Sparande/kostnader?
Hur långt innan er vigsel började ni spara undan pengar? Och vilka är era bästa spartips? Vad man kan dra in på, hitta billigare, etc? :)
Hur långt innan er vigsel började ni spara undan pengar? Och vilka är era bästa spartips? Vad man kan dra in på, hitta billigare, etc? :)
Vi köpte saker under tiden så vi inte hade en klumpsumma att lägga ut sen så något sparande gjorde vi nog inte.
Hur långt före man behöver spara beror ju på flera olika saker. Dels på hur mkt man kan spara varje månad och på hur mkt man vill spendera på ett bröllop. Antingen så bestämmer man en budget och sparar tills man fått ihop så pass mkt pengar eller så bestämmer man ett datum (åtminstone en månad och ett år) och sparar så mkt man kan tills dess och så får bröllopet helt enkelt inte kosta mer.
Spartips, det beror ju på.. Kan man kolla över sina räkningar, lägga om elavtal, byta internetleverantör, få ner kostnader för försäkringar osv? Sedan är det ju maten, att alltid göra veckomatsedlar, veckohandla och göra lunchlådor. Inte äta ute. Inte göra så mkt nöjen som kostar, utan försöka hitta gratis/billiga saker att göra. Inte utsätta sig för onödiga frestelser, alltså åk aldrig på en affär utan att före veta vad man ska handla och köp bara det. Saker som bara står och skräpar i förråd och liknande, det kanske man kan sälja? Även småsaker kan man få lite för och många bäckar små.
Ska man göra som TheD tipsar om ovan och pytsa ut inköpen är det bra om man tidigt bestämt sig för hur man vill ha bröllopet. Vilken typ av bröllop, eventuellt färgtema osv. Det för att man inte ska köpa på sig saker 1-2år före bröllopet som sedan 6-2 månader före inte längre passar in med övriga saker.
Att höra sig för bland vänner, släkt och deras vänner och bekanta är också något man kan göra. Det kanske finns någon där som är duktig på att fota, sjunga, som har en fin bil man kan åka i, som är duktig på att baka osv.
När vi bestämde oss för att det äntligen skulle bli giftemål (förlovade oss 2010 och varit på väg varje år sedan dess...) så satte vi en budget och räknade ut hur lång tid vi behövde för att spara ihop till bröllopet. Allt beror ju på vad ni har för ekonomiska förutsättningar och hur dyrt bröllopet blir.
Vi bestämde oss i december och började spara 15.000 kronor i månaden från och med januari. Då vet vi att vi med god marginal kommer att ha råd. För det är viktigt också, att ha god marginal. Saker är dyrare än man tror och oväntade kostnader dyker upp då och då tyvärr. Då är det lika bra att vara förberedd!
Juste, du ville ha tips också :)
Vi sparar så här:
* Lagar till 90% all mat själva och tänker efter när vi handlar råvaror (väljer rabatterade råvaror och gör storkok)
* Försöker klara oss på de kläder vi har/ inget onödigt shoppande
* Inga utsvävninagr såsom resor eller feta semesterkassor
* Istället för att gå ut och på krogen så har vi börjat träna sjukt mycket vilket är en jättekul par-hobby och passar vääääldigt bra när man ska klämma in sin kropp i brudklänningen
* Cyklar till jobbet istället för busskort
* Slutat röka
Men det vitkigaste tycker jag ändå att verkligen tänka efter i vardagen vid varje litet köp. Typ kanske inte unna sig en Loka för 20 kronor på pressbyrån, det blir mycket i längden med alla småköp. Om jag hittar någon sak eller plagg som jag vill ha så är regeln att jag måste tänka efter i 24 timmar innan jag får köpa det. Då har oftast den där impulskänslan "vill ha nuuuuu" lagt sig :)
Vi båda är studenter, jag är dock färdig 2015 och har förhoppningsvis jobb då. Jobbar även vid sidan av. :) Så det blir inget stort månadssparande och inte heller något flådigt bröllop. Räknar med max 45 gäster till middagen och festen.
