• Äldre 3 Apr 06:44
    7003 visningar
    26 svar
    26
    7003

    Planera utan budget?

    Hej!


    Hur gör ni för att bestämma budget? Min kära sambo vill inte sätta upp en budget och ett tak för vårt bröllop. Han säger bara " det får väl kosta vad det kostar". Jag försöker hitta argument till varför vi iallafall måste ha ett tak.


    Jag vill veta vilka tält och vilka blommor osv som vi kan titta på! Han säger att vi ska titta på det vill vill ha.


    Jag tror inte att han fattar att jag lätt kan lägga 500 tusen på ett bröllop om ingen stoppar mig ;)!!


    Hur gör ni när ni bestämmer budget? Någon som planerat bröllop utan ett bestämt tak? Hur gick det?

  • Svar på tråden Planera utan budget?
  • Äldre 3 Apr 08:03
    #1

    Vi har aldrig satt någon riktig budgett eller ett tak. Vi tänker bara att vi vill hålla det på en rimlig nivå och saker får kosta det de kostar. Vi har dock klarad oss riktigt bra ändå. Eftersom dyra saker dyker upp så överväger vi om det är värt att lägga mycket pängar på eller om det är något annat som är viktigare. Jag tror prioritering är a och o. 

    Det vi tyckt varit okej att lägga mycket pängar på är fotografen (22.000), ringerna, som vi ändå haft tur och fått till ca halv pris (till samman 25.000) och bröllopsresan (45.000).

    Allt annat har blivit väldigt billigt. Begagnad bröllopsklänning ev. Kinaklänning, hyr klädsel, enkel bukett, min styvmamma pysslar som bara den, gästerna betalar halva sitt kuvert själva (vi önskar oss inga presenter) osv. 

    Så allt som allt har det inte blivit så illa.  


  • PiaB
    Äldre 3 Apr 08:20
    #2

    Vi hade från början ingen aning om vad det kostar och vad vi tycker är rimligt att spendera. Så vi funderade först på hur vi vill ha det och insåg snabbt att vi vill vara på restaurang och tog in offerter från några ställen vi kunde tänka oss. Det visade sig kosta drygt 1000kr/pers, och då var det lätt att se vad själva middagen skulle kosta.
    Sedan visste jag att jag skulle hitta billiga kläder , skor och ringar. Lägger hellre ner hela min själ i det än att pynta en lokal . Så vi landade på 50000 och funderade på hur länge vi behöver spara innan vi satte ett datum.
    Om ni har 500000 och tycker det är värt att spendera på ert bröllop så gör det. Jag skulle ha svårt att tänka att det får kosta vad det kostar


  • Marjas­inus
    Äldre 3 Apr 08:24
    #3
    jeanettejohansson skrev 2013-04-03 06:44:13 följande:

    Hej!


    Hur gör ni för att bestämma budget? Min kära sambo vill inte sätta upp en budget och ett tak för vårt bröllop. Han säger bara " det får väl kosta vad det kostar". Jag försöker hitta argument till varför vi iallafall måste ha ett tak.


    Jag vill veta vilka tält och vilka blommor osv som vi kan titta på! Han säger att vi ska titta på det vill vill ha.


    Jag tror inte att han fattar att jag lätt kan lägga 500 tusen på ett bröllop om ingen stoppar mig ;)!!


    Hur gör ni när ni bestämmer budget? Någon som planerat bröllop utan ett bestämt tak? Hur gick det?


    Om ni har mycket tid på er så kan ni ju faktiskt ha din sambos utgångspunkt. De största posterna brukar ju vara mat, klänning, ring och lokal. Titta på precis det ni vill ha och sen räknar ni ihop hur mycket det blir och ser om det är rimligt.

    Men att bara lägga kreditkortet i baren och köra tror jag kan innebära ganska otrevliga överraskningar i slutändan. Vi sparade pengar i ett år innan vi började planera bröllopet och då visste vi ju hur mycket pengar vi hade som tak och sen var det bara tt prioritera och se vad som var värt att lägga lite extra på 
  • hedvig
    Äldre 3 Apr 08:53
    #4

    Kolla runt på saker du verkligen vill ha och se vad de kostar - i synnerhet de stora posterna. Så får du ju en fingervisning om vad det kommer kosta. Prova även att räkna på ett lite mer budget-alternativ  och se hur stor skillnaden är och om det är värt det för er.

