• Äldre 4 Apr 09:25
    3067 visningar
    12 svar
    12
    3067

    frivillig barnlöshet

    Hej! Känner mig bara så ensam om att inte vilja ha barn och också det att samhället trycker på.. Känner 2 män som frivilligt är barnfria, men kan det möjligtvis finnas någon mer??

  • Svar på tråden frivillig barnlöshet
  • Äldre 4 Apr 15:16
    #1

    Hej!
    Jag är likadan. Jag vill ha barn, dock inte biologiska utan fosterbarn eller liknande då jag är av åsikten att det finns så många barn som har det svårt, utan att jag behöver sätta fler till världen.
    Min fästman är med på det , vi har dock inte sagt något till hans familj då det inte lär vara helt accepterat att välja bort att skaffa barn.

    Skönt att det finns fler än jag som är kvinnor som väljer att frivilligt inte skaffa barn, det får mig att känna mig mindre "konstig". Men håller med om att man måste försvara sig för att folk runt omkring stöter på. Varför? Vad har folk med saken att göra egentligen?

  • Äldre 4 Apr 15:23
    #2

    Jag vill jätte gärna ha egna biologiska barn. Men för mig är det inget konstigt att det finns folk som inte vill ha det. Att bli förälder är inte lika självklart som att betala skatt eller borsta tänderna. Jag tycker att det är konstigt att vi fortfarande i det moderna samhället 2013 lyfter på ögonbrynen när folk säger att dom inte vill ha barn.


    Vissa människor vill inte ha egna utan vill hellre adoptera eller ha fosterbarn, vissa känner inte att dom vill vara föräldrar och att barn inte är för dom.
    Det måste få vara helt ok!


    Jag önskar att vi en dag kan förstå att vi alla vill olika i våra liv och att alla val är OK! =)

  • Anonym
    Äldre 4 Apr 21:27
    #3

    Misstycker folk eller är det bara så att de tänker att du skulle kunna ångra dig? Ibland om det finns något man är/gör eller någon situation man är i, som man själv har lite funderingar över, så är det lätt att tro att alla går och tänker och tycker om det och tar åt sig av saker som inte alls var menade som ifrågasättande/kritik/blickar/nedsättande, när känslan man ser är den man själv har och inte den andras känsla. Om du förstår hur jag menar Jag har själv barn och jobbar med barn och trivs med det, men jag har inga som helst problem med att folk väljer att inte skaffa barn. Tvärtom, det finns nog fler som borde välja så...

  • Eleya
    Äldre 5 Apr 12:34
    #4

    Jag är kvinna och än så länge har jag varit emot att skaffa biologiska barn och påtryckningen på sambon och mig är höga, från alla håll, men vi låter det rinna av oss som vatten på en gås. Vi har våra anledningar som ingen annan har att göra med eller hade förstått fullt ut.
    Vi ogillar absolut inte barn, vi kommer glädjas extremt när min svåger o tjejen skaffar barn o vi ska skämma bort dem rejält, men vi vill inte ha egna barn.

    Hör till saken att vi vart tillsammans i 9år, vi är 27-28år och har alla förutsättningar till att ge ett barn allt gott.
    Det bekommer mig inte längre att folk har åsikter. =)


    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
  • Äldre 5 Apr 12:49
    #5

    Om man skaffar ett adoptivbarn så är det fortfarande att man vill ha barn. Biologiskt eller ej, det är fortfarande ett barn. Säger man att man inte vill ha barn då vill man inte "producera" egna ;) eller adoptera.

  • Äldre 5 Apr 21:44
    #6

    Vi vill inte ha barn. Det kan säkert ändra sig i framtiden men just nu vill vi inte alls ha barn. Eftersom jag närmar mig 30-års åldern börjar mina vänner få barn men jag känner verkligen ingen som helst längtan. Jag tycker också att samhället trycker på att man ska skaffa barn, att man inte är en riktig människa annars. Det dummaste argumentet jag har hört är: "skaffa barn, tänk på alla som inte kan få". Men hallå, det hjälper väl inte dem om jag skaffar barn. Det är ju ingen som säger "skaffa hund, tänk på alla allergiker som inte kan". 

    Jag tycker att vi år 2013 borde ha kommit längre i samhället och att det är fritt för paren att välja att skaffa barn eller inte. Och vissa av oss vill inte ha barn.  

  • Äldre 6 Apr 09:08
    #7

    Ja vi borde ha kommit längre 2013. Vi lever i en tid då vi blir allt mer självständiga och där kvinnor kämpar för att få ta mer plats  och få bestämma över sina kroppar och sitt liv. Något som pågått så länge, därför känns det tråkigt när folk tycker att man inte är klok och man får kommentarer av släkt och vänner som "vad är det för fel på dig, eftersom du inte vill ha barn?"

    Självklart är det att vilja ha barn att vilja ha fosterbarn också, men det retar en mängd människor att jag väljer att inte skaffa biologiska till förmån för att hjälpa utsatta barn i Sverige. Det blir som en nagel i ögat. Bara för att jag kan så förväntas jag också skaffa barn själv.

    Det är ingen självklarhet att "få"  barn, lika lite bör det vara en självklarhet att alla skall "skaffa" barn för att de kan.

