• Aniara4

    Bojkotta spammande fotografer!

    Med jämna mellanrum händer det att någon mer eller mindre lyckad fotograf får för sig att lyfta upp precis varenda gammal tråd om fotografer som nånsin har skrivits, om det så var för 10 år sen, för att göra reklam för sig själv.

    Det är inte bara fotografer som gör så, det har ju även förekommit andra näringsidkare som betett sig på liknande sätt, men fotografer verkar vara det vanligast förekommande.

    Kan vi enas om att den som gör så inte bara är sjukt irriterande, bryter mot Bröllopstorgets regler, och förstör forumet, utan även framstår som en extremt oseriös person som dessutom måste vara helt desperat efter kunder? För det mest irriterande är ju att under de timmar som det tar för Bröllopstorgets moderatorer att reagera på anmälningarna (för de sitter som bekant inte själva och håller koll) finns ju alltid risken att någon mer naiv än vi luttrade cyniker som hängt här ett tag tänker "aha, en fotograf, det behöver jag ju en". Och så får den oseriösa spammaren en kund genom sin irriterande gratis"annonsering", och det är ju klart den lilla smäll på fingrarna hen till slut får av en moderator.

    Så, i KBT-termer: Låt oss utsläcka det här oönskade beteendeet genom att inte någon gång belöna det, ok?

  • Svar på tråden Bojkotta spammande fotografer!
  • Aniara4

    En annan irriterande grej är att det är jobbigare att anmäla spammet än att skriva det. Spammaren kan ju bara trycka copy+paste, när man anmäler måste man fylla i tre olika fält...

  • Aniara4

    Ur reklampolicyn:
    "Postar man däremot ett inlägg med en länk till ett företag man äger/driver eller har någon motsvarande nära koppling till kommer vi att debitera medlemmen för detta."

    Hoppas den fotograf som just gjorde reklaminlägg i 30(!) trådar debilteras full annonskostnad för var och en av dem!

  • Aniara4

    Några verkar vara borta nu (såna som jag anmält, kanske fler än jag?), men inte de jag inte orkade med. Ska man behöva spotta i nävarna och ta itu med resten...?

  • Aniara4

    Haha, jag började om bakifrån innan jag såg ditt inlägg (gick från början första gången), och nu tror jag att jag har anmält alla, men jag blev ganska förvirrad och tappade bort mig, så det skulle inte förvåna mig om det är nån jäkel kvar!

    Men eftersom vi är flera som uppmärksammat det kanske vi gemensamt täckt alla nu. Skit att det ska behövas!

    Nu återstår att bumpa upp så många som möljigt av de "riktiga" trådar som blev begravda under spam-berget. Tänk så bra det vore om spammade trådar återgick till sin gamla plats när spammet togs bort!

  • Aniara4
    Chicita skrev 2013-03-12 22:43:10 följande:
    Jag gav upp när jag möttes av flera trådar på raken som inte hade hans inlägg kvar så förhoppningsvis så ska han vara borta nu... 
    Jag trodde också det först, men sen hittade jag andra i mitten där det fanns kvar, så jag skickade några till. Trött...
  • Aniara4
    Chicita skrev 2013-03-12 22:56:48 följande:
    Aha... typiskt...

    Tänk vad enkelt om man kunde anmäla personen, och att dom då får upp en lista med personens senaste inlägg och bara kan sitta och radera från listan *typ*
    Eller att alla inlägg som personen skrivit försvinner om dom tar bort personen... 
    Ja.
  • Aniara4

    Jag skrev iofs också (ganska snart efter att trådarna postades) att det fanns fler och att jag inte orkade anmäla alla, men de verkar inte ha tagit alla på en gång ändå.

    Dessutom använder jag en mailadress här som jag inte aktivt använder annars, så för mig är det ett visst motstånd bara att behöver leta fram den där gamla inloggningen, gräva fram mailet bland alla spam, och hålla på och maila fram och tillbaka från den mailleverantören som inte är särskilt användarvänlig. Så jag struntar oftast i att kolla svaren.

    Fattar fortfarande inte varför man inte kan:
    1) Sköta anmälningsförfarandet helt inom BT utan att blanda in en extern mailadress
    2) Säga "den här användaren har spammat 30 trådar" och så kollar de själva upp var personen har skrivit
    3) Slippa hålla på och anmäla allt öht genom att ha aktiva moderatorer som själva håller koll på forumet och själva reagerar när det plötsligt dyker upp 30 urgamla trådar om fotografer, plastikoperationer eller bantningspiller
    4) Åtminstone få betalt när man gör jobbet åt företaget som jag antar får betalt för sina tjänster, som vi användare utför?

  • Aniara4

    Då var det dags igen då... Jag tror spam-säsongen har börjat!

  • Aniara4

    Ok, det här hade jag faktiskt missat! Vad bra att du talade om hur de nya reglerna ser ut. Hoppas symbolen börjar funka snart så att man kan se vem som har betalat för sig och inte...

    Sen verkar det inte stå något i reglerna om ett annat irriterande fenomen, nämligen att man drar upp alla trådar man kan hitta i ämnet, från millenieskiftet och framåt, och copy+pastear samma inlägg om sin egen förträfflighet. Gärna 20-30 trådar så att alla andra diskussioner drunknar. Ett tips till er företagare: gör inte det. Vi kommer att hata er.