  • Äldre 3 Apr 09:33
    #5

    Vi började med att bestmma vilket sorts bröllop vi ville ha, vart vi ville ha festen och hur många vi ville bjuda. Utifrån de förutsättningar så gjorde vi båda varsin budget och sedan visade vi varandra. Visade sig att vi satt exakt samma budget tak :)

  • Mmmari­a
    Äldre 3 Apr 09:48
    #6

    Vi hade inget budget-tak, men ville inte lägga löjligt mycket pengar på bröllopet. Vi kollade lokaler med mat och det blev lite som det blev. Vi bokade den som passade våra behov och datum (allt planerades på 2 månader) och hade rimliga priser (förhandlade lite). Vi tittade inte på helheten utan tog beslut om vad vi tyckte att saker och ting var värt under resans gång. Jag vet fortfarande inte exakt vad vi la ner, men det blev över 100.000, men jag tror inte att vi kom upp i 150.000 (ingen bröllopsresa inräknad). Egentligen tycker jag att det är galet mycket pengar för en dag (ringarna, foton och minnen har vi dock kvar), men vi hade de pengarna tillgängliga just då och vi fick ett fantastiskt bröllop som vi aldrig kommer glömma eller ångra. Hade nog varit lika nöjd med ett bröllop för 20.000 (funderade först på att samla alla på en krog, viga oss, käka pizza-slice och dansa), men nu blev det så här i stället.


     


    Börja med de stora posterna (lokal, mat, boende, ringar) och se var ni hamnar. Vill du lägga 500.000 på ett bröllop bara för att du kan eller finns det annat roligt att ha pengarna till :)

  • Äldre 3 Apr 09:50
    #7

    Vi har ingen riktig budget än (gifter oss i maj 2014), utan kör mer på "vi får se vad det kostar". Däremot är vi båda sparsamma och väljer de billigaste alternativen i så stor utsträckning som möjligt. Det har blivit så eftersom vi inte har någon koll på vad saker kostar. När vi börjat titta på olika poster och får en uppfattning om vad det kan kosta sätter vi ett tak för den posten men inte för hela budgeten.

  • Äldre 3 Apr 10:01
    #8
    Mmmaria skrev 2013-04-03 09:48:03 följande:

    Vi hade inget budget-tak, men ville inte lägga löjligt mycket pengar på bröllopet. Vi kollade lokaler med mat och det blev lite som det blev. Vi bokade den som passade våra behov och datum (allt planerades på 2 månader) och hade rimliga priser (förhandlade lite). Vi tittade inte på helheten utan tog beslut om vad vi tyckte att saker och ting var värt under resans gång. Jag vet fortfarande inte exakt vad vi la ner, men det blev över 100.000, men jag tror inte att vi kom upp i 150.000 (ingen bröllopsresa inräknad). Egentligen tycker jag att det är galet mycket pengar för en dag (ringarna, foton och minnen har vi dock kvar), men vi hade de pengarna tillgängliga just då och vi fick ett fantastiskt bröllop som vi aldrig kommer glömma eller ångra. Hade nog varit lika nöjd med ett bröllop för 20.000 (funderade först på att samla alla på en krog, viga oss, käka pizza-slice och dansa), men nu blev det så här i stället.


     


    Börja med de stora posterna (lokal, mat, boende, ringar) och se var ni hamnar. Vill du lägga 500.000 på ett bröllop bara för att du kan eller finns det annat roligt att ha pengarna till :)


    Jag menade inte att jag har en halvmiljon att bara slösa bort ...


    Jag bara använde det som ett exempel på att jag kan få ett bröllop att kosta hur mycket som helst om ingen stoppar mig ;)

  • hedvig
    Äldre 3 Apr 10:16
    #9
    jeanettejohansson skrev 2013-04-03 10:01:38 följande:

    Jag menade inte att jag har en halvmiljon att bara slösa bort ...


    Jag bara använde det som ett exempel på att jag kan få ett bröllop att kosta hur mycket som helst om ingen stoppar mig ;)


    Stoppa dig själv? :) Ett bröllop kan ju bli exakt hur dyrt som helst. Om du känner att du behöver ett tak så sätt ett på ex. 100 000:- och se vad du kan få för det och sätt utifrån det ett tak på varje budgetpost. Något kanske du kan dra in på för att spendera extra på något annat?
  • Helipa
    Äldre 3 Apr 13:50
    #10

    Vi har inte börjat diskutera budget förrän nu, fyra månader innan bröllopet. Men däremot har vi diskuterat hur vi vill ha det, vad som är viktigast för oss och sen diskuterar vi kostnaderna allt eftersom planeringen fortskrider.
    Däremot har vi tagit mycket hjälp av folk runt omkring oss och bett om olika prisförslag så att vi kan se vad vi tycker är rimligt.

    Man kan säga att vi är överens om vad som är "drömbröllopet" för oss och så har vi liksom sinsemellan bestämt oss för vad som är viktigast och gjort en prioriteringslista.
    T.ex. är det vitkigare för oss att kunna ha en riktigt god buffé, kunna bjuda på all dryck och att ha mycket blommor, framför att sambon får en ny kostym (han har en klassisk svart redan), att jag sminkas av make up-artist, att vi köper vigselringar (har redan förlovningsringar som vi älskar), att vi har en flashig biltransport från kyrkan till festen, osv.
    Så vi har delat upp allt i "nödvändigt", "viktigt", "mindre viktigt" och "kan prioriteras bort" och sen spenderar vi pengarna utifrån de kategorierna.  Det som är klassat som "nödvändigt" ser vi till att lösa först och sedan får vi se vad vi har råd med.

Svar på tråden Planera utan budget?