Bra tips det där med att kolla runt! Min sambo känner många musiker och min bästa väninna är duktig på att baka.
vi har köpt allt som kan köpas in för bröllopet, så nu har vi börjat spara undan till det andra som ska betalas vid bröllopet som äger rum om 5 veckor(35 dagar) i morgon :D
vi bestämde oss för att gifta oss i juli förra året.
vi gifter oss i augusti.
i december började vi lägga undan ordentligt.
Vihar gjort en tydlig budget som vi följer.
plus att vi har ett sparande sedan innan för mat och dryck.
Nu ser det ut som att vi hinner spara så vi inte behöver ta så mycket av det tidigare sparandet.
Med skattepengar och att vi dragit in på onödiga utgifter bröllopsmässigt, så verkar det som vi faktiskt får ihop det.
Vi har precis köpt BRF, boendet är fortfarande DYRT och jag är arbetslös men min sambo jobbar.
Vi sparar 2000 kr per månad. å går precis runt.
Denna månaden kände vi att vi kunde låta bli att spara å handla till huset istället. Skönt.
Om vi i slutänden inte får råd med lju, fyra olika köttsorter på buffen och en massa massa alkohol, så so what.
vi är nöjda för vi har fått gifta oss och våra nära och kära har vart med! (hoppas vi!)
Sparade lite mer en ett år. Det bästa spartipset är att se sig om bland sina vänner och släktingar, finns där en bra sångare/sångerska?, är det någon som har ett eget band? finns det en florist i umgänget? finsn det mågon som är bra på att teckna som gärna ställer upp?
Vi kommer att ha sparat i under ett år och är väldigt nöjda med hva vi har åstadkommit med tanke på att jag är student fram till i juni.
Vi älskar båda att äta ute och min blivande har inte haft med lunchlåda på jobbet en enda dag sedan han började jobba. Nu är det alltid lunchlåda som gäller och restaurantbesöken är kraftigt dragit ner på.
Vi handlar inte kläder, utan klarar oss med det vi har. Är förbi lite second hand ibland (hittade en tröja från Filippa K som ser helt ny ut till 70:- )
För gick vi på salsakurs, vinprovning med mera. Nu har vi tagit en lång paus från allt detta.
Reser väldigt sällan, vilket vi före gjorde litt hipp som happ.
Försöker ta vara på de intressen vi har som är gratis. Träning, se filmer och serier, picnic i parken (behöver inte vara mer fancy än det man äter inne).
Vi är ganska alkoholfria för tiden. Kan gå ut med kompisar och dricka alkofritt.
Vi cyklar alltid, har ingen bil och minns inte när jag tog bussen sist.
En del hjälp från kompisar och familj.
Jag är student och det är fästmannen med. Jag jobbar natt brevid studierna och han jobbar också extra. Vi kommer att bekosta hela bröllopet själva. Vi har sparat sen september 2012 och gifter oss i juni 2013.
Det har gått förvånansvärt bra! Det är otroligt vad det går att spara om du bestämmer dig!
1.) Guldsmed = Inte alltid billigare eller bättre!
Vi vart så lättade när vi kom till en guldsmedsmästare som svarade på vår fråga: "Vad är det för skillnad på om vi beställer en ring från dig och en från tex. Schalins eller Flemming Uziel? Är det bättre kvalité eller vad är det för skillnad?" Denna fråga har vi ställt till så många guldsmeder och alla de svarade: "Det är ingen kvalité på Schalins eller FU. Det är bara massproducerat och håller sämre standard etc. etc"
Den här guldsmedsmästaren sa att det var ingen skillnad alls och att det är precis lika bra ringar. Den enda skillnaden är att du får hans stämpel och att den har en skarv (osynlig dock). Så vi ställde oss frågan: Ska vi betala 8000 kr för två släta guldringar eller 10 000 för en simpel slät guldring? Valet blev enkelt.
Det var så skönt att höra det från en mästare och inte en vanlig smed. Den där mästaren sparade oss otaliga tusenlappar!!!
2.) Kolla runt i olika städer efter kyrka och lokal! Jämför!
Det här är en post som drar iväg. Kan ni tänka er att gifta er på en annan ort? Vi hade tänkt oss Västerås, Örebro eller Stockholm, men ingenting passade riktigt; varken i "kyrkväg" eller kuvertpris. Vi landade tillslut i Mariefred. Dit har vi en koppling och det är ungefär lika långt för alla gäster att åka; en slags mittpunkt.
