• Helipa

En av tärnorna beklagar sig över att "allt" blir dyrt

Hej!

Jag har ett dilemma med en av mina tärnor, som jag gärna hade velat få lite råd om hur jag ska göra. Vi har vetat vårt bröllopsdatum i ca 2 år och jag frågade henne om hon ville bli tärna för över ett år sedan. Vi gifter oss i augusti och hon kommer då har varit vald som tärna i nästan 1,5 år.

Vi har en ganska liten budget och ska ha ett ganska litet bröllop på 50 gäster med en ganska avslappnad stil. Min sambo har under bröllopsplaneringen varit arbetslös under en viss tid och jag är student så hon är väl medveten om att vi inte vill eller har möjlighet att ha ett extravagant bröllop där vi står för alla kostnader.

Nu när jag äntligen har köpt min brudklänning och fått hem den har vi mer seriöst börjat diskutera tärnklänningar tillsammans med tärnorna. Jag har berättat om färgtemat (grönt och gult) och sagt att det hade varit kul ifall de har klänningar som går i någon av de färgerna. Hon har varit relativt aktiv i diskussionen gällande klänningar och jag har sagt att det är kul ifall de har åtminstone klänningar som på något sätt matchar (färg, modell, stil, etc), men att de inte behöver ha likadana eller att jag har några specifika önskemål.

Nu kom den här tärnan och frågade, lite chockad, ifall de ska betala sina egna klänningar.
    Jag svarade att vi inte har budgeterat för deras klänningar, men att om pengar blir över så kan vi tänka oss att ge ett litet bidrag men att tanken är att de står för sina klänningar själva eftersom jag inte har så mycket krav och de kan lika gärna välja klänning hemifrån om de vill.

Hon har nu vid flera tillfällen beklagat sig till mig över hur dyrt det blir med det här bröllopet, med möhippa, klänning, present, osv. och sagt att på alla bröllop hon har varit på  har brudparet stått för klänningarna och att det är standard. Den andra tärnan var ok med att betala sin klänning själv ifall hon kan dra in på vår bröllopspresent..
    Det är inte min uppfattning att det är standard, men samtidigt så orkar jag inte ha en massa tjafs om det här och funderar nu på om jag ska "ge efter" och bara betala deras klänningar så att jag slipper alla sura miner

Vad tycker ni? Hur hade ni gjort? Vad är egentligen "standard"? 

• Svar på tråden En av tärnorna beklagar sig över att "allt" blir dyrt
  • jimmyojennifer

Vi har betalt klänningarna till mina tärnor. Jag ville att dom skulle vara likadana och en speciellfärg. Mina tärnor är dessutom mina bästa vänner och båda pluggar så jag vet att dom har ont om pengar. Jag vill att dom ska känna sig superfina på vår dag och ville inte att dom skulle känna press för att lägga pengar. Vi beställde klänningarna från jenjenhouse och båda gick på lite drygt en 1000 lapp.

Mina tärnor kommer hjälpa till väldigt mycket med mat och dukning osv så jag har sagt att dom inte behöver känna någon stress över present. Det är inte nödvändigt bara väldigt glad att dom är där och ställer upp.

Möhippa har jag sagt att jag inte vill ha, men om dom vill ordna något i alla fall så kan vi gå på grönan och dricka öl och vill dom göra "möhippa" av det kan dom skaffa en låtsasslöja som jag kan springa runt i =)

Jag tycker inte att det är meningen att mina tärnor ska lägga massor med pengar på vårt bröllop. Jag vill jätte gärna ha dom där, dom ställer upp massor både kring bröllopet och i övriga livet och jag vill inte att mina bästa vänner ska gå runt med en klump i magen över sin ekonomi pga mitt bröllop.

Men om du har sagt att dom kan välja något ur garderoben men att det skulle vara kul om de gick i grönt eller gult, då är det inte speciellt stora krav.
    En klänning i den färgskalan kan man hitta till väldigt billig peng, om dom ordnar möhippa så säg att det kan vara presenten.
    Sura miner känns dock väldigt onödigt. Men om hon inte vill betala kanske du får räkna med att betala hennes klänning om du vill ha henne som tärna, det är ju faktiskt ert bröllop.

• MeLove

Jag har 4 tärnor och dom har betalat sina klänningar själv. Det var faktiskt dom som "kom på det" att de vill stå för sina klänningar själva! Och i mina ögon så verkar ni inte ha nåra speciella kvar på klänningen och då tycker ju jag att de kan stå för dessa. Det behöver inte vara allt för dyra klänningar heller.... 
    Lycka till! 

