Hmmm Fet av popcorn?
Hade tänkt hålla ner lite på kakor, fet mat osv. men jag har hört att man inte blir fet av popcorn som man gör själv i kastrull! Stämmer detta? måste veta nu, e såååå sugen!
Hade tänkt hålla ner lite på kakor, fet mat osv. men jag har hört att man inte blir fet av popcorn som man gör själv i kastrull! Stämmer detta? måste veta nu, e såååå sugen!
Tack för det! Nu ska jag äta lite popcorn, utan att känna mig syndig... =)
Jag har tönkt att dra ner godis ätandet till bara lakrits och vingummi.Ingen kolsyrad läsk heller. Jag har redan köpt min klänning så böst att passa sig!!
Man kan även poppa i micron - helt fettfritt. Kolla på www.iform.se hur man gör.
/Smilla2
Man går upp i vikt om man stoppar i sig mer energi än vad man förbrukar, så är grundregeln... Det är mängden energi som avgör i första hand, inte om det är popcorn eller pizza eller banan t ex. Så det handlar om _hur mycket_ av popcornen du äter, hur mycket olja du har osv.
Tänk dock på att det är viktigt med en balans mellan nöringsämnena, och att popcorn i princip enbart inehåller kolhydrater och en del fett, inget protein.
Men herregud ÄT DOM DÄR POPCORNEN om du är sugen! Lite popcorn gör ju varken till eller ifrån, skippa nattmackan nästa dag istället så löser allt sig
ÄT gumman, ÄT!
Får jag vara petig?? *s* Det skrivs om fettfria popcorn, men det existerar inte. Inte ens när de poppas utan matfett blir de fettfria, för själva majskärnorna i sig innehåller också fett. Så, fettfria blir de inte, men det blir givetvis mindre fett i dem än om man poppat dem i matfett.
Så, nu har jag petat färdigt för idag ;)
Luftpoppade popcorn innehåller 5 % fett (fettet i majsen) och då är det inget extra fett tillsatt så jag tycker gott du kan äta dina popcorn. 100 gram är ändå rätt mättande.
Köp däremot inte färdigpoppade eller mikropopcorn för de innehåller nästan lika mycket fett som chips.
Glömde att tala om att 1 dl opoppade popcorn motsvarar ca 100 gram poppade.
Lufpopparmaskiner är ju det enklaste. Har en sån själv och den poppar utomordentligt bra och effektivt och man tillsätter inget extra fett. Det är t o m enklare att poppa i den än i mikron (hur nu det kan va möjligt) . Nackdelen är väl den att saltet inte fastnar så bra men för mig gör det inget eftersom jag inte är så förtjust i salta popcorn.
Mrs Brady 2B: Även icke kolsyrad läsk och andra sötade drycker (t.ex. juice) innehåller fasligt många kalorier, så hoppa över dem oxå... MEN
Rör på er tjejer så kan ni istället äta nästan vad ni vill! OCH så får ni samtidigt en bättre hälsa, bättre immunförsvar och ett gladare liv!
Kramar på er!
/marina