• Vi som gifter oss i Maj 2014

    Fre 12 apr 2013 06:23 Läst 77419 gånger Totalt 792 svar
    Visar endast inlägg av jeanettejohansson - Visa alla inlägg
  • Fre 12 apr 2013 06:23 #6

    Vi har bokat kyrkan och bestämt vilket tält vi ska ha (beställer ett tält med allt, bla golv, bord, stolar, kristallkronor, dukar, gasolvärme, kylskåp alla glas och allt porslin)


    Vi har nyligen köpt vår drömgård och vill gärna fira bröllopet i ett tält i en av våra fina hagar med stengärden runt om och vår skog i bakgrunden :) Samtidigt vill vi ha lyxen som lining i taket och kristalkronor förmedlar.


    Tema blir typ: massa djupröda rosor, champange, diamanter, stilrent och storslaget ;)


    Klänningen ska köpas i höst men jag ska åka runt och prova i sommar. Jag tror det blir en pronovias..


    Vårt bröllop ska vara superklassiskt precis som hans frieri var. Vi är gör mycket klassiskt romantiska saker ihop och vi gillar den stilrena och kvalitativa stilen mer än galna färger och pyssel ;)


    Han jobbar ute i fysiskt arbete och jag jobbar med konst och form. Vi är båda 30 år när vi gifter oss och vi har inga barn ännu (bara en massa djur ;) )


     


    Även om bröllopet är kul att planera och se framemot så är det bästa att få gifta mig :) Min blivande är perfekt! Vi grälar aldrig, vi har samma drömmar, vi har underbart sex, han är romantisk och sätter alltid mig först dessutom är han vansinnigt snygg!!

  • Ons 24 apr 2013 20:42 #32
    AoPoV skrev 2013-04-24 08:54:06 följande:
    Vi har också tänkt gifta oss i maj 2014. Igår var vi och tittade på en lämplig lokal där vi skulle kunna ha både vigsel (borgerlig) och fest. Har inte fått menyförslag och pris än, så risken är att det blir lite i dyraste laget. Men fördelen skulle vara att i stort sett allt ingår, inklusive städning. Det vi behöver ordna själva är dryck och tårta. Skulle vara så himla skönt att allt är ordnat och att vi inte behöver göra nåt alls efter festen mer än åka dit och hämta presenterna, buketten och om det är nåt mer som man vill spara.

    Har börjat surfa lite efter klänning och sånt men inte bestämt nåt egentligen. Sambon vill ha jackett vilket vi båda tycker är snyggt.

    Hur gör ni andra med ekonomi och föräldrar? Får ni bidrag från dem? Och i så fall, har ni bett om det eller har ni blivit erbjudna? Mina föräldrar började genast prata om att de kanske skulle kunna bidra med nåt medans sambons föräldrar (som är skilda) inte har nämnt nåt alls om det.
    Vi har ett bra sparande som täcker upp bröllop och lämnar en buffert kvar. Men min sambos föräldrar ville bidra med 20 000 och min mamma vill betala min klänning :) Sånt är alltid välkommen men vi skulle aldrig be om det eller förvänta oss det. Jag tycker att man aldrig ska ha ett större bröllop än man har råd med.
  • Fre 24 maj 2013 06:41 #40

    Veronica: När det gäller inbjudningarna så följer vi de traditionella ettiketsreglerna. :) De närmsta (och viktigaste) gästerna vet ju om det iallafall och inbjudningen blir bara en formalitet.


     


    Sabina: Jag tror att det lätt blir stelt och konstigt om man planerar i en massa aktiviteter. Många hatar lekar och "lärakänna" varandra lekar. Dessutom blir det lätt opraktiskt, ska toastmaster hålla i alla aktiviteterna? När ska toastmaster få slappna av? Ska brudparet behöva organisera och fixa på sin dag? osv. Middagen och dansen efter är ju spontana och tillräckliga aktiviteter tycker jag. Samtalen kommer ju automatiskt om inte 98% av gästerna har autism ;)

  • Lör 25 maj 2013 18:30 #46

    Vi har börjat planera bröllopsresa. Eftersom att vi inte vill missa ens en sommarvecka på vår underbara gård så tar vi den på hösten istället :) Direkt efter bröllopet så blir det bara en weekend på ett spahotell.Resan blir kanske blir nån av kanarieöarna eller liknande. Jag kan inte ta ledigt mer än två veckor på hösten så vi reser inte så där jättelångt.(annars skulle vi gärna dra till argentina eller brasilien)


    Nån som har något tips på resa? Vi ska bara slappa, sola och njuta av varandra, komma bort från allt ansvar och jobb hemma.

  • Mån 7 okt 2013 06:37 #454

    Kul att följa allas planering ! Vi har bokat kyrkan till den 24 maj. Vi har även bokat vår favoritfotograf och bokat en stugby vid sjön som gästerna kan övernatta i.:) Tältet kommer vi att köpa för att vi gissar att vi kommer ha användning för ett sånt igen och för att vi ska kunna ha det uppe en vecka innan och pyssla med linning och dekor. Gästlistan börjar stabiliseras på 86 personer nu och alla inbjudningar och svarskort är klara

  • Ons 9 okt 2013 05:38 #459

    Inbjudan skickar vi i slutet av mars, alla vet ju redan att vi gifter oss. Vi följer den vanligaste etikettsreglerna för det mesta, det gör det enklare för oss och vi vet att vi inte stöter oss med någon. Vi skickar med förfrankerade svarskort och hoppas att gästerna kommer ihåg att använda dom ;) Save the date-kort använder vi inte, anledningen är att vi aldrig fått ett sådant själv och inte känner ett behov av det. Som jag skrev innan så vet ju alla att vi ska gifta oss redan, dom såg förlovningsringen direkt så inget gick att dölja speciellt länge ;)

  • Ons 9 okt 2013 06:23 #461

    veronica84 skrev 2013-10-09 06:08:44 följande:Jag är däremot ingen vett och etikett tjej och följer "regler" så ;) Jag vet inte ens om det finns speciella platser för brudens resp brudgummensfamilj att sitta på i kyrkan. Tycker att det känns bra stelt då. Men vi ska å andra sidan bara bjuda 20 gäster. Jag planerar så som jag och min sambo vill ha det på vårt bröllop, så att vi blir nöjda med allt :)  24:e maj 2014Etiketten är ju bara en hjälp som man kan ta till om man vill :) Jag använder mig av det för att underlätta för mig och mina gäster :) Jag behöver inte "hitta på" bordsplacering, klädkoder, inbjudningstext, talordning osv för 85 st gäster utan kan ta en färdig "mall".   Samma för mina gäster. Många av gästerna är vana vid många stora tillställningar och vet bland annat att man alltid ska bära frack vid kvällsbröllop om ingen annan klädkod ges osv. Medans andra gäster mycket väl skulle komma i jeans om ingen klädkod ges ;) För vår del så kvittar det om gästerna kommer i jeans men för att undvika att någon känner sig felplacerad så skriver vi klädkod.Jag tycker inte att man måste följa etiketten men jag ser inte heller den som något som gör en tillställning stel. För oss med många gäster från olika samhällsklasser så är vedertagna etikettsregler en stor hjälp :)

  • Ons 9 okt 2013 06:24 #462

    Varför kommer inte min styckesindelning fram i inlägget??

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll