• Lavelii

Maggie Sottero

Hej! Häromdagen var jag inne i en butik och skulle provs lite klänningar. Av en ren slump så får jag in en annan maggie sottero klänning än de jag var ute efter att prova. Jag provar den ändå och faller pladask! Den var så otroligt vacker! Jag lämnar butiken med massor av bilder och får lika många wow av mina nära och kära! När jag sen kommer hem så slår det mig att jag inte frågat vad modellen på klänningen hette så jag mailat butiken och får svaret. Jag hittade nämligen inte klänningen på maggie sotteros hemsida och tänkte att det kanske är en äldre model (vilket inte stör mig). Och jag hade rätt. Det var en äldre model (2011). Men för det första så finns detaljer på klänningen som jag hittar online som inte fanns på den jag provade. Och för det andra så börjar jag fundera på om man ens kan beställa en klänning från 2011 års kollektion. Jag ringer en annan butik (som också är återförsäljare för MS) och han säger att den info han får upp är att den har utgått helt ur sortimentet och ersatts av nya uppdaterade versioner. En annan butik säger att man inte kan veta om det går att beställa den innan man kontaktat leverantören. Och butiken jag provade klänningen i hävdar att det går att beställa den och att jag kan få den med de detaljer som finns på bilden jag sett på nätet om jag vill. Det som gör mig fundersam är alla dessa kopior som florerar runt! Och varför kvinnan i butiken inte talade om direkt att det är en äldre model som gjorts om lite i butiken? Hon förnekade dock inte de när jag frågade henne om den var från 2011. Hon sa "priset på den är egentligen ca 17000 men eftersom det är en äldre modell så säljer jag den för 12000" men skulle man verkligen beställa in en ny klänning med leveranstid på 4-5 månader och sen säljs den för 5000kr mindre?? Är ju lite rädd att hon kommer ge mig den klänning som finns i butiken som flera provat och slitit ut (den såg lite sliten ut) men säga att den är beställd. Samtidigt är den butiken en av 6-7 återförsäljare av M S och bör ju vara seriös. Dessutom säger hon att jag får certifikat till klänningen, så det är väl den garanti jag får nöja mig med att den inte är en kopia. Nu råkar det ändå vara så att jag sett en av dessa uppdaterade versioner och tycker om en av dem mkt mer och kommer i så fall vilja beställa den ist. Men är jag nojig i onödan? Har någon råkat ut för de jag beskriver? Kände att jag måste skriva av mig någonstans.. Dessutom började ju den ena brudbutiken efter den andra snacka om varandra "de har jag hört säljer kopior sidan om original" osv... Jaja... Som sagt behövde få skriva av mig lite. Om någon har några råd eller så så tar jag tacksamt emot dem skriver från ipaden så radbrytning funkar nog inte. Ber om ursäkt för det!

• Svar på tråden Maggie Sottero
  • Lavelii

Kitkät: den klänning jag är ute efter heter Phoebe... Även Sarchi är i mina funderingar. Samma stil på klänningarna. Den ursprungliga klänningen dock som jag provade och blev helt kär i heter Georgina (på bilderna har den volanger på bysten som var borttagna på den jag provade, vilket var bra!). Baksidan på dessa klänningar är helt fantastisk, med släpet! Och Phoebe klänningen har Swarowski kristaller genom hela klänningen som jag hade velat ha de på Georgina (om den nu hade gått att beställa. Så på så sätt får jag den klänning jag vill ha utan att behöva ändra något. Förutom sidenbandet under bysten på Phoebe. Beställer nog den i morgon.
    Hur gick det för dig? Beställde du klänningen? Jag hade nog beställt den från den butik som står som återförsäljare på deras hemsida. Tror Mori Lee likadant som Maggie Sottero, Pronovias osv är väldigt strikta med att inte låta någon annan än deras återförsäljare sälja deras klänningar. Vad heter modellen? Du kan ju alltid säga som det är till dem som har klänningen till ett reducerat pris. Säg att dem inte finns på deras hemsida, och fråga varför? Och hur de kan komma sig att de säljer den billigare. Då vet dem att du är vaken och alert om inte annat. Du ska ju veta vad du betalar för!

