• suewy
    Äldre 2 May 21:02
    5990 visningar
    18 svar
    18
    5990

    Svart tärnklänning?

    Hej.
    Jag har valt väldigt roliga färger har jag märkt, har letat som en dåre efter fina silvriga klänningar. Men verkar omöjligt och få tag i den glans och färg jag letar efter.

    Funderar nu på att gå i vanliga affärerna och köpa en stilren svart klänning och sy fast ett olivfärgat band i midjan och ändra färgen på axelbanden till olivgrönt samt sätta gröna skor på hennes fötter.

    Tkr det kan bli vackert, men är rädd att folk ska uppfatta det som begravningsklädsel än tärnklädsel. Då hon matchar herrföljet också.. och så den olivgröna banden matchar mig och min klänning..

    hjälp.. 

  • Svar på tråden Svart tärnklänning?
  • Äldre 2 May 21:10
    #1

    Jag tror att det kan bli jättefint med svart klänning faktiskt :) Jag tror inte att någon kommer uppfatta det som begravningsklädsel, alla vet väl om att det är bröllop dom är inbjudna till? ;)



  • PMB
    Äldre 2 May 21:17
    #2

    Jag tycker det låter fint. Personligen hade jag kanske valt en skarpare färg som verkligen utgjorde en kontrast till det svarta som t.ex rosa men jag gissar att olivgrönt är en temafärg så kör på. Om det är ett väldigt brett band i midjan så känns det kanske inte som en lika svart klänning?

  • Äldre 2 May 21:18
    #3

    Är det en silvrig klänning eller en olivgrön klänning du är ute efter? Glad
    Jag kopplade inte rikigt där när du letat efter en silvrig och nu tänkt sätta olivfärgade band på en svart...
    Det finns ju inte mycket silvrigt i olivgrönt... 

    Din tanke om svarta klänningar med grön accent är inte helt tokig.
    Om det känns begravning eller inte är mer baserat på modellen än färgen känner jag själv.

    Men vi kan väl hjälpa dig leta om du kan beskriva mer vad du letar efter Glad 

  • Rin
    Äldre 2 May 21:55
    #4

    När min bästa vän gifte sig för ett år sedan hade jag som tärna svart klänning. Hade en grå/silvrig schal för att matcha slipsarna som brudgummen och marshalken hade. Jag hörde inga kommentarer om färgvalet och har inte hört från bruden att någon skulle ha kommenterat heller.
    Jag tror inte du ska oroa dig, svart är mycket mer än modefärg än sorgklädsel idag. Möjligen kan du vilja beväpna dig med några bra "come-backs" i förväg. Typ Tant Agda: "Jamen varför har tärnorna svart? Det är ju sorgklädsel?" Du: "Jamen vet tant Agda inte att bröllop bryter sorg" eller "Tja, jag tycker det är snyggt" eller "Jo, men vissa traditioner kanske inte är värda att hålla fast vid."
    Sen tycker jag inte nödvändigtvis att du ska ge upp på silverklänningarna. Har du kikat på nätet? Många "kinasidor" har snygga silvergrå klänningar och på flera av dem går det ju också att få vilken klänning som helst i vilken färg som helst. Här är ett exempel.

  • suewy
    Äldre 2 May 22:45
    #5
    Chicita skrev 2013-05-02 21:18:43 följande:
    Är det en silvrig klänning eller en olivgrön klänning du är ute efter? Glad
    Jag kopplade inte rikigt där när du letat efter en silvrig och nu tänkt sätta olivfärgade band på en svart...
    Det finns ju inte mycket silvrigt i olivgrönt... 

    Din tanke om svarta klänningar med grön accent är inte helt tokig.
    Om det känns begravning eller inte är mer baserat på modellen än färgen känner jag själv.

