalar för...
    -
    *Lokalen ligger väldigt "off", man måste ordna transport till gästerna
    *Urdålig mat (min fisk var så fruktansvärt salt när vi åt middag här)
    *Festlokalen ligger i anslutning till resten av restaurangen, var massa spring emellan, vet inte om det är gemensamma toaletter.
    *Lokalen tyckte jag var rätt sliten och lite ofräsch, hängde spindelnät i hörnen och en fluga låg död i fönstret.
    *Personalen har inte jättekoll men är gullig.

Ordenshuset
    +
    *Bra läge mitt i stan och vid näckrosdammen
    *Mysiga fina rum, superfräscha toaletter
    *Jättegod mat
    *trevlig och proffsig personal
    *Vacker uteplats
    -
    *Känns lite mörkt både inne och ute då det är lite trångt mellan husen och inget vidare ljusinsläpp
    *Svårt att få till en ultimat bordplacering då det stora rummet har lite "svår" form.
    *Lite svårt att hitta

Alla ställena ligger runt 1000.1300:- per kuvert, förutom Seaside. Men det är enda stället jag inte skulle rekommendera till någon. 

Hoppas detta kan hjälpa någon :) 

• MissTC

Tack så jätte mycket =) Och kanske någon annan har nytta av tipsen med =)

Jag funderar på Stora Holms säteri.. Ska nog maila dom, man kanske redan nu någon som vet pris? Och vad som ingår i det priset?

• MissTC

Men jösses, jag tror jag dog lite när jag nu kika in på Villa Odinslund...

• Chinchilli

Hehe så kände vi med, är faktiskt ett helt underbart ställe. Så fort vi satte vår fot där så sa det bara "klick", enda anledningen att vi åkte och tittade på resten av lokalerna var mest bara för att vi redan bokat möte med dem :)

Men Stora holm ska också vara jättefint har jag hört! Och sett på bilder :)  Enda nackdelen ska vara att det ligger i ett industriområde och att bussarna slutar gå rätt tidigt om ens gäster inte vill ta taxi. Men det ska vara superpopulärt så du måste nog vara ute i ganska god tid.

Lycka till i jakten! 

• MissTC

Ja, sen har jag förstått att Stora Holm är ganska dyrt och man betalar typ bara för lokalen, alltså måste man fixa allt annat själv. Så jag vet inte riktigt..

Nu är jag helt såld på Villa Odinslund.. Dock så ser min sambo lite grön ut nu och jag har en känsla av att han vill
    spy för det känns som detta kommer gå på mycket mer än vi har tänkt oss från början hehe

• MissTC

Vet du förresten hur god tid man borde vara ute i med Villan?

• Moignon

Vi ska gifta oss på Stora Holm. årets pris ær 14000 før tre dagar och 3000 om man æven vill ha det mindre trædgårdshuset før mingel/vigsel/søndagsbrunch. 

Det ær en fantastisk lokal, men som du sæger, man måste vara ute i god tid. Nær vi var dær før ett par veckor sedan var 20 helger på 2014 bokade. Vi bokade vår helg (29 juni 2013) i februari førra året. Då var alla helger før 2012 bokade och några helger under 2013. Ett stort plus ær att lokalen ær så vacker att mn inte behøver gøra så mycket grovjobb med den utan kan satsa allt på personliga detaljer.

Ishuset på Hønø var æven en lokal vi var intresserade av, betydligt billigare: 8000. Men læget kænde vi var ett problem och så fantastiskt vid kajen var det inte tyckte vi. Lokalen var vi inte och kollade, men bilderna tycker jag ser jættefina ut.

• Js Fästmö

Jag hade nog valt Björnholems marina på tjörn. 40 minuter m bil från götet, och fantastiskt på sommaren. Eller Societetshuset eller Grand på Marstrand, fantastiska miljöer. Kyrkan på Marstrand är jättemysig och de har ett eget rådhus om man föredrar det, man kan även ha festen på Caröstensfästning, blir sååå fint, googla får ni se.

Svar på tråden Festlokal i lr runt om göteborg (får gärna bli en samlingstråd)