Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)
Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)
Katarina: Hej :) hortensia finns att få tag på året om så de är absolut ingen fara :) Pioner å andra sidan finns tyvärr inte i april utan kommer först i maj . Finns såklart andra blommor man kan ta istället så som : ranunklar, trädgårdsrosor, nejlika osv :) De ger en liknande romantisk och mjuk känsla :)
Tack!
Hej igen,
Nu är mitt bröllop överstökat sen en månad och jag tänkte meddela hur det gick för mig att sätta blommor i håret... Jag har ett problem. Jag kan inte fatta mig kort. Om ni inte är intresserade av min livs historia så hoppa till punkterna på slutet ;)
Det var inte det lättaste! OM jag bara hade provat innan, kunnat se in i framtiden, haft en frisör-vän som jag litade på och vågade vara rak med, listan kan göras lång. Ja det är lätt att vara efterklok. Jag ville alltså ha en maffig samling storbladiga gammeldagsa rosor på ena sidan av huvudet á la Alphonse Mucha. Jag arrangerade mitt bröllop från utlandet och hade väldigt begränsad kontakt med frisörskan, men vi sågs vid två tillfällen innan dagen och gick igenom bilder och detaljer. Jag som är ett kontrollfreak fick inse att jag inte kunde kontrollera allt, jag var för det första inte på plats i Sverige, för det andra så kan jag ju inte om friserande... Så lämna det till proffsen liksom. Jag tejpade några rosor med spännen så hon kunde testa fästa i håret och vi kom överens om att jag skulle köpa de blommor jag ville ha och fästa hårnålar i dem på samma vis inför dagen i fråga.
Under sommaren funderade jag på om det skulle vara stabilare att satsa på något slags diadem eller en nätt krans (med blommor endast pa ena sidan till skillnad från en klassisk midsommarkrans) och nämnde detta i ett mail till frisörskan men fick inte svar. Man kan fråga sig varför jag inte yrkade på mer exakt information och bekräftelse att hon förstått mina instruktioner, men ni vet man tror att man ska ha koll på allt i minsta detalj när man gifter sig men verkligheten blir annorlunda då magen vrider sig av stress månaderna innan och det är tusen bollar i luften... Jag kände att nu måste jag våga deligera jobb till andra, lite på andra. Och den allra sista veckan innan bröllopet ja då kände jag bara att "så länge det inte är absolut katastrof så får det duga!". Det åndrar man sen när man ser bilder kan jag lova.
Med hjälp av en väninna tejpade jag ett dussin kvistrosor och snittrosor kvällen innan bröllopet som jag sprayade med vatten och förvarade i plastpåse i kylen under natten enligt instruktionerna Sara gav mig på denna tråd och det gick alldeles utmärkt! Den höll sig också fina dagen efter precis som du sa :) problemet var bara uppsättningen.
Vad som hände till slut var att frissan inte riktigt fick till mitt hår såsom jag bett om - jag ville ha mjuka lockar bekåtdragna över huvudet och en låg retrouppsättning bak. Hon blev förvånad när jag påminde om detta på självaste bröllopsdagen, då jag hindrade henne mitt i akten av att kamma en slät sidbena (!), så hon kan ju inte riktigt ha lyssnat eller tittat när jag visade bilderna 5 månader innan, och sen igen 5 dagar innan bröllopet. Det blev tydligen svårt för henne att ordna hela kombinationen av lockar, uppsättning och blommor, så det slutade med att jag blev utan lockar på skallen. Då jag har naturligt lockigt hår som därför är ganska yvigt och gör sig bäst lockigt eller rentutav "plattångat" så blev det tuperade mellantinget nu istället vädligt Kristina Lugn.
Blommorna var för tunga för den frasiga håruppsättningen och slet ner håret vid tinningen dvs skapade en fet oavsiktlig sidbena där blommorna fästes. Frisörskan lade mycket tid och kärlek på uppsättningen baktill och det blev jättefint ut, men jag kände att hon började bli lite frustrerad och nästan uttråkad sedan när det var dags för sluttampen. Hon kämpade med att fästa nålarna (som satt fast i blommorna) utan att riva upp håruppsättningen och ryckte till slut ut alla nålar ur tejpen och fäste stjälkarna på annat vis. När blommorna var fästa så hade jag en konstig hårtjorv stickandes ut framför blomarrangemanget, orsakat av hennes vilda kamp med nålarna, som hon nu pillade lite nervöst med men valde att ignorera. Jag kände att dessa blommor kommer att lossna snart, fanns inte mycket stabilitet i det hela.
För detta kalas, som var klart 40 minuter innan beräknad tid, fick jag betala takpriset av vad som kunnat bli "lite dyrare eller lite billigare beroende på arbetet". Och jag som inte sovit en blund, dock pigg av adrenalin men samtidigt med en känsla av utsatthet ifrågasatte inte vad som hände med mina lockar eller varför blommorna hängde så. Jag påpekade att det inte var stabilt men det är inte så mycket man kan göra då när man liksom är på väg hem för att byta om till brudklänning. Hon förklarade att det var tärnans jobb att vakta detta under dagen. Det var skitläskigt att känna att nu ramlar de ur närsomhelst... Tack och lov satt de kvar genom ceremonin sen fick vi börja reparera många utfallna knoppar här och var. På bilderna kunde jag sen också se att blommorna inte riktigt var arrangerade så värst balanserat rent estetiskt.
Men alltså efter denna långa harrang, vad vill jag säga egentligen?
En fundering... Har ju hört att blommor betyder olika saker. Vad funderar på Kalla i min bukett tillsammans med rosor.. Vet du vad Kalla "står" för?
Kalla= "Du är en skönhet"
Hej :)
Finns massor av olika åsikter om detta med blomsterspråket. De finns också massor av olika källor och alla har sina olika betydelser. Jag som florist tycker personligen inte om blomsterspråket. Enligt mig så sprider det bara en väldigt förvirring om vilka blommor, färger och antal som man kan eller inte kan ge. Tycker att de är väldigt tråkigt att man genom blomsterspråket ska utesluta vissa färger och blommor . Blomsterspråket är alltså inget som man i blomsterbutik brukar använda sig av.
Jag tycker att du ska välja precis de blommor som du själv gillar . Blomsterspråket är inget som man använder sig av och de är därför väldigt väldigt få personer som känner till de olika betydelserna. De är din stora dag och då är det helt ditt val :)
Emster: Hej igen :)
Vad tråkigt att höra att de inte riktigt blev som du hade tänkt dig :( Är inte de allra lättaste att fästa blommor i håret pga tyngden. Speciellt om du använder dig av rosor som är rätt så tunga . Då behövs en frisyr med mycket stadga som kan hålla uppe rosornas tyngd , speciellt om du ska ha många på ett ställe. . Jag har fäst hårblommor massor av gånger och att fästa de i lösa uppsättningar eller i utsläppt hår är jättesvårt . Så jag förstår att frisören hade lite problem med att fästa blommorna. Ibland blir de inte riktigt som man tänkt sig innan .
Hoppas att de blev ett okej slutresultat ändå , trots missödena :)