    Men vi kan väl hjälpa dig leta om du kan beskriva mer vad du letar efter Glad 
    Jag var inställd länge på en olivgrön klänning, men hittade ingen som matchade mitt korsettsnöre som jag skall i klänningen (som är olivgrönt) Så silver ställde jag mig på sin för mannen skall ha en snygg silverväst och bestman och marsalker skall ha silverslips.
    Men nu brinner det lite i knutarna och vi har inte riktigt ''hunnit'' leta tärnklänning ännu av olika anledningar, mitt jobb, hennes jobb.
     1/6 smäller det liksom så har inte så mkt och tumma på. Jag började med detta i Augusti förra året, men inte fören nu blev tärnklänningen jagad.
  • suewy
    Äldre 2 May 22:46
    #6
    daniiel skrev 2013-05-02 21:10:28 följande:
    Jag tror att det kan bli jättefint med svart klänning faktiskt :) Jag tror inte att någon kommer uppfatta det som begravningsklädsel, alla vet väl om att det är bröllop dom är inbjudna till? ;)


    Jag tror jag kommer köra på svart med olivgrönt band i midjan och axelbanden och gröna skor. Jag älskar grönt och svart och hon kommer ju matcha herrarna och mig. 
     
    TACK för dessa bilder, har suttit här ikväll och nästan skakat och undrat över hur jag ska bära mig åt. 
  • Äldre 2 May 22:49
    #7
    suewy skrev 2013-05-02 22:45:42 följande:
    Jag var inställd länge på en olivgrön klänning, men hittade ingen som matchade mitt korsettsnöre som jag skall i klänningen (som är olivgrönt) Så silver ställde jag mig på sin för mannen skall ha en snygg silverväst och bestman och marsalker skall ha silverslips.
    Men nu brinner det lite i knutarna och vi har inte riktigt ''hunnit'' leta tärnklänning ännu av olika anledningar, mitt jobb, hennes jobb.
     1/6 smäller det liksom så har inte så mkt och tumma på. Jag började med detta i Augusti förra året, men inte fören nu blev tärnklänningen jagad.
    Aha... ja det förklarar ju saken...
    Jag började fundera på hur trött jag egentligen var när jag inte fick ihop silver och olivgrönt där (har jobbat lite väl mycket och sovit lite väl lite på sista tiden) Flört 

    Men kör på svart och olivgrönt, det blir snyggt.
    Om du vill få in silver på något sätt så kan du ju be tärnorna att bara bära silversmycken exempelvis Glad 
  • suewy
    Äldre 2 May 23:01
    #8
    Chicita skrev 2013-05-02 22:49:08 följande:
    Aha... ja det förklarar ju saken...
    Jag började fundera på hur trött jag egentligen var när jag inte fick ihop silver och olivgrönt där (har jobbat lite väl mycket och sovit lite väl lite på sista tiden) Flört 

    Men kör på svart och olivgrönt, det blir snyggt.
    Om du vill få in silver på något sätt så kan du ju be tärnorna att bara bära silversmycken exempelvis Glad 
    Usch vad ni är bra allihop <3 

    Har även en fråga, när man byter efternamn, lär jag kontakta banken, transportstyrelsen, osv osv själv eller förs detta automatiskt när vi skickar in papprena till skatteverket om att jag tar mannens efternamn i samband med att prästen skickar in vårt vigsel intyg? 
  • mimmi
    Äldre 3 May 08:19
    #9


    Mina tärnor blir svarta! Vi har precis beställt klänningen ovan!


    Våra temafärger går i pastellrosa och ljusblå, och mina tärnor är verkligen inga rosa tjejer!


    Men med rosa bukett och lite rosa accesoarer blir det kanon!

  • Äldre 3 May 10:01
    #10
    suewy skrev 2013-05-02 23:01:43 följande:
    Usch vad ni är bra allihop <3 

    Har även en fråga, när man byter efternamn, lär jag kontakta banken, transportstyrelsen, osv osv själv eller förs detta automatiskt när vi skickar in papprena till skatteverket om att jag tar mannens efternamn i samband med att prästen skickar in vårt vigsel intyg? 
    Vissa saker sker automatiskt - andra måste man fixa själv.
    Mitt VISA kom med nytt namn men inte mitt MasterCard. Legetimationen fick jag beställa ny på banken, vissa får papper för körkortsbyte automatiskt och andra får skicka efter (kan kanske bero på hur nytt körkortet man har är).
    De flesta medlemskort ändrades automatiskt i alla fall 
  • Äldre 19 May 21:23
    #11

    Hur har det gått? Hittat klänningar? 