• Lavelii

20 juli 2013: tack för tipset. Har faktiskt släkt därborta. Men jag är alldeles för mkt av en controlfreak för att gå igenom den proceduren. Haha... Tycker det är extremt jobbigt nog att jag ska beställa min vigselring därifrån och inte kunna ha kontroll över den här eller att klänningen måste beställas och att det är världens leveranstider på dem. Får jobba på att minska kontrollbehovet...haha...

• Lavelii

Gaaaah!!! Varför blir jag osäker på om jag ska beställa den eller inte?!Gråter

• kitkät

Lavelii,
    Vad är det som gör att du tvekar? Är du osäker på om det rätt klänning?  

• Lavelii
    kitkät skrev 2013-03-22 10:45:39 följande:
    Lavelii,
    Vad är det som gör att du tvekar? Är du osäker på om det rätt klänning?  
    Kitkät: Jag är inte direkt osäker på om det är rätt klänning. Jag tycker klänningen är fantastisk. Stilren, elegant, tidlös och väldigt vacker. Dessutom sitter den så fantastiskt bra på mig (om man får säga de själv haha...). Eller iaf den klänning jag provade (Georgina, utan volanger). Men Georgina och Phoebe är samma modell ju, med olika detaljer. Jag älskar släpet, och vill ha långt släp.

Det som gör mig osäker är väl snarare om det är en för "enkel" klänning för den typen av bröllop som vi ändå kommer ha. Även om jag personligen inte tycker att den är enkel (inte heller mamma eller någon annan som sett den), så tänker jag att den kanske inte direkt uppfattas som en brudklänning med stort B.

Jag har svårt att se mig i en "puffigare" klänning. Jag kan tycka dom är supervackra men jag ser inte riktigt mig själv i en sån... ser inte helheten (när jag blundar och tänker på kvällen, foton osv med fästmannen bredvid mig haha...). Samtidigt tänker jag att jag vet hur närmsta släkten kommer klä sig till bröllopet...jag vill ju inte smälta in bland dem (med ända skillanden att jag har slöja och vit klänning typ).

Är bara förvirrad av mina tankar! Fästmannen säger att jag tänker alldeles för mkt, därav förvirringen!
    Är fullt medveten om att oavsett vilken klänning jag fastnar för och beställer så lär jag säkert se någon annan klänningen (eller flera) som jag kommer tänka "åhh..." om. Men det är lite smällar man får ta när dessa klänningar kan ta upp till 6 (!!!!!!) månader att få hem och bröllopet är om knappt 7 månader. Så jag har inte så mkt tid att fundera mer om jag ska välja en Maggie Sottero klänning iaf.

Alla uppmanar mig att åka till Sthlm också och kolla, men jag känner att de märken jag är intresserad av finns nära mig där jag är och i Malmö...måste jag åka till sthlm bara för att sthlm är STHLM?! hahaha... ObestämdSkrikandes
  • kitkät

Lavelii,
    Jag gjorde misstaget att köpa en klänning som jag sedan ångrade, just för att jag tvekade så mycket men köpte den ändå. Om du tvekar så mycket och är orolig för att känna "Åh..." för andra klänningar, så kanske den inte är rätt ändå? Nu har jag lagt ut min brudklänning till salu och jag har beställt den brudklänning som jag först blev förälskad i, och det är den finaste brudklänning jag sett! Så oavsett hur många klänningar jag ser idag och 6 månader framåt så kommer det fortfarande vara den finaste brudklänning jag sett och jag kan inte tänka mig att gifta mig i någon annan klänning än just den.  

Men, om du känner att det är den rätta klänningen för dig så tycker jag inte att du ska bry dig ett dugg om huruvida den är för enkel eller inte, du kommer ändå sticka ut från mängden med håruppsättning, makeup och smycken! Tro mig, det kommer synas att du är bruden på bröllopet ändå! Jag tycker inte att man ska välja en puffig klänning bara för att man "syns" då. Välj den klänning som du passar i, som du känner dig bekvam i och som du blir förälskad i.

