• Anonym (Vansinnig)

    Hon gör mig galen!!!

    Har en vän som vi har bjudit på vårt bröllop, hon HAR varit väldigt nära till mig, men nu på äldre dagar umgås vi inte lika tätt, men då och då.


    Vi har valt att bara ha syskon (även plastsyskons) barn på bröllopet, och bara där är det 19 barn. Ska vi bjuda ALLAS barn är den 19 till. I inbjudan skrev vi "förutom syskonbarn firar vi dagen i vuxet sällskap"


    Samma dag hon fick inbjudan fick jag på sms:HON (H) JAG (J)


    (H)Tack för inbjudan. Men får inte barn komma?


    (J) Nej, bara syskonbarn. Var tvugna att dra gränsen någonstans då det redan är 93 gäster inbjudna.


    (H) Ok, shit va många. Får se då, "XXX" (barnet) ville gå.


    (J) Tyvärr är det så, redan 19 barn bjudna från familjen. Bjuder vi allas barn blir det 19 till.


    (H) Yes ok. Återkommer då, gott om tid ju.


     


    Sedan har hon beklagat sig hos min mamma. Tycker det är dåligt av oss, då hon är ensamstående. Tycker vi kan göra undantag. (Inget hon bett mig göra) Mamma stod dock på våran sida och förklarade läget.


    Sedan idag skriver HENNES kompis till mig idag och undrar om jag tror att hon kommer på bröllopet. (Alltså har hon beklagat sig till honom också) Och jag skrev att det är hennes beslut om hon vill acceptera våran önskan eller ej. Då svarade han : "Hennes version var att ni bjöd in 10 barn men 10 barn var inte välkommna. Ville bara checka om det var så.. typ"


     


    Överreagerar jag när jag blir förbannad? Nu har vi inga barn, och kan inte sätta mig in i hennes situation, men någon gräns finns det väll?


    Jag har inte pratat med henne sedan vår sms konservation, och hon vet alltså inte att min mamma och hennes vän har hört av sig till mig.


    Jag kan vara såpass detaljerad då jag vet att hon inte kommer hitta in hit då hon inte har jättekoll på datorer och vet knappt hur hennes facebook funkar.


    Vad ska jag göra????? Min blivande vill inte att hon kommer längre.

  • Svar på tråden Hon gör mig galen!!!
  • idawahlin

    Jag tycker inte alls att du gör något fel! Det är ERAT bröllop och ERAN dag! Hon borde acceptera era önskemål om hur ni vill ha erat bröllop! Blir så arg på folk som ska vara så egoistiska. Istället för att vara glada för eran skull! Men det är bara hon som förlorar på att vara sur & tvär! :(

  • amerika

    Det kanske är lite drastiskt att ta tillbaka hennes inbjudan. Men jag tycker att ni ska fortsätta vara konsekventa. Du har gett henne en fullkomligt rimlig förklaring (bra att din mamma höll samma linje!) Sen väljer hon att tolka det som att ni gör det krångligt för henne. Antingen fixar hon barnvakt och tackar ja eller också kan hon inte fixa barnvakt och tackar nej. Svårare än så är det inte. 

    Om ni skulle göra undantag för hennes barn så måste ni oxå göra det för Lisas son och Pelles dotter och Morgans flickväns barn.... Ni har en tydlig gräns och den är inte ens svår att förstå: syskonbarn.

    Lycka till!! 

  • stormhelen

    Du gör inget fel i att bli arg och besviken på din väns betende. Som ovanstående skrivit, det är ERT bröllop och det är NI som bestämmer över vilka ni vill bjuda och inte bjuda. Din vännina har två val i det här läget, antingen tackar hon ja till inbjudan eller så tackar hon nej om det av någon anledning inte passar henne.


    Fortsätt och stå på er och ge er inte. Är det fler som hör av sig å hennes vägnar så kontakta henne och fråga vad hon menar med det och att ni inte tänker ändra er bara för att göra henne till viljes. Då måste ni ju göra samma sak för alla andra.


    Jag tror inte att det är någon bra ide att ta tillbaka inbjudan (om hon nu inte skulle göra något ännu värre än att beklaga sig till folk), låt henne få en chans att svara på inbjudan. Men gör det klart för henne att inbjudan endast gäller henne och ingen annan inte ens hennes barn.


