• Anonym (gästen)

    Kommer jag överglänsa bruden?

    En av mina närmsta tjejkompisar gifter sig nu i sommar och jag längtar verkligen till deras bröllopsfest. Tycker bröllop är så roligt och eftersom det är en så nära vän så vill jag vara mitt finaste jag! Dvs ny klänning och uppsättning hos frisör. Jag har hittat en fantastiskt vacker lång havsblå empirklänning och jag vet exakt hur jag vill ha mitt hår. Är detta ok? dresskode kommer vara kavaj/kostym. Min väninna är inte en tjej som vågar "synas" och hennes klänning är väldigt klassisk; rak modell och inget tyll eller spets. Lite timid, sticker inte ut. Hennes tärna kommer ha en kortare chiffongklänning i blått (marint tema). När vi är ute i grupp är jag den som drar uppmärksamhet och killarnas blickar till mig och jag älskar att stå i centrum. Därför är jag rädd att bli "för mycket" så att det stör henne. Det är ju hennes dag... ska jag tona ner migsjälv?

  • Svar på tråden Kommer jag överglänsa bruden?
  • CoG

    Eftersom att du tänker såna här tankar så har du kanske svaret själv lite?

    Vill du ha svaret "Var dig själv oavsett!"
    Eller vill du höra att du bör ta ett steg åt sidan så att din vän får känna sig som den finaste på sin dag (om det är möjligt att du "stjäl showen" för henne).

  • Bamsemums

    Jag kan svara utifrån mig själv. När jag gifter mig så vill jag att det är jag och min m2b som ska vara huvudpersonerna och all uppmärksamhet ska riktas mot oss. Om någon kommer att överglänsa mig så kommer jag att bli otroligt ledsen efter som det ska vara min(våran) dag!

  • Chicita

    En hellång klänning passar rent teoretiskt inte in under klädkoden Kavaj (kostym betyder egentligen maskeraddräkt, så jag misstänker att dom bara försökt förtydliga att dom gärna vill se hel kostym och inte udda kavajer) nästa steg är ju mörk kostym.
    Men klädkod är inte en regel, utan en fingervisning. Och det är upp till gästen att välja om man vill följa den eller inte.

    Jag skulle satsat på en klänning som är lite kortare. Under knäet men inte hellång och en enkel uppsättning om du ska ha uppsatt hår.
    Om klänningen fångar uppmärksamheten så ska du tona ner smycken och liknande.

    Är du osäker så fråga bruden...
    Det är väl bara hon som kan säga bu eller bä egentligen  

  • Principisessan

    om deras dresskode är kavaj eller kostym så bör du ha en knälång klänning, inte fotsid. 
    Om du ändå vill ha klänningen, fråga bruden så vet du ju hur hon ser på saken. 

    Jag var på ett bröllop en gång där en av gästerna hade värsta bruduppsättningen till frisyr. Det såg faktiskt lite märkligt ut att någon som gäst kom med halvuppsatt med korkskruvar och typisk "bruduppsättning" gjord hos en frisör. 
    Bruden hade samma frisyr och även om hon inte sa något då så berättade bruden senare att alla släkingarna reagerat på det här frisyren. att det var ofint av henne att försöka överglänsa bruden. det var så det uppfattades iallafall. 

    Och nu vet jag ju inte hur pass avancerad frisyr eller klänning du tänkt dig, men du säger ju själv att du älskar att stå i centrum och få killars uppmärksamhet. Kan ju vara läge att låta bli en dag om du tror att det skulle göra din vän ledsen? 

     

  • Alyllyra

    Lång klänning är i allmänhet ovanligt vid Kavaj. Passar lite bättre vid Mörk kostym (kostym är en helt annan klädkod...) men är ändå ganska ovanligt vid andra klädkoder än Högtidsdräkt. Det har luckrats upp en del med det senaste årens "maxiklänningtrend" men jag reagerar ändå på när folk väljer långklänningar vid dessa klädkoder. Men det är ju jag det Tungan ute 

    Om du själv känner att det kan bli "för mycket" så ska du nog lita på din magkänsla. Du måste ju inte sticka ut varje minut, utan låt henne ha sin stund i rampljuset. Dessutom kan det vara jobbigt att vara mycket finare klädd än resten av gästerna också. Du kan ju tex köra bara det ena, dvs. antingen lång klänning eller schysst håruppsättning. Jag tror lätt du kan hitta ett sätt att vara ditt finaste utan att det sticker i ögonen på henne!

  • Alyllyra

    Så kan det gå när man tar för lång tid på sig att formulera sig... Flera svarar samma sak! Skrattande

  • jenniferochaugust

    Oj vad dålig jag är på klädkoder märker jag till min fasa!
    Långklänning är ju något jag använder ofta, behöver det verkligen vara så festligt? Jag känner mig inte alls bekväm i kläningar som visar benen. Jag har planerat att ha en rosa långklänning som är bar över axlarna på ett bröllop (klädkod kavaj) i juni, men nu blir jag orolig för att jag kommer att vara "överklädd".,
    Min fråga är alltså: är verkligen långklänning så "fint" nuförtiden? Det är ju så vanligt med långklänningar!

    Jag har klädkod kavaj på mitt bröllop och skulle inte alls reagera på om någon av gästerna hade långklänning. Det är ju bara fint?

  • daniiel

    Jag kan inte annat än hålla med övriga här i tråden, så mitt svar blir egentligen lite överflödigt, men bara för att visa att här är ännu en med samma åsikt, så väljer jag att svara.

    Jag tror precis som CoG, att eftersom du ens behöver fråga, så kanske du själv redan lutar åt ett svar...

    Och som Chicita, majjja och Alyllyra skriver, så hör ju egentligen inte långa klänningar hemma under klädkoden som brudparet satt för bröllopet. Man måste inte följa den som gäst, men det kan vara bra att vara medveten om vad som gäller ändå.

    Sedan är det ju som Alyllyra skriver, att eftersom maxiklänningar är så vanligt och en långklänning inte längre behöver vara finare och mer uppklädd än en knälång, så är det dom som väljer en långklänning ändå. Vi hade flera på vårat bröllop, med klädkoden kavaj, som valde maxiklänningar. Dom hade dock lite enklare från tex HM, utan dekorationer osv. Dom hade också sparsamma frisyrer och inte så mkt accessoarer.

    Du älskar att stå i centrum, men kan du inte skippa frisören och lägga dom pengarna på en ny klänning som passar klädkoden bättre och som inte är lika uppklädd och komma till bröllopet med vetskapen om att du inte kommer stjäla brudens uppmärksamhet? Kan du inte ge henne det på hennes bröllopsdag?


  • FruForsmark

    Kan bara hålla med tidigare inlägg, kolla med bruden. Tycker inte du skall välja en lång klänning om nu tärnan skall ha en kort.. Tärnan skall ju vara "näst bäst". Tycker det är ok att fixa håret hos frisör men du kanske kan välja en stil som är lite mer diskret, såsom en vacker hårknut t.ex.? Var vacker inom ramarna ;)

Svar på tråden Kommer jag överglänsa bruden?