• PimPim83

    Söker tips på "aktivitet" mellan middagen och tårtan

    Vi ska ha ett litet bröllop på ett mindre slott i september i år. Vi blir 18 personer sammanlagt. Vi ska "bara" ha middag och ingen fest eller dans. För tillfället ser tidsschemat för kvällen ut såhär (efter samråd med lokalen):

    18:00- ca 21:00 Bröllopsmiddag
    ca 21:30 Bröllopstårta

    Jag söker nu tips på vad man kan hitta på mellan middagen (sittande trerätters) och bröllopstårtan. Det enda som vi vet hittils är att vi ska förflytta oss från en våning i slottet till en annan. Bröllopstårtan behöver inte börja ätas just kl 21:30  utan kan komma senare.
    Vi kommer inte att ha dans och vi har heller ingen stor budget att lägga på liveband eller underhållning av det slaget. Har har funderat lite på eldkonstnärer, men de vi hittade var för dyra. Den enda idén vi egentlgen har just nu är att köra någon form av Quiz, kanske med frågor om oss och om årtal som är betydelsefulla för oss.

    HJÄLP! Det känns som jag är helt låst just nu och kommer inte på några fler idéer. Är det någon som kan hjälpa mig? Kom gärna med förslag på "aktiviteter"

    Vi vet inte heller hur vi ska avsluta kvällen. Funderar på att köra någon form av avslappnad loungekänsla efter tårtan där de som vill kan stanna kvar, ta ett glas vin och bara "hänga". Någon som har några bra tips om hur man avslutar sånna här typer av bröllop?

    Ursäkta att det blev så långt och rörigt. Hoppas ni förstår vad jag menar. Glad


  • Svar på tråden Söker tips på "aktivitet" mellan middagen och tårtan
  • Chicita

    Åh vad skönt med en halvtimmes paus. Man hinner med en bensträckare, kan gå på toan och kanske mingla och prata med dom som inte satt bredvid en vid middagen SkrattandeFlört

    Samma efter tårtan. 
    Måste det hända så mycket? 
    Kan ni inte bara låta folk slappna av, mingla runt och prata.
    Sånt är väldigt underskattat när man planerar, men väldigt uppskattat när man är där...
     

  • daniiel

    Det är bara 30min och ni ska dessutom flytta er från ett rum till ett annat, måste ni verkligen ha någon aktivitet där mellan? Några kanske kommer gå på toan, ut och röka och andra kommer säkerligen bara vilja mingla och prata med varandra. Räcker inte det?


  • PimPim83

    Tack för svaren!

    Jo det är klart att det räcker med en paus för förflyttning och mingel. Det känns bara som om man skulle göra någonting. Tror det är en känsla av att man "måste" kompensera för att det inte blir dans....  Men det är väl bara mitt dåliga samvete som spökar.
    Men ni har rätt, det är klart det inte måste till en aktivitet. Ibland är det bara bra att höra det från någon annan. Flört


  • Chicita

    I bland kan aktiviteterna vara ett störande moment också.
    Man står och pratar i godan ro med någon man inte träffat på ett tag (eller någon man gillar att umgås med) och så ska man helt plötsligt leka en lek eller gå en tipspromenad eller svara på någon frågesport...
     
    Det är toppen om det finns något sånt som man kan plocka fram om det blir lite tryckt stämning och folk börjar se uttråkade ut.
    Men jag tycker inte att man måste schemalägga det Glad 

  • PimPim83
    Chicita skrev 2013-03-17 11:01:52 följande:
    Måste det hända så mycket? 
    Kan ni inte bara låta folk slappna av, mingla runt och prata.
    Sånt är väldigt underskattat när man planerar, men väldigt uppskattat när man är där...
    Det här har du rätt i! Vi var på en 60-årsfest i höstas som var så planerad och uppstyrd med aktiviteter hela tiden att jag inte ens hann prata med mina släktingar som rest från andra sidan Sverige. Kändes väldigt snopet efteråt!

    Just nu lutar det mer och mer åt att hoppa över uppstyrd aktivitet mellan middagen och tårtan. Vi får se vad sambon säger om saken.
  • Chicita
    PimPim83 skrev 2013-03-17 11:27:37 följande:
    Ja det ska vi ju ha! Tack för tipset. Glad
    Här skulle jag nog i så fall bara sagt "om ni vill skriva något i gästboken så passa på nu. Tårtan serveras en trappa upp om en halvtimme" (typ)
    Annars kan det också bli en sån där grej som liksom tvingar folk att skriva oavsett om dom vill eller inte.

    En av de jobbigaste saker jag vet (angående gästböcker)  är när gästboken skickas runt och man liksom måste komma på något att skriva snabbt för andra sitter och väntar. Speciellt om man kanske inte kände brudparet så väl utan man bara är sambo till brudgummens kusin eller nåt...

    Nu hade ni ju inte så många gäster så det är väl inga problem så. Men du förstår nog vad jag menar tror jag Glad 
  • PimPim83
    Chicita skrev 2013-03-17 11:30:43 följande:
    Nu hade ni ju inte så många gäster så det är väl inga problem så. Men du förstår nog vad jag menar tror jag Glad 
    Förstår precis. Flört
    Vi kommer erbjuda gästerna att skriva i "pausen". Inget tvång. Troligtvis kommer vi lägga gästboken på ett litet bord vid sidan av så kan de som vill gå dit och skriva.
  • MH2014

    Ja, inte menade jag att "schemalägga" gästboksskrivning heller :D haha,,skrev det som att det skulle va ett ypperligt tillfälle,,,inte att det skulle presenteras ;)

Svar på tråden Söker tips på "aktivitet" mellan middagen och tårtan