• Anonym (Barnbeslut)

    Törs man innan bröllopet?

    Törs man eller törs man inte det här med barn.

    Vi längtar som galningar jag och sambon efter en bebis. Vi tänkte starta i April. Vi gifter oss i juli. Så då är frågan törs man så nära bröllopet?
    Klänningen är jag rätt säker på att jag kommer i ändå. sömerskan trodde det med eftersom den sitter där den gör och jag har plats med både en mage och större tuttar.

    Vi har fasta jobb och allt det. har varit tillsammans några år och vi bor i en stor lägenhet. vi har pengar sparade. Så är det läge?
    Jag är lite rädd måste jag erkänna. Jag vill inget annat än att ha en bebis med min blivande man men jag vill också ge bebis bästa tänkbara liv. Är det nu?

    Okej många frågor men hoppas ni får ihop något vettigt av detta.

  • Svar på tråden Törs man innan bröllopet?
  • daniiel

    Ska du vänta till ett helt perfekt läge där allt stämmer till 100%, så får du mest troligt vänta ihjäl dig. Ni har båda arbete, ni verkar ha en stabil relation (baserat på att ni ska gifta er) och ni har en längtan efter ett barn. Vad hindrar er? Kör på och lycka till! :)


  • dellelgarin

    Jag hade väntat, just ifall det tar på en gång så kanske man inte mår så där sitt bästa just när bröllopet skall stå.

    Men det är min åsikt, din känsla är viktigast

  • Anonym (Barnbeslut)
    daniiel skrev 2013-03-25 12:32:10 följande:
    Ska du vänta till ett helt perfekt läge där allt stämmer till 100%, så får du mest troligt vänta ihjäl dig. Ni har båda arbete, ni verkar ha en stabil relation (baserat på att ni ska gifta er) och ni har en längtan efter ett barn. Vad hindrar er? Kör på och lycka till! :)
    exakt så jag tänker också. Men om man bara sparar liiiiite mer pengar. Men varje gång jag tänker så så känns det som du säger att ska vi vänta på det perfekta tillfället så kommer vi ju aldrig köra. Det finns inga perfekta tillfällen det finns bara mindre dåliga.

    Är dessutom lovad fasttjänst innan sommaren. Så jag tycker att vi har det optimalt men ändå är jag lite rädd. Men då tänker man ju samtidigt så borde man ju vara rädd för man ger sig ju in i något som man inte har någon aning om alls. och något man inte kan kontrollera.

    Ja vi har det underbart tillsammans och det enda sambon är lite orolig över är att vi inte kan resa då men det tycker ju jag att man kan ändå. Eller hur?
  • dellelgarin
    Anonym (Barnbeslut) skrev 2013-03-25 12:35:37 följande:
    exakt så jag tänker också. Men om man bara sparar liiiiite mer pengar. Men varje gång jag tänker så så känns det som du säger att ska vi vänta på det perfekta tillfället så kommer vi ju aldrig köra. Det finns inga perfekta tillfällen det finns bara mindre dåliga.

    Är dessutom lovad fasttjänst innan sommaren. Så jag tycker att vi har det optimalt men ändå är jag lite rädd. Men då tänker man ju samtidigt så borde man ju vara rädd för man ger sig ju in i något som man inte har någon aning om alls. och något man inte kan kontrollera.

    Ja vi har det underbart tillsammans och det enda sambon är lite orolig över är att vi inte kan resa då men det tycker ju jag att man kan ändå. Eller hur?
    Rädd är man nog alltid, vi har försökt i flera år och har (om jag får säga det själv) optimal livssituation men det är ändå läskigt ;
    Lycka till
  • PimPim83

    Det perfekta läget för att få barn kommer aldrig. Så vill ni köra på så gör det tycker jag.

    Jag har varit gravid två gånger och har de första 3-4 månaderna med bägge varit SÅ trött. Det är en trött het som inte går att jämföra med något annat. Det har nästan varit omöjligt för mig att hålla mig vaken efter kl 19. Så jag hade inte velat ha mitt bröllop under någon av de månaderna, men det är ju min högst personliga åsikt. Illamående har jag tack och lov varit rätt förskonad ifrån.

    Men, följ magkänslan och gör det som känns rätt för er!


  • Anonym (Barnbeslut)
    dellelgarin skrev 2013-03-25 12:42:51 följande:
    Rädd är man nog alltid, vi har försökt i flera år och har (om jag får säga det själv) optimal livssituation men det är ändå läskigt ;
    Lycka till
    ja det verkar så. men det känns lite som att jag är ute efter det där perfekta tillfället och visst det kan säkert bli bättre. vi kan vänta 5 år till och bo i hus innan. Men vi är ju utbildade och bor perfekt för att vara lägenhet just nu så jag tror nog inte man ska jaga det där perfekta men det är väääälidgt svårt att låta bli. och jag är ärligt talat livrädd.