  • Äldre 6 Apr 16:21
    #8

    Alla tror ju att jag kommer ångra mig och stundvis gör jag det, men när jag sedan börjar tänka över allt det innebär så ändrar jag mig igen till min grundinställning, Aldrig barn.
    Jag resonerade också som så att man borde väl adoptera alla barn som behöver hjälp, innan man skaffar fler till denna förfallande värld? 
    "Aononym", ja det finns många som inte borde skaffat barn..

    Jag blev ifrågasatt senast igår och den personen frågade om jag tog illa upp av frågan. Jag sa att jag inte blir irriterad på enskilda människor som frågar, men jag blir irriterad på att hela samhället trycker på och att det "bara förväntas" av en.. 

  • Äldre 6 Apr 17:19
    #9

    Jag har en rad väninnor som inte har barn och som heller inte vill ha det.

    Däremot måste jag bara understryka, att bara för att det finns en assa barn som det är oändligt synd om, innebär inte det att det finns en massa barn att adoptera!!! Det är KÖ till adoption och trenden är att det blir färre och färre barn som adopteras bort till utlandet, bla från Korea. Det beror dels på att aborter börjar bli legala på fler håll än tidigare, men också på inrikespolitik, där man skäms inför andra länder-det är ju onekligen ett slags misslyckande om ett land inte kn ta hand om sina egna barn så att säga.

    Att vara ofrivilligt barnlös och få höra flosklerna om hur man borde ta hand om andras barn för att man inte kan få egna känns inte heller så kul. Dels är det inte alls säkert att man skulle godkännas vare sig som adoptivförälder ,eller familjehem. Dels får man ju så att säga inte "behålla" fosterbarnet som sitt eget, utan man tar afktiskt på ett sätt in en hel familj i sitt liv, vilket kräver lite andra bevekelsegrunder och andra ställningstaganden än om man längtar starkt efter biologiska eller "egna" barn. Med tanke på att de barnen faktiskt kan tas ifrån en när som helst om de biologiska föräldrarnas situation förändras, så kanske man vid närmare eftertanke inte alls är vidare lämplig oom man längtar så efter egna barn att man nästan går sönder. Tvärtom ser myndigheterna gärna att det redan finns barn i familjen.

    Jag säger intte det här för att kapa tråden eller få den att handla om något annat, utan bara för att belysa att det här med kommentarer och att andra tycker det finns käcka lösningar på ens livssituation, ofta är väldigt smärtsamt oavsett om man är i ena eller andra läget.

    Om du vill ha barn-varsågod, ta de steg du vill och behöver för att komma dit. Hoppas du lyckas-det är inte en självklarhet. Var medveten om hur åldersstatisktiken ser ut, så du inte tror att du har all tid i världen. Många känner sig lurade när de väl inser hur det faktiskt ser ut.  

    Om du inte vill ha barn-lev väl och var trygg i ditt eget beslut. Varje människa har sitt unika värde genom sin egen existens-inte någon annans. Man är fullt ut värdefull både som singel och utan barn, vad andra än tror.

    Om du vill ha fosterbarn-fint, det behövs fosterföräldrar-mn tro inte att det är en lösning för alla

    Om du vill adoptera-se till att ställa dig i kö, för DET är inte en självklarhet att du kommer att få!  


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 6 Apr 19:05
    #10

    jag vill gärna ha barn, min fästman är lite av annan åsikt, men det har utvecklats från att inte alls vilja ha barn till att ev skaffa barn. däremot har jag upptäckt att många inte tänker så mycket på det om en MAN säger att han inte vill ha barn, men om en KVINNA inte vill ha barn. ojojoj då kan det bli massa åsikter och frågor. ärligt talat, så kan jag oxå reagera, och det kan vara för att det är mer sällan man träffar på en kvinna som inte vill ha barn. men blev nästan lika förvånad när min karl i början på förhållandet berätta att han inte vill ha barn och att han hata barn.men som sagt, det har utvecklats till "tja.. ett barn vore ju inte pjåkigt". vi har t.o.m namn (mellannamn också) på en flicka och en pojke. :P 

  • Äldre 7 Apr 21:00
    #11

    Japp! Som fortsättning på det:


    Jag var in på adoptionsidan av ren nyfikenhet för någon månad sen. Som sagt det är bara inte att adoptera. Varje land har sina krav på du som vill adoptera..... Olika åldrar på barnen, kötid etc....


    passionsblomman skrev 2013-04-06 17:19:31 följande:
    Om du vill adoptera-se till att ställa dig i kö, för DET är inte en självklarhet att du kommer att få!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 7 Apr 21:29
    #12
    TheD skrev 2013-04-07 21:00:03 följande:

    Japp! Som fortsättning på det:


    Jag var in på adoptionsidan av ren nyfikenhet för någon månad sen. Som sagt det är bara inte att adoptera. Varje land har sina krav på du som vill adoptera..... Olika åldrar på barnen, kötid etc....


    Ja, själv är jag både för gammal, för fattig och har dessutom en sjukdomsbild de antagligen inte skulle godkänna.
    Det här med att som kvinna vilja ha barn är faktiskt en åldersfråga i alla avseenden-inte bara gällande biologiska möjligheter. Det suger, men det är fakta och jag tror många inte alls vet hur det ligger till. Man tror att "funkar det inte den vanliga vägen gör vi väl IVF, och annars får vi väl adoptera". I inget av fallen är det någon garanti att man får bli förälder i slutänden.

    Ursäkta TS för OT, det här har ju inget med din grundfråga att göra. men eftersom ämnet kom upp tycker jag fakta är viktigt att få på bordet.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden frivillig barnlöshet