     


    Det är väldigt intressant att ett bröllop kan locka fram de sämsta sidorna hos folk. Det ska ju vara en lyclig tillställning. Men folk tycks tro att de har rätt att bli inbjudna och att de får ta med sig vem de vill.

  • Anonym

    Jag måste säga att jag förstår henne.. det är en sak om bara ERT barn hade varit bjudet, men 19 stycken..? Förstår att det blir mycket med 19 barn/gäster till, men då borde ni kanske inte bjudit föräldrarna. Men då kommer jag från en släkt där vi aldrig någonsin skulle göra något utan barnen. På vårt bröllop är allas barn inbjudna. MEN vi bjuder bara våra närmaste på vårt bröllop (60 pers). Jag hade verkligen förstått om ni hade velat ha en vuxenfest och därför inga barn, men om 19 barn är bjudna är det lite konstigt (och mina barn hade då blivit ledsna för att de inte fick följa med, men som sagt, vi har inga inbjudna som bara är bekanta). Det blir liksom lite som att inte bjuda vissa människors sambo/partner för att det blir för många gäster då. Men hursomhelst, det är ert bröllop och ni som bestämmer, sen kan jag tycka att hennes beteende är konstigt och att hon borde prata med dig.. men hon kanske inte tyckte du var så förstående...? Jag vet inte om du skulle tänka annorlunda om du själv hade barn, kanske inte då alla ser på barn/familj olika, men jag hoppas du har förståelse för att HON känner att det är dålig stil att inte bjuda hela familjen om det ändå inte är en vuxenfest. Trist att det ska bli bråk i alla fall. Jag håller med henne men jag skulle inte gjort en scen av det, det är ändå ett bröllop. Om hon kommer får hon hålla god min, annars hoppas jag för er skull att hon inte kommer för det sista man vill ha är någon som surar på ens bröllop. Om ni är bra vänner kan ni reda ut det här, annars kanske det inte är värt det. Ignorera folk som ringer, säg att om hon vill dig något så kan hon ringa själv, och vänta och se om hon svarar ja. Ta INTE tillbaka inbjudan, det känns som lågstadiefasoner, men som jag sa innan, det känns även som lågstadiefasoner att komma på ett bröllop och sura. Lycka till :)

  • Anonym

    Det var jag som skrev ovan, ville bara lägga till att om jag vore du och hon var en bra kompis skulle jag vilja att hon trivdes på mitt bröllop, och därmed bjuda hennes barn. Om jag inte brydde mig om henne direkt skulle jag skitit i det. Och ni verkar ju inte vara så nära varandra längre så strunt i det då, det är kanske inte värt besväret?

  • amerika
    Anonym skrev 2013-03-28 21:48:46 följande:
    Det var jag som skrev ovan, ville bara lägga till att om jag vore du och hon var en bra kompis skulle jag vilja att hon trivdes på mitt bröllop, och därmed bjuda hennes barn. Om jag inte brydde mig om henne direkt skulle jag skitit i det. Och ni verkar ju inte vara så nära varandra längre så strunt i det då, det är kanske inte värt besväret?
    Fast de bjuder ju inte vännen på sitt bröllop för att hon ska trivas?? De bjuder henne för att hon ska vara med och dela deras dag! I så fall är det ju en hel massa andra saker man ska ta hänsyn till oxå: jag gillar t ex inte cigarettrök så då borde de bröllop jag ska gå på ha rökförbud vilket då brudparet ska se till att det är... 

    Jag tycker att TS redan har gett vännen en god och acceptabel förklaring till varför vissa barn är bjudna och andra inte, det är för att de är syskonbarn, inget annat. Sen spelar det ingen roll om det är 19 eller 2 syskonbarn, där har man valt att dra gränsen.
  • sofiia

    Jag skulle också bli jätte irriterad, fy : STÅ PÅ DIG :D

  • Alvstina
    "Varför barnfria bröllop?" - Magdalena Ribbing har sagt sitt ;)

    Jag håller verkligen med dig, och så många andra här. Detta avgör ni och det är ganska så ofint av din vän att fortsätta ifrågasätta detta (mer än en gång). Det skapar ju om inte annat sjukt dålig stämning...
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-28 21:48:46 följande:
    Det var jag som skrev ovan, ville bara lägga till att om jag vore du och hon var en bra kompis skulle jag vilja att hon trivdes på mitt bröllop, och därmed bjuda hennes barn. Om jag inte brydde mig om henne direkt skulle jag skitit i det. Och ni verkar ju inte vara så nära varandra längre så strunt i det då, det är kanske inte värt besväret?
    Men de 19 barnen är ju inte hennes vänners barn, det är ju hennes syskons barn..
    Det är ju lite skillnad.
    För de andrar vännerna gäller ju samma regel som för henne: inga barn
  • daniiel

    Jag kan förstå att man måste och vill dra gränsen någonstans och jag tycker ni satt en bra och tydlig gräns faktiskt. Jag tycker inte det här är något att bli sur och vansinnig över, varken från din/er sida eller hennes sida.