Men om ni gifter er om 7 månad och det är 6 månaders beställningstid på klänningen så är det faktiskt rätt tajt om tid. Man ska alltid räkna med att det kan bli förseningar med leveransen, att den behöver sys om etc. Jag får min klänning om 3 månader och vi gifter oss inte förrän om 6 månader, ändå känner jag mig stressad över att det blir tajt om tid ifall något skulle gå snett!  

Välj med hjärtat! Och tänk inte på vad andra ska tycka om din klänning, huvudsaken är att du ska känna dig vacker i den! 

• Lavelii
    kitkät skrev 2013-03-22 12:02:24 följande:
    Lavelii,
    Jag gjorde misstaget att köpa en klänning som jag sedan ångrade, just för att jag tvekade så mycket men köpte den ändå. Om du tvekar så mycket och är orolig för att känna "Åh..." för andra klänningar, så kanske den inte är rätt ändå? Nu har jag lagt ut min brudklänning till salu och jag har beställt den brudklänning som jag först blev förälskad i, och det är den finaste brudklänning jag sett! Så oavsett hur många klänningar jag ser idag och 6 månader framåt så kommer det fortfarande vara den finaste brudklänning jag sett och jag kan inte tänka mig att gifta mig i någon annan klänning än just den.  

Men, om du känner att det är den rätta klänningen för dig så tycker jag inte att du ska bry dig ett dugg om huruvida den är för enkel eller inte, du kommer ändå sticka ut från mängden med håruppsättning, makeup och smycken! Tro mig, det kommer synas att du är bruden på bröllopet ändå! Jag tycker inte att man ska välja en puffig klänning bara för att man "syns" då. Välj den klänning som du passar i, som du känner dig bekvam i och som du blir förälskad i.

Men om ni gifter er om 7 månad och det är 6 månaders beställningstid på klänningen så är det faktiskt rätt tajt om tid. Man ska alltid räkna med att det kan bli förseningar med leveransen, att den behöver sys om etc. Jag får min klänning om 3 månader och vi gifter oss inte förrän om 6 månader, ändå känner jag mig stressad över att det blir tajt om tid ifall något skulle gå snett!  

Välj med hjärtat! Och tänk inte på vad andra ska tycka om din klänning, huvudsaken är att du ska känna dig vacker i den! 
    Det är ju det som är det värsta. Känns som jag kommer göra samma misstag. Välja en klänning av fel anledning. Det är precis som du säger ju, ska ju inte välja en stor klänning bara för att "synas".

Jag är ju inte emot en "stor" klänning, om den känns rätt. Hittills så har bara en känts rätt (Willow - Maggie Sottero, dock knycklade jag ihop broderiet för att den skulle bli en tub ist och få fram de hjärtformade). Den är också otroligt vacker!! Den satt jättefint. Men det är två olika stilar (Willow och Phoebe). Även det förvirrar mig! Jag hade velat ha både två! Nu kostar ju båda dessa klänningar 15.000+/st så det är inget alternativ haha...
    Det är väl lite det jag brottas med också... Jag vill ha en stor klänning men jag vill ha en snävare. Jag hade velat kunna byta mellan och känna att jag får vara både sötprinsessa och elegantprinsessa haha...

Fan vad man är uppfylld av sig själv kring detta! Har ju spridit huvudvärk till alla runt omkring mig på grund av detta och jag brukar i regel vara duktig på att ta beslut (senast igår påtalade mamma för mig att jag aldrig varit den osäkra typen som inte kan välja!).

Men som du sa...tajt med tid! Och oavsett vilken klänning det blir så vet jag att ändringar måste göras...bland annat sys upp (kort som man är!). Så jag vill ju kunna ha klänningen minst 1-2mån innan (vilket börjar se svårt ut!).

