• PimPim83

    Söker tips på "aktivitet" mellan middagen och tårtan

    Vi ska ha ett litet bröllop på ett mindre slott i september i år. Vi blir 18 personer sammanlagt. Vi ska "bara" ha middag och ingen fest eller dans. För tillfället ser tidsschemat för kvällen ut såhär (efter samråd med lokalen):

    18:00- ca 21:00 Bröllopsmiddag
    ca 21:30 Bröllopstårta

    Jag söker nu tips på vad man kan hitta på mellan middagen (sittande trerätters) och bröllopstårtan. Det enda som vi vet hittils är att vi ska förflytta oss från en våning i slottet till en annan. Bröllopstårtan behöver inte börja ätas just kl 21:30  utan kan komma senare.
    Vi kommer inte att ha dans och vi har heller ingen stor budget att lägga på liveband eller underhållning av det slaget. Har har funderat lite på eldkonstnärer, men de vi hittade var för dyra. Den enda idén vi egentlgen har just nu är att köra någon form av Quiz, kanske med frågor om oss och om årtal som är betydelsefulla för oss.

    HJÄLP! Det känns som jag är helt låst just nu och kommer inte på några fler idéer. Är det någon som kan hjälpa mig? Kom gärna med förslag på "aktiviteter"

    Vi vet inte heller hur vi ska avsluta kvällen. Funderar på att köra någon form av avslappnad loungekänsla efter tårtan där de som vill kan stanna kvar, ta ett glas vin och bara "hänga". Någon som har några bra tips om hur man avslutar sånna här typer av bröllop?

    Ursäkta att det blev så långt och rörigt. Hoppas ni förstår vad jag menar. Glad


  • Svar på tråden Söker tips på "aktivitet" mellan middagen och tårtan
  • PimPim83

    Tack för svaren!

    Jo det är klart att det räcker med en paus för förflyttning och mingel. Det känns bara som om man skulle göra någonting. Tror det är en känsla av att man "måste" kompensera för att det inte blir dans....  Men det är väl bara mitt dåliga samvete som spökar.
    Men ni har rätt, det är klart det inte måste till en aktivitet. Ibland är det bara bra att höra det från någon annan. Flört


  • PimPim83
    Chicita skrev 2013-03-17 11:01:52 följande:
    Måste det hända så mycket? 
    Kan ni inte bara låta folk slappna av, mingla runt och prata.
    Sånt är väldigt underskattat när man planerar, men väldigt uppskattat när man är där...
    Det här har du rätt i! Vi var på en 60-årsfest i höstas som var så planerad och uppstyrd med aktiviteter hela tiden att jag inte ens hann prata med mina släktingar som rest från andra sidan Sverige. Kändes väldigt snopet efteråt!

    Just nu lutar det mer och mer åt att hoppa över uppstyrd aktivitet mellan middagen och tårtan. Vi får se vad sambon säger om saken.
  • PimPim83
    Chicita skrev 2013-03-17 11:30:43 följande:
    Nu hade ni ju inte så många gäster så det är väl inga problem så. Men du förstår nog vad jag menar tror jag Glad 
    Förstår precis. Flört
    Vi kommer erbjuda gästerna att skriva i "pausen". Inget tvång. Troligtvis kommer vi lägga gästboken på ett litet bord vid sidan av så kan de som vill gå dit och skriva.
  • PimPim83
    MH2014 skrev 2013-03-17 12:11:56 följande:
    Ja, inte menade jag att "schemalägga" gästboksskrivning heller :D haha,,skrev det som att det skulle va ett ypperligt tillfälle,,,inte att det skulle presenteras ;)
    Haha! Nej det hade varit lite overkill. Typ: "21:03-21:07 - Skriva i gästbok". Flört
  • PimPim83
    AgnesB skrev 2013-03-17 21:03:02 följande:
    Men ni har bara en halvtimme så det är kanske best att folk bara sträcker på benen, pratar med er eller varandra, etc. Annars kan det bli lite stressigt. Glad
    Som jag skriver i trådstarten så behöver inte tårtan komma efter en halvtimme, utan kan serveras senare.
  • PimPim83
    Annamolly skrev 2013-03-18 10:10:54 följande:
    Pa min systers brollop gjorde vi en lek med skor. (Jag tror den ar ganska vanlig pa brollop). Bruden och brudgummen sitter rygg mot rygg pa varsin stol, med en av sina egna skor i handen och en av sin partners. Sedan staller en 'lekledare' hogt ett antal fragor till paret. Det kan vara saker som 'vem var det som tog det forsta steget?' eller 'vem lagar godast mat?' (Har kan ni ju ha fragor om artal, och sa vidare). Efter varje fraga haller bruden och brudgummen haller upp den motsvarande skon som svar. Det kan bli ratt kul (speciallt nar dom inte ar overrens) for gasterna ser ju vad paret svarar men paret ser inte varandras svar utan hor bara 'publikens' respons, skratt, et.c.
    2013.06.22 Samos, Grekland
    Tack för tipset. Glömde dock skriva i trådstarten att varken jag eller sambon är mycket för lekar. Ett quiz är ungefär så långt vi kan sträcka oss, och då slipper vi delta aktivt. Flört
    Mmmaria skrev 2013-03-18 10:52:25 följande:
    Tycker också att en halvtimmes paus låter bra. Så hade vi. Alla gick på toa, snackade eller skrev i gästboken. Förstår samtidigt att du skulle vilja ha en aktivitet (speciellt eftersom ni inte är så jättemånga). Enkel tipsprommenad med frågor om er på väg till fikarummet. Efter tårtätandet avslutar ni med vinnare av tipsprommenaden samtidigt som ni kan säga något avslutande "tack för att ni kom" "nu finns det lite vin för de som vill" etc.
    Tack! Det här låter jättebra tycker jag! Känns lite fel att sätta upp en tipsrunda i ett slott bara, men ska spåna lite på det. Jag gillar det där med att presentera vinnaren och sen avsluta så som du skrev. Ska föreslå för sambon att vi gör något liknande detta. Glad
Svar på tråden Söker tips på "aktivitet" mellan middagen och tårtan