• Lavelii

Maggie Sottero

Hej! Häromdagen var jag inne i en butik och skulle provs lite klänningar. Av en ren slump så får jag in en annan maggie sottero klänning än de jag var ute efter att prova. Jag provar den ändå och faller pladask! Den var så otroligt vacker! Jag lämnar butiken med massor av bilder och får lika många wow av mina nära och kära! När jag sen kommer hem så slår det mig att jag inte frågat vad modellen på klänningen hette så jag mailat butiken och får svaret. Jag hittade nämligen inte klänningen på maggie sotteros hemsida och tänkte att det kanske är en äldre model (vilket inte stör mig). Och jag hade rätt. Det var en äldre model (2011). Men för det första så finns detaljer på klänningen som jag hittar online som inte fanns på den jag provade. Och för det andra så börjar jag fundera på om man ens kan beställa en klänning från 2011 års kollektion. Jag ringer en annan butik (som också är återförsäljare för MS) och han säger att den info han får upp är att den har utgått helt ur sortimentet och ersatts av nya uppdaterade versioner. En annan butik säger att man inte kan veta om det går att beställa den innan man kontaktat leverantören. Och butiken jag provade klänningen i hävdar att det går att beställa den och att jag kan få den med de detaljer som finns på bilden jag sett på nätet om jag vill. Det som gör mig fundersam är alla dessa kopior som florerar runt! Och varför kvinnan i butiken inte talade om direkt att det är en äldre model som gjorts om lite i butiken? Hon förnekade dock inte de när jag frågade henne om den var från 2011. Hon sa "priset på den är egentligen ca 17000 men eftersom det är en äldre modell så säljer jag den för 12000" men skulle man verkligen beställa in en ny klänning med leveranstid på 4-5 månader och sen säljs den för 5000kr mindre?? Är ju lite rädd att hon kommer ge mig den klänning som finns i butiken som flera provat och slitit ut (den såg lite sliten ut) men säga att den är beställd. Samtidigt är den butiken en av 6-7 återförsäljare av M S och bör ju vara seriös. Dessutom säger hon att jag får certifikat till klänningen, så det är väl den garanti jag får nöja mig med att den inte är en kopia. Nu råkar det ändå vara så att jag sett en av dessa uppdaterade versioner och tycker om en av dem mkt mer och kommer i så fall vilja beställa den ist. Men är jag nojig i onödan? Har någon råkat ut för de jag beskriver? Kände att jag måste skriva av mig någonstans.. Dessutom började ju den ena brudbutiken efter den andra snacka om varandra "de har jag hört säljer kopior sidan om original" osv... Jaja... Som sagt behövde få skriva av mig lite. Om någon har några råd eller så så tar jag tacksamt emot dem skriver från ipaden så radbrytning funkar nog inte. Ber om ursäkt för det!

• Svar på tråden Maggie Sottero
  • brud7801

Har du ingen bild på klänningen du söker eller liknande, kanske någon här som har någon, jag har en Maggie Sottero klänning som jag bara älskar och väntar på att få använda, det är också en tidigare modell. 
    Har du tur finns det någon här på BT som har just den modellen du söker. 

• Chicita

Jag kan börja med att tipsa om att skriva <br> där du vill göra en radbrytning Flört

Nåväl...
    Om du beställer den uppdaterade versionen och får ett certefikat så ska ju klänningen vara orginal.
    Men det jag skulle göra om jag är orolig är att be att få se ett certefikat (kanske fota det) och sen försöka kolla runt hos andra återförsäljare för att se hur deras cert ser ut.
    Om dom inte ser likadana ut så kan det ju vara så att någon gör egna cert, för att få klänningarna att se ut som äkta även om dom är kopior.

• kitkät

Nu kanske jag är naiv, men finns det brudbutiker som säljer kopior? Jag trodde inte att man behövde oroa sig för att få en kopia om man köpte från en butik.
    Nu börjar jag bli orolig, för den klänningen som jag vill köpa kostar 17.000 kr i ena butiken och 10.000 kr i en annan butik, alltså 7000 kr skillnad. Borde jag ana oråd? 