Är verkligen trött på alla klänningar! Ju mer jag tittar desto mer förvirrad och irriterad blir jag. Och inga klänningar ser fina ut längre!!
    Ska dock tillbaka till den butiken jag provade dem imorgon och prova igen... så vi får se...

Vilken klänning säljer du och vilken köpte du? Hoppas du får sålt på den andra
  • kitkät

Lavelii,
    Willow har jag också provat och den är helt underbar faktiskt, jag älskade överdelen! Men om du ska köpa Willow och sy bort axelbanden på den, så tycker jag att du ska välja Phoebe istället, för jag tycker att det är just axelbanden på Willow som gör den så himla fin! 

Har du varit i butiken och provat idag igen? Hur gick det?  

Den klänning som jag vill sälja är denna. Jag kände mig inte som jag i den, vilket är synd för jag tycker den är väldigt fin och elegant. Den är från märket La Sposa: 

Och den klänning som jag nu köpt är denna, från märket Mori Lee:

• Lavelii

Kitkät,

Ja, så nu har jag haft någon typ av nervsammanbrott! haha...

Jag skulle dit för att prova både Willow och Phoebe, men tåget försenades...och försenades...och försenades...tills det inte längre var lönt att åka. I min ilska sätter jag mig i en park och irriterar mig. Bestämmer mig till slut för att gå och handla och gå hem och väl i butiken så upptäcker jag när jag ska betala att mitt bankkort inte ligger i plånboken (utan hemma i min powerwalk jacka!). Så oavsett försening med tåget hade jag ändå inte kommit iväg utan bankkortet (är sämst på att ha kontanter på mig!). Ser det som ett tecken på att denna helg inte ska innefatta något med brudklänning och att jag ska ta lite tid och koppla av. Så det är vad jag gör nu...

Dock har jag bestämt mig för att leta vidare lite. Phoebe är jättefin, men modellen på den känns som något jag kan ha när min bror gifter sig typ (men kortare släp). Så det känns inte som en brudklänning för mig. Även om den satt så himla fint!!
    Willow vill jag fortf prova dock, och prova med axelbanden. Men det jag tänkte med den var att ta bort broderiet helt och ersätta med swarowski kristaller om det hade gått, men ja, vi får se.

Åker hem till Malmö på torsdag...ska kolla där då.

Och så nu till dina klänningar!! La Sposa klänningen har jag letat efter som fan för att prova!! (Inte i sthlm dock än!). Tycker den är sagolik!!! Vilken stl har du?? haha
    Och Mori Lee klänningen är helt underbar den också. Har också kollat på den men med min figur så tror jag inte en så A-linje formad klänning passar. La Sposan har (om man utgår från bilderna) en mer markerad midja och större kjol och då kan det funka med min timglas figur.
    En annan jag tycker är fin är Artemisa- San Patrick. Den ska jag försöka hitta någonstans så jag kan prova den!
    Hur går det med försäljningen av din klänning?

Trodde aldrig det skulle vara så här omvälvande att leta klänning!! Samtidigt som det är kul så känner man sig helt exhausted av allt rännande fram och tillbaka för den perfekta klänningen haha  

• kitkät

Lavelii,
    Vad du än gör, ta inte ett förhastat beslut angående klänning, men samtidigt om du faller för en klänning och känner att den är rätt, så våga lita på ditt beslut! Jag förstår samtidigt att du är stressad, det är oftast 3-6 månaders beställningstid på brudklänningar och vill man dessutom sy om den, som du vill göra med Willow, så bör man vara ute i väldigt god tid! Och inte för att stressa dig ännu mer men om du vill ha en klänning som har 6 månaders beställningstid så kommer du få väldigt tajt om tid! 

