Om ni utgår från en lista med saker, tex:
- Pris (vad ingår i priset)
- Storlek
- Läge
Kika bara på lokaler som passar in på dom kriterier och önskemål ni har för en lokal, för att inte sväva iväg alltför mkt. Om ni sedan då bara har en lokal som passar in på det, då är ju valet enkelt ;) Eller så får ni kika på sju lokaler som passar in på allt och då kan ni gå på magkänslan.
Alternativt börja från andra änden. Kika på en massa lokaler och välja den ni gillar bäst. Efter det sätta antal gäster beroende på hur många som får plats i lokalen samt budget utifrån vad lokalen kostar.
Det är svårt det där med lokaler. Där jag bor finns det extremt få lokaler att välja mellan och vi hade därför redan ganska bra koll på alla. Vi hade sedan ett maxtak på vad vi kunde spendera på en lokal samt att vi behövde en lokal som rymde alla våra gäster och så ville vi att lokalen skulle ligga inom ett visst område. Det gjorde ju att utbudet minskade ännu mer. Vi kikade på en lokal och bokade den direkt, men efter någon månad, så åkte vi och kikade på en annan (något för dyr och något längre bort än vi tänkt oss) och valde då att boka den istället.
Den första lokalen bokade vi ca 5 månader före bröllopet och den andra ca 3 månader före, just precis i sista sekund innan inbjudningarna behövde skickas ut. Nu kan man ju tänka att "Åh, puh, vilken tur att vi hann byta lokal!", men med facit i hand, så skulle vi ha stått fast vid vår första känsla och haft bröllopet i den första lokalen vi bokade. Vi valde ju att kika på den allrra först av en anledning och man ska försöka lita på sin magkänsla.