• Lavelii

Jag mailade direkt till Maggie Sottero och fick svaret att den klänning jag ursprungligen var ute efter har utgått under slutet på 2012. Dom förklarade även för mig hur jag kunde göra för att verifiera en maggie sottero klänning. Inte bara via certifikat men även genom ett unikt nummer som ska finnas i alla klänningar.
    efter många om och men och samtal med olika butiker osv så har jag kommit fram till att så länge jag får certifikat så får jag lugna mig i det. Dessutom sa jag som det var till kvinnan i butiken jag provade den äldre klänningen, att den inte går att beställa mer och att jag undersökt saken lite osv... Hennes svar var typ "det stämmer säkert som du säger. Jag har inte uppdaterat mig på ett par månader om vilka som utgått och inte. Men den klänning du är ute efter nu finns, det kollade jag upp innan idag och du får certifikat självklart. plus stt du kan identifiera klänningen med numret i klänningen" och det stämmer., för det kollade jag själv upp. Som min kära bror sa "hon vet att du är vaken OM det skulle vara så att det är något mysko, så bara beställ din klänning nu!"
    Så det ska jag göra!! Dessutom är den uppdaterade versionen så himla mkt vackrare och har detaljer som jag velat lägga till på den klänning jag ursprungligen provade
    brud7801 jo jag har bild på den. Men kommer ändå beställa den uppdaterade versionen. Vill ha en ny klänning. Maggie Sottero har verkligen väldigt vackra klänningar. Speciellt de i spets. Klassiska och tidlösa enligt mig
    chichita Tack! andra återförsäljare säger att man enbart kan få cert när man beställer klänningen... Lite komplicerat det här med cert. Men jag känner mig lugn nu ändå. Det är inte många återförsäljare för MS och den butik jag beställer ifrån är med på MS hemsida, så det bör inte vara några problem.
    Kitkät: Jag tycker också det låter befängt och osannolikt att man ska behöva oroa sig för att få en kopia när man köper via butik, men tydligen kan det vara så i VISSA fall. Tror dock att det är väldigt ovanligt förekommande... Prisskillnaden kan bero på annat...utgående model? Äldre model? Dem som har den för 10.000 kanske fått in något nyare som påminner om din klänning och därför sänker priset på den? Ingen aning. Men det behöver inte innebära något skumt. Vilket märke är det? Pronovias och maggie sottero har jag fått höra att man ska vara mest försiktig med...och så lyckas jag förälska mig i en M.S... :-/

• kitkät

Lavelii,
    Ja, jag tycker nog att du kan vara lugn :) Vad heter modellen? Jag googlade på Maggie Sottero 7801, men fick inte fram något! Är nyfiken på hur den ser ut!

Den klänningen som jag är ute efter är en Mori Lee. Det är inte en äldre modell, det är en modell från "Spring 2013 collection". Så jag tycker faktiskt att prisskillnaden är lite märklig, jag tänkte inte på det förrän jag läste din tråd! Och idag ska jag åka till Sthlm för att beställa klänningen, så frågan är, ska jag våga beställa den från den butiken där den säljs för 7000 kr billigare?
    Det som är ännu mer märkligt är att när jag går in på Mori Lees hemsida och söker på "Auktoriserade återförsäljare" i Stockholm, så är inte den butiken med i listan! Det borde väl vara ett tecken på att något inte står rätt till? Den andra butiken, där klänningen kostar 7000 kr dyrare, står med i listan över "Auktoriserade återförsäljare". 

• Chicita
    kitkät skrev 2013-03-20 08:29:26 följande:
    Lavelii,
    Ja, jag tycker nog att du kan vara lugn :) Vad heter modellen? Jag googlade på Maggie Sottero 7801, men fick inte fram något! Är nyfiken på hur den ser ut!

