• Längtandsfull

    Betalade ni nått åt tärnor och bestman samt köpte ni någon present??

    Hittills har vi sagt att vi betalar makeup för tärnorna. Funderar på om man kanske skall ge nått mer och då självklart även till våra bestman. Fundera på nått halsband till tjejerna och nått annat till killarna. Men får absolut inte bli dyrt för det är ont om pengar nu =) Hur har ni gjort/gjorde??

  • Svar på tråden Betalade ni nått åt tärnor och bestman samt köpte ni någon present??
  • PMB

    Vi betalar för tärnbukett och corsage men i övrigt fixar de allt själv. Vi tänkte ge dem varsin korg med lite godsaker från området där vi ska gifta oss som tack för att de ställde upp.

  • Längtandsfull

    Ja vi betalar ioförsig också alla blommor samt att vi köper slipsar till killarna i rätt färg

  • 67d

    Vi har köpt slipsar kommer betala blommorna. Och tärnorna kommer få ett halsband. Sen blir det nog någon liten "gotti" korg oxå. Älskar att Georg presenter :p

  • 67d

    Smink och hår är det ena tärnans syster som gör och on tar inget betalt, utan är sedan med på bröllopet och festen :)

  • afturelding

    Blommor står vi för, men det är inte många kronor eftersom att de bara ska ha vilda blommor och ett par vita rosor, och jag ska binda dem själv. Sen ska vi också köpa slips åt marschalken om han inte har någon lila hemma. Tärnorna betalar kläder själva, och marschalken hade redan kostym.

    Vi funderar på presenter, men det är lite knepigt.

  • Chicita

    Vi erbjöd 500:- per person i bidrag till kläder men det tackade dom nej till.
    Blommorna tyckte jag var upp till mig att betala om jag ville att dom skulle ha något. Och det ville jag faktiskt... Jag kom ihåg hur jobbigt det var att inte ha någonstans att göra av händerna när jag var tärna nämligen. Och en bukett hjälper till med det även om den är liten.

    Annars betalade vi för tärnornas sminkning eftersom MUA:n ändå kom ut på plats och sminkade mig. Det kostade inte så mycket mer att ge dom proffssminkning också. Dom måste ju också få känna sig fina tyckte jag.
    Håret satte ena tärnan upp (både mitt, sitt eget och den andra tärnans) eftersom hon är väldigt duktig på sånt. och sen fick både tärnorna och marskalkerna varsitt halsband. Olika - för att passa temat och deras personlighet.
    Hon som satte upp mitt hår fick även ett par matchande örhängen bara för att hon var spindeln i nätet och gjorde mest.

    Till alla gäster (även tärnor och marskalker) så gav vi ett annat halsband. Ett trollkors. Alltså en skyddande lyckoamulett som passar in i medeltidstemat. Vi ville ge alla ett fysiskt minne och något som inte behövde hamna i en låda. Med halsbandet följde en lapp som berättade om vad det var för något. Och även ett tips att hänga det ovanför ytterdörren om man inte ville bära det. Glad

    Som en sista grej (det var inte tänkt från början men tanken växte fram under planeringens gång) så köpte vi in keramikbägare till våra föräldrar, tärnor, marskalker och toastmastrarna som en extra gåva.
    Dom fick använda bägaren under middagen och sen ta hem den. Toastmastern fick även en matchande kanna till. (som vi också använt under kvällen).

    Egentligen tycker jag inte att man behöver ge massa presenter. Speciellt inte om man inte har råd egentligen.
    Jag skulle hellre lagt pengarna som man tänkt lägga på presenter - på att minska kostnaderna för tärnor och marskalker. Alltså ett bidrag till kläder, få makeupen fixad, håret fixat eller liknande.
    Och sen skulle jag ha bjudit in dom till en hemlagad middag när alla bilder kommit så att dom fick en förhandstitt...
    Jag skulle ha uppskattat det den gången när jag var tärna i alla fall. Glad 

  • daniiel

    Vi betalade skor och slipsar för marskalkerna. Vi hade fyra marskalker, så fyra par skor och fyra slipsar. Det var vänner till maken.

