• daniiel

Vad är spex? Vad hade ni för spex?

Jag läser ofta folk som skriver tex "Anmäl tal & spex till XXX tel XX-XX" i inbjudan/på bröllopshemsidan eller som skriver i tidsplanen att dom räknar med tal och spex under middagen osv. Tal är jag bekant med, likaså flera typer av lekar och allsånger. Spex har jag dock sämre koll på.Därför undrar jag nu vad spex är för något och om ni hade något på ert bröllop, eller genomfört på någons bröllop, vad det var/vad ni gjorde? :)    

• Svar på tråden Vad är spex? Vad hade ni för spex?
  • TheD

Så fort någon säger/skriver "vi/jag ska spexa på XX" så stelnar jag till. Ordet spex för mig är något negativt. Något oplanerat/överraskning för t.ex. huvudpersonen på en tillställning och sånt tål jag INTE. Ahh, jag känner nu hur irriterad jag blev på en gång bara att skriva om det ;)

• ThereseV

När jag hör "spex" så tänker jag på när folk har gjort egna låtar och diverse andra "uppträdanden". Inte nödvändigtvis något pinsamt eller något som blandar in andra, utan mest lite skojjigt..men det kan ju tolkas lite hur som helst..

• darkHorse

Jag kopplar det till studentsammanhang och ser en egenkomponerad sång eller framträdande framför mig. Dte behöver inte vara förnedrande, utan handlar ofta mer om att framföra något kreativt. Tex. en populär låt med ny text där en vers handlar om bruden och en om brudgummen. Eller en komisk dramatisering om hur brudparet möttes. Det kan också vara en känd dikt eller liknande som man tycker passar, ofta med en komisk underton.

Om detta är vanligt eller ej beror nog mycket på hur vänkretsen ser ut. Många av mina universitetsvänner var iblandade i olika studentspex och föreningar och skriver egna texter, dikter och skämt lite då och då till olika tillställningar.

• amerika

Tänker samma som föregående: något oväntat, gärna egenkomponerad sång, uppträdande etc. Studentikos tradition det där.

När jag gifte mig förra gången, så blev det ett "spex" i kyrkan:
    jag hade sagt att jag tycker så mycket om psalmen En vänlig grönskas rika dräkt..... har sjungit den själv många ggr i kör och får alltid gåshud. Men vi hade inte den då vi inte tyckte den passade riktigt så sent på sommaren. I vilket fall som helst, som en total överraskning hade mina föräldrar + musikerna pratat ihop sig m alla gäster där det fanns gott om sångbegåvningar och plockade helt enkelt ihop en liten kör och framförde psalmen, i stämmor. Gissa om vi blev paffa och mycket glatt överraskade! Skrattande  Det var ju ett snällt och uppskattat spex, alla är väl inte det...

• 20140222

Jag är skådespelare och är van att spexa. Men man får göra det på ett sätt så att inte människor som man spexar för tar illa upp och blir ledsna eller arga. För det kan tolkas hur som helst!

• Chicita

Tja jag får också lite student-vibbar när jag hör talas om spex.

På ett bröllop jag var på så körde dom nyckel-leken.
    Alla tjejer fick en nyckel i förväg och så ville dom att man skulle gå fram till brudgummen och tacka för sig och lämna tillbaka den eftersom man inte behövde den längre.

På samma bröllop höll toastmastern en liten dialog där han berättade om "ett gammalt minne med brudgummen" som ju var helt uppåt väggarna ihopdiktat liksom.
    Väldigt bra framfört och vi skrattade en hel del. Men hade någon gjort det på mitt bröllop så hade jag blivit arg och antagligen gått därifrån eller sagt ifrån att dom skulle knipa igen och sätta sig Tungan ute 

Man kan väl säga att vi hade spex på sätt och vis.
    Vi hade ju gycklare som underhöll under middagen (i pauserna mellan dom olika serveringarna). Och det blev ju lite spexigt på sätt och vis.

• snowstars

Jag har varit på ett bröllop där några skrivit egen text till en känd låt och framförde för brudparet. Det skulle jag kalla spex. Gör man på rätt sätt kan det ju vara hur kul som helst men det kan också bli platt fall och väldigt pinsamt, så klart. Tror man hellre ska bjuda på sig själv än att hänga ut brudparet, då riskerar man ju inte att såra någon.

Svar på tråden Vad är spex? Vad hade ni för spex?