• Marjasinus

Hålla ångan uppe

Jag tror vi tog första spadtaget till vårt bröllop för snart 18 månader sedan. I början handlade det ju mest om att spara pengar och drömma lite men sen blev det mer och mer faktisk planering. Men nu börjar jag bli lite trött på planering och listor och vill bara börja pynta. Det känns också som att det kanske blir lite väl mycket "det där får vi lösa på plats"-saker också. Hur gör ni för att hålla ångan uppe?

En annan sak, vi har typ 25 meter tyg, 100 meter odlingsväv, tonvis med organza, stolsöverdrag, kristallkonfetti, LED-slingor m m. Finns det något second hand-intresse där mtp hur billigt det är att köpa saker på ebay? Vad gjorde ni med allt överblivet pynt?

• Svar på tråden Hålla ångan uppe
  • Alyllyra

Jag förstår precis hur du menar! Jag vill också bara "sätta igång", få vara på plats och pynta och fixa... Men väntan är också rolig. Under tiden försöker jag koncentrera mig på annat, typ jobbet (går sådär Flört) eller andra projekt som ligger. Så att det inte blir bröllops-overload...

Ang. andrahandvärde vet jag inte, men ni kan ju prova att lägga ut det på BT efteråt och se om nån är intresserad?

• Chicita

Ja visst kliade det i fingrarna att få sätta igång.

Vissa saker kan man ju göra hemma i förtid också - bara man har någonstans att göra av sakerna sen.
    Som att vika servetter exempelvis om man nu ska göra det.
    (om dom ska hålla sig fluffiga så kan man göra en bricka med papprör som man "ställer" servetterna i exempelvis).
    Man kan också göra upp en "handlingsplan" så man vet i vilken ordning man ska göra sakerna i lokalen sen när man får tillgång till den (så att man inte behöver göra om flera av sakerna pga att man måste flytta bord för att komma åt i taket mm.

Gör "kör-scheman" för dagen.
    Vad ska hända - när ska det hända - vad har ni för backupplan om något går fel? - Vad är plan C-D-E ifall att...
    Vem har hand om vad och har dom koll på vad dom ska göra och speciellt hur NI vill ha dagen, vad som är essensen liksom.
    Vi sa till våra toastmasters att vi behövde "sätta stämningen". Att dom kunde påverka mycket hur folk uppfattade kvällen. Om dom skulle uppfatta dagen och kvällen som en maskerad - eller som en tidsresa.
    Genom att använda gammaldags tal och uttryck så satte dom verkligen stämningen Solig 

När det gäller andrahandsvärde så tycker jag inte att ni ska räkna med något alls.
    Men sätt ut grejorna på tradera eller på köp & sälj här på forumet så kanske ni kan få tillbaka några ören i alla fall Skrattande

• Marjasinus
    Chicita skrev 2013-04-11 18:00:20 följande:
    När det gäller andrahandsvärde så tycker jag inte att ni ska räkna med något alls.
    Men sätt ut grejorna på tradera eller på köp & sälj här på forumet så kanske ni kan få tillbaka några ören i alla fall Skrattande
    Det var inte av ekonomiska skäl, mer om man ska göra sig besväret att packa ned allting fint efteråt eller om man ska ta sopsäcken direkt...
  • daniiel

Det där med att hålla ångan uppe kan jag inte riktigt ge några bra tips på, då vi planerade hela vårat bröllop på ca 6 månader. Vi han som aldrig riktigt tappa farten eller intresset :P

Angående att sälja saker, så tror jag det beror på. För min del har det varit värt att sälja örhängen som inte blev använda, där nypriset var typ 70kr och jag kunde få sålt dom för 15kr. Många bäckar små. Det för att vi inte har gott om pengar och allt som kan säljas, prövar vi sälja. Känner man att jobbet med att kanske tvätta och packa allt blir för stort för vad man kan få för sakerna, så släng allt.

Jag startade dock en köp&sälj-grupp på FB för bröllopsrelaterade saker och där säljs det en hel del. Stolsöverdrag, dekorationer och sådant är ju vad som säljer bäst. Brudklänningar och sådant verkar vara svårare faktiskt. Sånt vill folk köpa nytt och välja helt själv. Dekorationer till dukning och lokal, där verkar dom flesta kunna kompromissa lite för att få ner priset.

• Chicita
    Marjasinus skrev 2013-04-11 21:00:35 följande:
    Det var inte av ekonomiska skäl, mer om man ska göra sig besväret att packa ned allting fint efteråt eller om man ska ta sopsäcken direkt...
    Vissa saker kan ni nog slänga i sopsäcken direkt. 
    Ta med en eller två rullar med säckar. Det går åt mer än man tror kan jag säga Flört 

Vissa saker kan ni ge bort direkt (om ni inte vill åt eventuella pengar som sagt). Vi gav bort massor med IKEA-glas till folk som var kvar och hjälpte till att packa ihop.
    För mig kändes det mest jobbigt att stå och packa ihop allt. Det var liksom inte värt besväret 
  • sophiebus

vi har planerat bröllop sen juli -12 å planeringen har gått i vågor.
    jag är ganska pysslig av mig å väljer att göra mycket själv, så det är mycket som ska göra så jag hinner inte sakta av.
    vissa saker väljer jag att göra senare men ingenting för sent. jag sitter hälldre å rullar tummarna dagen innan än sliter mitt hår =)

a.n.g andrahands grejer tror jag absolut du skulle kunna sälja grejer.

daniiel vad heter den sidan?

• FruForsmark

Ta små pauser i planeringen och hitta på roliga saker där ni inte diskuterar bröllopet :) det behövs, för ett bröllop kan man planera ihjäl sig på

Svar på tråden Hålla ångan uppe