I Mariefred jämförde vi restaurangerna som fanns att tillgå, jmfr med catering.
Vi hittade tillslut en herrgård som tog samma kuvertpris som golfrestaurangen, men håller bättre klass och är trevligare, rymligare och känns lite lyxigare (enligt oss).
3.) Bekanta som kan! -- Var inte rädd att kolla omkring dig i dina "bekantas-bekanta-kretsar"
En stor post som vi besparas är fotografi. Fästmannen känner en som är professionell fotograf. Det är skillnad att betala 2000kr istället för tex. 15 000 (Vilket verkar vara svårt att komma under när jag kollat runt).
Blommorna görs av en floriststudent. Det spar tusenlappar.
Håret görs av en kompis som är frisör. Jag kollade även lite mer avlägset om en sysslings fru kunde göra håret. Hon kunde inte, men förmedlade mig vidare till hennes bekantskapskrets. Det är förvånande hur hjälpsamma människor blir vid bröllop och hur glada de blir av att hjälpa till; Så våga fråga!
4.) Alkoholfri fest!
Vi dricker inte och det är en lättnad rent ekonomiskt på alla sätt och vis!
5.) Preowned weddingdress
Om du inte kan tänka dig att köpa en klänning från ex. Kina, så kan jag rekommendera att köpa en klänning som är använd en gång. Den kostar oftast hälften av butikspriset och är lika fin som en ny!
Sparar in genom att ha endast tårta till efterrätt och inte efterrätt OCH tårta. Känns onödigt. Man orkar ju inte äta efterrätt två gånger. Sen har vi särskilda bordsplaceringskortar som kommer att vara ätbara och då funkar de som favours också, då behöver man inte både favours och namnskyltar. Sen köpte vi våra fantastiskt fina ringar i England (vi bor där men brölloppet kommer att vara i Sverige) och sparade inte på det, men nu i efterhand har jag sett att motsvarande ringar kostar dubbelt så mycket i Sverige så det var en trevlig bonus!
"Spluge"ar på fotograf. Det kan man nästan inte spara på känner jag, för när maten är uppäten, drickan uppdrucken, och blommorna vissnat så kommer korten alltid att vara kvar så man vill ha finfina bilder och en väldokumenterad dag. Vi valde heldagspaketet så fotografen kommer att vara med från att vi gör oss i ordning på morgonen tills vi lämnar festen.
En väninna till mig gifter sig med sin karl på deras 10-års dag och den råkar innefalla på en onsdag mitt i veckan så då har de lyckats pruta till sig schyssta deals från cateringfirmor osv eftersom det inte är på en lördag, så det kan ju vara ett tips.
Vi har ganska stor budget till bröllopet men har ändå försökt spara in på vissa poster som t.ex klänningen, inte för att jag skulle bli nöjd med en klänning av sämre kvalitet utan för att det faktiskt går att spara flera tusenlappar på klänningen och trots det ha en fin klänning. Min originalklänning som jag hade provat i butik skulle ha kostat 17 000 kr, jag betalade 3 000 kr genom att köpa den via en Kina-sida. Klänningen blev SUPERFIN, men det är ju alltid en risk att beställa via Kina-sidor.
Vi sparade även in pengar på inbjudningarna som vi beställde via Vistaprint när de hade specialerbjudande. Det lönar sig att leta runt och jämföra priser =)
Vi har kollat runt och jämfört cateringfirmor, tillslut hittade vi en som var mer än 100:- billigare/ pers men hade ett mycket roligare utbud än många andra och mycket bra vitsord på Rejta.
Jag kommer byta hårfix mot kockjobb med en kompis som gifter sej några vecker efter oss och hon jobbar i frisörbutik (jag är kock...).
Har en jobbarkompis som både är sömmerska och utbildad florist så hon kommer fixa lite käder och vi hjälps åt att skapa en brudbukett osv.
En klasskompis från grundskolan är fotograf och hon kommer och tar bilder.
Barnens klasskompisars pappa har band och de kommer och spelar
Om man kollar runt bland bekantskapskretsen och lite utanför så kan man hitta många guldkorn!