    Vi ska också köra på svart. Riktigt häftig kombo till brudklänningen! Glad 


    Brud anno 2013
  • Äldre 19 May 22:42
    #12

    Min syster ska vara min tärna och hon ska ha en kort svart klänning. Hon får välja själv, och jag vill att hon ska få användning för den efteråt också. Sen ska hon ha något rosa till, om än bara ett litet smyck eller hårsmycke. Jag tror det kommer bli jättefint med svart

  • Sebast­iána
    Äldre 4 Jun 12:17
    #13

    Jag hade nog fått begravningsvibbar faktiskt. Å andra sidan var det inte så länge sedan jag var på en begravning.

  • Äldre 11 May 19:48
    #15
    dezan skrev 2014-05-11 01:08:18 följande:

    Jag tycker det låter fint. Personligen hade jag kanske valt en skarpare färg som verkligen utgjorde en kontrast till det svarta som t.ex rosa men jag gissar att olivgrönt är en temafärg så kör på. Om det är ett väldigt brett band i midjan så känns det kanske inte som en lika svart klänning? Cipto junaedy


    Kan tipsa om att tråden är ett år gammal.


    Om man söker efter trådar så kan det vara bra att kolla datumet på dom först så man ser att dom är aktuella.


    Inget fel att svara i dom, men det kan kännas lite onödigt när man lagt tid på att ge bra råd, eller om man hoppas få kontakt med någon likasinnad eller vad anledningen nu var att man skrev i tråden... och så inse att rådet man gav är 1 år försent eller personen man vill få kontakt med inte har varit aktiv på flera år... ;) 

  • Plätti­s
    Äldre 12 May 09:17
    #16
    PMB skrev 2013-05-02 21:17:20 följande:

    Jag tycker det låter fint. Personligen hade jag kanske valt en skarpare färg som verkligen utgjorde en kontrast till det svarta som t.ex rosa men jag gissar att olivgrönt är en temafärg så kör på. Om det är ett väldigt brett band i midjan så känns det kanske inte som en lika svart klänning?


    dezan skrev 2014-05-11 01:08:18 följande:

    Jag tycker det låter fint. Personligen hade jag kanske valt en skarpare färg som verkligen utgjorde en kontrast till det svarta som t.ex rosa men jag gissar att olivgrönt är en temafärg så kör på. Om det är ett väldigt brett band i midjan så känns det kanske inte som en lika svart klänning?


    Måste bara påpeka att det här verkar lite misstänkt :P 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 12 May 10:47
    #17
    Plättis skrev 2014-05-12 09:17:51 följande:
    dezan skrev 2014-05-11 01:08:18 följande:

    Jag tycker det låter fint. Personligen hade jag kanske valt en skarpare färg som verkligen utgjorde en kontrast till det svarta som t.ex rosa men jag gissar att olivgrönt är en temafärg så kör på. Om det är ett väldigt brett band i midjan så känns det kanske inte som en lika svart klänning?


    Måste bara påpeka att det här verkar lite misstänkt :P 
    Om du tycker att det verkar misstänkt så har du säkert anmält det också i så fall va? ;) 
  • Plätti­s
    Äldre 12 May 10:51
    #18

    Så långt har jag självklart inte hunnit tänka än, men jag gör det nu! 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 12 May 11:51
    #19
    Plättis skrev 2014-05-12 10:51:39 följande:

    Så långt har jag självklart inte hunnit tänka än, men jag gör det nu! 


    hehe... man kan inte tänka på allt ;) 


    Bra :) 

Svar på tråden Svart tärnklänning?