    Men samtidigt så känner jag att oddsen lär ju inte vara så där jätte stora att det tar sig på första försöket för det tar ju i snitt 7 månader säger dom.
    Nu är både sambon och syrran säkra på att det tar sig på första men en annan är ju mer realist liksom.
  • Anonym (Barnbeslut)
    PimPim83 skrev 2013-03-25 12:43:41 följande:
    Det perfekta läget för att få barn kommer aldrig. Så vill ni köra på så gör det tycker jag.

    Jag har varit gravid två gånger och har de första 3-4 månaderna med bägge varit SÅ trött. Det är en trött het som inte går att jämföra med något annat. Det har nästan varit omöjligt för mig att hålla mig vaken efter kl 19. Så jag hade inte velat ha mitt bröllop under någon av de månaderna, men det är ju min högst personliga åsikt. Illamående har jag tack och lov varit rätt förskonad ifrån.

    Men, följ magkänslan och gör det som känns rätt för er!
    ja jag är ju verkligen rädd för det där med illamående mest. trötthet hade jag inte ens tänkt på. Så det tål ju att tänkas på både en och två gånger till. Men förhoppningsvis så klarar jag mig från sånt. men det vet man ju aldrig. usch det blev lite jobbigt att tänka på det också. man vet ju aldrig liksom
  • Kago09

    Det är svårt att säga när det är bra?! Men som någon skrev så vet man aldrig hur man mår! Med min andra så kräktes jag i 9 månader och kunde endast äta på kvällen så mitt tips hade kanske varit att vänta till efter bröllopet!! Lycka till!

  • dellelgarin
    Anonym (Barnbeslut) skrev 2013-03-25 12:46:34 följande:
    ja jag är ju verkligen rädd för det där med illamående mest. trötthet hade jag inte ens tänkt på. Så det tål ju att tänkas på både en och två gånger till. Men förhoppningsvis så klarar jag mig från sånt. men det vet man ju aldrig. usch det blev lite jobbigt att tänka på det också. man vet ju aldrig liksom
    Vi har som sagt försökt i flera år, men ligger lågt just nu för att undvika att vara "nygravid" på bröllopet, vi tänker att har vi väntat så länge kan vi vänta lite till :)
  • daniiel
    Anonym (Barnbeslut) skrev 2013-03-25 12:35:37 följande:
    exakt så jag tänker också. Men om man bara sparar liiiiite mer pengar. Men varje gång jag tänker så så känns det som du säger att ska vi vänta på det perfekta tillfället så kommer vi ju aldrig köra. Det finns inga perfekta tillfällen det finns bara mindre dåliga.

    Är dessutom lovad fasttjänst innan sommaren. Så jag tycker att vi har det optimalt men ändå är jag lite rädd. Men då tänker man ju samtidigt så borde man ju vara rädd för man ger sig ju in i något som man inte har någon aning om alls. och något man inte kan kontrollera.

    Ja vi har det underbart tillsammans och det enda sambon är lite orolig över är att vi inte kan resa då men det tycker ju jag att man kan ändå. Eller hur?
    Jag gick gymnasiet, min make var arbetslös och vi hade just (dagen före) flyttat in en 1:a på 22kvm med kokskåp och dusch i källaren delad med övriga personer i huset som bodde i likadana 1:or när vi fick reda på att jag var gravid. Det var långt ifrån en optimal situation, men vet du? Vi klarade det. Innan barnet var fött hade vi flyttat till en större lägenhet, maken hade en fast anställning och det gick hur bra som helst.

    Saker och ting har en tendens att lösa sig, och tro mig, vi har gått igenom tillräckligt med jobbiga saker under våra år tillsammans för att veta att det faktiskt är så.

    Ni har varandra och det är vad som är absolut viktigast av allt, samt att man har viljan!

    Och nej, ni kan inte ta en sista minuta till Grekland eller back packa genom Asien i tre månader eller liknande på samma sätt som man kan utan barn, men ni kan resa med ett barn och ni kan (förhoppningsvis) säkert få barnvakt någon gång för att åka på en "vuxenresa".

    Det mesta som människor utan barn kan göra, kan människor med barn också göra - det krävs oftast bara lite mer planering och framförhållning.
Svar på tråden Törs man innan bröllopet?