    Jag antar att BT har funderat en hel del på den här gränsdragningen och försöker lösa det genom att låta företagare delta i forumet så länge det är tydligt att de gör betalda inlägg. Antagligen rätt smart också eftersom många har Adblock och aldrig tittar på de vanliga annonserna. Tidigare har det ju i ärlighetens namn handlat mer om hur sofistikerad man är som smygannonsör.

  • Aniara4

    Jag tror inte de förstår hur mycket vi HATAR dem när de gör så.

  • Aniara4

    Jag är nästan lite besviken att det inte nappade på min fisketråd också! Flört

  • Aniara4

    Yay, jag fick napp! En som glatt hängde ut sig själv där...

  • Aniara4
    Chicita skrev 2015-05-28 10:34:13 följande:

    Oavsett PLUS-konto / företagsabbonemang så är det fortfarande jättestörande att mötas av en vägg med uppdragna trådar där det står "anlita mig/oss"


    Fatta att ni förstör för er själva.
    Vem sjutton vill anlita en fotograf som är påstridig, förstör för andra och bara tänker på att tjäna pengar? 


    Verklligen. Vissa tror att ett PLUS-konto är ett carte blanche att bete sig precis hur som helst här bara för att de har betalat för sig. Du betalar för att få nämna ditt företag. Inte för att få ta över hela forumet.

    Igen, hoppas inte folk går på sån här idiotreklam.
  • Aniara4
    Plättis skrev 2015-05-28 14:31:14 följande:
    Fast med tanke på hur jäkla mycket skit jag anmält och fått nobbat så verkar det ju som att man får ett frikort att göra som man vill då man har betalkonto. 
    Jo, från Bröllopstorgets sida verkar det iofs vara helt ok, oavsett vad som står i reglerna (och där står det inte ens "spamma med måtta"), det är bara användarna som ruttnar.
  • Aniara4
    hej hej !! skrev 2015-05-28 15:36:03 följande:

    om ni alla är så mot alla dessa fotografer som gör som man får göra som dessutom har betalt för det .. kommer göra att det kommer inte finnas kvar så många som vill betala för sin annons på bröllopstorget 


    Vi är inte "så" mot alla fotografer som gör som man får göra.

    Om du läser tråden ser du att den framför allt handlar om alla som INTE har företagarkonto men glatt spammar på ändå utan att läsa reglerna. Det kommenteras också att det måste vara väldigt trist för de företagare som har betalat för att få synas här att det kommer in en massa glada amatörer och gör reklam för sig själva helt gratis och mot reglerna, utan att BT alltid reagerar särskilt snabbt.
    hej hej !! skrev 2015-05-28 15:36:03 följande:

    jag är inte kvar med mitt företag på BT sedan 5år då jag inte fick ut något av att vara med och det är fler som kommer sluta under året som jag vet för kunderna finns inte här längre


    Det stämmer nog att det inte finns lika många potentiella kunder här längre. Det är väldigt mycket mindre aktivitet än för några år sedan, och betydligt färre roliga och intressanta diskussioner som drar folk. Det kan finnas flera anledningar till det, kanske att blivande brudar väljer att vara aktiva i Facebookgrupper och annat istället. Men det lockar ju inte direkt fler användare när man går in och HELA förstasidan är täckt av 10 år gamla trådar på samma ämne, och där alla inlägg är från 2004 utom ett nytt där det står KÖP MIN PRODUKT. Eller så har det blivit borttaget så att det sista inlägget är från 2004 igen, men eftersom BT vägrar införa en funktion som gör att trådar sorteras efter sista _kvarvarande_ inlägg ser det nu ut som att ingen öht har skrivit i forumet sedan oktober -07 och då pratade alla av någon anledning om intimvaxning.

    Vi har alltså pratat om fotografer som bryter mot reglerna i 8 sidor. Sen precis på slutet är det några inlägg som uttrycker irritation över att vissa som har företagkonto och följer reglerna också drar upp en massa gamla trådar där den som ställde frågan från början förmodligen är både gift och skild och omgift igen och inte alls är intresserad av "tips" längre.

    Vi som vanliga medlemmar förväntar oss av varandra att vi beter oss någorlunda socialt kompetent, dvs är snälla mot varann, visar intresse för vad andra skriver, ger konstruktiva synpunkter när de efterfrågas, delar med oss av erfarenheter av företag (i måttlig omfattning), länkar till Svenska kyrkans vigselordning för femtifjärde gången för någon som är ny osv. Om jag som medlem sätter mig och drar upp en massa trådar och skriver samma sak i alla blir folk irriteade på mig också. Jag FÅR göra så, men det är inte särskilt populärt.

    Läs gärna tråden "Företagare, se hit". Där finns fler tankar om hur olika företagare beter sig här och hur vi reagerar på det.
  • Aniara4

    Höll just på att skratta ihjäl mig åt en inlägg som skulle föreställa vara från en kund. "Titta på deras hemsida, de är jättebra!".

    Kunden var så nöjd med "dem" att h*n till och med hade valt företagsnamnet som användarnamn här på Bröllopstorget!

    Nice try.

Svar på tråden Bojkotta spammande fotografer!