Den klänningen som jag är ute efter är en Mori Lee. Det är inte en äldre modell, det är en modell från "Spring 2013 collection". Så jag tycker faktiskt att prisskillnaden är lite märklig, jag tänkte inte på det förrän jag läste din tråd! Och idag ska jag åka till Sthlm för att beställa klänningen, så frågan är, ska jag våga beställa den från den butiken där den säljs för 7000 kr billigare?
    Det som är ännu mer märkligt är att när jag går in på Mori Lees hemsida och söker på "Auktoriserade återförsäljare" i Stockholm, så är inte den butiken med i listan! Det borde väl vara ett tecken på att något inte står rätt till? Den andra butiken, där klänningen kostar 7000 kr dyrare, står med i listan över "Auktoriserade återförsäljare". 
    Om det är viktigt för dig att det är en äkta så skulle jag beställt från dom som står som auktoriserad återförsäljare.
    Det finns ju en risk att den andra är en kopia som sagt. Och i värsta fall är dom så luriga att dom har en äkta (som du får prova) och sen beställer dom en kopia av den åt dig.
    Om det inte är hela världen om det är en kopia och att du kan nöja dig om inte den är helt 100% identisk så skulle jag beställt den andra. Men jag skulle dokumenterat så mycket som möjligt där.
    Kanske bett personalen skriva ner vad modellen hette på en lapp "så du kommer ihåg det - och du hade inte läsglasögonen med dig" (eller något sånt). Fota detaljer på klänningen (i smyg om du inte får göra det öppet) Så man kan säga "så här såg det ut när jag provade, och det gör det inte nu när klänningen har kommit" om något skulle bli fel.
    Viktigt är ju då att man kan se provrummet på bilderna, så att dom inte kan påstå att du har fotat en annan klänning någon annan stans Flört 
  • FrökenMäkelä
    Lavelii skrev 2013-03-18 23:52:13 följande:
    Hade kul om du skrev vad modellen heter. Kommer själv bära en Maggie Sottero klänning på mitt bröllop. Men jag köpte min via Ebay - Äkta med certifikat.
  • stormhelen
    FrökenMäkelä skrev 2013-03-20 10:55:09 följande:
    Hade kul om du skrev vad modellen heter. 
  • Mustikka

Kitkät Hoppas du ser det här innan du bestämmer dig för butik. Min klänning är en morilee men den heter madeline garner kollektionen. Säljaren var ny och trode att det inte gick att beställa min klänning från den auktoriserade butiken från dem, då vände jag mig till en annan butik som inte sålde den men ville försäka. Dem var visserligen trevliga och hade äkta klänningar men när de försökte köpa in klänningen så neka morilee pga att dem inte hade rätt att sälja mgny klänningen. Så då ringde företaget upp den butiken som sa att de slutat beställa in den klänningen och skällde ut dem, jag fick min klänning från den enda butiken som hade rätt att sälja den. Alla andra butiker som inte finns med i morilee hemsidan ska du passa dig för. Dem är stränga över vem som får sälja deras märken. antingen ringer du morilee o frågar lr köper klänningen från den dyrare butiken.

• 20 juli 2013

Jag har också köpt en Maggie Sottero klänning och vill tipsa om att köpa den genom bestbridalprices.com som säljer äkta maggis Sottero känningar. Priserna är långt under priserna i Stockholm (och London där jag bor) men de får endast leverera inom US för att MS vill skydda sina europeiska återförsäljare.

Känner du dock någon i US som du kan skicka klänningen till är det helt klart värt det. Jag fick min ca 6.000kr billigare genom att göra så´(+ 500USD att köpa annat för genom dem. Just för MS klänningar brukar det dock bara vara 150 USD men de bekräftade fel till mig från början så stod för sitt ord).

Min vän i US kommer sen att öppna paketet, ta bort alla lappar och följesedlar och sen lägga med en handskriven lapp om att jag lånar klänningen från henne för att på så sätt försöka undvika tullavgifter.

Du kan ju alltid kolla med dem om dem fortfarande säljer förra säsongens klänningar.

Svar på tråden Maggie Sottero