• tagetuss

Vi betalar både tärnan och marshalkens kläder eftersom vi ville att dom skulle ha matchande kläder med oss. Tärnan erbjöd sig att betala men eftersom det är en klänning som inte precis passar som vardagsklänning så ville jag betala. Däremot betalar hon själv sin uppsättning hos frissan (jag krävde inte att hon skulle ha uppsättning men hon ville själv) och sina skor men då köpte hon ett par skor hon kan ha sen oxå. Jag ville bara att dom skulle passa till klänningnen i övrigt var det upp till henne. Nu är det kanske inget du hade tänkt ändå men jag hade då iallafall inte köpt nån present till tärnan som tack om hon gnällt så över att köpa klänning.Hade hon varit vanlig gäst så hade du ju inte betalat (för jag antar att du inte skickar pengar till alla gäster som dom ska köpa kläder för..) och eftersom du faktiskt inte ställer några högre krav på vad hon ska ha på sig så tycker jag gott hon kan betala..       

• Fröken Fräken

Mina fyra tärnor står för sina egna klänningar och ingen har tyckt att det har varit något konstigt med det. De har god smak allihop och jag har gett dem fria tyglar. Jag har varit tärna själv två gånger - en gång betalade bruden klännigen, en gång betalade jag. Jag blev nästan generad när bruden betalade åt mig, men deras bröllop gick på över 500 000 så det var väl en droppe i havet... Jag kommer att köpa matchande siver/guld-armbarnd till dem som tack för insatsen. Jag förutsätter att de väljer klänningar som de kan använda igen och känner sig snygga i. Och de får gärna köpa dem på Zara, Mango eller HM om de så vill.

• Larssonmaria86

Mina tärnor (tre st) erbjöd sig att betala sina klänningar men jag ville betala dem. Dels för att jag vill bestämma exakt vilken klänning dem ska ha (naturligtvis i samråd med tärnorna då jag vill dem ska känna sig bekväma och fina) och sen sa jag till dem att det blir deras present för att dem ställer upp :)
    Jag var tydlig direkt med vad jag förväntade mig som brud, såsom bollplank, prova klänningar tillsammans, anordna möhippa och hjälpa till under bröllopsdagen. Och alla blev bara otroligt glada och hedrade över att vara tärna till mig. Tydligen har jag världens bästa vänner :D

• sophiebus

jag har två tärnor å dom får betala sina klänningar själva, blir det pengar över så lägger jag till en bit, men det är inget dom kan räkna med eller vet om.
    jag har sagt att jag gärna vill att klänningen går i grått/silver då de är en av tema färgerna men annars är de upp till dom (det är en färg som kan användas efter vigsel oxå)
    vi ha varit ute å kika lite på jj house å det finns ju sjukt mycket fina billiga klänningar där.
    dom skulle ju säkert ha köpt en ny klänning som vanlig gäst i vilket fall som helst.

dom båda hjälper mig jätte mycket med planering, pyssel å boll plank. men det är lite utav deras roll som just MIN tärna. andra vill bara ha någon som hjälper till i kyrkan man dom har följt mig hela vägen.

• NBFN

Jag tycker det där är upp till varje brudpar att avgöra, och sedan bara berätta det för sin/sina tärna-/or.

Vi har valt att stå för våra/mina tärnors klänningar (3st) samt hår och smink, men då har vi också redan från början budgeterat för det. Dessutom har vi sagt att vi gärna ser att dem har likadana klänningar på sig, och det är egentligen av den anledningen som vi betalar klänningarna, att just "kravet" är att klänningarna är likadana.

Skor får de stå för själva, för där kan det dra iväg, dessutom är skor väldigt individuellt vad man trivs i.

Jag tror det bästa är att försöka prata med din tärna, kanske hon kan förstå om ni har ett samtal om just detta?

• Ariana

Jag tycker som många andra innan mig, om man inte har mer krav än ungefärlig färg och dessutom har ett par färger att välja mellan så är det inte orimligt att tärnorna får betala sina klänningar själva. Vill brudparet däremot bestämma exakt vilken klänning och färg så tycker jag att de ska bekosta klänningen med.

Jag har varit tärna på ett bröllop där vi fick instruktioner om lila och att det skulle vara en kort klänning (så att tärnorna hade ungefär samma typ av klänning, men det stämde hon av med oss innan). Det föll mig aldrig ens in att brudparet skulle kunna stå för klänningarna.

• ElaineW

Erbjöd mig betala min tärnas klänning (hade rätt specifika krav, rosa, viss längd, passa till ett par cericerosa glitterklackar) men hon avböjde då hon tyckte vi hade tillräckligt med utgifter ändå. Bra vän. :) gav henne direktiv och hon letar för fullt. Kommer ge henne ett fint silverarmband som tack för av hjälp. Skorna har jag köpt till henne.

Svar på tråden En av tärnorna beklagar sig över att "allt" blir dyrt