    Vi hade två tärnor, min syster och makens syster, för dom betalade vi klänningarna, bolero, buketter, hårspännen, skor samt armband.

    Vi gav dom inga gåvor utöver sakerna vi köpte till dom för bröllopet, för det fick dom ju givetvis behålla efteråt.


  • Anna S Olsson

    Vi har räknat med en budget där vi betalar kläderna (alternativt att jag syr dom själv) samt asessoarer som de ska ha.
    Hehe då jag är lite av en perfektionist så blir det lite svårt att låta som själva "välja" vad de ska ha^^ 

  • Juli2013

    Jag hade tänkt bjuda mina tärnor på frisyr och makeup, det kommer en tjej till lokalen där vi har festen och även övernattar natten till bröllopet, som gör både makeup och hår, men hon skulle ha 5000 kr för att göra oss alla tre, och det blev lite för mycket.... Så jag har köpt lite fina hårnålar och kammar, lite vintagestil (kan tips om balunz.se om man söker vintagesmycken) och varsin liten handväska (likadan till oss alla tre).
    Sedan köper jag nog in lite skumpa och jordgubbar kanske, till våran förmiddag... Men annars får de nog inget mer, snålt??
    De har fått betala sina egna kinaklänningar, eftersom de inte enades varken om samma klänning eller samma färg, men jag betalade frakten :)

  • karamell

    Vi har köpt klänningar, slipsar, skjortor och bidragit till enas kostym.
    Sen står vi för deras blommor.
    Detta blev väldigt dyrt då jag valde att ha 6 tärnor, och deras klänningar kostde mycket mer än min bröllopsklänning... så därför ska de inte få någon present, utan de får behålla klänningarna. 

  • Kalaspinglan

    Vi betalar tärnbuketten och corsage, kläder står tärnan och marskalkerna själva för -- vi har inga speciella krav på kläder, så de får välja själva om de tar kläder de redan har eller köper nytt.

    Tärnan kommer att vara med mig hos frissan på morgonen, och jag har bokat styling och smink till henne också, dock får hon betala det själv, eventuellt kan jag betala hälften eller nåt.

    Däremot kommer vi att ge tärnan, marskalkerna och toastmastern varsin liten present. Funderar på att köpa nåt härifrån: www.etsy.com/shop/SarahOfSweden till tärnan.

    Tror marskalkerna kommer (sannolikt) att få manschettknappar. Toastmastern vet jag inte vad vi ska ge, men vi får väl ta en tur på stan och se vad vi hittar på Glad

  • ElinaAstrom

    Vi ska inte ha några tärnor, bara två näbbar men vi har köpt armband från barncancerfonden till alla (kvinnor) som ska hjälpa till på dagen och före. Till barnen gosedjur från samma ställe. Till männen vet jag inte, kanske biocheckar, tråkigt men användbart!

  • Nivi och Jesper

    Vi kommer att betala för blommor och sen kommer vi ge dom en present á 500kr stycke ca. Det är dom minst värda!! (med tanke på hur kontrollerad jag är)

  • 67d

    Har nu köpt presenter åt följet. Tärnorna får varsitt halsband och marskalkerna var sitt armband. :)

  • jenniferochaugust

    För marsalkerna betalar vi fluga, matchande näsduk och corsage, i present har vi köpt graverade fickpluntor.
    2 av 3 tärnor har betalt sina klänningar själva (en är mammaledig så jag betalade hennes klänning), sen kommer de att få tärnbuketter. I present får de klackskor som de ska använda på bröllopet, det är ju mer en praktisk present men det är riktigt fina skor som de kan använda igen :) Men annars är det ju smart att ge något som de kan ha användning för på bröllopet. Tex fina örhängen till tjejerna och slipsnål/manschettknappar eller annat till killarna.

  • SoonToBeBride2013

    Vi betalar blommor till tärnorna samt slipsar till killarna. Sedan blir det nog någon liten present också :)

    Tärnorna betalar sina klänningar själva (det är en klänning som vi valt alla tillsammans). Skor och smycken bestämmer de själva. Killarna har inget krav på sina kostymer förutom färgen (som alla redan har), så där behöver vi inte bidra.

Svar på tråden Betalade ni nått åt tärnor och bestman samt köpte ni någon present??