När jag först såg Mori Lee-klänningen på nätet så tänkte jag "Åh, denna klänning SKA jag gifta mig i", men sedan när jag åkte till Stockholm och gick runt i butiker så var det ingen butik som hade just den klänningen, så då provade jag La Sposa-klänningen och den är ju verkligen fantastisk, släpet är magiskt också. Men när jag stod där i butiken så tvekade jag väldigt länge, men köpte den ändå. Och när jag kom hem så kände jag att jag inte kunde släppa Mori Lee-klänningen, det var ju den som jag helst av allt ville gifta mig i. Nu har jag lagt ut La Sposa-klänningen på Blocket, BT och Bröllopsguiden! Om du är intresserad av den, så kan du gå in på "Köp och Sälj" här på BT! 
    Den kostade 19700 kr i butiken, men jag har lagt ut den för 12000 kr, så visst förlorar jag massor med pengar på det men jag känner att det är värt det! Då får jag bära min drömklänning! :) 

Och för att besvara på din fråga så är klänningen i storlek 36. Men jag har storlek 34-36 och den är stor på mig. Jag tänkte sy in den, om jag hade behållt den!
    Det är klurigt med storlek på brudklänningar, eftersom en storlek 36 inte alltid motsvarar en svensk storlek 36 t ex. Och en storlek 36 från märket La Sposa kanske motsvarar en storlek 32 från märket Mori Lee, eftersom olika märken skiljer sig åt vad gäller storlek! Hänger du med? :) 

Om du är intresserad av att prova den, så finns den i Stockholm!  

• kitkät

Föresten, har du varit inne i butiken White Birds i Stockholm? Jag beställde min Mori Lee-klänning därifrån i veckan, och hon som äger butiken är riktigt trevlig och hjälpsam! Nu vet jag inte om hon har Maggie Sottero, men många fina klänningar hade hon inne i butiken!
    Som sagt så hade varken hon, eller någon annan butik Mori Lee-klänningen inne, så jag har alltså beställt den utan att ens prova den först! Haha. Modigt måste jag få säga, men den känns SÅ rätt och jag tror inte att den kan bli annat än just rätt Glad

• Lavelii

Har helt glömt att svara!
    Ja jag vill verkligen inte förhasta mig så därför kollar jag nu runt lite mer. För som sagt Phoebe var vacker men det kändes inte heeelt rätt! Har fortfarande inte provat Willow (efter den första gången jag gjorde de) men provade Windsor idag. Som påminner om Willow. Och wow, alltså den klänningen fick mig att vilja vara en RIKTIG prinsessa på vår dag! Innerst inne i mig så bor det ju faktiskt en prinsessa! Så vacker, och såg verkligen helheten! Även med axel"banden". Så fin!!!! Har du sett den??
    Har inte varit i Sthlm för brudklänningsjakt än. Tänkte åka nästa helg. Då ska vi även till hallunda och påbörja all planering!!! Hittills har jag kollat klänningar i Norrköping, Malmö och Helsingborg
    har du fått din sålt än? Sitter nu och försöker hitta en ring som är som jag vill ha den så jag kan skicka till min svägerska i USA. Inte lätt det där. Har varit ute och provat lite men inte hittat något som faller mig i smaken helt...

• kitkät

Lavelii,

Jag googlade på Windsor nu när du nämnde den, men jag tycker att Willow är mycket finare! Windor är så bred upptill, det hade i så fall varit finare om axelbanden var smalare, tycker jag då.

Min brudklänning som jag har lagt upp till salu är ännu inte såld, men förhoppningsvis snart! Nu är det några blivande brudar som mejlat och är intresserade av att komma och titta/prova den.
    Den finns hos mina föräldrar i Norsborg, så om du är sugen på att prova den så kan du få svänga förbi hos mina föräldrar nästa helg. Haha.

Ja, det är inte lätt med ringar alltså. För mig tog det säkert tre-fyra månader tills jag kom underfynd med vilken typ av förlovningsring som jag ville ha. Vi var och tittade i flera olika butiker och till slut blev det en egendesignad solitär, eftersom jag inte hittade någon "färdig" ring som föll mig helt i smaken! Och jag fullkompligt älskar min ring, så ibland måste beslut få ta lite längre tid!
    Tyvärr så tog jag ett förhastat beslut med min brudklänning som jag nu vill sälja, så det gör jag inte om igen när det gäller så viktiga beslut!