    Jag kan förstå om hon blir besviken över att inte få ta med sitt barn och det kan vara pga flera anledningar. Precis som jag som sagt kan förstå er önskan om barnfritt, förutom syskonbarn, också.

    Nu är det dock som det är. Ni har satt en gräns, antingen kommer hon eller så inte. Det är inte så mkt varken du/ni eller hon kan göra åt saken och är det en sån stor grej egentligen att du behöver bli vansinnig och förbannad över? Lägg din tid och energi på vettigare saker du, för du har gjort vad du kunnat och förklarat situationen. Nu kan du bara vänta och se hur hon väljer att göra.


  • Alyllyra

    Oj, jag tycker verkligen inte att det är en sån stor sak att bli upprörd över. Det är väl inget problem att hon frågar? Snarare ger ju det er chansen att förtydliga anledningen bakom beslutet, och det är ju bra. Hon vill säkert väldigt gärna komma på bröllopet men vet att det kan bli svårt att skaffa barnvakt. Så då testar hon er lite för att se om ni ger med er. Men ni verkar ju inte vilja ha henne där, så varför då anstränga sig för att hon ska komma?
    Klart att man ska respektera brudparets önskningar, men vad är det för fel på att klaga hos en vän när nått inte är som man skulle vilja att det var? Det gör vi ju alla. Sen att de hon anförtror sig åt skvallrar till er är ju knappast hennes fel.

  • Anonym (påskkvinnan)

    Ni har dragit en gräns och den får man acceptera eller får man låta bli att komma. Kanske istället se bröllopet i kyrkan o ta med sitt barn dit och sen avstå från resten.

    Stå fast vid er gräns.

    Lägg din energi på glädjande saker o inse att du inte kan göra alla till lags och att det är din o din blivandes stora dag!
    Ska du göra en till viljes ska du göra nästa till viljes o nästa o nästa o  till slut får ni inte själva plats ;)

  • TheD

    Ni har dragit en gräns vilket bara är att inse. Men jag kan förstå din vän, 19 barn och sen firas resten i vuxet sällskap... Det låter lite fel. Som Anonym skrev så är barn alltid välkomna när det görs något i deras släkt och jag tycker också att barn ska vara välkomna. Sen kan det bli en stör rös av ungar ;)


    Kör på med det beslut ni har fattat. Ni kan inte dra tillbaka inbjudan då sjunker ni till en mycket låg nivå och visar er omogna.

  • Anonym (Vansinnig)

    Tack för alla svar! Kul och se hur olika alla tänker! :)


    Jag ska stå på mig, det är upp till henne om hon vill acceptera våran önskan till VÅRT bröllop. Vi lägger ner massor med pengar på en fest som vi bara ska ha en gång, då vill vi faktiskt ha den på vårat sätt.


    Tack för att ni har engagerat er! :) Glad påsk!

  • SandraElisabet
    Alvstina skrev 2013-03-28 23:03:23 följande:
    "Varför barnfria bröllop?" - Magdalena Ribbing har sagt sitt ;)

    Jag håller verkligen med dig, och så många andra här. Detta avgör ni och det är ganska så ofint av din vän att fortsätta ifrågasätta detta (mer än en gång). Det skapar ju om inte annat sjukt dålig stämning...
    Mycket bra resonemang av fru etikettt!
  • Mmmaria

    Håller med så många andra här. Det är ert beslut hur många ni bjuder på bröllopet (vuxna som barn). Jag tycker att det kvittar om det är syskonbarn eller kompisars barn, valet vilka ni vill/kan bjuda är ert. Självklart är det tråkigt om din vän inte kan komma pga utebliven barnvakt, men nog måste hon väl kunna fixa barnvakt tycker jag.


    Försöka skaka av dig dina upprörda känslor och planera vidare!

Svar på tråden Hon gör mig galen!!!