Hmmm Fet av popcorn?
Hade tänkt hålla ner lite på kakor, fet mat osv. men jag har hört att man inte blir fet av popcorn som man gör själv i kastrull! Stämmer detta? måste veta nu, e såååå sugen!
Hade tänkt hålla ner lite på kakor, fet mat osv. men jag har hört att man inte blir fet av popcorn som man gör själv i kastrull! Stämmer detta? måste veta nu, e såååå sugen!
Vanliga mikropopcorn innehåller nästan lika många kalorier som vanligt chips i motsvarande vikt.
Viktväktarnas popcorn (tror de heter Jolly) har jag sett i välsorterade matvarubutiker förutom hos VV. Ett magert och enkelt alternativ när man är sugen.
Marinal
jo jag vet men jag tror d e värre med coca cola än typ Fun light safterna...eller?
Saft är inte ett dugg bättre än läsk. Light som light. Drick coca-cola light istället för vanlig coca-cola så funkar det lika bra som Fun light. Det är ju inte kolsyran i sig man blir fet av för då skulle det ju inte gå att dricka en massa kolsyrat mineralvatten heller.
ViktVäktarna rekommenderar ett popcornmärke som heter Americans Best, supergoda!
Mrs Brady. Ur energisynpunkt är såklart Fun Light bätre än vanligt coca cola t ex, eftersom Fun Light, de flesta lightläsker osv knappt innehåller nån energi (huvuddelen av energin i läsk och saft kommer ju från socker och tar man bort sockret så....). Sen finns det ju andra aspekter vad gäller nyttighet också, bl a hurvida sötningsmedel osv är bra för kroppen. Men det kan diskuteras i evighet ;) och har också gjort det i andra trådar.
"Vanliga mikropopcorn innehåller nästan lika många kalorier som vanligt chips i motsvarande vikt."
Men vad gäller ganska många sorter betydligt mindre fett, det är få micropop jag sett som har en fetthalt i närheten av chips, samt att t ex 100 g popcorn för de flesta "räcker" längre än 100 g chips.
Till er som poppar i olja så har jag ett litet tips ang saltet: ha en del av saltet i från början, i olja. Då "fastnar" det bra på popcornen.
Så länge man äter bra i övrigt och inte ersätter nyttig mat med popcorn utan tar det som en liten "guldkant" så tar er hälsa knappast skada. Inte er vikt heller. Men, som sagt: med måtta.
Kastrullpopcorn är mindre feta än micropoppade popcorn. Som snacks är popcorn mycket bra, liksom salta pinnar. Chips däremot kan man glömma, även lightchipsen.
Jag har en sådan där popcornmaskin som poppar med hjälp av varmluft. Jag tycker popcornen blir äckliga. Det är som att äta pappersbitar. Ingen smak över huvud taget. Saltet hamnar längst ner i skålen och popcornmaskinen längst i i skåpet.
"Kastrullpopcorn är mindre feta än micropoppade popcorn."
Det beror på hur mycket olja man har när man poppar resp. Vilken sorts micropopcorn man jämför med.
ijkå,
jag sitter och ler över ditt sätt att uttrycka dig:
"Saltet hamnar längst ner i skålen och popcornmaskinen längst i i skåpet. " Klockrent!
Letade lite på "I forms" sida och hittade till slut receptet på Micropoppade vanliga popcorn
här är länken:
www.iform.se/Crosslink.jsp&a=969
Jag har kvar pop corn som nödgodis när jag får tok-sug efter godis! Krokofanter är inte heller så dumt. :)
Varmluftspoppade pocorn som "tappar" saltet.. Kan man inte spraya på sån där "lågkaloriolja", ni vet sån där med en kalori per spray innan man saltar?
Bara en fundering från *en Ekorre som vill äta popcorn och BT-surfa istället för att skriva sin tenta*
Måste få tillägga att jag åt popcornen och de var såååå goa! kram till er alla!
Använder man raps olja eller oliv olja när man poppar så är det ju nyttiga fetter som kroppen behöver så självpoppade popcorn är enligt mig nyttigt! Kram på er allihop
Allt går ju att äta men i måttliga mängder. Visst kan man äta chips, det gör jag som viktväktare för att jag älskar chips. Men jag kan självklart inte äta en 300 grams påse, jag får kanske nöja mig med 50 gram. Jag har köpt en digital våg så jag kan väga det jag äter. Det funkar, jag har gått ner 7 kg nu trots att jag äter chips på helgerna och knappt motionerar alls. Popcorn är också gott och ett väldigt bra alternativ men är man sugen på chips så är man ;)
Egenpoppade popcorn är bättre än micropopcorn, förutsatt att man inte använder 1 liter olja :) Jag har kört med signums micropopcorn som innehåller 11 % fett (har jag för mig). De är jättegoda!
Som popcornfantast kan jag bara hålla med Leilaz. Signus micropop är väldigt goda! ICAs egna är också väldigt goda, men har ett högre fettinnehåll.
Köp American best micropopcorn. Det är rekommendation från viktväktarna. De är näst intill fettfria, men goda!!!!
Appropå kalorier så innehåller lättyogurt mer kalorier än den fetare (fruktyogurt). Juice innehåller mer kalorier än saft osv. Socker ger mycket energi.
Juice kan måhända i en del fall ha större energiinnehåll än saft men är nyttigare ur andra aspekter, bl a genom att inte innehålla raffinerat tillsatt socker utan enbart det egna sockret i form av främst fruktsocker.... Energiinnehållet säger inte allt om nyttigheten.
Americas Best micropopcorn ger ca 2½ g fett för ½ påse.