• Lavelii

Förlåt, det var Gigi jag menade inte Windsor! Jag provade Windsor också men håller med dig där, ärmarna gjorde inte den rättvisa! När du skrev smalare ärmar så slog det mig att jag misstagit namnen på dem. Men det är Gigi som sagt, och den är väldigt lik Willow upptill.
    Ja, det är verkligen inte lätt med ringar! Blir nog en egen designad till slut ändå men min svägerskas man (som ska fixa den) vill se på ett ungefär hur jag har tänkt mig den. Så jag skickade iväg lite bilder idag... Vet ej hur jag lägger in de via ipaden :-/
    och angående din klänning, är den inte såld till helgen då jag ska till hallunda så är det inte omöjligt att jag kanske provar den. Den är supervacker och hittills har ingen butik haft den... Känns nästan som ett måste att prova den nu när du säger att den till och med är i norsborg...kanske är ett tecken?! Haha...

• kitkät

Gigi var väldigt vacker, i alla fall upptill. Men jag gillade inte riktigt underdelen, tyllen känns missplacerad. Men du måste bestämma dig snart, speciellt om du vill ha en Maggie Sottero. Det är 6 månaders beställningstid på dom klänningarna!

Haha, ja det kanske är ett tecken? :)
    Om du vill så kan jag skriva ett privat meddelande till dig här på BT med mitt telefonnummer, så kan du skicka sms till mig om du är intresserad av att åka och titta på den!

• Lavelii

Ja det får du gärna göra! Tänkte ta mig en runda i Södertälje och Sthlm också under dessa kommande helger. Men som du säger, ska jag ha en maggie sottero så måste jag bestämma mig nu. Och med just maggie sottero så står de nu mellan Willow och Gigi, men båda behöver i så fall ändras... Och ja, då är det bråttom! Jag provade ju Willow i Norrköping och älskade hur den satt och kändes, plus spetsen ner till. Men tyckte inte om spetsen upp till på den. Kändes mer som virkat tyg. Så det hade hade gått bort. Och på Gigi tyckte jag om spetsen upptill men hade önskat att den hade willows kjol... :-/ och min mamma är helt enig i det också... Tyckte också att den såg missplacerad ut innan jag provade den och provade den igår mest för sakens skull men när den väl är på så smälter det extra tyget in så det är inget man tänker på. Iaf inte jag, den kändes väldigt prinsessig och föll mjukt och fint...
    En annan jag provade häromdsgen var Atelier diagonal ortava, med mer markerad midja. Den såg min pappa bild på häromdagen och tjatar fortfarande om att den var finast av alla jag provat hittills.... Och det är sällan han kommenterar kläder eller utseende överlag. Haha...
    Känns som jag bara blir mer förvirrad av allt provande! Önskar att jag hade en superklar bild i huvudet av exakt hur jag vill ha klänningen. Ha det för smink, hår, blommor, färger osv men just brudklänningarna har bara blivit en dimma för mig Hade en väldigt tydlig bild innan alla bröllopsplaner satte igång men på senare tid så kan jag verkligen inte rensa skallen för att ta fram den bilden... :-/ aja, får fundera vidare...

• kitkät

Lavelii,

Tänk vad olika smaker man kan ha, visst är det fantastiskt egentligen? Jag tycker precis tvärtom, jag älskar överdelen på Willow och jag hade nog absolut kunnat tänka mig att bära den om det inte vore för att jag inte gillade spetsen på underdelen!
    Om du gillar underdelen på Willow, så tror jag att brudklänningen som jag vill sälja kommer falla dig i smaken, eftersom den har samma spets som på Willow både på över- och underdelen samt markerad midja!

Det är jobbigt med stora beslut ibland, jag förstår det. Men ibland måste man våga lita på sig själv. Tänk såhär, alla klänningar som du provat och tittat på är fina, men vilken av dom är den finaste brudklänningen du sett? Om du känner så för en klänning så är den rätt!

Svar på tråden Maggie Sottero